Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

CAM ohjelmointia

Aloittaja awallin, 06.09.07 - klo:12:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

awallin

moro kaikille,

ilmaisia CAM ohjelmia on kovin vähän, joten jotain omaa juttua voisi ehkä kehitellä.

olen kokeillut ns. drop-cutter algoritmia 3D kolmio-pinnan semi-finish ja finish ratojen tekoa varten.
kuva ja tekstiä täällä:
http://www.anderswallin.net/2007/08/drop-cutter-in-c-v2/

koodi on täällä:
http://code.google.com/p/monocam/

eli jos löytyy ohjelmointitaitoista väkeä joka on kiinnostunut CAD/CAM ohjelmoinnista niin ottakaa yhteyttä!

AW

awallin

hieman päivitystä tähän.

idea on ensin kasata riittävät CAM algoritmit ja testata niitä. kun nämä toimivat hyvin löytyy varmasti koodaajia ja kiinnostuneita jotka osaavat kasata käyttöliittymän, geometrian importoinnin jne.

en ole mitään muuta algoritmiä nyt ehtinyt katsoa kuin 'drop-cutter' algoritmia (josta asiaa allaolevan linkin päässä)

jos kiinnostuneita koodaajia löytyy on avoimia aiheita paljon:
- 1D ratoja varten traveling salesman ratkaisija (esim. porausradat). esim geneettinen algoritmi tai simulated-annealing
- 'drop-cutter' optimointi (kd-tree ja/tai binning idea)
- STL datan käsittely (XY projektio, leikkaukset yms)
- 2D offset ratojen laskenta (yllättävän hankala ongelma, minulla on paljon artikkeleita asiasta)
- kun offset radat ovat olemassa: zigzag/spiral/adaptive roughing ratojek laskenta.

C#/mono kielen käytöllä on idea että se on helpommin koodattava/luettava kuin C++ ja että koodia voi ajaa ilman muutoksia win/mac/linux ympäristössä(testaajia tarvitaan)

AW

ram

Erittäin kannatettava projekti.

Nuo kaikki ympäristöt löytyvät kotoa, joten mielellään testailen.

Ikävä kyllä tuo ohjelmointipuoli ei oikein suju, muuta kuin assemblerilla tai basicillä jotenkuten.

Jonne


Mielenkiintoinen projekti.
Mullakin on sama juttu tuon ohjelmoinnin kanssa,
pari kuukautta sitten taisin tehdä c64-emulaattorille
assemblyllä jotain koodin pätkiä. Vähintään viisi
vuotta on mennyt kun tosissaan jotain ohjelmoi...

Voitko vähän muuten selventää tuon drop-cutter
algoritmia toimintaa? Mikä siinä noin karkeasti on idea?
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

awallin

drop-cutter:n idea on että valitaan piste (x,y) tasossa ja kuvitellaan että terä on jossain korkealla ylhäällä. Sitten tiputetaan terää z-akselin suuntaisesti alas kunnes se koskettaa mallia.
Malli on kolmioista koostuva (STL-tiedosto), joten terä voi osua joko kolmion kulmapisteisiin, sivuihin, tai pintaan (facet englanniksi, mikä tämä olisi suomeksi)

Joten tarvitaan kolme funktiota jotka laskevat näitä osumakohtia kolmion eri osien kanssa. Näistä olen kirjoittanut blogissani:
http://www.anderswallin.net/tag/drop-cutter/

Olen viimeaikoina tullut siihen johtopäätökseen että halukkaita open-source osaajia jotka osaavat C#:ia tai haluavat sillä koodata on liian vähän.

Idea olisi kirjoittaa drop-cutter uusiksi C++ kirjastona jota voisi kutsua esim. Pythonista. Pythonilla voisi sitten tehdä 3D piirtämisen, tiedostojen lukemisen ja kirjoituksen jne.

Minulla on myös suunnitteilla toinen perus-algoritmi jonka nimi on z-slice. Sillä tehdään ns. waterline- ratoja eli sellaisia jossa radan z-koordinaatti on vakio ja terä siirtyy (x,y) tasossa niin että se koko ajan koskettaa mallia.

Näistä rakentunee pikkuhiljaa toimiva CAM kirjasto, mutta kehitysvauhti on melko hiljainen kun ei ole juuri muita koodareita tästä kiinnostunut.

Jussik

Terve

Kyllä meitä muitakin on.
Tosin taitoni rajouttuu sulautettu ja linux puolelle kielenä puhdas C.

Jussi

awallin


hyvä juttu. Ilmoittelen kun olen saanut kääneettyä koodin c++ / Python muotoon ja jotain testejä tehtyä. Silloin voisi varmasti laittaa koodin cvs/svn palvelimelle ja yrittää saada mahdollisimman moni kiinnostumaan projektista.
Varmaan 3-4 viikon sisällä jotain ehtisin tehdä, katsotaan...

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk