Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

kara karan hiontaan

Aloittaja Ville Vaho, 27.01.16 - klo:20:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ville Vaho

Oma jyrsinkone huutaa karan hiontaa, perse ei kestä ammattilaista.

Useamman hionnan nähneenä homma ei ole kummallinen, eikä laitteisto ole monimutkainen.

Samaa karaa himottais käyttää esim. sorvilla ja jyrsinkoneella. Mielummin sähköä kuin paineilmaa, pieni koko ei olis pahitteeksi.

Mistä mahtais löytyä? Ebayssa jotain 400w 12000 rpm karaa sähköllä, mutta kovin pieneltä näyttää työkalun kiinnitys...

Vinkua löytyy pitkällä varrella, mutta laakerointi ja yleinen laadun puute.. Kun löytää laatua, menekki on huono ja hinta vain tositarpeeseen... Ja se paineilma...
-vilderi

pave


Ville Vaho

Rälläkän moottori ilman kulmavaihdetta vois olla melko loistava aihio. Tuohon ebay käkättimeen on paha saada puikkoa tukevasti, noin 16x100 pitäis olla että mahtuu reikään kuin reikään. Rälläkässä on 750w ja 30 000 kierrosta ilman kulmavaihdetta, on lyhyt verrattuna tuohon karaan. Akseli keskelle uusiksi, kunnon laakerointi eteen, teräksestä runko ja rajuja vetoja..? Boschin sinisen vois teurastaa, varaosia saa kivasti. Mahtaisko tulla mitään? Kevyt ja kierroksia menee omassa maailmassa hiiliharjallisten maailmaan. Jos vehjes on balanssissa, aiheuttaako moottorin tyyppi itsessään värinöitä? Tai lämpeekö liikoja.
-vilderi

Ville Vaho

Selkeästi kokeilemisen arvoinen asia.



Tuollainen löytyy roskiksesta dyykatusta bosch gws 14 125c vehkeestä. Ilmankos siinä tuntuu olevan voimaa, 1400W. Kone on muutenkin vähän eläkkeelle menossa, löytämisen jälkeen sillä on tehty jo liikaa töitä, joten siitä voi koittaa askarrella jotain. Uutta ankkuria saa viiteen kymppiin, eli jos peli toimii, varaosia saa halvalla... Nyt se vähän aivastelee hiilistä, kulmavaihde loppu ja muutenkin....  :D

Hiomakiven pitäis olla se noin 16mm bt 40 karalle jos en väärin ajatellut. Pienin halkasia kalussa noin 25, eli karassa luulis olevan noin 30. Ohjeistus huuteli kalulle 2/3 reijän halkasiasta. 35 m/s vauhdilla tekis 40 000 kierrosta, mutta kun on vain noin 30 000, tulee vain 25 m/s. No, hoppu ei tosiaankaan ole ja lastu on hyvin pientä, eiköhän se toimi.

Laakerit kestää kyllä kierroksia, tuskin hionnassa ihan viimeisen päälle tukevaa tarvii olla "porauksen suuntaan", joten tavalliset vähän paremmat laakerit vois käydä.

Eli ulostuleva puikko d15 ja pituus sadan korville. Ehkä 80mm ja sisäpuolinen kierre mihin kivi kiinni..?

Pienet kivet näyttävät olevan liimalla kiinni:


Mutta tuo kierre vois olla kova sana, onkohan sillä mitään standardia..  ::) Kuvasta päätellen montakin....

Tuli eilen sorvailtua bt40 kartio sorvilla, saa ruuvata tasoon kiinni että voi työkalut mitata korkeusmitalla.

https://onedrive.live.com/redir?resid=ED116C478A55B688!14608&authkey=!AM4B6qtQuaA_Zv4&v=3&ithint=photo%2cjpg alku lähti hyvin.... 3 sekuntia ja ihan uus varsi, onneks oli kiinasta. Pieni ajatteluvirhe...

Mutta kaksi valmista tuli, kalu istuu juuri sopivasti, asettamalla varovasti ei jää jumiin eikä ole holkkumaa, kevyesti tiputtamalla jää jumiin.

https://onedrive.live.com/redir?resid=ED116C478A55B688!14667&authkey=!AFvuceuCSpETsfw&v=3&ithint=photo%2cjpg

Kamerana toimiva puhelin alkaa selvästi naarmuuntua, ei ole enää teräviä kuvia...

Miks kaikki tarvii tehdä itte, vaikka väkisin.  ??? Kaverin kanssa piti ostaa kimppaan karahiomalaite, mutta kun ei saa tehtaalta edes vastausta ja suomesta on turha kysellä, on niin kovat katteet tälläisissä vehkeissä!
-vilderi

mpr

Mites noi sähköllä toimivat suorahiomakoneet olisko niistä aihioksi.
Pitäis saada tukevasti kiinni kone, noi muovirungot ei vakuuta.

Ville Vaho

Tänään selvittelin laakerikauppiaan kanssa asiaa, viistokuulat on ainoa järkevä noille kierroksille.

Eli rälläkän rattaan päähän rakennetaan n.15mm akseli viistokuulilla, jos akseli lähtee rälläkästä irti niin perältä asti samaa keppiä. Luonnollisesti uusi laakerointi ei muovin sisään mene, eli tästä rakennetaan uutta runkoa perälle asti. Hiilien pidike on tässä projektissa pienimpiä murheita, joten rälläkästä lähinnä ankkuri ja staattori.

Nuo suorahiomakoneet on sillä 6mm istukalla ja halvalla ei aleta karaa hiomaan, laadukkaampi taas maksaa niin että rälläkästä muokkaamalla saadaan puuharahaa ja tulos on toivottavasti kovaa laatua ja mallia ikiliikkuja. Ei ainakaan huoltoa tehdessä tarvi ihmetellä miksi kone on tehty näin.  :D
-vilderi

mpr

Joskus näin kun karan kartio hiottiin, aika yksinkertaiset oli laitteet. Siinä oli hiomakiven kara laakeroitu "putkeen" ja toisessa päässä oli hihnapyörä, erillisellä moottorilla ja isolla välityksellä pyöritettiin, taisi vielä olla pyöreä hihna. Moottori oli tavallinen oikosulkumoottori.

Ville Vaho

Ahtaat koneet aiheuttaa murheita. Lisäksi tämän vois tunkea cnc sorvin reukkuun jos tykkää jotain karkaistua hioa..

Alkeellisia vehkeitä ovat, sopivan kulman hakemiseen ei naputtelua ihmeellisempää tarvi, joku liukuva kelkka ja siinä se.
-vilderi

erppe

Eikö niitä hiota koneen omia akseleita ajamalla? En siis ole käytännössä suoritusta nähnyt, mutta vois kuvitella että onnistuis niinki.  Tuo kulmahiomakoneen moottorin soveltaminen taitaa olla itselläkin edessä, tarve hiomalaitteelle sorviin reiän hiontaan kymmenestä millistä ylöspäin. Mistä muuten tuommosia kierrekiinnitteisiä hiomapuikkoja saa? Ei oo tullu vastaan.

pave

Lainaus käyttäjältä: erppe - 07.04.16 - klo:13:54
Eikö niitä hiota koneen omia akseleita ajamalla?

No niin minä ainakin tein. Tosin "sorvaamalla".
https://www.youtube.com/watch?v=s-dLhx9rBYQ

ttontsa

Hiotaanko/sorvataanko oikeissa koneissa kartio 1:1 nimellismittaansa? Vai tehdäänkö kartio mahdollisesti joitain tonneja ulos tai sisään päin aukeavaksi??
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Ville Vaho

BT/SK kartion mitta oli jotain 8° 50" 15`, toleranssi +0`+5` Tämä tosin voi olla myös työkalun..

Sen mitä itse olen nähnyt, kartio tarkastetaan värillä tuurnan kanssa.

Mitään tarkkaa ei sovi cnc koneen liikkeiden kanssa tehdä, IKINÄ en ole nähnyt tarkkaa cnc konetta PISTE

Ja niitä koneita on nähty PALJON. Uusia ja vanhoja. Väitän myös että vanhat laatumerkit on tarkempia vanhanakin kun yksikään uusi PISTE
-vilderi

Tapani Honkanen

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 07.04.16 - klo:18:14
Hiotaanko/sorvataanko oikeissa koneissa kartio 1:1 nimellismittaansa? Vai tehdäänkö kartio mahdollisesti joitain tonneja ulos tai sisään päin aukeavaksi??

Työkalukartiota kiristettäessä aksiaalinen voima on niin pieni, että syntynyt pintapaine on niin vähäinen, että sen vaikutus radiaalisiin siirtymiin on arviolta välillä 0....0.002 mm, siis ne siirtymät vaihtelevat halkaisijan ja seinämänpaksuuden mukaan. No, nollahan se ei kylläkään ole, paitsi mittaustarkkuuden puitteissa. Tässä tapauksessa minkäänlainen ennakointi tai korjaus ole tarpeen vaan riittä täydellisen tuloksen saamiseksi tuo värillä tarkastus. Toki siinäkin toki kannattaisi sovitella niin, että voimakkaampi kosketus olisi kartion isommassa päässä. Tulee vähemmän kulumista ja liitos on jäykempi. Kyllähän tuossa kysymyksessä olikin se viisauden siemen. Piti vain minunkin sirotella näin paljon kirjaimia ennenkuin älysin asian.

Tapani Honkanen

Tuossa yksi menetelmä, sopii minulle, vaan ei vielä tarvitse
http://youtu.be/CFAkb93_V3M

Hiekkaranta_92

Työelämässä kokeneet konkarit ei luota lainkaan koneen omiin liikkeisiin. Laite jonka itse olen nähnyt rakentui laadukkaan paineilmakaran sekä paineilma toimisen lineaari yksikön ympärille. Lineaari yksikkö oli taas tarkkuus kääntöpöydässä, jolla kulmaa voidaan säätää tarkasti. Koneen liikkeitä käytetään vain keskikohdan hakemiseen, sekä karaa tietenkkin pyöritetään. Hiomatulos Iso/Bt kartioilla tarkastetaan vetokynnettömällä tuurnalla ja värillä. Isojen koneiden karoissa värillä onnistuneen hionnan jälkeenkuulemma näkee laakeroinnin kuulien aiheuttaman "epäkeskeisen" pyörinnän. Samasta syystähän esimerkiksi tarkoissa kellosepän sorveissa käytetään edelleen liuku- tai paineilmalaakerointia. 

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk