Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

jyrsinkoneen karan värinät

Aloittaja Hannu, 22.11.16 - klo:13:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hannu

Hei
Kyseesä on Kitamura Maycenter 2  -84 .Kara bt 35.

10mm tapilla yritin jyrsiä uraa ,tappeja on nyt sitten katkennut liian monta.
Kiljunta ja värintät on kovat siinä vaiheessa kun tappi siirtyy rautaan, koko terän leveydeltä leikatessa menee jotenkin.
z syvyys 2mm ,  S500..1500  800 ehkä paras , F 2...10  4 paras.
Tuollaisia syöttö arvoja kokeilin.

Karaa kun työntää  80x1000 nailon pulikalla värinät häviää tästä päättelin että vaakerit on loppu.

Mitä remonttia tuohon nyt kannattais harkita budjetti on tiukka harrastajasta kun kyse.
Onko kellään tietoa mitkä laakerit tuossa mahtaa olla niin vois kysellä  hintoja.
Saa tarjota esim hiontaa jos siittä olisi apua kunnostuksessa.

hj

Mittaa ensin välys molempiin suuntiin (aksiaali- ja radiaali)

Syöttö kuulostaa myös järjettömältä, jos on mm/min. Kokeile vaikka 10mm syvä ja milli sivusuunnassa syötöllä 600 ja 2500rpm. Muuten menee polttoleikkauksen puolelle ;)
Harri Joy

hj

Tai syöttö 100, 1100rpm, 1-2mm syvä koko leveydeltä.
Harri Joy

Hannu

Jotain tota luokkaa mulla oli asetukset ehkä 30 % pienemmät.
Tulos, terä poikki sen vähän painuttua  aineeseen.

63mm plaanauspäällä olen ajellut ja pinnasta tulee hieno.
Tappi jysimillä en ole kunnon lastua saanut aikaiseksi paremminkin se ollut tuollaista hieromista paikallaan.

Ei siinä pahemmin välyksiä ollut kun joskus mittasin kangella vääntäen,  taipumaa paremminkin muutama kymppi.

Kara menee  purkuun ja katson mitä on sisällä.Laakerit nyt lähinnä.

hj

Mikäs siinä, jos on aikaa, työkaluja ja osaamista. Selvittäisin kuitenkin itse ensin, että vika on varmasti karassa. Lähtötiedoista puuttuu sen verran detaljeja, että kristallipallo käy vähän sameana. Esim. terän pituus, kiinnitys, kunto, laatu (halpis/laatutuote), kuivana, nesteellä, johteissa/ruuveissa  väljää jne. Terä voi kiljua ja katketa, vaikka kara olisi kunnossa.

Jos lähdet purkamaan, hommaa joko kuva sisuskaluista tai dokumentoi tarkkaan sisuskalujen järjestys. Pöydällä lojuttuan nuo tuppaavat sekoittumaan.



Harri Joy

Ville Vaho

Mulla oli samoja murheita leadwellin kanssa. Kara on edelleen todella huonossa kunnossa, mutta 10mm tapilla vedellään z suuntaan 15 lastua millin (10%) sivusiirroilla.

Kyllähän se pyörivä akseli itsensä jotenkin keskittää...


Mulla oli vikana X akselin kuularuuvi (laakeri & hihna) sekä aivan liian pahasti kulunut z akseli (jotain 0.1/100mm kara vinossa kun tuurnalla kokeili)

Korjauksena X kuntoon uusilla osilla, z akselista otin kiilat pois, turcite pinnoista epätasaisuus pois ja säätö. En muista kuinka paljon parani, ajattelin karalaakerien vaihdon yhteydessä paneutua asiaan uudestaan.

Koneella kuitenkin voi nyt ajaa eikä tapa kappaletta sekä terää. Rautakanki ja heittokello on hyvä kaveri.

Googlen perusteella kitamurassa on kohtuullisen mukava kara purkaa, eli karan saa irti koneesta tunneissa, ei päivissä. Voin konsultoida laakerien vaihdossa, tai samalla vaivalla vaihtaa koko laakerit. Varoituksen sana kuitenkin että laakerit maksaa useasti 500€, kappale.. Lukumäärä on vähintään kolme laakeria.
-vilderi

Hannu

#6
Piti sitten käydä pajalla.
Kellolla mitaten tapin varresta kuuskymppiä sitten tyokalu irti puolikierrosta ja takas kiinni heittoa kolme kymppiä huh.

Ei ihme jos terät hajoaa nuo kallit laatuterät hajos ekaksi alle kympin tärällä ajoin sitten väkisin kuulosuojaimet päässä
nuo neljä koloa mutteriin .
Niin kummassa siinä nyt sitten mahtaa olla se perus vika karassa vai työkalun pitimessä,tuo pidin on vanha ja rupunen.
Pitää nyt vielä yrittää kellottaa tuota karaa.

Kuvittelin jos laakerit olis saanut alle toin viidensadan.

Sitä vielä, ei tuo koneen runko/pöytä värise vaan kara /karanakseli pahiten ja sen sai tosiaan pois metrisellä painavalla nailon pulikalla hinkkaamalla
pyörivää karanpitimen sileää pintaa.

ttontsa

Kaavausvärillä vois tsekata työkalukartionja karakartion kontaktin. Oikeat vetonupit, vetotangon voima? Onko ok..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

JuKa

Jos karalaakerit on vainaat, niin sen näkee kun laitat heittokellon karan ja rungon väliin, niin välystä ei kuulu olla kuin puolen satkua vanhoilla laakereilla maksimissaan. Jos karakartio on paskana, niin silloin kannattaa mitata vetovoima vetokynsistä ja tarkistaa kartion kosketuspinta. Kartion menee huonoksi, jos vetovoima on olematon. Karalaakerit jos on vialliset, niin ajaminen kannattaa lopettaa mahdollisimman pian, koska laakerit voi leikata kiinni ja pilata laakeripesät. Ja kara voi myös vääntyä jos se menee kuumaksi...

viilari

Mulla Tos FN 22 jyrsimen pystypää  teki huonoa jälkeä ja piti outoa kilinää.Hoidoksi riitti karan laakerien kiristys.

JuKa

Tuollaisessa pystypäässä kierrokset on rajoitettu yleensä alle kolmen tonnin ja käyttöaika muutamia tunteja kerrallaan, joten tuollainen kiristely on varmasti mahdollista. Tuollaisen kartiosovitteella oleva rullalaakeri on äärettömän tukeva ratkaisu. Tässä ongelmakarassa on luultavimmin viistokuulalaakerit ja niiden esijännityksen katoaminen ja väljistyminen on yleensä kulumisesta johtuvaa, jolloin laakeripinnat on jo rikki ja/tai kuulat alimittaiset. Näin ollen niitä ei voi, eikä kannata enää kiristellä jälkikäteen. Ja ajaminen ilman kuulosuojaimia on mahdotonta 😊

Karaan uudet laakerit ja homma bueno, edellyttäen, että vika on niissä. Klappi kun voi vielä olla kartiossakin...

Ville Vaho

Vetovoiman mittaus on yksinkertaista, joku vääntörauta karan ja työkalun väliin, heittokello niin että näkee jos työkalu liikkuu karaan nähden ( siis kellon jalka työkaluun ja kello kara akseliin)

Jos liikkuu kevyellä voimalla, on aihetta remonttiin ja äkkiä. Jos ei liiku, hyvä.... Ei tarvita mittaria.

Ja mitä tulee mittareihin, erään suuren  huoltavan yrityksen mestari antoi yhden koneen vetovoimaksi joitakin satoja kiloja ( piti olla 1200 kg). En uskonut lukemaa ( koneessa ei ollut vikaa & olin itse vaihtanut jouset)

Tarkistin mittausmenetelmän ja totesin sen olevan perspultin osalta täysin metsässä, etäisyys väärä... Ei taatusti ole voimaa jos pulttia vedetään kymmenyksen verran jännitetystä jousipaketista.

Vanhojen cnc koneiden karat on lujaa tekoa ja tarkoitettu kestämään. Ne saa rikki lähinnä pahasti kolaroimalla. Laakerit maksaa, mutta eivät ole kulutustavaraa.

Uudet himmelit sylkee laakereita pihalle hyvin usein, kierrokset on kovia, koneistajalla ei ole ylpeyttä saati mitään tunnesidettä koneeseen. Koneet on saastaisia kiertopalkintoja heti uutena. On koneissa myös kelvotonta suunnittelua....

Olen jemmannut jotain hyviä laakereita niistä karoista mistä ne lähtee ilman hajottamista, ei maksa mitään jos on sopivia. Onko koneeseen saatavilla kuvia?
-vilderi

Hannu

#12
Tässä on nyt puljattu tuon sinisen värin kanssa kaikki muu värjäytyi mutta ei työkalunkartio kuin hiukan toiselta sivulta.
Sormella jo tunsin väriä levittäessä että siellä on jotain ylimääräistä.
Iso liiskaantunut alumiini lastun kökkö sieltä löytyi.
Väri tarttuu nyt jotenkin pitimen pintaan on siinä aukkoja mutta ylhäällä ja alhaalla on väriä ympäri.
Aika monta kertaa pulikan sai kastaa reikään ennen kuin rupesi aukkoja löytymään välillä  väriä sormella pyyhkäisten tasaiseksi.

Karan kartion sisäreunasta sain mitattua heiton kaks satasta, hienoa.
Työkalu pidintä yritin vääntää auki puolimetrisellä tuurnalla/kangella sinne sen kärki lohkesi kai se silloin piukassa on.

Sitten kävin läpi noita pitimiä  ei oikein yhtään hyvää.
Kaikissa heittoa.
Ovat kuulemma tyypiltään BT35  Erikson lukee kyljessä  Ja niitä on iso laatikollinen!

Pari päivää sitten kävin sen verran kuumana rikottuani satasen tapit että silloin ei onnistunut mikään.
Ja eka reaktio kara paskana.
Se nyt oli sitten vähän liian hätäinen olettamus.

Sen tässä oppi,puhtaana pitää paikat olla.
Kyllä tähän pitäisi varmaan sellainen perus puhdistus ainakin tehdä.

Pitää koittaa ajaa lastua veikkaan että se onnistuu nyt, tuollaisilla ajattelin kokeilla
S1000 r/min  F100 mm/min Z1 mm terä10 mm tasapää,nesteellä.

Kiitos kaikille auttaneille tarjoan virtuaali kaljat.


Tässä tulos: https://goo.gl/photos/7V9vpvnmAD9eYrQB9



jsr8501

Eikö tuo oo hiontaa eikä jyrsintää tuollaisella syötöllä?

JR


Hannu


Vielä lisää syöttöä ,otti se terä nyt tuollaista pientä lastun kikkaretta tosin kiljui hiukan aloituksessa, ilman kuulosuojaimia pystyi hyvin olemaan!

Paljonko lisään on noita ajettavia palikoita tuossa  ,edelleen tämä on vanha kone.

Rungossa tuntui pientä värinää, ei ole pultattu latiaan vaan makaa huonojen kumitassujen varassa.
Tapissa oli heittoa 0.06mm ja karassa 0.02mm.


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk