Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Kressin lämpiävät laakerit.

Aloittaja Smuli, 17.12.15 - klo:22:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pete2

Ainakin minun kiinankarassa on alhaalla ja ylhäällä tavalliset 6002 laakerit, molemissa päissä 2 päällekkäin.

Ozz

Jonkun aikaa sitten mulla kärähti se kressiin roottori ja kun tilasin uuden roottorin niin tilasin myös uudet laakerit.
Olisko ollu täältä:

https://cnc-plus.de/en/Spindle-Motors---Spare-Parts/Spare-Parts/Motor-Armature-Ball-Bearing-607-for-Kress-Spindle-Motors-530--800--1050-.html

Smuli

tuossa tosiaan olisi prässi näköjään aika suotavaa olla jos tuon haluaa jotenkin fiksusti tehdä.

Varmasti se lähtisi myös ruuvipenkissä vasaran ja tuurnan avulla mutta mahtaako asentaminen onnistua.

purkaminen tunnetusti on helpompaa kuin kokoaminen...

PekkaNF

Tärkeintä tuossa on että puristaa holkilla sitä kehää, joka pitää "prässätä", eikä voimat välity kuulien kautta. Silloin on laakeri pilalla. Mitään karalakkereita en takois vasaralla ja tuurnalla. Vaikka kohta joku väittääkin onnistuneensa vaihtamaan jonkun voortin pyörälaakerin laakerin lekalla ja taltalla ja oli kestänyt ainakin tunnin.....

Pekka

Smuli

No riittää varmaan kun sanon että olen itsekkin vaihtanut autoon laakereita moskan ja tuurnan avustuksella, uudet laakerit laitettu aina paikoilleen sopivaa hylsyä apuna käyttäen. ulkokehää myöten siis taottu paikalleen uudet.

Mutta se siitä, mietin vain että kun tuon vaihto työn joudun jossakin teetättämään niin mahtako mennä hinta samoihin kun tuollanen kiinan kara. Vähän kun lukee juttuja tuosta kressistä niin on yhdellä jos toisella pettäneet laakerit.

Kuten jo aiemmin pohdin niin onko nuo vaan suunniteltu kevyempään käyttön vai olenko itse aikaansaannut tuon hajoamisen.

Smuli

Viellä sen verran että osaakos kukaan antaa vinkkiä mistä tuolle kressille kannattas alkaa kyselemään laakerin vaihtoa. Varmasti monet konepajat noita tekis, mutta onko kukaan vaihdattanut ja jos niin missä.

Ja itse en ainakaan löytänyt mistään tietoa tuon laakerin koosta, mietin vaan että kun noita laakereita varmasti saa parempiakin kun nuo perus laakerit niin onko sitten sama tilata vähän paremmat laakerit?

Edit:

En näköjään älynnyt että tuo 6002 on skf:n laakerin numero...

http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/ball-bearings/deep-groove-ball-bearings/single-row-deep-groove-ball-bearings/single-row/index.html?designation=6002

löytyihän se sieltä.

PekkaNF

Pikkuisen kannattaa katsoo tiivisteitä. Hankaavat tuppaa kuumenemaan korkeemmilla kierroksilla. Normaaleissa yläjyrsimissä on kierrokset hieman ylärajoilla, joten yleensä niihin tulee vakiolaakerin näköiset laakeri, jossa on vähemmän hankaavat tiivisteet ja hieman rasvaa joka kestää muutaman vuoden säilytystä ja jokusen tunnin korkeempia kierroksia.

2RS on yleinen "kumi# tiiviste. ZZ taas on "pölytiviiste" mutta ei ole hankaava.

Tämä liene tuttua:
http://www.engineerstudent.co.uk/bearing_numbers_explained.html
http://www.astbearings.com/bearing-closures.html

Pekka


Juvan

Osta sitten joko skf tai fagkin laakeri , älä sorru halpoihin kiinan laakereihin.
On omakohtainen kokemus, tilasin yhde tosin isompaa kokoa niin heitti säteis suunnassa 0,05 .

saulij

Tuo Kressin ongelma näyttää olevan pieni laakerien väli. 6002 leveys on vain 9 mm ja kun laakerit ovat ihan vierekkäin, tukiväli on vain 9 mm. Syöttövoimasta laakerille tuleva kuorma tulee 5-10 kertaiseksi riippuen terän pituudesta.

Mun mielestä kannattaa ostaa kiinan kara. Kress ei kestä tuntikausien ajoa. Itselläni on 3 kW ilmajäähdytteinen. Siinä on viistokuulalaakerit alapäässä ja urakuulalaakeri yläpäässä. Tukiväli on luokkaa 200 mm.

Smuli

Lainaus käyttäjältä: saulij - 05.03.16 - klo:18:39
Tuo Kressin ongelma näyttää olevan pieni laakerien väli. 6002 leveys on vain 9 mm ja kun laakerit ovat ihan vierekkäin, tukiväli on vain 9 mm. Syöttövoimasta laakerille tuleva kuorma tulee 5-10 kertaiseksi riippuen terän pituudesta.

Mun mielestä kannattaa ostaa kiinan kara. Kress ei kestä tuntikausien ajoa. Itselläni on 3 kW ilmajäähdytteinen. Siinä on viistokuulalaakerit alapäässä ja urakuulalaakeri yläpäässä. Tukiväli on luokkaa 200 mm.

Tässä oikeastaan tuli se mitä itsekin epäilin kun purin tuon kressin. Eli tuo että laakerit on alhaalla päällekkäin. En ole mikään mekaniikan insinööri tai muutenkaan mitään siitä tiedä mutta omalla järkeilyllä myös roottori pyöriminen kuormittaa laakereita. Asia olisi eri jos tuo olisi laakeroitu yläpäästään myös. Tällöinhän terästä tulevat voimat jakaantuisivat tasaisemmin noille laakereille.

Varmaan jossakin kevyessä puun työstössä tai vastaavassa tuo kressi toimii mutta kai tämä alumiini ja kovat muovit on sille liikaa. Pitää tutkia että onnistuuhan tuon kiinan karan kiinnikkeen asentaminen tuohon koneeseen. mitat siihen kiinnikkeseen jo löysinkin.

Ozz

Omassa tapauksessa vaihdoin laakerit varmuuden vuoksi kun jouduin vaihtamaan se koko keskipakan.
Oon vedelly Kressillä tosi pitkiä jyrsintöjä mutta tosiaan puulle.
En haukkuis kressiä sillä hyvää työtä on tehnyt ja 16mm vähän tylsällä terällä on vedelty niin et on hirvittänyt  :o

MUTTA kyllä itelläkin on käyny ne kiinan ihmeet mielessä....

Juvan

Mä katoin tota hajoitus kuvaa, kyllä siellä ylhänä on yksi pieni laakeri.
Osa nro 24 laakeri tyyppi 607

Juvan

607-2RS kuulalaakeri
[7x19x6] tossa koko

Smuli

Jaa katsos vaan, onhan siellä tosiaan tuollanen.

Eihän tuohon kai ainakaan ole suunniteltu kohdistuvan kovia voimia, kädessä pitäen ja täysillä kierroksilla kressi ei tuntunut mitenkään ravistavan, lappeelleen kun sen käänsi niin alkoi sellainen pieni tärinä.


Smuli

Käytinpä Kressin huollossa arviossa. Ilmoittivat että kokeilivat uusilla laakerilla ja saivat aivan saman lopputuloksen eli laakerit lämpenee kunnolla. eipä tuo nyt sitten mitään maksanutkaan.

Kai tää sit on joku kressin ominaisuus tai jotain että laakerit kuumenee ja terän sen myötä. Aika mahdotonta tolla on vaan mitään tehdä kun terät lämpenee jo pelkästään tyhjänä pyörittämällä.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk