Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Alumiinin anodisointi

Aloittaja Toni Kajala, 20.01.13 - klo:22:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toni Kajala

Terve,

Olen tässä koittanut anodisoida alumiiniosia heikoin lopputuloksin. Jostain syystä pinta ei ainakaan ime tuota väriä itseensä yhtään, eikä kyllä muutenkaan tunnu anodisoituneen. Olen koittanut pariakin eri kappaletta, toinen oli alkujaan anodisoitu mustaksi (taskulampun pääty) ja toinen tuntemattomasta alulaadusta jyrsitty palanen. Puhdistin nuo ensin rasvasta, sen jälkeen uitin kodin putkimiehessä 15-60min -> pesu ultraäänipesurissa ja huuhtelu kylmällä vedellä. Tämän jälkeen n 25% rikkihappoliuoksessa, katodina puhdas alumiinilevy. Kappaleen pintaala oli n 42cm², josta sain virraksi n 0,5A, jännitettä oli 6-12v kokeilukerroista riippuen. Pala oli kuoritusta AMKA kaapelista otetussa alulangassa, katodi taitettuna niin että kuparikaapeli ei ollut hapossa. Aikaa tuohon itse anodisointiin koitin 15-80min väliltä. Katodi kyllä alkaa kuplimaan kuten pitäisikin ja virta asettuu siihen puolikkaaseen amppeeriin. Tämän jälkeen huuhtelu kylmässä vedessä ja heti n 50 asteiseen väriin. Jokin tässä kuitenkin menee pieleen, tulosta ei nimittäin synny lainkaan. Kappale pysyy muuttumattomana, mitä nyt viimeisellä yrittämällä pintaan tuli jotain ruskeaa paikoitellen, väriaine siis oli punainen... Tuo katodi levy sensijaan muuttui sen näköiseksi että olisi anodisoitunut... Virtalähteen + oli anodisoitavassa kappaleessa ja - katodissa kuten kaikkialla ohjeistettiin, teenkö nyt jotain totaalisen väärin vai mikä mättää? Virtalähteenä on tuollainen powernetin säädettävä 0-36V 0-30A, käsittääkseni pitäisi soveltua toimintaan? Nyt on hyvät neuvot kalliit, plasmapöydän osia pitäisi tehdä ja meinasin samalla koittaa josko niistä saisi siistin näköisiäkin, kertokaahan viisaat miten jatkaa!
Ben-Dover


eemeli

Hep.

Pari selventävää kysymystä:

* Mitä siellä ultraäänipesurissa oli nesteenä?

* Mitä väriainetta on käytössä? Yleisesti saatavilla olevat kangasvärit tuntus olevan pikkusen ronkeleita. Punainen Nitor toimii useimmiten, jos on suolaa seassa, lämpöä ei ole liikaa ja kaikki muukin on sattunut onnistumaan. Kangasvärien pigmentit voivat olla hieman isorakeisia.

* Jos kappaleen pintaa vähän viilaa, niin näkyykö värieroa ihan pinnan ja sen alumiinin välillä?

* Jos pinta on laikukas, eli johonkin kohtaan on väri tarttunut hyvin, ja johonkin ei, niin saako lopunkin värin pois hankaamalla?

Kunnon väreillä homma ei olis niin kriittistä, mutta niitä on hankala saada. Yhtä mustaa ostin netistä, ja se toimi täydellisesti, mutta vain kerran - se ei ole lainkaan uudestaankäytettävää, eli vain ekalla kuumennuksella toimii.

Vihjeitä oikeiden anodisointivärien myyjästä otetaan vastaan. Tarttis punasta, sinistä, mustaa ja violettia, noilla pääsis jo pitkälle.

Kova-anodisointi onkin sitten vekkuli juttu. Onnistuu ihan kohtalaisesti sekin, etenkin näin talvella, vaikkei kovin kummoisia välineitä käytössä oliskaan. Niitä ei jurikaan voi värjätä, mutta luonnostaan tumman harmaa, melkein musta pinta on nättiä kateltavaa ;-)

Kylmä, laiha liemi ja paljon virtaa, jatkuva sekoitus ni vot.

Jos anodisointiliemeen on jo liuennut alumiinia, niin siitä on pelkkää hyötyä.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Toni Kajala

Pesurissa oli hanavettä ja pari tippaa fairyä, jostain kun luin että se poistaa tuossa lipeäkylvyssä syntynyttä mustaa pintaa paremmin.

Väriaineena oli tummanpunainen Dylon, lähes pussillinen sekoitettuna n1,5L vettä. Suolaa tuossa ei ollut seassa kyllä.

Aikaisemmilla kokeiluilla mielestäni ei juurikaan, pinta jäi samanlaiseksi kuin tuon lipeä kylpy/pesu operaation jälkeen. Nyt viimeisessä kokeilussa jossa pidin palaa n. tunnin joka altaassa pinta muuttui tosiaan tuollaiseksi ruskeaksi/ valkoiseksi. Tuosta kankaalla hinkkaamalla lähti kyllä osa ruskeasta pois, mutta sellainen vaalean ruskea siitä silti jäi.

Noita happosen ohjeita, samaten kun motot.netin anodisointi ohjeita lueskelin. Nyt tuli kyllä mieleen että olisiko se fairy siinä pesurissa aiheuttanut ongelmaa? Pitänee huomenna kokeilla ilman sitä vielä kerran, samaten ehkä vielä toisella värillä. Tuo väri on muuten sellaista mikä on tarkoitettu pesukoneessa käytettäväksi, ainoa mitä tarjoustalosta löysin, niitä nappeja en ole nähnyt missään mistä kaikki puhuu! Voisihan tuokin olla se syy epäonnistumiseen, täytynee metsästää vielä vaikka juuri tuota Nitoria ja suolaa jos se on toimivaksi todettu. Sitä ainakin muistan nähneeni jopa prismassa.

Ben-Dover

Stoppari

Mites tuota kova anodisointia tehdään?
Oliko anodisoitavissa osissa valukappaleita?, niihin kunnollinen pinta ei onnistu.

Munkki

Minä en värjäystä saanut onnistumaan dylonin jauhe värillä.
Kun vaihto nestemäiseen niin rupes tarttuun.

eemeli

Hep.

Mun kova-anodisointi menee näin:

1. Sorvataan ja jyrsitään kappale alumiinista, esmes 6082 laatu tuntus toimivalta

1½ laitetaan noin 10% rikkihappoliemi (liuotettuna alumiinia sekaan) pakkaseen

2. Pestään kappale kellonpesuaineella (ammoniakkia, spriitä, oksaalihappoa) nopeasti (jos jättää likoamaan, niin voi mennä pilalle)

3. Kiinnitetään titaaninen ripustin (tehty titaanisesta TIG-lisäainelangasta)

4. 10% NaOH liemessä noin 2 min

5. Huuhtelu vedellä (tislatulla, jos on)

5½ Otetaan rikkihappoliemi pakkasesta, kun siinä on pikkusen jäähilettä

6. Noenpoisto 10% rikkihapossa kunnes mahdollinen tummentuma on poistunut, yleensä alle 2 minuuttia

7. Kappale anodiksi 10% rikkihappoliemeen, kun jäähileet on just sulaneet

8. Virtaa runsaasti, kattoo samalla kun väri muuttuu. Pitää koko ajan sekoittaa lientä, jotta kappaleen pinnassa ei liemen lämpötila pääse nousemaan.

9. Kun kappale on tummanharmaa, alkaa olla valmista. Mitä tummempi pinta, sitä paksumpi kerros pinnassa. Jos liemen lämpötila nousee yli +7 asteen, niin tuntus että mulla ainakin homma ei sen jälkeen enää onnistu. Alussa on jotakin -5 tms, en oo mitannu mikä on justiin se sulamislämpötila.

Kerrospaksuuden saa likimäärin, kun mittaa kappaleen ennen ja jälkeen, mittojen kasvu on aika likellä kerrospaksuutta (puolet kappaleen sisään, puolet ulospäin, sama molemmilla puolilla)

Ei saa olla teräviä nurkkia, kannattaa keittää huuhtelun jälkeen, niin ei murru niin herkästi.

Alumiinilanka saattaa syöpyä poikki nesteen ja ilman rajapinnassa.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Stoppari

Kiitos, täytyy kokeilla!

eemeli

Hep.

Pari tarkennusta ja varoitusta:

* pesun ja esikäsittelyjen (peittaus + noenpoisto) välillä ei passaa olla taukoja, eli kannattaa se happo ottaa pakkasesta silleen, että kun hileet alkaa olla melkeen sulia, ni sillon pistää kappaleen pesuun. Mulla ollu retkipatjan palanen kiedottuna happoastian ympärille, ja usein vielä kylmäkalle astian alla pitämässä nestettä kylmänä. Peukalon kokosen kappaleen kova-anodisointi tuntus nostavan hapon (noin 1 litra) lämpötilaa 7-10 astetta, josta osa tulee siitä, että huoneenlämpökin sitä lämmittää. Aikaa nesteessä mennyt ko. kappaleella noin 7-15 min riippuen liemen lämpötilasta, virta-arvoista ja liikutuksesta jne. Monta muuttujaa. Päivässä siis voin kova-anodisoida maksimissaan 3 kappaletta nykyisellä setillä =) Melkeen ku sarjatuotantoa...

* erittäin tarkasti pitää varoa, jos kappaletta liikuttaa, ettei osu katodiin, eikä tee kipinöitä. Muu tapa liikuttaa nestettä olis parempi, mutta toistaiseksi toi kappaleen liikutus on saanut riittää.

* kannattaa ehdottomasti käyttää suojalaseja ja suojavaatetusta ynnä hanskoja

* kun väri ei enää tummu, ei jännite kai enää riitä paksuntamaan pinnoitetta - on aika lopettaa. Jos käyttää virtamittaria, niin siitäkin tämän voi huomata

* pikkusen peukaloa isomman kappaleen kanssa ollu jännitelähde josta ulos 35 V ja niin paljon ampeereita kuin lähtee (eli noin 2 paikkeilla)

* värit ei näihin sitten välttämättä tartu kunnolla. Syntyvät huokoset ovat pieniä, joten joidenkin värien pigmentit ovat liian suuria voidakseen imeytyä kunnolla, ja koska jo perusväri on tumma, niin ei siitä kirkkaan punasta tuu kun maalaamalla =)

Mutta parhaimmillaan saa viilalla tehdä kovasti töitä että pääsee pinnasta läpi, tietty nurkista helpommalla, mutta tasaseen pintaan kyllä saattaa viilan pilata.

Jos jollakulla on edullisesti kaupan säädettävä poweri, mistä saa ulos yli 35 volttia ja ainakin 3 ampeeria, ja on virranrajoitus, niin voisin harkita. Tosin työmailla sattuneen vesivahingon (tasakatto, suojakeli...) tarve ei pariin kuukauteen ole mitenkään akuutti.

Pistin justiin tilaukseen kaupallisia värejä englannista. Jos niillä kävis helpommin, siis se tavallinen, 20% huoneenlämmössä tehtävä nätti pinta.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Pate

Kannan korteni kekoon.

eemeli

Hep.

Semmonen huomio, ettei värin tarttumattomuus välttämättä johdu anodisoinnin epäonnistumisesta. Mulle on useita kertoja käynyt niin, ettei väri tartu, vaikka anodisointi muuten on kyllä selkeästi onnistunut. Esmes alumec:in kanssa kävi niin, että väriliemessä näytti, että väri tarttui hyvin, mutta hankaamalla lähti heti pois. Pinta oli kuiteskin ihan kova.

Kangasvärien kanssa on mulla ollut aika vaihtelevaa menestystä, jotkut tarttuu ja jotkut ei, ja sitten toisen kerran se joka toimi viimeksi ei toimikaan...

Justiinkin punanen dyloni ei mulla oo koskaan onnistunut ;-) Navy blue sensijaan tarttu niin hätäseen, että 15 sekunnissa kappale oli miltei musta.

Veikkaan, että eniten probleemia harrastejuttuina tehtyinä näissä tulee siitä, että olosuhteita ja parametreja on vähän hankala pitää vakioina.

Itte en ole juurikaan yli 20% vahvuista lientä käyttänyt. Ilmeisesti vahvemmalla liemellä tulee huokoisempi pinta, joka imee paremmin väriä?

Keittoajaksi olen löytänyt suosituksia 2 minuutista kahteen tuntiin =) itte oon vähintään sen puol tuntia keittäny. Kuulema myös höyry ajaa saman asian. Kunnon "sealerit" on sitte ihan toinen juttu, mutta ne on usein vähän myrkyllisiäkin.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Toni Kajala

Kävin nyt hakemassa tuota Navy Blueta ja suolaa, lopputulos ei muuttunut kuin että lompsa keveni... Koitin myös nyt samalla käyttää tuossa pesurissa ihan puhdasta vettä ja vieläkin pidempää aikaa lipeäkylvyssä. Otin yhden kuvan myös lopputuloksesta -> https://picasaweb.google.com/lh/photo/3rirJMIwl3_rhSe5U9A0yrRt5tCHisoMjkVXbMFf8LQ?feat=directlink
Tuohon pintaan muodostuu ikäänkuin jotain valkoista jauhoa kappaleen kuivattua?  ???
Mikä ihme tuossa nyt mättää, jos pinta tulisi edes epätasaisen väriseksi niin usko uudelleen kokeiluun olisi vähän korkeampi. Voiko tuossa olla että niihin huokosiin jää sitä rikkihappoa vaikka kuinka koitan sitä huuhdella? Mielestäni tuo valkoinen on ihan samanlaista kuin akunkenkiin tulee ajanmyötä.
Ben-Dover

eemeli

Hep.

Kuvassa varmaan oli keittoliemi, eikä väriliemi? Väriliemen pitää olla aika "vahvaa"

Värianodisointiin olen käyttänyt samaa esikäsittelyä kuin kovallekkin, eli pesu ammoniakkipitoisessa kellonpesunesteessä, huuhtelu, 10% NaOH:issa noin 2 min, huuhtelu, 10% rikkihapossa noin 1 min, huuhtelu ja sitten anodisointiliemeen, noin 20% vahvuinen rikkihappo, alumiinipelti katodina.

Kannattaa kattoa, millanen pinta on ennen värjäystä, eli onko mitn tapahtunut. Värjäys on kyllä minulle ainakin ollu se vaikein osuus.

Kannattaskohan kokeilla ilman sitä ultraäänipesua, ja ihan lipeällä? Putkimihessä voi olla muutakin seassa? Värien koostumus ei myöskään välttämättä pysy vakiona. Kylmääkin värilientä olen joskus lähes onnistuneesti kokeillut.

Mulla on käytössä sellasta lankaa, mihin väri tarttuu hyvin. Voi olla MIG-lankaa tms, alumiini hitsaamiseen kuiteskin tarkotettua. Siitä on hyvä tarkkailla, onko prosessi onnistunut, kun lankaan tarttuu aina jos sellanen yleensä mahdollista on.

Tärkeää on myös se, että ripustuslangan ja kappaleen välillä on todella hyvä kontakti. pintoja hankaa vastakkain, ja vaikka vähän terävää kulmaa tms. Yleensä ei riitä, jos vaan roikkuu langasta. Kontaktikohtiin valitettavasti jää vaaleat laikut yleensä.

Tänään lähti paketti anodisointivärejä saarivaltiosta lentopostina, kunhan kerkiän kokeilla, niin kerron miten kävi. Ei olleet kovin kalliita.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Toni Kajala

Kuvassa oli tosiaan keittoliemi, väriliemi on mielestäni aika vahvaa. Tuollainen pussillinen sitä väriä noin parissa litrassa vettä. Kun homma oli epäonnistunut varmaan 20 kertaa koitin pelkällä alulangalla, ilman ultraäänipesua. Nyt tuohon lankaan kyllä tarttui vähäsen väriä, tosin sillä kertaa värikin oli kylmää. Pinta kuitenkin selvästi anodisoitui koska puukolla raapiessa pinta "ritisee". No koitin sitten uudestaan tuon alupalan kanssa, ei onnistu -> eri alumiinipalalla -> ei onnistu... Pinta kyllä tulee aina kovaksi mutta väri ei tartu  :'(
Jännitettä mulla on noin 10volttia, voisiko tuo jännite tai happoliuoksen vahvuus aiheuttaa että syntyvät huokoset olisi tavallista pienempiä? Pitäisikö sitä koittaa sitten laimeammassa hapossa ja pienemmällä jännitteellä? Vai juuri päinvastoin? Periksi en ainakaan anna, jos kuitenkin suurin osa sen on saanut onnistumaan niin en itsekkään nyt NIIN tunari voi olla :D
Ben-Dover

eemeli

Hep.

http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/aineistot/alumiini/pintak.htm

Tuolla on vähän juttua prosessimuuttujien vaikutuksesta.

Se, että väri ei tartu, voi tosiaan johtua väristä itsestään. Mulla punanen nitor on aina tarttunut ripustuslankaan, muttei ollenkaan aina itte kappaleeseen kunnolla, myös epätasaista värjääntymistä on havaittu. Koitan aina tehdä kontaktin kappaleeseen niin, että tulevat todella lujasti, esmes jos kappaleessa reikä, niin lankaa vähän mutkalle ja reikään hyvin lujaa kiinni.

Ainakin jotaki non oikein, jos pinta ritisee ;-)

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk