Myös korttimaksu toimii

Kara tietoutta... !!!

Aloittaja Jake, 30.12.09 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

porepe

Jos lähtee kokoon iso20 niin pääsisköhän jo edullisemmin malliin sk20 joka on käsittääkseni sama kuin er20 mutta gripperillä eli kara akseli muistuttaa suoraa er20 istukkaa jossa läpireikä ja gripperi sisällä... Ainakin ISELiltä löytyy näitä... tosin nuo sk20 pitimetkin ovat kalliita joten cnc sorvi laulamaan...
Petri Junnila
Mynämäki


Tapani Honkanen

#17
Ei tuo R8 ja BT-30 ole sentään ihan toisiinsa sopivia edes kartion osalta. Eroa kartiokulmassa on noin 14 kulmaminuuttia,joka tuon vajaan tuuman pituudella on noin 0.1mm, varsinkaan kun BT-30 kartiokulma on pienempi. Ahdistaa Bridgeportin  kartiossa sisäpäästä, missä on laakerikin. Jos vetää tiukkaan, laakerivälys tarkkaan säädetyssä kärsiipi ja pintapainejakautumakin on kiilamainen pituussuunnassa ja siis taivutusmomenttikin on huono. Jos olisi toisinpäin, joustaisi B-karan suu helpommalla.
Tarkastin vielä toisesta lähteestä tuon BT:n kartiokulmaa. Jossakin on (koko)kartiokkuus  ilmoitettu suhdelukuna 7/24. Tästähän tulee sen kartiokulman puolikkaalle 3.5/24 josta kulma 8.2971= 8 astetta ja 17 kulmaminuuttia. ja 50 kulmasekuntia.
R-8 kokonaiskartiokulma on ilmoitettu 16 astetta 51 kulmaminuuttia. Tästähän puolikas on 8 astetta 25 kulmaminuuttia ja 30 kulmasekuntia



Lainaus käyttäjältä: porepe - 12.06.14 - klo:00:30
Onko tuo puhdasverinen bt 30 vai vetokiiloilla varustettu r8? R8 ja bt30 ovat samalla kartiolla alapäästään eli R8ssa voi periaatteessa käyttää bt 30 työkalua mutta ei päinvastoin... tuli bridgessä joskus jopa testattua tämä... r8n suora perse jättää tilaa gripperin teolle.. ainoa miinus on että työkalu on vain noin 20millin matkalta ohkauksessa jos siis käyttää bt työkalua r8n karassa... tosin pienillä työstövoimilla tämäkin varmaan ihan ok...

Minullakin on ylimääräinen vähän käytetty Bridgeportin kara laakereineen. Oli korvattu jollakin muulla. Jos olisi tarvetta, voisi ajatella siitä jotakin mutta kun on laiska ja osaamaton, saattaa jäädä perikunnan huoleksi loppusijoitus.

saulij

Mun sivuilla on vapaasti ladattavissa jonkinlaisen ISO30 karan piirustukset. Mallitkin löytyy CATIA formaatissa, jos joku haluaa muokata.

PekkaNF

Jossain vaiheessa oli ihan kauhea kutina tehdä kara itse. Sitten luin Saulin tarinan ja kun se oli noinkin vaikeeta noinkin osaavalta kaverilta, niin tuli pupu pöksyyn ja olen aloittanut paljon paljon alempaa.

Mä olen joskus kuullut jostain MT2 tai MT3 "Kurtz" mallista joka on lyhennetty ja toimii power draw barilla (mitä ihmettä suomeksi ja millainen mekanismi)?

Syntyiskohän jotain R8:sta katkaisemalla se häntä pois?


Pekka

Hiekkaranta_92

Power drawbar on käsittääkseni   kierretanko jota ajetaan jollain toimilaitteella momenttiin. Joissain manuaalisissa työkalu jyrsinkoneissa olen nähnyt tuollaisen. Ihmettelin kuinka M14 kierteet kestää ajella useita kertoja auki ja kiinni, mutta kovasti tuntu toimivan. Olisko sitten vähä parempaa ainetta? 

PekkaNF

Mä en tykkää noista mutterimopoista.

On niitä vivuillakin:
http://www.hossmachine.info/images/x2%20power%20drawbar%20layout%20color%20coded.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q18/jid2/PDB.jpg

Manuaalisiakin ja hydrauliikalla vahvistettuja. Eilen löysin sivun, jossa myytin piirustuksia hydrauliikalla toimivasta systeemistä, missä jousi "nipistetään" jotta voimat pidetään kara-akselin sisällä, eli ei ole pelkoa karan laakeroinnin brinnelöinnistä.

ja ihmevirityksiä:
http://www.youtube.com/watch?v=0HmdWtJOkPU

Pneumattikalla:
http://www.youtube.com/watch?v=x6S320sPg_I

Suosittuja ovat myös liikevaran ryöstö (heikot jouset):
http://www.youtube.com/watch?v=FyaZGvcrCB0

Mutta mä en tykkää myöskään TTS:stä. Mulla ei riitä usko siihen.

Gripperit vaikuttaa kallilta ja varmaankin syystä. Netissä näkee välillä kaikenlaisia virityksiä, mutta pitäis tehdä itse ja katsoo miten hyvin kestää. Saulilla on toimivin itserakennettu, minkä tiedän.

Pekka

Jussik

https://picasaweb.google.com/100325893956269903721/CNC?noredirect=1#5551690862855340706

Tuossa BT30 3000N vetotangolla.
Kierroksia ottaa 8000rpm, kolme laakeria alapäässä, parihiotut viistokuulalaakerit ja urakuulalaakeri.
Yläpäässä urakuula.
Ureapohjainen rasva kestovoiteluun ja hyvin pieni välyksinen stefa pöly ja neste suojana.
Stefalla tiivistyksenä riittää, että sen huuli juuri ja juuri koskettaa karan pintaa.

Hiotut laakerit on sisälle ajettava useita tunteja ennen kuin ensimmäistä kertaa päästäään nostamaan kierroksia maximiin.
Silloinkin kara on lämmitettävä ennen täysien kierroksien ottamista.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk