Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Koneistusmitat ja toleranssit

Aloittaja miikkessio, 09.04.12 - klo:12:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miikkessio

Tyhmälle apua!
Nyt siis varmaan yksinkertainen kysymys monelle, mutta kun en näistä mitään ymmärrä, niin apua tarvitsen.
Ois tarvis tehdä kopio pienestä akselin pätkästä ja tarvitsisinkin apua toleranssien arpomisessa.

Miten siis merkkaan akselin halkaisijan, joka on digimauserilla mitattuna 11,95mm, piirustuksiin, kun haluan kopion alkuperäisestä palikasta. Minkä laitan toleranssiksi ja mitaksi? Akseli menee siis laakerin sisään.

Toinen homma on holkin toleranssin, sekä sisä ja ulkomitan arpominen. Holkki tulee siis askelmoottorin akselin ja hihnapyörän väliin. Akselin halkaisija on 9,94mm ja hihnapyörän sisämitta 14,00. Mitkä mitat ja toleranssit laitan siis piirustuksiin, jotta holkki mahtuu paikalleen ilman suurta välystä?




mpr

akseli 12 +0,00 -0,05  menee helposti paikalleen laakeriin.
holkki d= 9,9 + 0,05 +0,07. D= 14 -0,02 -0,04. menee helposti paikalleen.

miikkessio

Juuri tällaista kaipasin, kiitos!

Multislayer

Jos laakerille teet sovitetta niin -0,05 sovite on jo liian löysä. Tuolla toleranssilla tarvitset liimaa väliin. Menee laakerin tarkoitus vähän hukkaan jos akseli pääsee pyörimään laakerin sisällä. Laakerin ei ole tarkoitus mennä paikoilleen pudottamalla, sille tehdään akseli lähelle nollaa tai jopa nafti interference fit.

Moottorin akseli on todennäköisesti 10mm, mittasitko "hinta-laatu-suhde" mauserilla?
Piirustuksiin annetaan aina nimellismitta eli 10mm eikä mitään epämääräisyyksiä. Akselille saa olla löysempikin sovite joten koko ilmoitetaan esim 10mm h8. Sama toleranssi käy 14mm ulkohalkaisijalle, jos oletetaan että 14mm reikäkin on samalla toleranssilla. Etsi tolerance table:ja googlesta ja katso sieltä mitä toleranssit tekee millekkin halkaisijalle.

miikkessio

Nyt kun uudelleen mittaan niin kyllä askelmoottorin akseli on 10.00mm. Mauseri on joku parinkympin halpis kylläkin, joten kannattaako mennä kaveria vaivaamaan, että tarkistuslukemat sais kunnon vehkeellä? Ja niin siis akselinpätkä kiinnitetään parilaakereihin mutterilla kiristämällä, joten pienestä välyksestä huolimatta se ei pyöri laakereissaan. Tuo akseli, josta kopio tehdään menee laakeriin juurikin pudottamalla...

pave

Jos sulla ei ole kunnon mittavehkeitä, anna ne kamat sorvarille lainaksi ja selitä mikä sovite mihinkiin väliin tulee. Näin kaikki ovat tyytyväisiä. ;D

mpr

Lainaus käyttäjältä: pave - 09.04.12 - klo:16:47
Jos sulla ei ole kunnon mittavehkeitä, anna ne kamat sorvarille lainaksi ja selitä mikä sovite mihinkiin väliin tulee. Näin kaikki ovat tyytyväisiä. ;D

Juuri näin  :)

Ville Vaho

Laakerillekin voi olla väljä sovite, jos puristetaan esim. ruuvilla olaketta päin...
Itte teetin työmaalla näytetyönä just tälläsen akselin joka tuli kahden laakerin väliin, halusin että voin purkaa patentin ilman väkivaltaa, kierroksiakin akselilla 10000.... :) Saas nähdä miten käytössä kestää, mutta korkeat on odotukset.

Toleranssi oli 20mm akselilla  -0.01 -0.03 ja se on jo tosi väljä sen kokoseen laakeriin!

Mittana tönäri kuin tonäri on arpapeli alle kympin mitoille, ja mittaajasta riippuen se kymppikin on liikaa....
-vilderi

miikkessio

Jos laitan vaan kaikkiin toleranssiksi h7 (+0,00 -0,02) ja H7(+0,02-0,00), niin pitäis tulla jokatapauksessa sopiva, vai mitä ?

mpr

h7 , H7 on ihan hyvä toleranssi laakerille, menee kevyellä vasaralla naputtelemalla paikalleen.


Lainaus käyttäjältä: miikkessio - 09.04.12 - klo:12:23

Toinen homma on holkin toleranssin, sekä sisä ja ulkomitan arpominen. Holkki tulee siis askelmoottorin akselin ja hihnapyörän väliin. Akselin halkaisija on 9,94mm ja hihnapyörän sisämitta 14,00. Mitkä mitat ja toleranssit laitan siis piirustuksiin, jotta holkki mahtuu paikalleen ilman suurta välystä?


Millä hihnapyörä on tarkoitus lukita moottorin akselille?
Tuossa kannattais ehkä harkita holkin kiinnittämistä ahdistuksella hihnapyörään ( tai lämpösovite). Voipi tulla käytössä välyksiä jos holkki on " väljä " moottorinakseliin ja hihnapyörään.

miikkessio

#10
Holkki on tarkoitus lukita akselille tarpeeksi monella ns. pidätinruuvilla.
Tuli muuten mieleeni, että kannattaako tollasta holkkia edes teettää kun netistä saa kympillä hihnapyörän suoraan 10mm reijällä? Taitaa helpottua kiinnityskin kun tuohon saa parin euron lisämaksulla 2 pidätinruuviakin.

E:http://www.beltingonline.com/26-tooth-t5-pulley-al27t5-4927

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk