Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Kressin lämpiävät laakerit.

Aloittaja Smuli, 17.12.15 - klo:22:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Smuli

Eli pukkaa pientä ropleemaa tuo kressiin kanssa muovin työstössä. olen nyt ajellut kymmenkunta kertaa samoja palikoita muovista ja alkuun menee kaikki hyvin. jonkun aikaa kun on tehty niin alkaa väkisin terään kertymään kuonaa ja yleensä ennen kun kerkeää reagoimaan niin on jo pallo terässä ja jälki muovissa.

Terinä on kyoceran 1-leikkuinen 3.175mm muoville tehty terä, kressissä kierrokset valitsimen 3. pykälässä ja syöttöä 600mm/min 1mm lastunpaksuudella.

Kressi siis läpiää karan juuresta kovin ja ilmeisesti lämpö johtuu terään ja näin ollen muovi alkaa sulamaan terän ympärille.  Ongelmaa saa lievennettyä pitämällä imuria aivan istukassa kiinni jolloin ilmavirta viilentää terää hieman ja ongelma poistuu. Mieluusti vain ajaisin nuo muovit vain välillä imuroiden.

Onko muilla kokemusta että kressin laakerointi kuumenisi? Alumiinin ajossa tuota lämpenemistä tapahtuu jopa hieman enemmän mutta terään ruiskittu sinoli ehkäisee alumiinin klimppiintymistä terään.


Snowfly

Kannattis pikkasen valaista mitä muovia sitä työstää... sitä on nimittäin aika monenlaista... vai onko nykyään keksitty yleispätevä muovi joka käy kaikkeen.

Isto

Monet muovit sulaa terään jos on liikaa kierroksia tai liian pieni lastu.
Ja ongelmia aiheuttaa myös irronneet lastut jotka jäävät pyörimään terän mukana ja hinkkaavat lämpöä kappaletta vasten. Tai jäävät muuten vaan väärään väliin.
Paineilma tai imuri on todennäköinen ratkaisu.

ttontsa

#3
http://www.google.fi/search?q=cold+air+gun&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjGhO7MrOXJAhUHlSwKHRlmCN4Q_AUIBigB


Kaikkea se insinööri keksii. Onkohanbton aparaatin mahdollisuudet hyväksikäytetty moottorin imuilma/ahtotekniikassa?? Turbon ja imusarjan väliin vaan tollanen. Auton katolle sellanen kurkkupurkista värkätty megatuubi, kesällä kylmä sisään ja talvella lämmin 8)
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

PekkaNF

Ei tossa voortex aircoolerissa mitään uutta tai ihmeellistä ole. Käyttivät nesteen kera jäähdykseen hiomakoneessa kun olin kauan sitten USA:ssa. Tarvii paljon ilmaa ja toisesta päästä tulee marginaalinen määrä hieman viileetä ilmaa (ja lämpimissä maissa vesisumua, kun paineistetussa ilmassa oleva vesi tiivistyy...) ja toisesta päästä kuumaa ilmaa. Itseasiassa eteläarfikassa oli tollaisella pikkukotelon jäähdytys ja sen ohjauksia piti viritellä, ettei puhalla vettä elektroniikkaan. Toisessa päässä oli kosketussuoja, koska helteellä se oli niin kuuma, että siitä sais palovamman.

En epäile tuossa havaintoa, mutta epäilen että johtopäätökset ovat väärät. Eli muovin hankaus aiheuttaa kuumenemisen eikä laakerien kuumeneminen pyörivän työkalun kautta muovin sulamista. Ensisijaisesti.

Mitkä kierrokset kressissä? Ainakin yläjyrsismissä kierrokset ovat niin isot, että laakerit ovat tosiaan ylärajalla, mutta eikös noita kressejä ajeta jonkinverran hitaammalla?

Toinen juttu on se, että lastut pitäis saada pois leikauskohdasta (pätee kaikilla materiaaleilla, "Kiertävä" lastu ei ole hyväksi). Vaikka sitten imuri + puhallus.

Pekka

Smuli

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 18.12.15 - klo:01:22
Kannattis pikkasen valaista mitä muovia sitä työstää... sitä on nimittäin aika monenlaista... vai onko nykyään keksitty yleispätevä muovi joka käy kaikkeen.

Polycarbonaattia tuo kai on olevinaan, bilteman 4mm "pleksilasia".

Kierrokset kressin manuaalin mukaan noin 17000 rpm tuolla 3 asetuksella. Jos paljon tuosta alemmas menee niin rupeaa kauhea pörinä ja tärinä.

Snowfly

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Muut/Muovilasi-2000030030/
Puristettua styreeni-akryylinitriiliä (SAN).
Työstäminen ja märkähiominen
Materiaalia voidaan työstää useimmilla puulle ja metallille tarkoitetuilla työkaluilla. Varmista, että työkalu on terävä. Työskentele hitaasti, jotta kitkan aiheuttama lämpö ei saa materiaalia sulamaan. Jäähdytä materiaalia työstön aikana puhtaalla vedellä tai saippuavedellä. Jätä suojakalvo paikalleen, jotta materiaali ei naarmuunnu tai vaurioidu.

Voisin vaikka veikata että vika on terässä. Onko sulla oikeaa alumiinille tarkoitettua jyrsintappia? Veikkaan että sillä pääset parhaimpaan lopputulokseen.  Alumiinijyrsin tapin särmät ovat huomattavasti terävemmät verrattuna normaaleihin yleistappiin tai teräksen jyrsintään tarkoitettuihin.
Toinen vaihtoehto on puulle tarkoitetut jyrsintapit. Kummatkin on suunniteltu teräväleikkuisiksi.

Smuli


Käytössä siis nyt ollut tälläisiä teriä:

http://www.ebay.com/itm/10-1-8-1250-single-flute-carbide-endmills-for-plastic-Kyocera-Tycom-/151775060477?hash=item23567fa1fd:m:mEhtG6E2uKlgz749sNAz76Q

Löytyy joo alumiinille olevia teriä, pitää kokeilla niillä. ajattelin vain noilla ajella sillä kun ovat muoville tehty. Voisiko kunnollinen Polycarbonaatti olla helpompaa työstää kuin nämä sekasikiö muovit?

Maukka

Joo mulla on noita samoja teriä ollut toimii mainiosti moneen hommaan..

Tuossa nyt taitaa vaan muovi sulaa liian isojen kierrosten takia. Eli pienet kierrokset kressin piennimmät kierrokset taitaa olla joku 8Kprm ja sitte syottöö joku 0,04mm/kierros eli eli joku 320mm/min
Jos vielä sulaa niin lisää syöttöä. Jos koneen tukevuus ei riitä, niin ajaa usemmalla syvyys lastulla..

Tuo terähän on isolla lastu uralla niin voi ajaa ihan hyvin 0,1mm/kierros syötöllä ja enempikin jos tarve vaatii...

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Smuli - 18.12.15 - klo:20:13
Käytössä siis nyt ollut tälläisiä teriä:

http://www.ebay.com/itm/10-1-8-1250-single-flute-carbide-endmills-for-plastic-Kyocera-Tycom-/151775060477?hash=item23567fa1fd:m:mEhtG6E2uKlgz749sNAz76Q

Löytyy joo alumiinille olevia teriä, pitää kokeilla niillä. ajattelin vain noilla ajella sillä kun ovat muoville tehty. Voisiko kunnollinen Polycarbonaatti olla helpompaa työstää kuin nämä sekasikiö muovit?
Et ole maininnut mitä teet?
Onko se joku läpinäkyvä kyltti vai tuleeko niistä vain jotain suojia jolloin läpinäkyvyydellä ei ole väliä?
Muoveista POM on varmaan kaikista parasta työstettävää. Omissa projekteissa jos pitää saada kevyttä mutta lujaa osaa niin monesti olen POM:sta työstänyt ne.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2558788/tangot-pom-c-musta
POM on kyllä mukavaa työstettävää lastu lähtee nätisti ja pinta on todella hyvä. Ainoa miinus on kun sitä pom:i lastua on sitten joka paikassa kun se tarttuu aika hyvin kaikkeen kiinni kun ajaa leikkuunesteen kanssa XD
Polycarbonaattia olen vain vesileikannut. Veikkaan että polycarbonaatti on paljon paremmin työstettävää entä tuo SAN.

Smuli

Teen seuraavanlaisia kappaleita:





Kuten jo aiemmin mainitsin niin tuon sulamis ongemlan saa hillittyä kun pitää imuria kokoajan terän vieressä jolloin terä jäähtyy. tuon koko työn työstö aika vaan kun on noin 45min niin ihan kokoaikaa jaksa imurin kanssa häärätä. Tietysti kun ora täyttyy muovipurusta ja se jääterän ja muovin väliin syntyy kitkaa joka muodostaa lämpöä ja muovi sulaa terään.

Tällä hetkellä tosiaan olen mennyt asetuksilla 600mm/min ja 1mm lastunpaksuudella.

Pointti tässä mun kirjoituksessa oli se että kun selvästi se lämpö johtuu tuolta lämpenevästä laakerista istukan kautta terään niin onko normaalia että kressin lakerit lämpeävät tuolla tavalla? en ole koskaan ajanut tuolla kressillä täysillä kierroksilla joten en tiedä kuinka pahasti se sillon lämpiää.

Tokihan sitä voisi vaihtaa vesijäähdytettyyn karaan....

Maukka

Ei toi kress nyt niin paljoa lämpene jos kunnossa. Kun toi lämpeneminen tapahtuu onko holkin kiinnitys mutterikin tosi kuuma jos ei niin silloin se lämpö ei tule  laakereilta päin vaan terästä.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Smuli - 19.12.15 - klo:09:50
Teen seuraavanlaisia kappaleita:





Kuten jo aiemmin mainitsin niin tuon sulamis ongemlan saa hillittyä kun pitää imuria kokoajan terän vieressä jolloin terä jäähtyy. tuon koko työn työstö aika vaan kun on noin 45min niin ihan kokoaikaa jaksa imurin kanssa häärätä. Tietysti kun ora täyttyy muovipurusta ja se jääterän ja muovin väliin syntyy kitkaa joka muodostaa lämpöä ja muovi sulaa terään.

Tällä hetkellä tosiaan olen mennyt asetuksilla 600mm/min ja 1mm lastunpaksuudella.

Pointti tässä mun kirjoituksessa oli se että kun selvästi se lämpö johtuu tuolta lämpenevästä laakerista istukan kautta terään niin onko normaalia että kressin lakerit lämpeävät tuolla tavalla? en ole koskaan ajanut tuolla kressillä täysillä kierroksilla joten en tiedä kuinka pahasti se sillon lämpiää.

Tokihan sitä voisi vaihtaa vesijäähdytettyyn karaan....
Ootko tesmannut pyörittää kressiä ilmassa täysillä kierroksilla yli 1h ja kokeillut kädellä käykö kressi kuinka kuumana? Jos sulla on metallinen panta kiinnitys niin se todennäköisesti lämpenee aika rajusti jos niiltä paikoilta.
Yhteenveto: Jos se kuumenee ilman rasitusta niin silloin sulla on laakeri hajoamassa siitä tai sulla on päässyt hienoa muovipölyä laakeriin, joka aiheuttuu moninkertaisen kitkan normaaliin verrattuna.

Smuli

Tämäkin ongelma jatkuu.

Eli tänään meinasin tehdä pari sarjaa lisää edellä esitettyjä kappaleita. Asetukset pidin samana, mutta vaihdoin terän kunnolliseen 2-leikkuiseen alumiiniterään.

Kerkesin ajamaan 3 tuollaista pientä kolmiota niin yhdessä hujauksessa terässä oli iso pallo muovia ja levy pilalla. Kokeilin terän kiristys mutteria, todella kuuma ja sama kressin laakeroinnin kohdalla.

Otin kressin irti pitimestään ja laitoin pöydälle huutamaan täydellä teholla 10 minuutiksi. Laakerointi kuumeni entisestään.

Tämän jälkeen otin ja purin tuon vehkeen. kun ottaa kiinni moottorin roottorista ja toisella kädellä laakeroinnin kohdalta niin pystyy selvästi "heiluttamaan". samaten laakerointi ei oikein tunnu sellaiselta jouhealta. se kyllä pyörii nätisti mutta pyöriminen tuntuu kädessä selvästi kun pitää laakeroinnin kohdalta kiinni. Ikään kuin "rohisee" mutta ilman ääntä.

No kaippa tästä nyt päästään siihen että laakerit / laakeri on jollakin asteella sökö. Mikä ja miten näitä sitten on särkenyt. Olen yrittänyt kaikki työstöt tehdä mahdollisimman kevyellä lastulla koska koneen rakenne itsessään ei edes kestä kovin kummoisia voimia.

Onko laakerointi särkynyt sillä että kone resonoi jostain liikaa? Pöly varmasti on osa syyllinen mutta olen aina käyttänyt imuria tai sinolia leikatessa, en koskaan mitään kuivana. lähinnä sillä mietin että mitä teen jakoa ajatellen etten särje uudestaan.

Sitten päästäänkin siihen viimeiseen kysymykseen, mitä seuraavaksi. Kannattaako tuohon kressiin vaihtaa laakerit vai olisiko joku tuollainen taajuumuuttaja ohjattu kiinan kara parempi ratkaisu. Mistä ja minkälaiset laakerit että se voisi kestää?

Snowfly


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk