Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Taajuusmuuttajan käyttämä sorvi/jyrsinkone

Aloittaja Tapani Honkanen, 26.10.14 - klo:10:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tauru

Kyllä tuo muitakin kiinnostaa, olen itse suunnitellut hieman samankaltaista modernisointia tamun avulla. Pitäisi vain saada ensin dahlanderkytkin jostain.

fixaaja

Kraus&Naimerilta löytyy A401 Dahlander kytkin. Toinen juttu..Ajattelitko laittaa tamun jälkeen vielä tuon Dahlander-kytkimen? Ei oikein tamu tykkää siitä kun moottorin arvot on erilaiset ja joka kerta kun käännät kytkintä, joudut parametroimaan  uudestaan tamun. Kytket tamun suoraan siihen pienempi kierroksiselle liuskoille ja ajat tamua 100HZ taajuudella. Silloin saat parhaan väännön pienillä kierroksilla ja et paljoa häviä yläpään kierroksissa. Itsella sama kytkentä ja ajelen 1-150HZ..

Kremmen

Mä voin laittaa lopputuleman tänne näytille niin voidaan siitä keskustella ja säätää paremmaksi sen mukaan.

Dahlanderkytkentä edellyttää kait, että moottori on käämitty sopivasti jotta se tukee nopeudenvaihtoa. Lähinnä kai niin, että käämien puolivälit on tuotu ulos kytkentäboksiin. Sen jälkeen ne voi kytkeä joko keskipisteet tähteen tai välipisteet tähteen jolloin napaluku muuttuu ja samoin pyörimisnopeus. Pointina se, että sekä moottori että Dahlander-kytkin pitää olla tarkoitukseen sopivia.
Siitä en ole ihan varma onko Dahlander-kytkentä ja tamu yhdessä hyvä tai helppo ajatus. Tehtävissä se on kyllä, mutta siinä tulee tarve varmistaa, ettei kytkentää muuteta vauhdissa. Ja myös tamun parametrien optimiarvot saattaa olla erit eri kytkennöille ja se tuskin on hoidettavissa lennossa.

... jaa fixaaja kerkesikin jo...
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: fixaaja - 29.10.14 - klo:09:08
Kraus&Naimerilta löytyy A401 Dahlander kytkin. Toinen juttu..Ajattelitko laittaa tamun jälkeen vielä tuon Dahlander-kytkimen? Ei oikein tamu tykkää siitä kun moottorin arvot on erilaiset ja joka kerta kun käännät kytkintä, joudut parametroimaan  uudestaan tamun. Kytket tamun suoraan siihen pienempi kierroksiselle liuskoille ja ajat tamua 100HZ taajuudella. Silloin saat parhaan väännön pienillä kierroksilla ja et paljoa häviä yläpään kierroksissa. Itsella sama kytkentä ja ajelen 1-150HZ..
... tai sitten hommaa vaan valmiiksi 2-napaparisen koneen jonka nimelliskierrokset on 1500 ja ajaa ylitaajuudella. Halvempi kone ja standardi -> enempi valikoimaa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Tauru

Tavatessani tamun manuaalia en löytänyt mitään asetusta mikä pitäisi muuttaa jos vaihtaa dahlander-kytkimellä kierrosnopeutta. Ehkä en vain tunne tarpeeksi tamujen sielunelämää että ymmärtäisin ongelman. No nyt testivaiheessa piuhat on kytketty siten että moottori pyörii pienemmällä 1500 rpm nopeudella, saahan tuon 100Hz:n taajuudella tuplanopeudelle joka taitaa useimmiten riittää kierrosnopeudeksi. Hieman vain epäilen että onko sitten alakierroksilla tarpeeksi vääntöä koneessa että riittää vaikka kierteytykseen.

Nyt sorvissa oma moottori pelittää kohtuullisesti mutta joudun ajoittain vaihtamaan nopeusaluetta hihnanpaikkaa vaihtamalla ja siitä haluaisin päästä eroon. Samoin käyttökytkimet olisi helpommin aseteltavissa sopiville paikoille tamua käytettäessä.

Ilmeisesti tuo Kraus&Naimer myy myös yksityishenkilöille, harrastustoimintaan kun kytkin olisi menossa.

mpr

Nyt kun puhutaan eri kierroksisista moottoreista. Oletteko törmänneet 4 eri kierroslukua omaavaan moottoriin. Tälläinen on 50 luvulla valmistetussa Herbertin revolveri sorvissa. Olen sitä pikkuhiljaa modernisoinut ja tamu käyttö on myös ollut asia listalla, mutta taitaa olla tuohon moottoriin hankala laittaa. Varsinkin jos haluaa eri nopeusalueita käyttää yhtä joustavasti kuin nyt ( lennosta vaan eri nopeudet)

Kremmen

Aikanaan ollut varmasti hieno peli kun oikarikoneen nopeutta ei ole voinut kunnolla säätää.
Tuo moottori joutuu olemaan 4- tai 8-napaparinen  jotta saadaan 4 eri nopeutta. Vääntöä varmasti lähtee alimmalla nopeudella mukavasti ja korvaaminen tamulla + yksinopeusmoottorilla vaatinee selvästi isomman moottorin jos sekä alavääntö että huippukierrokset on tarkoitus säilyttää.
Ei ole mahdotonta että tuon alkuperäisen moottorin saisi toimimaan tamun kanssa, mutta siinä tapauksessa pitäisi varmistaa että nopeusaluetta ei mennä vaihtamaan pyörinnän aikana. Se on varmaa että tamu ottaa semmoisesta nokkiinsa ja melko varmasti hajoaa. Siispä alueen vaihto ristiinlukitulla releohjauksella.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

fixaaja

Minkä merkkinen tamu sulla on käytössä? Tamun ohjekirjassa ei varmasti mainita mitään dahlander kytkennästä mutta kohta jossa lukee käyttöönotto. Yleisesti ottaen, ainakin teollisuudessa käytetyissä "oikeissa" tamuissa pitää määrittää moottorin ominaisuudet. Pyörimisnopeus, nimellistaajuus, virta, jännite jne. Nyt kun sinulla vaihtuu kytkimellä moottori ts. sinulla voisi olla kaksi erillistä moottoria niin varmasti et saa täyttä hyötyä moottorista ulos vaikka pyöriikin.

Melkein uskallan väittää että jos sulla käytössä "oikea" tamu ja kytket sen siihen pienemmälle nopeudelle, ei vääntö lopu alakierroksilla kesken,
Kuten olen aiemminkin täällä maininnut niin ABB:n tamujen kanssa voi tehdä vaikka mitä temppuja jotta haluttu ominaisuus saavutetaan. Varmasti voi muillakin mutta itse en niistä tiedä :)

Vauhdissa kytkimen kääntäminen tietää 99% varmuudella tamun päätekivien hajoamista. En suosittele edelleenkään..

Kremmen

Muistaakseni tuo Tapanin mainitsema Omronin tamu on vektoriohjattu, joten siinäkin on hyvä alavääntö.

Muuten olen lähtökohtaisesti itse sitä mieltä, että eri tekniikoita ei pitäisi sekoittaa kovin hallitsemattomasti. Niissä on vähän semmoista Rane-ratkaisun makua vaikka sattuisivat käytännössä toimimaankin. Rahaa ei tietty toki ole pakko heittää kaivoon joten jos joku ratkaisu käytänössä toimii ja käyttäjä hyväksyy sen rajoitukset niin siitä vaan.
Ehdotan, että pidetään kuitenkin keskusteluissa erillään "standardit" ja "ad-hoc"-ratkaisut joissa jälkimmäiset on tehty niillä eväillä mitä repussa sattuu olemaan.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Tauru

Jep, lennossa ei varmaan kannata vaihtaan dahlander-kytkimellä käämitystä, sen jopa minä ymmärrän ja muutenkin alan pikkuhiljaa uskomaan että moottorista käytetään vain yhtä käämitystä.

Tamu on Omron SYSDRIVE 3G3JV
manuaali löytyy: http://industrial.omron.com.br/uploads/arquivos/3G3JV_User_Manual.pdf

Kai tuo on 'oikea' tamu vaikka ei välttämättä ole teollisuudessa käytössä. Finnparttialta muutama vuosi sitten hankittu. 

fixaaja

Kyllä tuo minun silmissä ihan oikealta tamulta näyttää :) Vääntöasiaan..1500rpm koneella saat yli 90% väännöstä 3HZ taajuudella eli 90rpm. Alle sen jos pitää mennä joutuu parametrejä hiukan sotkemaan mutta tuskin tarpeen koskea niihin!

Tauru

No siinä tapauksessa vääntö riittää ja voin unohtaa muut viritykset. Kiitos!
Ehkäpä vielä varmuuden vuoksi hankin hieman tehokkaamman 1.5kw moottorin kun nyt olemassa oleva on vain 0.75kw.

Kremmen

Tässä on ensimmäinen versio piirikaavioista Omronin tamulle. Kommentoikaa jos huomaatte virheitä tai vakavia puutteita.
Kirjoitan vielä lyhyen työselostuksen jolla toivottavasti selviää muutostöistä ja joka tekee muutetun piirikaavion ymmärrettäväksi. Perästä kuuluu niiltäkin osin.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

fixaaja

Hyvät ja selkeät kuvat olet tehnyt! En varsinaista virhettä löytänyt mutta pari yleistä kommenttia tuli mieleen.. Tosin ehkä sitä on niin kavoihin kangistunut että aina tekee saman tyylisesti mutta mutta..
1. Hätäseis ja ovikytkin sarjassa..Katkaisee sekä pääkontaktorilta että hätäseis kont. ohjauksen. Mihinkä tarvitaan koko hätäiseis kontaktoria? Itse noita turvapiirejä kun on tullut tehtyä niin olen aina laittanut lukitukset omaan ketjuun joka ohjaa HS-konttia. Tämän kontin kärki sarjassa muiden lukitustietojen kanssa tamun pääkontin ohjauspiiriin..

2. En tullut katsoneeksi onko Omronissa ulkoiselle jännitteelle kytkentä mahdollisuutta? Jos on niin se 24VDC kannattaa tälläisissä tapauksissa laittaa aina suoraan tamulle ja pitää tamu järjissään vaikka muuten katkaisee päävirran. Ohi aiheen mutta väyläkäytössä aivan järjettömän hankalaa..

Kuten mainittu, toimii erinomaisesti noinkin..


Kremmen

Hyviä kommentteja. Koetin pitää alkuperäisen piirikaavion mahdollisimman ehjänä, ettei tule massivista uudelleenjohdotusta. Kun nuo oli tuolla tavalla sarjassa alunperin niin jätin ne sillä tavalla tässäkin. Itsekin olen kyllä käyttänyt enempi tuota esittämääsi tyyliä jonka tähänkin toki saa vähällä piirtämisen vaivalla. Voi vaan olla isompi työ muokata olemassaoleva johdotus, vaikka en kyllä ole katsonut tarkemmin sillä silmällä. Jos "tilaaja" haluaa sen niin tehtäväksi niin ei siinä kauaa nokka tuhahtele kun on muutettu.
Omronin pikkutamu ei ota erillistä apujännitettä vaan mitä ilmeisimmin ryöstää sen pääsyötöstä. Ei pysty jättämään virralliseksi jos pääsyöttö katkaistaan.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk