Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Askelmoottori pura ja kokoa?

Aloittaja PekkaNF, 05.06.14 - klo:21:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PekkaNF

Terve

Pari pikku projektia pitkässä juoksussa, joissa voisi olla hyötyä ostaa kaupallinen stepperi ja laittaa siihen uusi akseli ja/tai heittää osa rungosta kuikkaan....

Mutta: Olen lukenut, että joistakin steppereistä hävii zippi jos ne avaa. Allright. Lukenut ja todennut joistakin vanhoista sähkömottoreista (lienekkö servoja), että todella nöin käy. Kysessä olis moottorit vuosimallia miekka/kilpi tai dinosaurus koulukyytinä. Kaikesta päätellen kaikki magneetit eivät hävitä ominaisuuttaan, mutta onko kaikki hybridi PM moottorit valmistettu linjalla, jossa käsitellään vain pähkinöoitä (AlNiCo) vai onko muitakin? Onko noihin helppo tehdä ikeet, joilla magneettisuus pidetään kasassa vai parempi unohtaa koko juttu, jos puolet häviää.

Joskus onttoakselinen stepperi olisi kätevämpi, mutta ne näyttää verrattomasti harvinaisemmilta.

Eli jos välttämättä haluan purkaa askelmoottorin ja koota sen toimivana, niin onko jonkun tyypin moottori jolla se onnistuu vai unohdanko koko homman?

Ja missä ankkuri on sellainen, että sen saa prässillä pois ja taas toiselle akselille paikoilleen? EI ainkaan hybriaskelmoottorit.

Pekka




senaattori

Lieneekö urbaani kaupunkilegenda, ettei ankkuria saa takaisin keskelle helposti kotikonstein voimakkaiden magneettikenttien vuoksi??
Reijo Martinpoika Tuomala

Snowfly

Tullu muutama askelmoottoria avattua parissakin suhteessa... akselin vaihtoakin on tullu kokeiltua ja alla tulokset.

Askelmoottorin voi helpostikkin avata tätä on itsellä tullu tehtyä lähinnä halpojen kiinalaislaakerien poisvaihtoa tehdessä.

Sitten se akselin poisto. Tätä tuli muutamalla moottorilla kokeiltua. Akseli oli näissä testi kappaleissa parista kohtaa ura pyälletty akselin suuntaisesti, jolla varmistettiin tiukka leikkaantuminen kela runkoon. Tätä pois painaessa prässillä sai olla varovainen että runko pysyi ehjänä. Kerta monesti se on jotain keraamista/alumiiniseosta.

Loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen että työmäärä yms mikä akselin vaihdosta koituu ei ole kannattavaa. Perusteluina aika + moottorin rungon mahdollinen vääntyminen/rikkoutuminen akselia poistaessa/takaisin laittaessa.

Steppereitä saa nykyään customi akseleilla kun niitä vain kysyy ja hinta ei ole mikään älytön. Itselläkin käytössä pari stepperiä, jotka tilasin vähän erikoisemmalla pitkällä trapetsikierre akselilla.

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 05.06.14 - klo:23:33
Sitten se akselin poisto. Tätä tuli muutamalla moottorilla kokeiltua. Akseli oli näissä testi kappaleissa parista kohtaa ura pyälletty akselin suuntaisesti, jolla varmistettiin tiukka leikkaantuminen kela runkoon. Tätä pois painaessa prässillä sai olla varovainen että runko pysyi ehjänä. Kerta monesti se on jotain keraamista/alumiiniseosta.

Kiitos. Hyvä saada jotain käytännön kokemusta.

Eli noi stepperit olivat mallia hybridi ja siinä pyörijässä on magneetti välissä ja molemmin puolin pakka laminiaatteja, joiden ulkopinnalla oli hammastus?

En ymmärtänyt miten tuo runko liittyi asiaan? Siis oliko tossa motin runko paikoillaan, kun otit akselin pois prässillä? Vai puhuitko pyärijän rungosta. Jos ymmrsin oikein, niin pyörijoitä on kolmenlaista: Meltorauta sakaramalli (Kuten tahtireluktanssimoottorissa) tai täysin pyöree magneetti (Näitä ei ole varmaan nähty isommissa moottoreissa?) tai hybridi (joka kiinnostaa minua eniten, koska tämä on yleisin malli tässä kokoluokassa).

Jäin miettimään tota hybridistepperin purkamista ja akselin vaihtoa, eikä se kuullosta ollenkaan viehättävältä, jos pyörijä ei ole ole yhtenä pakettina, vaan siitä irtoo laminointeja tai niiden hammastuksen offsetti muuttuis, silloinhan sen askelväli muuttuu radikaalisti, jos samantien tulee ongelmia magneettisuuden häviämisen kanssa ongelmia, niin siinä on sitten liian monta liikkuvaa osaa.


Googlasin pitkään 3-vaihe takasinkytkettyjä askelmoottoreita, koska sillä vosi pärjätä ilman vaihdetta/hihnavälitystä matalilla nopeuksilla, mutta näyttää hieman harvinaisemmalta.

Pekka

Ville Vaho

Askelmoottorista mitään tiedä, mutta ettei vaan olisi aikoinaan servojen kanssa peloteltu rahankiilto silmissä ettei rasvanäppi vaihda laakeria itse...
Sellaisen ohjeistuksen olen saanut että sisään/ulos temppuja voi tehdä, kunhan ei kuukausiksi pura. Tiedä häntä. Varovasti noita on availtu ja kasailtu, vailla totuutta, eikä niistä ole eläviä kuolleita tullut.

Ihminenhän nuo askelmoottorit tekee..? Luulis osaavan myös purkaa ja kasata.

On tullut tollanen sisäänrakennetulla moottorilla varustettu kara laakeroitua uusiks ilman mitään kuvia, se jos jokin oli hauskaa! Täynnä nerokkaita ansoja, mutta kun ne niitä tehtaalla korjaa niin miksei autotallissakin..?

Eikös noita magneettikenttiä voi varjella sorvaamalla putken ja tapin?
-vilderi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk