Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Karan nopeusnäyttö

Aloittaja Kremmen, 29.07.12 - klo:23:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

jtec

Lähinnä kiinnostaa pyörimisnopeuden indikaattorin maksimiarvo. Se näkyy olevan 100 RPM ohjeessa samoin kuin lähdekoodissa, niin kuin sanoitkin. Jos se olisi korkeampi esim. 10000 RPM, niin sillä saisi kätevästi toteutettua kierrosluvun ala- tai ylärajavahdin esim. merkkilampulla.

Kremmen

Okei, voin muuttaa tuon ja tehdä softaversion 1.1 loppuihin mittareihin.
Olen kerinnyt jo pakata ja osin lähettää kaikki kokonaan itse rakennettavat mittarit joten niihin tämä muutos ei enää ehdi. Toki nekin on päivitettävissä jos tarve vaatii.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jtec

Se kuulostaa hyvältä. :)

Kremmen

Teen muutoksen huomenissa, mutta se taitaa poikia pari uutta konfiguraatioparametria. Nimittäin koodiversiossa 1.0 tuo parametri ohjaa myös nopeudenlaskentaa. Raja-arvo tulkitaan tosiaan pyörii/ei pyöri ja jos ei pyöri niin ei myöskään nopeutta lasketa/näytetä. Olisi vähän hassua jos laskenta alkaisi vasta esim yli 10000 rpm nopeudesta...
Siispä erotan nuo toisistaan siten, että nykyisen parametrin alkuperäinen tarkoitus ja arvoalue säilytetään, mutta otetaan lisäksi pari uutta parametria joilla ohjataan suoraan apulähdön J4 toimintaa. Laitan toiseksi parametriksi rajanopeuden kuten pyörimisilmaisuunkin, ja toiseksi hystereesin jolla voi estää, ettei signali pumppaa holtittomasti jos nopeus heilahtelee juuri rajanopeuden tietämissä. Tässä menee varmaan pari tuntia tehdessä ja testatessa, joten teen sen huomenna saunan lämpiämistä odotellessa :)
Perästä kuuluu.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jtec

Kiitos jo etukäteen vaivannäöstä!!! :)

Kremmen

Laitetaan välillä kuittia siitä, että viestit on tulleet perille.
Eli seuraavien jäsenten viestit, erityisesti toimitusosoite, on mulla nyt listoilla:
asetukset
dyykkari
jarkko.j
jtec
Juntti
Maukka
MKM71
mpr
ollie
PekkaNF
pomit
PP
pygmi
Seppo K
sepän poika
simppa
slkjamo
Tauru
TeacDance
Vilderi

Seuraavilta odotellaan vielä tietoja:

Miguel
porepe
Stoppari
ttontsa
viilari
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

No niin. Sauna on kohta lämmin mutta onpa koodikin kirjoitettu ja alustavasti testattu.
Eli jäsen jtecin toiveesta on ohjelmaversioon 1.1 nyt tehty seuraavat muutos:

Apulähdön J4 tilan ohjausta voi asetella riippumatta mittauksen miniminopeudesta. J4 voidaan asettaa aktivoitumaan välillä 1 - 50000 rpm ja siihen voi asettaa hystereesiä 0 - 1000 rpm.

Samalla lisäsin näytön päivitystahdin asettelun. Versiossa 1.0 se oli kiinteä 2 kertaa sekunnissa. Nyt tahdin voi asettaa välillä 1/10s - 10s.

Aseteltavien parametrien lukumäärä nousi kymmeneen ja kirjoittelen niihin dokumenttia kunhan kerkiän. Muuten homma on entisenlainen.

Testaan vielä että muutosten jälkeen suorituskyky on riittävä eikä mittari putoa tahdista. Sen jälkeen homma on taas valmis tältä osin.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jtec

Jäsen jtec kiittää toiveensa toteutuksesta! :) Toivotaan, että siitä on hyötyä myös muille mittarin tilanneille.

Tapani Honkanen

Maksoin juuri Kremmenin laskun. Lenkillä hölkätessä välähti mieleen, että suuren työn lisäksi hänellä on kiinnitettynä omalla rahalla hankittua elektroniikkatavaraa varastossa runsaasti yli tonnin arvosta. Loppumatka tuli juostua, jotta asia ei kauemmin paina mieltä. Suuret kiitokset Kremmenille suuriarvoisesta työstään.

Kremmen

Kiitos ajattelevaisuudesta :)
Visalla maksaminen tietty helpottaa sen verran, että saa sen keskimäärin kuukauden armonaikaa, mutta sitten joutuu jo kaivamaan kuvetta ainakin tilapäisesti. Joutuuhan sitä vähän käymään säästöpossulla jos projektit viivästyy mutta onneksi tämän porukan kanssa uskaltaa olla kohtuullisen luottavainen siihen että puheet pitää ja tilit saa taas tasapainoon.
Voin rauhoitella, että mitään taloudellista ahdinkoa ei mulle nyt tästä ole tulossa, melkein kaikki on jo maksaneet. Että kiireet on enempi minun puolella saada nyt tavara vaan liikkeelle odottaviin käsiin.
Siitä aiheesta semmosia iloisia uutisia, että melkein kaikki kasaus- ja testaustyöt on tehty, vain pari anturia pitää vielä juotella mutta se hoituu tässä kohtsillään. Sen jälkeen aloitan pakkauksen ja osoitelappujen liimailun, joten ihan alkuviikosta pitäisi tavaran olla liikkeellä.

Saiskohan jäseniä porepe ja Miguel vielä heräteltyä sen verran, että tunnustaisivat osoitteensa niin sitten mulla olisikin kaikkien tiedot listalla.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Maukka

Homma kuulostaa hyvältä. Eli pian päästään testaamaan käytännössä. Onko kukaan löytänyt sopivaa koteloa ko. laitteelle?
--> paljonko on piirilevyn paksuus kommponenttien kanssa? ts. paljonko tarvii olla kotelon korkeus että levy sinne mahtuu?

Kremmen

#206
Pitääpä lisätä nuo mitat ohjeeseen, mutta tässä ensi hätään:

7-segmenttinäytön naama on n. 11 mm kortin etupinnan yläpuolella. Painonapin tappi nousee 13 mm kortin etupinnasta.
Verkkomuuntaja nousee 31 mm kortin takapinnasta.
Kortti itse on standardi 1,6 mm joten kokonaispaksuus on 43,6 mm muuntajan pinnasta näytön eureunaan. Napit tästä vielä pari milliä ylöspäin.
Laitan kohta näyttöjen ja nappien paikat mittakuvaan ja tänne näkyviin, niin voi suunnitella tarkemmin.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

mpr


Kremmen

Olkaapa sen verran varovaisia että noissa muovikipoissa on nurkissa ne ruuvien kiinnitysontelot. Vaikka keskeltä mitaten mitat voi riittää niin ei välttämättä nurkissa, kun tämä kortti on suorakaide.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Kaikki paketit on nyt lähetetty, paitsi ne pari jotka pyydettiin erikseen lähettämään ensi viikolla muuton takia.
Kuten jo kirjoittelin, lähetykset lähti alehintaan ja postin virkaa hoitavan paikallisen R-kioskin täti toivoo ettei siitä synny vastaanottajalle lisävaatimuksia. Oli kyllä ollut postiin yhteydessä aiheen tiimoilta.

Kaikki mitä olen kolvannut valmiiksi on myös testattu toimivaksi ennen pakettiin laittoa. Koskee siis valmiiksi kasattuja mittareita, esijuotettuja prosessoreita ja esikasattuja antureita.
Kaikki esijuotetut prosessorit on juottamisen jälkeen ohjelmoitu versioon 1.1 mikä on myös merkitty kortin pintaan tussilla (teksti: FW 1.1 OK). Prosessorin "fuset" on ohjelmoitu ulkoiselle kiteelle ilman esijakajaa, ja ohjelmakoodi varmistettu tämän jälkeen, mikä varmistaa että kideoskillaattori myös toimii. Tämä koskee luonnollisesti myös valmiiksi koottuja mittareita. Viimeksimainituissa on vielä todettu, että näyttö, pulssinmittaus ja parametrien asetus toimivat, minkä merkkinä kortilla teksti "input OK".
Näillä laitteilla on sellainen takuu, että kaikki minun tekemä toimii tai laitetaan toimimaan. Eli jos kellä on mitä tahansa vaikeuksia niin olkaa yhteydessä, ne saadaan ratkaistua. Myös jos teillä on vaikeuksia kasaamisen kanssa, niin koetetaan keksiä niihin keinoja.

Sitten: jokaisessa itse koottavassa paketissa pitää olla mukana muovituubi jossa on kaikki mikropiirit, yhtensä 7 kpl. On pieni mahdollisuus, että yhdestä paketista se puuttuu vaikka koetin olla huolellinen niitä kasatessani. Isompi mahdollisuus on, että "ylimääräinen" on toiseen koekappaleeseen kuuluvat piirit. Mutta kun en laskenut putkia etukäteen niin en nyt tiedä kumpi on tapahtunut. Jos siis mikropiirit puutuvat paketista, niin heti tietoa minulle, laitan tulemaan kirjeessä perään.

Olisi kiva kuulla, että paketit tulevat perille, joten vinkatkaapa jos jaksatte, kun niitä alkaa näkyä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk