Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Askelmoottorin virran/jännitteen selvittämien

Aloittaja Touni, 10.11.15 - klo:14:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Touni

Oiskos täällä kenelläkään tietoa, miten saan selville askelmoottorin virran/jännitteen? Kyseinen moottori on Nema23 kokoa, mutta mitään infoa/tyyppiä ei ole missään ilmoitettu.

Olen ajellut sitä a4988 driverilla käyttäen 20V jännitelähdettä. Sillä näyttäisi toimivan ja ei ainakaan vielä ole kärähtänyt, mutta haluaisin moottorista kaiken mahdollisen vääntömomentin käyttöön. En vaan tiedä, paljonko tuosta a4988:sta kärsii virtaa lisätä moottorin hajoamatta.

cartti

Moottori hajoaa siihen että käämi palaa. Ajele moottoria kuormassa 5min+ kerrallaan ja lisäile pikkuhiljaa virtaa. Käteen lämpöinen on vielä ok.

Touni

Juuh, käämihän sieltä ensin menee, mutta kun en millään viitsisi sitä käräyttää ihan huvin vuoksi :) Pitää etsiä käsituntumalla sopiva raja :)

Mitenkäs toi jännite? Onko 20V liian korkea? Mitenkäs toi jännite vaikutti noiden steppien seuraamiseen? Jostain olin lukevinani, että liian alhaisella jännitteellä on vaarana steppien jääminen väliin, mutta tuleekos liian korkeasta jännitteestä muita ongelmia? Hitaus, liian pieni virta moottoreille -> Alhainen vääntölmomentti jne...?

cartti

Korkeampi jännite -> nopeampi indusoituminen -> vääntö riittää korkeammille huippukierroksille ja kiihtyvyyttä voi nostella. Viisaammat korjatkoon.

Maltilla kun lisäilet virtoja ja seuraat lämpöjä ni ei ne mihinkään kärähdä. :)

hokkaju

Taitaa mennä suurinpiirtein niin, että ajuri säätää jännitettä riittävän korkeaksi että määritetty virta täyttyy.
a4988 toimii ilman jäähdytystä noin 1A asti ja jäähdytettynä 2A. Luultavasti jännitteen nostolla saadaan jotain ajoiksi jossain suurilla kierroksilla, mutta esim 20V eteenpäin ei ihmeitä luultavasti tapahdu.

Piiri kuumuu melkoisen herkästi, joten noita huippu virtoja voidaan pitää aika optimistisina. Nema 17 käy tuolle ajurille paremmin, nema 23 on jo monesti isohko.  Joten tutkaile myös tuota ajurin lämpötilaa. Itsekkin olen ajanut noita Nema23 noiden piirien suuremmalla "veljellä" drv8825 piirillä ja ensin kuumui ajurit, sitten henk koht käämit.  ;D

rakolju


Snowfly

Kirjotetaanpa tähän nyt jotakin...
Veikkaan että jokin 3D-tulostin kontrolli käytössä kerta niissä tuo on erittäin yleinen ellet ole alkanut jotain omaa viritelmää kasaamaan.
Mikäli käytössäsi on ramps-ohjain jossa nuo piirit ovat kiinni, niin silloin jännitteen yläraja sulla tulee ramps:in puolelta vastaan, joka on kondensaattoreissa.
Orginellit rampsit kestävät 24V, kun yksi diodi poistetaan... kiinalaisista rampseista tulee savut pihalle 24v => heikommat konkat käytössä...

Sitten itse piiristä.
Omakohtaisia kokemuksia mikäli aiot repiä sen 2A nuista piireistä irti niin a) sun pitää laittaa niihin se pieni piirisarja jäähy b) sulla pitää olla tuuletin puhaltamassa viileää ilmaa läpi, koska muuten alat laukomaan piirin lämpösuojat, joka näkyy moottorien pysähtelynä ja askelten hukkaamisena. Lisäksi kohta c) eli mikä virta määrä on paras moottorille, niin sen kuulee moottorin käyntiäänestä. Liikaa virtaa moottorille ei ole hyvästä. Tarpeeksi kauan nuiden kanssa pelanneena sen kuulee heti käyntiäänestä... sellanen korkea sirinä yksi selvä merkki liian korkeasta virrasta. Google kertoo lisää aiheesta.

Touni

Kyseessä on itse kyhäilty 50x50x15cm työstöalueella oleva CNC/mikälie  8)

https://onedrive.live.com/?cid=2DCE50E07AB1DFB0&group=0&id=2DCE50E07AB1DFB0!84477&parId=2DCE50E07AB1DFB0!106&o=OneUp

Ja tässä vielä irrallaan roikkuvan electroniikan kanssa (joo itse tekemällä saa ihan itsetehdyn näköisen).

https://onedrive.live.com/?cid=2DCE50E07AB1DFB0&group=0&id=2DCE50E07AB1DFB0!84479&parId=2DCE50E07AB1DFB0!106&o=OneUp

Elektroniikkana on Planet-CNC DIY USB controller-levy ja siihen sitten DX.com:sta tilatut a4988 driverit. Moottorit ovat "matkamuistot" Kiinan-reissulta. Halvalla sain, mutta arvot jäi mysteeriksi (kielimuuri you know)  :D

Isto

Eikö moottoreissa tosiaan ole yhtään merkintöjä ?

Aika hyvän arvauksen voisi tehdä jos mittaa moottorin käämin resistanssin ja induktanssin. Induktanssin mukaan saa suurimman käyttökelpoisen jännitteen (ja oikeasti kannattaa laittaa vähän alle).
Tutkimalla muiden valmistajien ilmoittamia arvoja saman kokoisista moottoreista voi tuurilla löytää suunnilleen samat arvot ja riskillä arvata onko ok...
Veikkaan että A4988 ohjauskyky loppuu noilla kesken ellei moottoreissa ole todella suuri resistanssi.

Snowfly

Näyttävät äkkiseltään aika samoilta mitä ittellä on...
Tosin mittasuhteista hankala sanoa... mutta vilkaise tätä
sarja SST59D3 http://www.shinano.com/motors/docs/SKC_Full-line_Catalog.pdf

CNCpossu

Noin yleisesti steppereitä ohjataan virralla. Säädät virran ohjaimesta ja ohjain sitten pitää virran säädettynä, usein mikrostepaten virtaa siniaaltoa pitkin jompaan kumpaan suuntaan - käämien siniaallot 90 asteen vaihe-erossa. Virran asetuksessa rajana on käytännössä stepperin lämpeneminen.

Jännitettä tarvitaan, että stepperistä saadaan asetettu virta menemään läpi. Virtaa rajoittaa paikallaan ollessa käämin resistanssi (virtaa ei voi mennä enemmän kuin I=U/R), mutta liikkeessä myös käämin induktanssi (virta ei voi muuttua enemmän kuin U=-L dI/dt). Jännite voi olla ihan niin korkea kuin ohjaimesi kestää. Mitä korkeampi, sitä parempi (etenkin nopeissa liikkeissä siis). Ohjain osaa rajoittaa virran sopivaksi. Normaalit askelmoottorit kestävät kyllä jännitettä reippaasti. Suurin jännite omissa hommissa on ollut Parker Zetadrive 6104 ajurissa, josta tulee noin 300V ulos (jep, kolmesataa volttia askelmoottorille), ja kyllä tuon kestivät ihan normaalit askelmoottorit. Joku 50V tms. ei ole mikään ongelma siis.

Stepperit yleensä käyvät kuumana, kun niitä ajaa nimellisvirroilla. Yli 50C on ihan normaalia, eli ei voi sormea pitää stepperillä. Laadukkaat stepperit kestävät sen 130C lämpöluokka B tms..

Yhteenveto: Itse laittaisin jännitettä niin paljon kuin ohjaimesi kestää (vähän alle speksin toki, varmuusvaraa kannattaa olla), ja sitten alkaisin nostaa virtaa vaikka 0.5A kerrallaan, kunnes moottori alkaa selvästi olla kuuma koskettaa. Jos homma toimii, tuossa on hyvä kohta ajella mysteerimoottoria. Jos ohjain osaa laskea paikallaan ollessa virrat alas (osa tekee näin, virta lasketaan vaikka 50%), tuo lämpötesti pitää tehdä niin, että stepperi on hitaassa liikkeessä, että sieltä menee normaalit virrat läpi.

Touni

Kiitokset vastauksista.

Toi a4988 on speksattu vain 35V asti. Pitää katsoa riittääkö toi vai pitääkö päivittää jossain vaiheessa järeämpään. Se kun ei voi ajaa ilman jäähyä kuin 1A (jäähyllä 2A) läpi, niin ihan hirveän montaa kertaa tuota 0.5A korotuksia ei voi tehdä. Nyt mulla menee muistaakseni 0.4A noista käämeistä läpi. Sillä se ei juurikaan lämpene. Hiukan kättä kuumempi oli 10min testin jälkeen. Toi on selkeesti liian vähän, sillä olen joutunut tiputtamaan nopeutta jonkin verran (jos yritään ajaa nopeammin moottori lopettaa pyörimisen).

Pitää laittaa mittari motin kylkeen, niin saan tarkemmin selville lämpötilan virtarajaa hakiessa.

Kremmen

Fiksummissa stepperiohjaimissa on joko omalla tai ulkoisella logiikalla aseteltavissa muuttuva virtaraja. Silloin on mahdollista antaa koneelle enemmän momenttia kiihdytyksissä, ja laskea momenti alle ajomomentin kun kone on paikallaan. Joku melko yleinen ohjain jota en nyt muista, teki tämän ihan itse analysoimalla ohjauspulssien aikaväleistä halutua kiihtyvyyttä ja nopeutta. Siinä oli kolme trimmerillä aseteltavaa kiinteää virtarajaa joiden välillä ohjain vaihteli automaattisesti. Se oli hyvä kun lähtöihin sai kunnolla vääntöä, mutta moottori ei silti kiehunut ollessaan paikallaan tai tasaisessa liikkeessä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk