Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Tarvittaisiinko foorumille "asiantuntijarekisteri" ?

Aloittaja Konemies, 27.06.13 - klo:10:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Konemies

Huomasin tuossa Tapanin vastauksen erääseen kyselyyn: http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=6054.msg22769#msg22769 , josta pälkähti päähäni idea.

Saisiko kannatusta sellainen ajatus, että foorumille perustettaisiin oma paikkansa, jossa olisi lueteltuna foorumilaisten erikoisosaamisen alueita. Siis kukin jäsen voisi esimerkiksi täyttää lomakkeen, johon ruxaisi tai kirjoittaisi asian, jonka osaa hyvin. Keskinkertaisia osaajiahan löytyy joka paikasta, mutta mielestäni tämän foorumin yksi tehtävä on jakaa hyvää tietoa ja  pyrkiä hyödyntämään se paras osaaminen, jota jäsenistön joukosta löytyy. Arviointi perustuisi itse kunkin omaan käsitykseensä osaamisestansa. Tarkoituksena olisi toisaalta helpottaa hyvän tekijän löytämistä ja toisaalta saada tekijöille hommia.

Asiahan liittyy pariin foorumin nykyiseen alueeseen, joita voisi samalla hieman järjestellä uudelleen:
Voisin kehitellä tuollaista palvelua, jos se koetaan tarpeelliseksi. Ne lomakkeiden tiedot pitäisi pystyä automaattisesti jalostamaan foorumilla saman tien näkyväksi asiantuntijarekisteriksi. Tällainen palvelu foorumilla voisi tarjota tekijöille mahdollisuuden kaupallistaa osaamistansa tämän foorumin avulla. Ainakin tällä hetkellä ajatukseni on se, että yksityisten harrastelijajäsenten osaamiset esiteltäisiin ilmaiseksi, mutta jos kyseessä on ns. "yrityksen osaamisen esittely", niin se voisi kuulua tuonne maksullisten ilmoitusten puolelle. Mutta kunhan ensin katsellaan, että mitä tästä tulee.

Esittäkääpä mielipiteenne asiasta tässä ja jos hommassa on mieltä, niin ehdottakaa samalla sopivalta vaikuttavia yksiselitteisiä osaamisalueita.
www.cnc-tekniikka.com on maailman suurin suomenkielinen cnc-tekniikan harrastajien keskustelufoorumi

Tapani Honkanen

Vaikka minua ei suorastaan kehuttukaan tuossa konemiehen aloituksessa, niin silti se imartelee kun mitätöntä elämää viettävää eläkeläistä mainitaan tuommoisessa yhteydessä.
Ei sille voi mitään kun joskus muistelee miten "tunsin" olevani asiantuntija, vaikkapa moneen tyäkaveriini verrattuna mutta kun tiesin, miten matalaa osaamista meilläkin oli, en voine tuntea ylpeyttä ollenkaan.
Harjoittelin 40 vuotta koneensuunnittelua hammasvaihteistojen suunnittelussa, josta suurimman osan tuotekehityksen kaltaisissa hommissa. Sekin homma perustuu hyviin laskentaohjelmiin mutta tärkeintä on sittenkin ymmärtää muutamia perusasioita. Niitä pikkuasioita onkin sitten lukematon määrä.

Näkemystä ja laaja-alaisuutta olen hankkinut perehtymällä vaikkapa lentokoneen aerodynamiikkaan, rakenteisiin ja senkaltaiseen huviin, erityisesti pyöriväsiipiset koneet. Myöskin mäntämoottorit, erityisesti lentokoneiden mäntämoottorit ovat kiehtoneet koko aikuisikäni. Tuhansia tunteja olen harjoitellut semmoisien suunnittelua. Jotakin tietokoneiden rakenteluakin harrastekin ylikolme vuosikymmentä sitten.
Jos olisin tehnyt vain sitä hommaa mitä työnantaja tarjosi, olisin jäänyt tosi sokeaksi.
Kuitenkin suurimman osaamisen olen mielestäni hankkinut tutustumalla laajaan koneensuunnitteluun liittyvään kirjallisuuteen. Oma kirjastoni käsittää teknistieteellisen materiaalin, joka kirjojen määrässä on tuhat-puolitoista tuhatta nidettä ja kymmeniä mappeja kerättyä kopioitua materiaalia, lehtiartikkeleita ja muuta.
Tässäkin pätee varmaan tyttäreni toteamus. Sinä olet lukenut vaan mutta et sinä oikeasti tiedä.

Olen sattumalta päässyt joihinkin projekteihin, vaikkapa tuommoiseen   http://waulis.com
hommaan mutta moottorinsuunnitteluharjoitteluni ei antanut periksi jatkaa vaaditulla tiellä ja helpoin tapa päästä eroon oli todeta, että en minä osaa tehdä siitä kestävää/lujaa. No enpä usko kenenkään muunkaan osaavan keksijän vaatimalla tavalla. Hiljattain kuitenkin pyydettiin analysoimaan miksi kone hajoaa heti kättelyssä. Niin olin itserakas tai utelias, että suostuin ilman muuta ja maksutta, minkä myös maksutta tein sen protomoottorin esisuunnittelun. kun se oli niin mielenkiintoista. No sehän ei riittänyt, kun olisi heti tarvinnut suunnitella Hondan 1.8 L rivineloseen soivat vermeet. Se yksipyttyinen suunnittelemani protomoottori olisi kestänytja sillä olisi voinut tehdä tarvittavat testit vaikka nykyään ei kannata ensiksi tehdä moottoria, vaan simulointiohjelmilla tutkitaan onko tässä järkeä ja sitten vasta sorvit laulamaan.

Töissäkin joskus tehtiin sen laatujärjestelmän vaatimuksesta kartoitus siitä mitä kukin osaa. Kartoitettiin päevyyttä esim. itsearvioinneilla. Itsekritiikkini esti ottamatta osaa leikkiin.

Yleensä osaamisen määrittely työelämässäkin on vallankäyttöä kuitenkin. Olin ehkätasa-arvoisempi ja ehkä suorapuheisempi kuin moni muu ja koin virtuaalisen vapauden huumaa. Kyllä sielläkin oli ongelmansa. Pahin rupesi olemaan se kun epäonnistuneet henkilöt suunnitteluinsinöörinä jatkoivat myynti-insinööreinä. Todellisten teknisten osaajien poiston/poistumisen myötä teknillisen osaamisen taso laski ja minunkin suhteellinen tasoni nousi. No siellähän nostettiin arvokkaimmaksi ominaisuudeksi tuo rajapinta asiakkaaseen ja pätemättömyytensä huipulle kohonneet piirtäjäsuunnittelijat myyntipäällikköinä saivat suurimman vallan. Teknisen osaamisen status laski.  Minullekin tuo meno riitti. Onneksi tuli 40 vuotta täyteen siellä ja kohtuullisen eläkkeen myötä koen vapautta monessa suhteessa. Toisaalta, kaipaan kunnollista kamppailua kun sai aina joskus omankin näkemyksensä perille. Ei vapautta, eikä riippumattomuutta taida ollakaan, eikä se tunnu miltään.

Siis, miten tuoda esiin osaamisensa. Tuommoiset pikkupähkinät foorumilla joskus innostavat mutta pitää olla ongelmasta laaja tietämys. Siis jos ongelma on tiedostettu, siihenhän aina ratkaisu löytyy.
Pulma on se, että kysytään jotakin detaljia ja kokonaisuus hukkuu lillukanvarsiin. Ongelman esittäjätkin ovat llian varovaisia kysymyksissään. Nimimerkille ei viitsi kovinkaan paljoa aikaansa antaa, paitsi jos tulee mielenkiintoinen kisa mutta sekin leviää usein muualle kun kysyjän rajoittamaan.

Tällä foorumilla tasa-arvoisuus on kiehtovaa. Kukaan ei voi käyttää suurempaa suuta kuin toinenkaan. Pelko on, että liian innokkaalle ja omahyväiselle hymähdetään. Toisaalta hiljainen tai ujo ei rohkene olla äänessä vaikka olisi osaavakin. Saattaisi tuon konemiehen tavoite kriitillisen massan kokoamiseksi olla hyvinkin kannatettava, mielestäni.
Kyllä minäkin totean monasti, etten tiedä -  vielä ja jatkossa tuo "vielä" saattaa olla melko vevyvä käsite. Ei jaksa kaikki kiinnostaa.
Katsotaan miten homma lähtee.


Konemies

#2
No olipas Tapanilta moniulotteinen ja ajatuksia herättävä vastaus tähän aiheeseen. Tuli mieleeni, että mitenkähän tuon kaiken yhden A4-arkin erikoisosaamislistaan ruxaisi. Ei varmaan mitenkään. Niin... enpä kehunut, mutta huomasit varmaan, että enpä kyllä moittinutkaan.  :D

Minua tuo edellinen viesti kiinnosti mm. sen takia, että todella moni asia oli ajateltu ja kirjoitettukin kuten itsekin ajattelen ja kirjoittaisin. Samassa vaiheessa olen myös työurallani, josta olen tuolla esittelyketjussa kirjoitellut jo aiemmin. Minulla 40 vuotta tuotantoautomaatioon ja tuotekehitykseen liittyvää keksimistä takana. Varsinkaan viime vuosina ei niinkään detaljisuunnittelua, vaan muutaman hengen suunnittelijatiimissä kokonaisuuksien järjestelmäsuunnittelua, joissa mukana mekaniikkaa, pneumatiikkaa, elektroniikkaa ja ohjelmia sekä vaikeitakin loppuasiakkaan vaatimuksia. Ja detaljien tilanteet muuttuvat monta kertaa viikossa... Mielenkiintoista ja siksi tästä ei malta kokonaan eläkkeelle jäädäkään. Tämä foorumi helpottaa asiaa.

No, karkasi nyt vähän käsistä tämä juttuni, mutta ehkä tämä ketju voisi sellainen vapaa ja pohdiskelevampi ollakin. Heittäkää ajatuksia kuitenkin pääasiassa alkuperäisestä ideasta.

www.cnc-tekniikka.com on maailman suurin suomenkielinen cnc-tekniikan harrastajien keskustelufoorumi

Juha Hietamäki

Moro,

Rekisteri voisi olla ihan mielenkiintoinen ajatus ihan vaan sillä tasolla, että kerrottaisiin mitä on tullut tehtyä ja mistä jotain tietää.

Haittapuolena siinä on se, että ongelmat ja kehitysideat alettaisiin käymään läpi yksityisviesteillä, s-postilla, puhelimella ja ei käytäisi enää julkista keskustelua täällä foorumilla.
Näinollen muut ns. ulkopuoliset eivät voi saada apua ongelmiinsa, vaikka monet varmasti painivat samojen ongelmien parissa. Esim. Mach3 asetukset.

Samalla, kun lukee näitä julkisia keskusteluja, niin jokainen meistä varmasti oppii jotain uutta. Esim. Kremmen:in oppaat askelmoottoreista.

t:Juha

viilari

Kyllähän kaikki keskustelut tulee julkisia olla,muuten ei opi.

Konemies

Äänestyksen perusteella asia ei näytä saaneen kovin kummoista kannatusta, joten enpä tee sille nyt enempää.
www.cnc-tekniikka.com on maailman suurin suomenkielinen cnc-tekniikan harrastajien keskustelufoorumi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk