Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Optimill BF20 polttaa talon sulaketta, missä vika?

Aloittaja Karhumäen Puuhapaja, 06.10.19 - klo:15:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karhumäen Puuhapaja

Nyt tarvitsisi apua vianetsintään.  Mulla on Optimill BF20, Mach3 ohjattuna, ja tässä viikonloppuna ahneuksissani jyräytin sen sen jumiin kappaleeseen, seurauksella, että autotallista sammui valot ja kaikki laitteet menivät pimeäksi. Poltti sekä jyrsimen sulakkeen, että räpsäytti sulaketaulusta varokkeen.

Masiinaan sain uuden sulakkeen ja laitteeseen tulee virta. Ohjaus toimii normaalisti ja moottorit siirtävät pöytää sekä jyrsinpäätä, käsin karaa pyörittäessä näkyy kierrosnopeus mutta kun painan nappia ja käynnistän moottoria, niin räpsähtää sulaketaulussa, mutta koneen sulake kestää nyt ehjänä.

Kurkin ohjausboxin sisälle ja siellä ei taskulampulla mitään silminhavaittavia vaurion merkkejä, moottori pyörii normaalin oloisesti käsin pyörittelemällä, hiiliharjat tarkastin ja vaihdoin varoilta uudet.

En ole sähkömies, vaikka yleismittarin omistankin, miten saan haarukoitua missä vika? ja mitä siihen pitää mahdollisesti uusia?

G Brzeczyszczykiewicz

Tuosta kuvauksestasi jäi epäselvä vaikutelma siitä
onko sulla sulaketaulussa ylivirtasuoja eli laukaisin.
(Joskus tekniikkaa ymmärtämättömät puhuvat automaattisulakkeesta,
mikä mieletön nimitys...?)

Jos on niin pidä mielessä sekin mahdollisuus että sellainen
on vaan "herkistynyt" eli laukeaa liian herkästi. Olen törmännyt
tuohon ilmiöön paljon, erityisen useasti työstökoneissa joissa
syöttömuuntaja käynnistyessään ottaa hieman ylivirtaa.

Ei olisi suurikaan ihme jos tuo jumiinajo olisi ollut ylivirtasuojalle
se "viimeinen niitti".

  Sulakkeet herkistyvät myös käydessään lähellä ns. rajakuormaintegraaliaan
mutta koska ne palaessaan joudutaan uusimaan niin sitten tilanne lähtee
taas "puhtaalta historialta"

Karhumäen Puuhapaja

Ilmeisesti on ylivirtasuoja  ;)

Eli kytkin joka kääntyy alas ja virrat katoaa autotallista. Joskus räpsäytti kytkimen alas kun käytin jyrsintä ja ilmanpainekompuraa yhtäaikaa, mutta sitäkään vaivaa ei ole ollut kun vaihdoin autotallikompuran pienempitehoiseen. Jyrsin on siis normaalilla 220 voltin töpselivirralla.

Veikkaisin että liian herkästä vikavirtasuojasta ei ole kyse, ilmeisesti ei kuitenkaan kannata testata laittamalla kytkin jeesusteipillä pysyvästi yläasentoon?

Ihan pienillä kierroksilla ja myös vaihde vapaalle kytkettynä tapahtuu samaa. Mekaanisesti testailtuna ainakin vaihteet toimivat ja kara pyörii normaalisti, myös moottori karasta pyörittämällä. Samalla kun vaihdoin hiilet imuroin hieman moottoria kopan alta, mutta varsin siistiltä näytti sielläkin.

Ominpäin olen haarukoinut, että mahdollisia vikakohteita lienee 3 kpl. Virtajohto+ poweri tai emolevy/piirikortti (vai mikälie virallinen nimitys) tai sähkömoottori.  Periaatteessa mulle riittäisi kun sais haarukoitua että missähän noista vois olla vikaa.

Koitin kurkkia kaikkia johtoja, että näkyykö mitään kärvähtämisen jälkiä, joista voisi tehdä oikosulkua, mutta ei satu silmään, eikä tuossa jumiutumisessa näkynyt, eikä tuoksunut palaneen käryä.

Sähköjohto ja poweri lienevät ehjät, kun kerta virtaa töpselistä tulee, mutta vielä jää ainakin kaksi vaihtoehtoa.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Karhumäen Puuhapaja - 06.10.19 - klo:15:04
Nyt tarvitsisi apua vianetsintään.  Mulla on Optimill BF20, Mach3 ohjattuna, ja tässä viikonloppuna ahneuksissani jyräytin sen sen jumiin kappaleeseen, seurauksella, että autotallista sammui valot ja kaikki laitteet menivät pimeäksi. Poltti sekä jyrsimen sulakkeen, että räpsäytti sulaketaulusta varokkeen.

Masiinaan sain uuden sulakkeen ja laitteeseen tulee virta. Ohjaus toimii normaalisti ja moottorit siirtävät pöytää sekä jyrsinpäätä, käsin karaa pyörittäessä näkyy kierrosnopeus mutta kun painan nappia ja käynnistän moottoria, niin räpsähtää sulaketaulussa, mutta koneen sulake kestää nyt ehjänä.

Kurkin ohjausboxin sisälle ja siellä ei taskulampulla mitään silminhavaittavia vaurion merkkejä, moottori pyörii normaalin oloisesti käsin pyörittelemällä, hiiliharjat tarkastin ja vaihdoin varoilta uudet.

En ole sähkömies, vaikka yleismittarin omistankin, miten saan haarukoitua missä vika? ja mitä siihen pitää mahdollisesti uusia?
Vähän sekavaa tekstiä niin selvennätkö seuraavat:
1. Onko koneessa taajuusmuuntaja kyllä/ei?
Jos kyllä siirry kohtaan 2. Jos ei niin siirry kohtaan 3.
2. Tarkista herääkö taajuusmuuntaja jos kara on kytketty irti. Kerta jos tamun asetukset on ns. vituillaan niin karan ylikuormitus polttaa tamun.
3. Jos kara on suoraohjauksella eli on/off + jonkin sortin vaihteisto. Tällöin kytke moottorin johdot irti ja mittaa käämit.
Jos käämit ehjänä niin tod. ohjauksessa käytetään jotain kontaktoria joka on hitsannut kiinni...

Hiekkaranta_92

Optimum on tainnu vakiona olla dc karalla. Ja hiilien vaihdosta päätellen siellä on paikallaan kyseinen moottori. Moottorin kunto on helppo testata esimerkiksi kytkemällä auton akku moottorin johtoihin. Jos moottori pyörii tasaisesti, uskoisin moottorin olevan kunnossa. Ylipäänsä karakäyttö lienee helpoiten vaurioituvat komponentti.

G Brzeczyszczykiewicz

"Moottorin kunto on helppo testata esimerkiksi kytkemällä auton akku moottorin johtoihin"

Noin kokeillessa täytyy pitää mielipuolessa se että magnetointi pitää
olla. Oletan, tuota vehjettä tarkemmin tuntematta, sen olevan sivuvirtamagnetoitu
eli ohjaimessa lienee magnetoinnille tasasuuntaaja syöttönä, ehkä lisättynä
stabiloinnilla.

   Ilman magnetointia roottori on lähes oikosulku, roottorivirran
kasvua rajoittaa vain sen resistanssi jos ei sitä ohjaimessa rajoiteta.
Tästä tullaankin lähes kerettiläiseen ajatukseen että menikö kara oikeasti
jumiin vai oliko todellisuudessa kyse magnetoinnin katoamisesta?
Jumitus kun ei pitäisi kadottaa magnetointia mutta magnetoinnin katkeaminen
kyllä jumittaa. (Näin se käytännössä ilmenee ihmishavainnoijalle. Magnetoinnin
heiketessä roottori kyllä yrittää rynnätä mutta jos tehoa siihen ei ole
tarjolla niin ryntäys kukistuu heti alkuunsa)

Tämä kaikki ei sitten päde jos kone on sarjamagnetoitu ns. yleisvirta-
moottori kuten suurin osa käsityökalumoottoreista. Ne tuntee siitä että
kuormitus laskee kierroslukua huomattavasti.

@aloittaja: Jos osaat tunnistaa koneen navat niin irrota roottoripiiri
ja totea laukeaako ylivirtasuoja edelleen. Jos ei niin mittaa jännite
magnetointinavoista. Jos magnetointijännitettä ei ilmaannu niin ei tietysti
virtaakaan ja sen syy on sitten seuraava selvitettävä.

Hieman kukkahattuilua tähän eli "pakollinen klausuuli"... Tuo em. kokeilu
on tehtävä jännitteisenä joten täytyy ymmärtää mitä on tekemässä.
Muussa tapauksessa on viisaampaa pyytää apuun joku perehtyneenpi.

"ilmeisesti ei kuitenkaan kannata testata laittamalla kytkin jeesusteipillä
pysyvästi yläasentoon?"

- Niin no, ei kannata koska tuo teippaus ei vaikuta laukeamiseen eikä siksi
  kerro mitään uutta. Ei siitä silti vaaraakaan ole, tuolla vivulla vaan ei voi
  "pakottaa" virtaa päälle. Pois voi pakottaa.

    Ilman erityisiä varusteita tuota voi testata vain jollain vaihtoehtoisella
  mutta sopivan suuruisella kuormalla. Olen itse tutkinut niitä laboratorio-
  virtalähteillä ja todentanut herkistymisiä. Sen syystä mulla on arvelu mutta
  sitä en ole pystynyt eritellysti todentamaan eikä sitä osista näe.

Karhumäen Puuhapaja

Kiitoksia vinkeistä, täytynee kuitenkin ottaa jotakuta sähköasentajakaveria hihasta ja raahata se autotalliin. Joku "juttuhan" siellä on ilmeisesti oikosulussa, kun heti sulaketaulussa kytkin laukeaa.

Taitaa kuitenkin olla mahdotonta näin merkonomikoulutuksella ja yleismittarilla selvittää, pitääkö tilata uusi piirikortti satasella vai moottori kahdella sataa.  Em. varaosien vaihto ja paikoilleen ruuvaaminen varmaan kyllä onnistuisi multakin vanhasta mallia katsellen.

Karhumäen Puuhapaja

Testaus akulla; moottoriin kun menee kolme johtoa, sininen ruskea ja kelta-vihreä maa. Ilmeisesti nuo ruskea ja sininen vaihtavat moottorin pyörimis suunnan, riippuen siitä kumpi kytketään.

Sinisen ja ruskean irrotus ohjaimen kytkimestä ja jompaan kumpaan plussa kiinni, mihis akun maa, jyrsimen runkoon?  pitääkö moottorin kyljessä olevaa maajohtoa irrottaa?

Isto

Eikös tuokin ole 240V DC- moottori ?
Ainakin vanhahkossa Optimum BF20L moottori on 240VDC. Kevi on rungossa oleva suojamaa ja sininen/ruskea moottorin syöttö.
Samassa koneessa ohjain on yksinkertainen tyristorisäädin (jonkinlaisella mittauksella/säädöllä koska osaa muuttaa syöttöä kuorman kasvaessa) ja suunnan vaihto on hoidettu vaihtokytkimellä/releellä. Moottori normaali DC hiilillä ja rungossa kiinteät magneetit.

Ensimmäinen testi niin että ota moottorin johdot irti ohjaimesta ja kokeile meneekö sulake.Toisena testinä voi laittaa moottorin tilalle vaikka 100W hehkulampun. Kierrosten säädön pitäisi muuttaa kirkkautta jos toimii.
Muista varoa, toinen moottorin johto tulee suoraan seinäsähköstä ja toinenkin säätimen läpi.
Monissa muissakin koneissa on vastaavan tyyppinen säädin, esimerkiksi dremelit/vastaavat. Monet polttaa sulakkeet kun khiilet loppuu ja silloin menee yleensä myös ohjaimessa oleva tasasuuntaussilta. En muista onko optimumin säätimessä tasuri vai vain tyristorit. Todennäköisesti vika löytyy sieltä.


G Brzeczyszczykiewicz

Ahaa eli siellä onkin kestomagnetoitu DC-kone. Sitä voikin tutkia helposti
ja turvallisesti niin että pyörittää karaa vaikkapa porakoneella ja mittaa
jännitteen moottorin navoista. Kierrosluvun myötä jännitteen tulisi nousta
vähintään kymmeniin voltteihin. Muutoin koko laite on kokeessa virrattomana.
Olenpa ihan hiljakkoin pyöräyttänyt erään pylväsporakoneen karaa kietomalla
narun hihnapyörälle ja nykäisemällä, tosin mittaus oli toisen tyyppinen mutta
tuo riitti tarkoitukseensa. Riittänee ensikokeeseen tuossakin...?

OFF-TOPIC: "yksinkertainen tyristorisäädin (jonkinlaisella mittauksella/säädöllä
koska osaa muuttaa syöttöä kuorman kasvaessa)"

Tuollaisia todella on esim. pölynimureissa useinkin. Kontrolleri mittaa virtaa
ja jännittettä tahdistetusti vaihekulmasäädön lomassa ja päättelee kuormituksen.
Application note löytyy mm. SGS:n ST62 kontrollerille ja ties kuinka monelle muulle.
Löytynee valmis lähdekoodikin.

Hiekkaranta_92

Lainaus käyttäjältä: Karhumäen Puuhapaja - 08.10.19 - klo:09:22
Testaus akulla; moottoriin kun menee kolme johtoa, sininen ruskea ja kelta-vihreä maa. Ilmeisesti nuo ruskea ja sininen vaihtavat moottorin pyörimis suunnan, riippuen siitä kumpi kytketään.

Sinisen ja ruskean irrotus ohjaimen kytkimestä ja jompaan kumpaan plussa kiinni, mihis akun maa, jyrsimen runkoon?  pitääkö moottorin kyljessä olevaa maajohtoa irrottaa?

Keviä ei tarvitse irroittaa, mutta kone toisaan ehdottomasti pois seinästä. Sitten vain esimerkiksi ruskea akun plussaan ja sininen miinukseen. Pitäisi pyöriä tasaisesti, tasaisella äänellä, mikäli on kunnossa. Vaihtamalla sinisen plussaan ja ruskean miinukseen  pitäisi vaihtaa suuntaa.

Lainaus käyttäjältä: G Brzeczyszczykiewicz - 08.10.19 - klo:18:05
Ahaa eli siellä onkin kestomagnetoitu DC-kone. Sitä voikin tutkia helposti
ja turvallisesti niin että pyörittää karaa vaikkapa porakoneella ja mittaa
jännitteen moottorin navoista. Kierrosluvun myötä jännitteen tulisi nousta
vähintään kymmeniin voltteihin. Muutoin koko laite on kokeessa virrattomana.
Olenpa ihan hiljakkoin pyöräyttänyt erään pylväsporakoneen karaa kietomalla
narun hihnapyörälle ja nykäisemällä, tosin mittaus oli toisen tyyppinen mutta
tuo riitti tarkoitukseensa. Riittänee ensikokeeseen tuossakin...?

Tässä vaan ei taida halvalla yleismittarilla nähdä jos esimerkiksi yksi ankkurikäämi on poikki tai muutamakierros ko käämistä on oikosulussa. Toki yleismittarilla voi mitata kollektorista yksitellen resistanssin, josta voi päätellä onko moottori kunnossa. 

Isto

Nettijuttujen perusteella ainakin vanhemmissa opteissa ongelma oli juuri se säädin joka paloi, ei moottori.
Esimerkiksi tässä on kuva alkuperäisestä: [size=78%]https://shop.metallbau-mehner.de/images/product_images/original_images/471_3.jpg[/size]
Täysin analogimalli yhdellä LM324:llä.


Tuo kortti on ohjauspaneelin takakannessa. Ainakin omassa johdot olivat vähän turhan lyhyitä, hankala purkaa ja kasata. Muistaakseni etupaneelikin piti ensin irrottaa.
Jos se on mennyt pahasti niin kortista näkee jos se on palanut. Googlella löytyy niitäkin kuvia aika nippu.

G Brzeczyszczykiewicz

"Tässä vaan ei taida halvalla yleismittarilla nähdä jos esimerkiksi yksi ankkurikäämi
on poikki tai muutamakierros ko käämistä on oikosulussa"

Niin. kalliskaan yleismittari ei ole ihan paras vehje tuohon mutta jos muutakaan
ei ole niin ei ole....

Jos käämi on mistään poikki ja pääsee näkemään kommutaattorin käynnin aikana
merkittävällä jännitteellä niin se leiskunta ei jätä juuri epäilykselle sijaa.
Se vaan ei aiheuta ylikuormaa eli sulakkeen palamista. Oikosulku sen voi jo tehdäkin
ja jos tekee niin se on silloin niin paha että sen kertoo generaattorimittaus
ja sen tuntee nykimisenä pyörittäessään.


"Toki yleismittarilla voi mitata kollektorista yksitellen resistanssin, josta voi
  päätellä onko moottori kunnossa"

Kommutaattorista, ei kollektorista.

@Isto: "Nettijuttujen perusteella ainakin vanhemmissa opteissa ongelma oli juuri se
        säädin joka paloi, ei moottori"

Yleisellä tasolla voi todeta että sähkökoneet ovat robusteja lyhyissä ylikuormatilanteissa.
Robustimpia kuin elektroniikka. Mutta aina parempi katsoa kuin vaihtaa summissa osia ja
sitten "katsoa tarkemmin"

"Esimerkiksi tässä on kuva alkuperäisestä"

  Jos siellä tuollainen on niin sehän on varsin korjaajaystävällinen. Ei eksoottisia osia
eikä umpeenvalettu. Näyttää hyvältä.

Karhumäen Puuhapaja

Kun kohtuullisen painava masiina on pultattu reilun sadan kilon pöytään, niin eipä tuota ihan helposti mihinkään huoltoon kiikuteta. Ja kun on kyse ihan harrastepajasta autotallista, niin ei ihan ensihätään raaski huoltomiestäkään tilata kotikäynnille.

Hienoa kun on tällanen vertaistukifoorumi!  No niin, alkaa hahmottua. Moottori lähtee näköjään rallattamaan molempiin suuntiin ihan 9V paristolla, eli se näyttäisi olevan kunnossa. Kytkimet ja potikat sain jotenkuten tutkittua kanssa, että vika ei niissä ole.

Kontrolliboxia purkamalla näyttää, että kuvan ympyröity komponentti on kärvähtänyt ja satasella saa kokonaan uuden kortin.  Vai kannattaako tuota vanhaa korttia yrittää korjauttaa jossain, kun ei tässä ihan jäniksen selässä tän koneen kanssa olla?


ttontsa

tuon pelkän palaneen vastuksen ehjäämisellä tuskin kuntoon tulee, eiköhän sieltä pääkivet ole oikosissa.  Alkupään koneissa oli enemmän ja vähemmän ilmesesti vikaa, mullekin tuli takuuna moottori ja ohjain. Ripeiten  varmaan pääsee eteenpäin uudella kortilla.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk