Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Contraves karakäyttö ja sen säädöt?

Aloittaja JuKa, 04.12.17 - klo:23:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JuKa

Terve,

Olisiko kenelläkään tullut vastaan ongelmaa kun karamoottorin kierrosluku nousee yli 3krpm, niin alkaa moottori väristää/resonoida tosi pahasti? Alemmilla kierroksilla toimii ihan nätisti. Kyseessä on tasavirtamoottori ja sen perässä on tako, jonka puhdistin ja tarkistin ensimmäiseksi. Voisiko säädöt mennä pieleen ajan kuluessa ja komponenttien vanhetessa?

Säätimenä on Contraves ADB/F

Jussi


Hiekkaranta_92

Miksei aikaa myöden vastukset ja konkat tietenkin kulu. Monissa aikareleissä yms on tullut huomattua että säätöpotikam muovit on haihtuneet ja alkaa sattua ja tapahtua.

ttontsa

Onko aiemmin tehnyt vai ihan uusi ominaisuus?

Ootko tsekannu moottorien hiilien kuntoa/hiilipölyn määrää.

Käy sähkömeisselin kanssa vaikka kaikki ruuvaamalla kiinnitetyt johtimet läpi ja testaa ruuvien tiukkuus. Bridgeportissa oli luvattoman paljon löysiä kontakteja. "Rele" logiikan pari releen ruuvia löysällä niin ongelmat on ihmeellisiä..
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

ttontsa

Katotko tyypin oikein/oikeasta paikasta? Muistaakseni siinä peltikotelossa sisäpuolella vasemmalla tarra.

Liekö tuosta apuja?

https://1drv.ms/b/s!Auk-RTn35OaMh5RsRT1kFuXnJzuJlw
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

dzy


Hannu

Yleismittarilla vois katsoa tuleeko sinne moottorin napoihin joku ylimmääräinen vaihtojännite komponentti mukaan kun alkaa ravistamaan.
Paremissa mittareissa AC ja DC:n saa yhtä aikaan näyttöön eroteltuna.

Skoopilla tota on kanssa melko helppo tutkia.

Voin kyllä lainata.


Hannu



JuKa

Moi,

Kiitos viesteistä ja videosta. Tuossa videossa varmaan kerrotaan se minkä halusin kuulla. Katselin tuota ohjekirjaa jonkin aikaa sitten ja tuota samaa potikkaa varmaan olisin seuraavana menossa kääntämään.
Takon muistan yhdessä koneessa aiheuttaneen samanlaista ongelmaa ja tuosta otin takon sen takia heti ensimmäiseksi auki. Se oli pölyinen ja yksi hiili oli pompsahtanut pois paikaltaan. Kun olin puhdistanut takon, niin kieroslukua pystyi nostamaan n. 300rpm ylöspäin, ennen kuin täristys alkoi. Kyseinen käyttö on juurikin Bridgeportista :)

Muistan tuossa yhdessä koneessa kun moottori alkoi kolistella vaihdelaatikkoa, niin mitattiin kollegan kanssa, että vaihtojännitettä tuli n. 0.2V ja kun puhdistimme takon kuivalla ilmalla ja kollectorin hiomapaperilla, niin vaihtojännite lähti veks ja kolinat myös. Eli vaihtojännitettä ei saa näkyä yhtään takon ulostulon navoissa... Kiitos Hannu, kyllä mullakin taitaa pari oskilloskooppia olla, mutta en vielä halunnut mennä niin pitkälle :)

Pitää käydä tuota potikkaa kääntämässä ja tarkistaa samalla kaikki liitokset! Palaan asiaan kun saan tuon testattua.

Kiitos!


JuKa

Terve,

Kävin hieman testaamassa tuon säätöä ja ratkaisua ei vielä ainakaan löytynyt. Tuo moottorin kierrosluku vastaa ihan koneen näytöllä olevaan kierroslukuun.
Koikeilin hieman liikutella eri potikoita, mutta mitään ääntä muuttavaa ei tapahtunut, joten luovutin ja palautin arvot samoihin.

Takolta tuli fluken yleismittarilla mitattuna 0,2VAC jännitettä ja mutta DC puoli vaikutti realistiselta ja tasaiselta.

Pitää jatkaa metsästystä. J.Koivisto voisi osata auttaa tässä, mutta hän näyttää olevan vierasjäsen. Palaan aiheeseen!

Jussi


dzy

#8
Moro,

Omassa karan moottorissa on yläpuolella magneettijarru, sen jarrukiekon boorit on aika kuluneet. Saattaa hölskätä?

Karan remmi on myös melko pitkä ja sen kireys olisi hyvä tarkistaa.

Z-akselin servon johdot putkessaan pääsee myös helposti osumaan remmiin sekin pitäisi tarkistaa ettei niin pääse käymään. Omassa remmi oli jo ehtinyt syödä suojaputkeen loven.

Tuossa olisi nopeus/jännite kuvaaja omasta koneesta. Nopeus on muistaakseni mitattu karalta. Moottorin pyöriessä 6000rpm niin kara pyörii 4000rpm (normaalisti, olen omaani tuunannut alemmas) Sielä on potikka myös kenttäkäämityksen laskun kohdalle. Ohjain alkaa tietyn kierrosnopeuden jälkeen laskemaan sitä.

Varmista että suunnan ilmaisemat ledit näyttää sitä mitä pitää, eikä ne yhtään vilku. Voi olla että pitää valoja tallissa hieman himmentää että sen huomaa. Omassa säädöt oli sen verran väärin että eteenpäin mennessä myös pakin valo vilahteli.

Testasin tuota 1500 pulssin kooderilla ja ihmettelin miksi piti oskilloskoopissa laittaa keskiarvonäyttö päälle kun taajuus huojui.

Kuvasta näkee ettei jännitteet ole omassa koneessa lähelläkään optimia. Kentänheikennys alkaa liian varhain. Kenttäjännite/virta näyttäisi olevan myös liian korkea alkujaankin. Tuossa manuaalissa ei vain ole tuolle kentänohjauskortille mitään tietoa se kun on lisäkortti.


JuKa

Kiitos taas, pitää seuraavaksi katsoa tuo led osasto tarkemmin. En ole hirmuisesti joutunut tasavirtamoottoreiden kanssa taistelemaan, mutta pitää varmaan tutustua aiheeseen tarkemmin, niin osaa ymmärtää paremmin tuon kentän heikennyksen jne. Nyt en ole ihan varma miten tuollainen ihan oikeasti toimii. Ja mitä arvoja tuonne moottorille pitäisi mennä.

Jarru, hihna ja karan laakerointi on kunnossa. Olen kokeillut pyörittää moottoria ihan vapaana ja sama värinä tulee siihen mukaan kun mennään kierrosluvussa n.3krpm. Tuossa on välitys n. 0,75:1, joten moottori pyörii hiukan nopeammin.
Menee varmaan joulun jälkeiseen aikaan kun taas pääsen tuota konetta tarkastelemaan.

Kuva ei näy ainakaan minulle?

Jussi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk