Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

VDI-pidin

Aloittaja Qatom, 23.01.11 - klo:18:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Qatom

Joukossamme lienee VDI-pitimen tuntijoita ja käyttäjiä.

Saakohan, tai peräti kuuluuko, VDI-pitimen reikä revolverin laikassa olla väljä ja soikea? Jostain tietoverkon syövereistä löysin reiälle toleranssin H6 ja nyt toiveajattelen että tämä tieto oli virheellinen....

Entä onko holkilla, jolla jäähdytysneste johdetaan pitimeen, merkittävä rooli pitimen paikoituksessa?


nirkkow

Moi,

Muuta en toleransseista osaa sanoa, kuin että omassa koneessani teräpitimen sovitus koloonsa on hyvin pienivälyksinen. Teräpidin pitää toisinaan voidella, että sen saa menemään paikoillee.

porepe

Litkuholkista en tiedä, kun nakamurassa neste tuli reukun sisältä, mutta tuo sovite kuuluu olla nahkea, eikä väljä/soikea... Soikeus kuulostaa kolarilta joskus menneisyydessä  :(  Itse jouduin joskus työkalut irroittamaan jopa massavasaralla varovasti naputellen, kun sovite on melko tiukka...
Petri Junnila
Mynämäki

saulij

Lainaus käyttäjältä: Qatom - 23.01.11 - klo:18:39
Joukossamme lienee VDI-pitimen tuntijoita ja käyttäjiä.

Saakohan, tai peräti kuuluuko, VDI-pitimen reikä revolverin laikassa olla väljä ja soikea? Jostain tietoverkon syövereistä löysin reiälle toleranssin H6 ja nyt toiveajattelen että tämä tieto oli virheellinen....

Entä onko holkilla, jolla jäähdytysneste johdetaan pitimeen, merkittävä rooli pitimen paikoituksessa?

Kyllä se on soikea ainakin niissä kahdessa sorvissa joita olen ajanut. Sehän kiristetään ruuvilla pitimen hammastuksesta. Vesiholkki hoitaa samalla paikotuksen oikeaan asentoon.

porepe

Lainaus käyttäjältä: saulij - 24.01.11 - klo:08:52
Kyllä se on soikea ainakin niissä kahdessa sorvissa joita olen ajanut. Sehän kiristetään ruuvilla pitimen hammastuksesta. Vesiholkki hoitaa samalla paikotuksen oikeaan asentoon.

Mahdoinkohan ymmärtää/ muistaa pitimen mallin väärin  ??? Nakamuran TOMEssa pidin ja reukun reikä oli täysin pyöreä pitimeen oli jyrsitty taso ja ko. hammastus. Litkuholkki keskitti terän pyöräytys suunnassa ja vino kiilarihlapala lukitsi pitimen kiinni reukkuun.

NÄIN SIIS AINAKIN PIKKU NAKAMURASSA VM.1984
Petri Junnila
Mynämäki

JH-Q

Pyöreitä on sekä pitimen tappi, että reukussa oleva reikä. Ilman nestehokkia pidin ei välttämättä asetu oikeaan asentoon, jolloin teräkorkeudet kusee. Mulla puuttuu yhdestä reukun paikasta tuo vesiholkki enkä jaksanut uutta tehdä niin jouduin shimmaamaan terän oikealle korkeudelle.

Näin siis keskikokoisessa nakamurassa vm -90, VDI40-reukulla.

Qatom

#6
Hei,

kiitos vastauksista! Tarkennetaanpas tässä vaiheessa että kyseessä on VDI 30.

Päätelmä on että reikä on yleensä pyöreä, mutta on koneita joissa se on soikea...  Tässä minun reukussa sitä soikeutta on peräti n. 1,5mm mutta toisaalta varren reiästä nesteholkin reiän reunaan työntömittatarkkuudella tasan 3mm, mitä sen matemaattisesti kuuluisi ollakin, joten siihen suuntaan soikeutta ei liene. Uudet nesteholkit tarvitsisin ainakin, mutta ne on simppeli valmistaa. Imacroa tai jotain MoC:ia ajattelin.

Jossain vaiheessa pitäisi pohtia, kannattaako reukkuprojektia näillä eväillä viedä eteenpäin. Uuden (=vanhan) ehjän laikan löytyminen on aika epävarmaa.

Pitänee hankkia jostain edes 1 kpl pitimiä, niin pääsen perehtymään kiinnityssysteemiin vähän paremmin kun tämä VDI on minulle ihan uusi tuttavuus. Että jos jollain pyörii nurkissa ylimääräisenä kiinnitysosaltaan ehjä pidin, voi lähettää YV:tä...

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk