Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Puusorvin karan laakerointi

Aloittaja harakiri, 27.12.18 - klo:20:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

harakiri

Tämä ei varsinaisesti ole cnc-asiaa, mutta täällä kun sattuu olemaan näkemystä tämmöisiin asioihin niin kysytään. Olen entisöimässä 60-luvun puusorvia ja tästä on kara purettuna pöydälle. Kyläsepät ovat tehneet vuosien saatossa omat virityksensä, mutta uutenakin tämän karan rakenne hiukan ihmetyttää. Tarkoitus olisi teettää uusi kara-akseli metrisillä kierteillä ja tästä vanhasta on etupään MK2 kartio murjottu kohtuu huonoon kuntoon. Laakerit myös uusittava samalla. Alunperin karalla on käytetty 88506 laakereita (2kpl). Etupäähän saa kuitenkin mielestäni melko näppärästi 2-rivisen urakuulalaakerin (esim. 4206). Akseli on siis metrisillä mitoilla muutoin, paitsi päädyissä olevien ulkokierteiden osalta. Karaa kun on sepitetty vuosien saatossa reilusti, pakko katsella alkuperäistä räjäytyskuvaa. Lähinnä ihmetyttää miten tästä on oikein päittäisvälykset poistettu? Räjäytyskuvassa näkyviä ympyröityjä osia ei ole enää olemassa, enkä kyllä käsitä mihin tuo seegerirengas edes asennettaisiin, laakeripesässä ei ole tälle uraa. Jos olisi, niin asia olisi selkeämpi. Päittäisvälys ilmeisesti olisi poistettu tuolla jousiprikalla.

Miellän etupään laakeroinnin kelluvaksi, takapää on kahden seegerin välissä (ei tiukasti, 0,5mm välys noin). Takapään laakerin sisässä holkki (vihreä) joka pysyy paikoillaan myös segerillä, lukitaan akseliin pidätinruuveilla. Vaaleanpunainen osa on "jarrupala", lukitaan akseliin kiilalla ja pidätinruuveilla.

Mallintelin puhtaaksi tuota uutta suunnitelmaa, tässä vaiheessa vielä mukaillen alkuperäistä rakennetta. Tuleeko mieleen jotain parannuksia mitä kannattaisi karalle tehdä? Puusorveissahan ei puhuta samoita tarkkuusvaatimuksista kuin metallisorveissa, mutta mieluusti tekisin kunnolla nyt kun paketin uusii.

Lisäksi mistä saisi tuommoisia kiilahihnapyöriä, jossa on useampi halkaisija? Akselin halkaisija tuolla kohdin 30mm.

JuKa

Terve,

Itse laittaisin varmaankin kaksirivisen viistokuulalaakerin tuon etummaisen kaksirivisen urakuulalaakerin tilalle.. Tai sitten kaksi viistokuulalaakeria vastakkain etupäähän ja takapäähän tavallisen urakuulalaakerin tai toista päin.. . Riippuen siitä miten pöly pidetään ulkona laakeroinnista ja miten pesiä on mahdollista koneistaa.. Tarkkuuslaakereita ei tosiaan tarvitse käyttää.. 😂

Onko vanha hinhapyörä ihan kaput vai kadonnut? Uriahan saisi varmaan syvennettyä?

harakiri

Joku on jostain syystä suurentanut alkuperäisen hihnapyörän reikää 3mm, no väliholkilla tuon toki saisi paikattua kuten nytkin oli tehty. Lisäksi moottorin pään hihnapyörä vispaa jonkin verran, tuo aiheuttaa turhaa tärinää. Täytyy vielä katsoa saisiko jotenkin oikaistua.

Pesiä en mieluusti koneistaisi uudelleen, joskin maailmalla jotkut ovat sitäkin harrastaneet. On tehty niinkin, että laakerointi on tuotu kokonaan alkuperäisen rungon ulkopuolelle, irralliset pesät kiinnitetty sitten vanhaan runkoon. Se vaihtoehto houkuttaisi, mutta päärunkoa pitäisi hiukan koneistaa. Takapäässä ei ole koneistettua tasoa minkä päälle irtonaisen pesän kiinnittäisi. Etupäässä semmoinen olisi.

Kyseinen sorvi on houkuttava monipuolisten ominaisuuksiensa vuoksi, perussorvillahan sorvataan vain "etupuolella", mutta tässä taakse saa myös kiinnitettyä aihion (halkaisijaltaan max 19").

JuKa

#3
Voisiko pesän kiinnittää vanhan laakeripesän kohdalta, jos tekisi uuteen laakeripesään olakkeen, joka taas uppoisi laakeripesään...
Voisin piirtää paperille, mutta on pakko mennä nukkumaan :)

Edit: kuva lisätty



Jussi

Snowfly

#4
Koska kyse on puusorvista...
Kaikesta päätellen koneistukset tehdään maksullisessa pajassa? menen tällä olettamuksella...

Tällöin harkitsisin onko helpompi hommata:
https://www.ebay.com/itm/Headstock-Assembly-for-CJ18-with-Metal-Gears/362253301856?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20160908105057%26meid%3Db03626e2f9fe4365bcab39b778a60a81%26pid%3D100675%26rk%3D13%26rkt%3D15%26sd%3D263890637232%26itm%3D362253301856&_trksid=p2481888.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3A5caaf5b5-0a2b-11e9-a169-74dbd180ea14%7Cparentrq%3Af1e6d68c1670aad6edd2bb18fff23904%7Ciid%3A1

Vaikka se on mini sorviin tarkoitettu, niin puusorveissa harvemmin tarvitaan isoa karaporausta... ja jos runko ja laakerit kestää työstön niin toi on tod. edullisin ratkaisu...
Tuohon sitten sovittaa vain sopiva vetohihnapyörä päähän taperlockilla... voi tulla tod. halvemmaksi entä kaikkien maksullisten koneistuksien kanssa...
Tuosta karasta on purkuvideot ja modaukset kartiolaakereillekkin netissä... tuo on vakiona kuulalaakereilla toteutettu... joka tod. on ihan riittävä puuntyöstöön...
Myös tuon 2 puoleisen työstön voi halutessaan modata tuosta...

Mutta jos on oma metallisorvi, sitten tuon vanhan sorvin kunnostusta voisi harraste projektina harkita...
Tällöin hihnapyörä taperlockilla keskelle... kiilauria ei tarvita tod. yhtään akselille...
Päätylaakerointi pultattavilla pesillä ja esim. epäkesko lukituksella.

harakiri

Minisorviin varmaan tuo oliskin käypä laite. Nyt kuitenkin vanhan valurautamöhkön entisöinti.

Ville Vaho

Tuo valmis karalaatikko on pieni, eikä siellä ole laakerointina kun tavalliset kuulalaakerit.

Laakeri on ilmeisesti alunperin kelvoton paikkaansa koska seppä on useasti käynyt kannen alla? Vai joutuuko laakeroinnin purkamaan hihnan vaihtoa varten?

Mahtuuko orkkis hihnapyörään asentamaan bonfix tms. holkkia?
-vilderi

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 28.12.18 - klo:11:49
Tuo valmis karalaatikko on pieni, eikä siellä ole laakerointina kun tavalliset kuulalaakerit.
Tuo orggis räjäytyskuva kertoo että alkuperäinenkin oli tehty pelkillä kuulalaakereilla... kai sen huomasit... sen takia en kaivanut kartiolaakereilla varustettua mallia...


Lainaus käyttäjältä: harakiri - 28.12.18 - klo:11:02
Nyt kuitenkin vanhan valurautamöhkön entisöinti.
On kaksi tapaa korjata ja entisöidä.
1. Entisöijä vehje 100% alkuperäisen mallin mukaisella toteutuksella. Pitäneen sisällään ne kaikki virheet mitä siinä mahdollisesti on.

2. Korjata kone unohtamalla kaikki vanha ja suunnitella se niin että se toimii.

Nämä kaksi koulukuntaa eroaa suuresti miten tuo tehtäisiin.
Itse kuulun koulukuntaan numero 2.
Mikä unohtaisi tuon moniaskel hihnapyörän ja heittäis sen kuikkaan.
Asentaisi taajuusmuuntajan moottorille ja mitottaisi sille käyttöalueelle sopivan 1:n koon hihnapöyrän. Käyttäen taperlockkia.
Tällä tavalla sulle käy siihen siihen yksinkertainen akseli, johon pitää tehdä vain osien 112 ja 123 laippojen kierteet päihin
Oletan että tuosta rungosta löytyy ees jonkin sortin olake mihin laakerit ottaa vastaan.
Tällöin voit laittaa
https://www.laakerinetti.com/rae30npp-varalaakeri-epakeskolukitus-suoraselka-p-11584.html
Nuo päihin.
Spaceri prikka laakerin sisäkoolista 112 ja 113 väliin. Jolloin 112 ja 113 kiristyksellä otat päittäisvälyksen pois.
Epäkesko lukituksella sitten lukitset akselin paikoilleen ja jätät toisen pään uivaksi jos haluat.

Kasaus tietenkin vaatii lukitteiden yms käyttöä mutta näiden käytön osaamista pidän itsestään selvyytenä....

harakiri

Tamua olen tähän harkinnutkin, siinä mielessä ei haittaisi yhtään jos tuon koko porrashihnapyörän saisi jättää pois. Moottori on Asea 1,5kW 1420rpm, alunperin sorvissa on ollut kierroksina 425, 800, 1400 ja 2500rpm. Tuolla haarukalla pärjäisin mutta minkälaisen välityksen tuohon kannattaisi laittaa että riittäisi vääntöä isoja kulhoja (D=400-500mm) sorvattaessa?

Sorvin rungossa ei valitettavasti ole olakkeita koneistettu, takapäässä ainoastaan urat kahdelle seegerille. Etupäässä otsapinta oikaistu ja siinä 3 kierrereikää.

Hiekkaranta_92

Vaihtoehtoja on yhtä monia kuin tekijöitä. En nyt tiedä millainen kyläseppä versio oli? En ihan päässyt tekstistä selville. Sopiva jousilevy toimii kyllä esijännitykseen, ja pysyy hallussa vaikka kara vähän pidentyisikin. Minä varmaan laittaisin viistokuulat ja jousilevyllä jännitettynä. Liitteenä kuva.

Mitä taajuusmuuttajan tulee:
Yhdellä välityksellä on vaikea saada samaa vääntöä ja kierroksia, varsinkin jos ollaan rajattu moottori ja jännite 400v.
On totta että taajuusmuuttajalla moottorista saadaan lähes vakio vääntömomentti kentänheikennys alueelle asti. Mutta teho kun on momentti kertaa kulmataajuus, ei samaa tehoa voida tuoda karaakselille, ilman välityssuhteen muutosta, jolloin momentti mekaniikan lakien mukaan jälleen muuttuu. Mikäli siis tuo 425 kierrosta kyseisellä moottorilla on ollut se riittävä määrä tehoa täytyisi välitykseksi valita se. Jottei asia olisi liian yksinkertainen ylitaajuudella aletaan staattorin virtaa vähentämään. (Oikeastaan pidetään jännite vakiona, mikä tarkoittaa induktiivisella kuormalla taajuuden kasvaessa virran pienenrmistä.) ja momentti pienenee.

Itse tekisin varmaan niin että ostaisin 3000rpm 230/400V 5,5 kw moottorin ja sille kaveriksi 400v tamun. Välitys 0,4. Moottori kolmioon ja kentänheikennys 100hz ja 400v.
Näin siinä 750r/min kohdalla oltais 2,75 kW ja 375r/min kohdalla 1,37kW.

Snowfly

#10
Lainaus käyttäjältä: harakiri - 28.12.18 - klo:16:28
Sorvin rungossa ei valitettavasti ole olakkeita koneistettu, takapäässä ainoastaan urat kahdelle seegerille. Etupäässä otsapinta oikaistu ja siinä 3 kierrereikää.
https://www.laakerinetti.com/ser206-varalaakeri-ruuvilukitus-suoraselka-lukkorengas-p-5334.html
Tuo lukkorengas ura puolelle

https://www.laakerinetti.com/rae30npp-varalaakeri-epakeskolukitus-suoraselka-p-11584.html
Oikaistulle puolelle, johon pieni laippa 3 pultti kiinnityksellä laakerin ulkokoolista estämään pakeneminen ulospäin.

Lukituksien käyttö silleen mikä tuntuu hyvältä.
Laakerilukitteen käyttö pakollista ja väliprikat taas 112 ja 123 väliin sisäkoolista, kuten aiemmin.
Tai sitten teet näiden laakerien ja hiekkarannan aiemmin esittämän suunnitelman kombinaation joiltain osin...

harakiri

Kiitoksia vastauksista. Ehdotetuista laakerointivaihtoehdoista ehkä kuitenkin alkaa kiinnostaa tuo vaihtoehto, että etupäähän tekisi irrallisen laakeripesän. Sorvin johteista saa alkupäästä noin 200mm palan irrotettua suurempien kappaleiden sorvausta varten, itse sorvaan tuotteita joissa tarvitsen tätä ominaisuutta ja irrallinen laakeripesä syö hieman tuota väliä lyhyemmäksi. Voisi kuitenkin juuri olla riittävä. Alla pari sketsiä, älkää niin kiinnittäkö huomiota laakerityyppeihin, parhaat vaihtoehdot voisivat olla viistokuulalaakerit kuten aiemmin jo ehdotettukin. Nakkasin nuo 2-riviset vain hahmolleen tuonne. Paketti kiristettäisiin takapäästä nippuun akselimutterilla sisempää seegeriä vasten. Akselilla pyörisi hihnapyörä ja jarruholkki itsenäisinä välittämättä toisistaan/laakereista.

5,5kW moottori kuulostaa puusorvissa jonkin verran ylimitoitetulta (eikä se mahtuisi koneen rungon sisäänkään). Nykyisin kaupallisissa sorveissa on isommissakin luokkaa 1,5kW moottorit. Mutta sitten toki löytyy se porrashihnapyöräkin; näin käyttäjä voi valita sopivan kierroslukualueen vääntöä menettämättä (kynäsorvarit tarvitsee kierroksia mutta ei vääntöä juuri mitään, kulhosorvareilla taas päinvastaiset toiveet). Eipä taida sellaista yksittäistä optimaalista välitystä löytyä että tamulla tyyliin 20-150Hz välillä saisi järkevät väännöt aikaiseksi. Itse näkisin että pärjään alapäässä luokkaa 500 kierroksella ja yläpäässä saisi olla 2000-2500rpm.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: harakiri - 29.12.18 - klo:21:42
Alla pari sketsiä, älkää niin kiinnittäkö huomiota laakerityyppeihin, parhaat vaihtoehdot voisivat olla viistokuulalaakerit kuten aiemmin jo ehdotettukin.

Muista että viistokuulalaakerien kanssa joudut tiivisteille tekemään paikat...ne ei tule kestään tuossa yhtään ilman että teet toimivan pölysuojauksen niille...
Varsinkin jos toi kotelo falskaa jostain suunnasta paskat sisään...

Ville Vaho

Viistokuuliakin saa suojattuna. Ja joku hernekeittopurkin puolikas eteen estämään isompien pääsyn, kuitenkin niin että puru ei pääse jäämään pesään...
-vilderi

Miguel-

Eikö puuvehkeissä pölysuojaksi riitä jokin kohtuu väljä holkki tai kansi, jonka sisään ylipaine -> pikkupuhallin imusuodattimella puhaltamaan letkun kautta, kompuralta paine pienellä ilmamäärällä tms. jolla kannen alle pieni ylipaine ja ilmavirtaus ulos?

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk