Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Kartion sorvaus - sorvin työkierto ja käyttöliittymä

Aloittaja Kremmen, 25.01.10 - klo:15:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kremmen

Lähdin tällaista miettimään ja nyt kuulisin mielelläni ehdotuksia tai mallia miten homma hoidetaan "oikeissa" cnc-sorveissa.
Kysymys siis liittyy siihen, miten kartion sorvauksen parametrit syötetään sisään ja miten sorvi ne toteuttaa käytännössä. Alkuoletuksina voidaan pitää vähintään sitä, että sorvissa on X- ja Y-akselien liikkeet ohjaimen kontrollissa, sekä liikkeiden muunnos milleistä stepeiksi tietenkin.
Kartion mitathan voidaan määritellä muutamalla eri tavalla, ainakin antamalla alku- ja loppuhalkaisijat + pituus, tai jompikumpi halkaisija, kartiokulma ja pituus, tai jos haluaa tehdä vaikeasti, niin alku- ja loppuhalkaisija sekä kartiokulma. Kaikista saadaan aloitus- ja lopetuspiste liikkeille laskettua.
Nyt vaan on tietty niin, ettei aihio ole valmis kappale, joten sorvissa pyörii aloitetaessa jokin epämääräinen mötikkä josta kartio on tarkoitus kaivaa esille. Käsin sorvatessa tietty rouhittaisi ensin liika tavara pois ja sitten muutamalla tarkkaan tähdätyllä siivulla otetaan valmis kartio päivävaloon. Automaatti kuitenkin tarvii jotain apuja tähän, ettei se yritä mahdottomia siivuja. Kysymyksiä:
-Miten ohjaimelle kannattaa näyttää tunnettu (säteen suuntainen) X-koordinaatti josta lähtien kartion säteet voidaan laskea ja ohjata? Helpointa olisi tietysti ajaa terä pyörimisakselille ja nollata X. Kuinka helppoa tämä käytännössä vaan on? Minun kiinalaisssorvissani ei ole mitään apuja tällaiseen ainakaan.
-Miten ohjaimelle kannattaa antaa vinkkiä aihion mitoista? Jos sylinteristä lähdetään tekemään kartiota, niin kartiokulmasta riippuen kapeammassa päässä voi olla kovastikin poistettavaa tavaraa. Ohjain osaisi kyllä höylätä tämän pois osana työkiertoa kunhan vaan kehitetään keino kertoa sille mitä sorvissa on pyörimässä.
-Jos kartio sorvataan tasapaksusta jöötistä niin ohuempaan päähän on tulossa aikamoinen ohennus jälleen kulmasta riippuen. Miten tuo kannattaa käytännössä hoitaa  jottei tarvita teränvaihtoa kesken operaation? Jos terä on oikeakätinen (so syöttösuunta on vasemmalle) niin ainakaan minun palateräpitimet eivät sovellu uran sorvaamiseen, joten niillä ei voi aloittaa tuollaista operaatiota. Katkaisuterällä pääsee kyllä suoraan sisään, mutta se ei ole hyvä siivun ajoon. Pitääkö siis esivalmistella aihio niin, että ohut pää on jo valmiiksi yhtä ohut kuin kartion ohuempi pää, tai ohuempi? Tai vaihtoehtoisesti ajaa nin leveä ura, että normaaliterällä mahtuu aloittamaan?
Miten ammattilainen tekee tämän?
Muoks.
Lisäsin kuvan josta toivottavasti selviää mitä ajan takaa. Jos harmaasta jöötistä halutaan ulos valkoinen kappale, niin sen ympäriltä pitää poistaa tavaraa alueelta B. Ennekuin tavallisella terällä päästään loppuun asti, niin alue A on jotenkin hoidettava. Onko vakiintunut käytäntö olemassa / mikä on paras tapa hoitaa homma?
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

saulij

Minä sorvaisin kappaleen seuraavasti (manuaalilla):
1. Pikkukelkka valmiiksi kulma-asentoon jos mahtuu. Näin terämitta säilyy kokoajan.
1. Sorvaus mittaan X2 Y4
2. Sorvaus mittaan X1 Y2 ja samalla alue A jos tarpeen.
3. Kartion sorvaus kulman suuntaan pikkukelkalla

Tämän ohjaimen kanssa voisi ajaa samoin käsipelissä nuo lieriösorvaukset. Jos halutaan ohjaimen osaavan kaivaa valkoisen akselin, miksei se vois samalla tehdä pyöristyksiäkin (lähes CNC).  Ajetaan lieriöt, pistot, pienet viisteet ym.  edelleenkin manuaalisesti ja vain kartio- ja kierreosuudet ohjaimella. Terän mitan ohjaimelle voi syöttää koskettamalla tunnettua pintaa X ja Z suunnissa ja syöttämällä ko mitat ohjaimeen. Aihion halkaisija syötetään käsin ohjaimeen

Ajelen Haasin sorvilla. Siinä kartion voi syöttää kolmella tavalla.
- Lähtöpiste X1, Z1 - loppupiste X2, Z2
- Lähtöpiste X1, Z1 - loppuhalkaisija X2 ja kulma A
- Lähtöpiste Z1, Z1 - loppupituus Z2 ja kulma A
Näillä pärjää.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: saulij - 25.01.10 - klo:21:08

Ajelen Haasin sorvilla. Siinä kartion voi syöttää kolmella tavalla.
- Lähtöpiste X1, Z1 - loppupiste X2, Z2
- Lähtöpiste X1, Z1 - loppuhalkaisija X2 ja kulma A
- Lähtöpiste Z1, Z1 - loppupituus Z2 ja kulma A
Näillä pärjää.
Olisikohan tässä välissä hyvä aika minunkin ruveta puhumaan noista akseleista oikeilla cnc-termeillä. Eli cnc-sorvin akselit ovat X ja Z, ei X ja Y. Onhan X-akseli säteen suunta eli siis terää syötetään kappaleeseen sisään +X-suunnassa ja kohti pakkaa +Z-suunnassa?
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

saulij

Z+ on poispäin pakasta, eli ainakun ollaan aineessa ollaan Z- puolella ( 0 = on kappaleen päässä). X+ halkaisja kasvaa, X- mennään keskiön toisellepuolelle esim sisäterällä. C on karan paikotus eri kulma-asentoihin.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: saulij - 25.01.10 - klo:21:08
Minä sorvaisin kappaleen seuraavasti (manuaalilla):
1. Pikkukelkka valmiiksi kulma-asentoon jos mahtuu. Näin terämitta säilyy kokoajan.
1. Sorvaus mittaan X2 Y4
2. Sorvaus mittaan X1 Y2 ja samalla alue A jos tarpeen.
3. Kartion sorvaus kulman suuntaan pikkukelkalla

Tämän ohjaimen kanssa voisi ajaa samoin käsipelissä nuo lieriösorvaukset. Jos halutaan ohjaimen osaavan kaivaa valkoisen akselin, miksei se vois samalla tehdä pyöristyksiäkin (lähes CNC).  Ajetaan lieriöt, pistot, pienet viisteet ym.  edelleenkin manuaalisesti ja vain kartio- ja kierreosuudet ohjaimella. Terän mitan ohjaimelle voi syöttää koskettamalla tunnettua pintaa X ja Z suunnissa ja syöttämällä ko mitat ohjaimeen. Aihion halkaisija syötetään käsin ohjaimeen
Pyöristyksistä ei ainakaan toistaiseksi ole keksitty alkaa keskustelua, mutta eihän vielä ole liian myöhäistä :) No oikeasti sitä kannattaa ehkä miettiä sitten joskus, siinä kun joudutaan laskemaan sinejä ja kosineja joita ei suoriin liikkeisiin tarvita.
Sen sijaan ohjaimelle ei ole mikään erityinen lisärasite osata tehdä nuo kohdat 1 ja 2 edellä (poislukien alueen A avaaminen, vaikka ei sekään ole kummempaa kuin suoran kartion sorvaus.) Syy miksi se ei ole erityinen lisähaaste tulee siitä, että kartio on joka tapauksessa varauduttava sorvaamaan useilla siivuilla koska alku- ja loppupisteiden X-koordinattien ero voi olla ja yleensä kai onkin liian iso kerralla leikattavaksi. Eli loppujen lopuksi ohjain laskee noista nurkkapisteistä ja maksimi lastunpaksuudesta listan jossa on tarvittavat siivun otot. Ohjaimelle on sama onko listassa kymmenen vai neljäkymmentä siivua, ne ajetaan samalla ohjelmalla läpi. Eli siinä mielessä ohjain voi kaivaa tuollaisen muodon esiin jos se muuten koetaan mielekkääksi työtavaksi.
Lainaa
Ajelen Haasin sorvilla. Siinä kartion voi syöttää kolmella tavalla.
- Lähtöpiste X1, Z1 - loppupiste X2, Z2
- Lähtöpiste X1, Z1 - loppuhalkaisija X2 ja kulma A
- Lähtöpiste Z1, Z1 - loppupituus Z2 ja kulma A
Näillä pärjää.
Nuo voisi hyvin riittää meillekin. Kulmia laskettaessa pitää tosin toteuttaa noita trigonometrifunktiotia, mutta tässä tapauksessa ne voidaan onneksi laskea etukäteen eikä reaaliajassa, joten ohjaimelle ei tule kiire sen takia. Ja jotkin kartiot on määritelty kulmaa käyttäen joten on ergonomian kannalta varmaan tärkeää pystyä ne myös niin syöttämään.
Miten muuten tuo Haas sitten ajaa sen määritellyn kartion? Osaako se tehdä kartion suoraan pyörötankoon vai onko sillekin tehtävä jotain esivalmisteluja?
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: saulij - 25.01.10 - klo:22:19
Z+ on poispäin pakasta, eli ainakun ollaan aineessa ollaan Z- puolella ( 0 = on kappaleen päässä). X+ halkaisja kasvaa, X- mennään keskiön toisellepuolelle esim sisäterällä. C on karan paikotus eri kulma-asentoihin.
No niin, ei mennyt taaskaan päivä hukkaan. Nyt tiedän tämänkin.
Sorvin koordinaatit on näinkin hukassa kun aikanaan väännettiin FMS-keskuksia aika erilaisiin tarkoituksiin ja niissä oli kovin toisenlaiset koordinaatistot. Tuo C-koordinaatti kuitenkin oli tuttu :)


Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk