Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Mitan muutos/hyppyjä

Aloittaja JiiiÄn, 22.10.19 - klo:17:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

CNCpossu

Lainaus käyttäjältä: JiiiÄn - 22.10.19 - klo:17:51
Eli kun sorvaan kappaleen pintaan kone tekee seuraavaa... Lähtö mitta esim 90 ja kartiota korjataan esim. 4 satasta (u0.04)..  lopputulos on kartiota -0.02 ekalla sadallamillille kone hyppää 2 satasta ylöspäin ja seuraavalla sadalla millillä sama homma...kartiokorjainta muuttamalla hypyn paikka vain vaihtuu...eli kun yrittää suoraa tehdä niin ei reagoi korjaimeen ja sitten hyppää...kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja tarjota ratkaisua asiaan...tämä ilmenee eritoten kovilla materiaaleilla (näkee selvästi)...kiiloja kiristetty, huolehdittu voitelusta ja vaikka mitä muuts ja ennen kone ei ole tota tehnyt...no en tiedä osasinko selkosuomella asian selittää mutta itseltä alkaa loppua usko ja taito mistä vikaa voisi etsiä...

Tuossa kait kaksi erillistä ongelmaa.
1. Miksi alunperin tekee kartiota.
2. Miksi kartiokorjaus pomppii.

Tohon jälkimmäiseen arvaisin, että sen suuntainen liike jotenkin jumittaa, ja kun virhetermi kasvaa servokontrolleri lisää sen suunnan servomoottorin momenttia, kunnes liike hyppää oikeaan suuntaan. Sama toistuu uudestaan ja uudestaan. Isommalla liikkeellä ei huomaa muuta kuin huonommasta paikoitustarkkuudesta, kun krouvin liikkeen kanssa saa sen liikkeelle.

Tuon voisi huomata vaikka sorvaamalla tarkoituksella reilusti kartiomaisen kappaleen (siis ilman sitä kompensaatiota) - jotain morse-kartion tapaista kartiokkuudeltaan. Tuleeko jatkuva kartio, vai hyppiikö sekin. Näkee hyvin valoa vasten vaikka viivainta siihen kartioon painamalla. Jos hyppii, eli jälki on "sahanterää", väittäisin että sen suuntainen liike jumittaa.

Voi tosiaan olla, että runko on niin mutkalla, että se aiheuttaa molemmat. Tuota ensin katsoisin, jos sorvin rakenne on sellainen, että tuo on mahdollista.

Ville Vaho

Mikä ohjaus? Pääsääntöisesti pitäis kone linjata että tekee suoraa, mutta pienemmillä kepeillä sitä kartioikkuutta pitää pystyä korjaamaan myös ohjelmallisesti... Nyt kun ei puhuta mistään tuhannesosan virheestä.

Paljonko lastulla on paksuutta? Lastua pitää ottaa aina yli nirkonsäteen vaikka kuinka viimeistellään.

Jos oletetaan että ohjaus on suhteellisen laadukas, vois tulla mieleen kuularuuvi missä on vain yksi mutteri ilman esijännitystä/päätylaakeri väljä, mutta tahmea. Käyttäytyy kireällä kiilalla suunnilleen noin. Akselissa kiilaa säätäessä sopii olla väljää hiukan alle satasen, ei missään tapauksessa kireämmälle. Pitää sinne öljyäkin mahtua että voitelu pelaa.

-vilderi

JiiiÄn

Fanuc32i. Viimestelyä millistä puoleen milliin paksuutta...noilla lastunpaksuuksilla ja muilla perusjutuilla on pelattu ja suljettu pois ja johtopäätös oikeestaan se että vika täytyy olla koneessa kun on se aikakin ollut että tota ongelmaa ei ollu...koneen historiasta tiedän nyt että se on aikoinaan pyöräytetty 2 kertaa revolveri pakkaan ja ollut millitolkulla vinossa, että rupeeko tämän seuraukset näkymään nyt...ammatti ukko sano kiiloista, että ne on kunnossa ja ei voi tehdä mitään muuta niille enää (paitsi kai vaihtaa)...mun osalta tää ongelman selvittely loppuu nyt ja kiitän kaikkia jotka tarjonneet apua. Jos jotain tulee mieleen saa sanoa ja palaan asiaan kun/jos syy selviää...

Ville Vaho

Ammattilaisia on suomessa vaikka kuinka, mutta ei koulua missä siihen tullaan..

Toinen ammattilainen tilaa nopeasti uuden varaosan, toinen korjaa paikanpäällä euron satiaisella tunnin työllä. Molemmat on ammattilaisia, molemmilla on hyvä näkemys aiheesta. Kuitenkin toisistaan poikkeava näkemys. Totaalisen paskaan koneeseen riittää pennin osan vaihto, sellaiseen millä on vielä vuosikymmeniä työtä odotettavissa, voi olla viisaampi vaihtaa kokonaan uusi osa. Toisaalta vaikuttaa myös asiakkaan maksukyky, todellinen ammattitaito ja käytettävissä oleva aika. Voi olla myös ettei asiakkaalle kannata vaihtaa pennin osaa, jos siitä tulee vuoden päästä kiukuttelua. :D

Mä olen nähnyt kuin ammattilainen asentaa uuden kiilan hieromalla sitä hiomapaperiin kunnes kiila sopii paikalleen... Ei ollut edes väriä matkassa. Olen myös nähnyt kun ammattilainen hierasee viikon kaavaamisen jälkeen p40 paperilla koko pinnan. Molemmat käytti hiomapaperia, toinen oikein, toinen väärin. Se ammattilainen teki raapaleita sileään pintaan öljylle, se toisenlainen ammattilainen ei tiennyt mitä teki.

Kerro ihmeessä lopputulos vikaan, viisaus vois välittyä eteenpäin.
-vilderi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk