Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Cnc sorvia betonirungolla (tee se itse).

Aloittaja Jarkko Nieminen, 15.05.11 - klo:13:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Nieminen

Moi,

Nyt on sorvi ja jyrsin muuttanut pienestä verkkovarastosta 30m2 työtilaan ja saaneet paikkanta tukevilta alustoilta (lue kertopuurungot).

Sorvi sai samalla uuden 40Vdc 6A virtalähteen ja tässä maistiaisia http://www.youtube.com/watch?v=WotFhTDWwuM&feature=mfu_in_order&list=UL.

Tuo pakassa oleva kuularuuvi on lähinnä mittamielessä pakassa kiinni. Eli mittasin pakan kohtisuoruutta Z akseliin nähden. Ääripäistä mitattuna 0.1mm oli heittoa.... en taida jaksaa oikaista.
Tuohon on jo ostettu ja akseloitu 160mm pakka. asennetaan kevään mittaan paikalleen. Vielä pinoli koneeseen ja lastu alkaa lentämään. Painaa muuten kone aika tuhdisti.... piti purkaa, jotta 2 miestä sai pöydälle nostettua.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Hiekkaranta_92

Lainaus käyttäjältä: jarkko.j - 24.01.12 - klo:21:09
Tuo pakassa oleva kuularuuvi on lähinnä mittamielessä pakassa kiinni. Eli mittasin pakan kohtisuoruutta Z akseliin nähden. Ääripäistä mitattuna 0.1mm oli heittoa.... en taida jaksaa oikaista.
-Jarkko

Herää koneistajassa jo epäillys olisko kuularuuvvi asettunut niin suoraan pakkaan että vois käyttää mittaus referenssinä. Kolmileuka pakka vaatii tietyn toimintavälyksen, jolloin pyöreäkin kappale täytyy käytännössä asentaa kellon ja kärjen avulla.

Jarkko Nieminen

Joo, pitää ottaa noi vielä huomioon. Tossa on 4 -leuka pakka. Tein mittauksen siis siten että pakka ei pyöri ja kävin terällä ottamassa kosketuksen kuularuuviin pakan edessä ja sitten ajoin terän toiseen päähän ja uusi kosketus terällä tällöin eroa oli tuon 0.1mm.
Tuossa on vielä 0.2mm heittoa pakan keskityksessä vetoakseliinsa nähden. Mutta muuten tuntui että kohtalaisen suorassa ollaan. Täytyy ajaa vielä useita mittauksia sekä em tavalla että heittokellolla.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Jarkko Nieminen

#18
Viime päivityksestä onkin vierähtänyt tovi....

Hommat kuitenkin taka-alalla etenee. Teetin sorviin uuden karalaatikon, nyt laatikon alustana toimii 40mm teräslevy, jonka päälle on tehty 120mmx120mm umpiteräsaihiosta torni (painaa aika kivasti), jonka läpi karanakseli tulee kulkemaan. tornin läpireiän ympärille on tehty kehään 8 reikää, jolla ulkoinen laakeripesä pultataan tornin kylkiin. molemmissa päissä SKF kartiorullalaakeri, ja rasvana SKF LGLT 2/0,2

Sorvarilla teetin uuden akseli/laippayhdistelmän, johon pakka kiinnitetään 3x 8mm pulteilla. pulttien kovuus 12,9. akseli on tehty kokonaan yhdellä kiinnityksellä, joten heitot pitäisi olla olemattomia. Laakerin asensin paikalleen kuumentamalla laakerin 150asteiseksi uunissa ja pudottamalla paikalleen. kylmänä ei olisi mennyt edes alulle. Pakkaakin pitää lämmittää hieman, jotta saa laipalle asennettua ja pultit lukittaa kasaan. laakerit kiristyy akselille noilla SKF akselimuttereilla.

tässä kuvaa akselista, lisää kuvia, kunhan ehdin kasaamaan.
ex nimimerkki jarkko.j

mpr


Moi
Onko tuo umpiakseli, karaporaus?
Tuleeko veto akselille keskeltä vai päästä?
Mielenkiintoinen projekti   :)

Tapani Honkanen

#20
Mainintasi noista M8 ruuveista  lujuusluokassa 12.9 ja vapaareijät laipassa kertovat sen, että kierteet ovat pakassa. Näinollen hyödyntääksesi niiden ruuvien lujuuden, pitää pakan materiaali olla myötörajaltaan noin 600...700 MPa, eli nuorrutusterästä. Jos kiinnität vain kerran, niin hieman heikompikin käy. Koska kuitenkin kiinanpaskapakat ovat luullakseni paskavalurautaa, niin korkkaa varmasti. Sitten laitat HeliCoil korjauskierteen ja sitten ehkä pelittää. Myöskin väsymisen kannalta nuo 12.9 ruuvit ovat ongelmallisia, varsinkin jos ruostetta esiintyy. Toisaalta, pitkät ruuvit ja mojova esikiristys auttaa mutta tässä tapauksessa ruuvit lienevät aika lyhyet. Mielestäni ruuvit voisivat olla lujuusluokkaa 8.8. Jo lujuusluokka 10.9 asettaa mutteriosuudelle aika suuria vaatimuksia. Millaisia voimia ruuveille tuleekaan. Jos epäilee, voi suosista käyttää HeliCoilia ja 10.9. Toisaalta, pakan kierre on aika lähellä ohjausolaketta, joten kierteen suurentaminen, myös HeliCoililla on hankalaa. Tietysti mikään ei vaadi kiristämään tiukemmalle kuin 8.8 lujuusluokka suosittelee mutta silloin ei lujemmasta ole mitään etua.
Tässä kateellisen jorinoita kun joutuu olemaan panttivankina mökkielämää viettäen. Ainoa lohtu nämä foorumit ja kasa Model Engineering Workshop lehtiä.

Jarkko Nieminen

Moi,

Pitääpä tuo ottaa huomioon, sorvari vaan aihiota tehdessään totesi että voisi olla paikallaan laittaa kovat. Pakka on tsekkivalmisteinen ja merkiltään TOS tarkempi koodi IUS 160.

Akseli on läpiporattu, jolloin karaporaaminen onnistuu max 32mm halkaisijaiselle.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

eemeli

Hep.

Hienolta näyttää.

Mites noi laakerit selviää 150 asteen lämpötiloista? Mulle yhden laakerifirman kautta tullunna tietoa, notta yli 120 asteen ei passais nostaa lämpöjä asennettaessa, tosi kuulalaakereista sillon kyse ja aika pienistä.

Oon sitten koittanut pistää aksilaa kylmäksi että on saanut pidettyä laakerit alle tuon lämmön jos on tarttenu enemmän pelivaraa. Kohtalaisen keljua on kun jämähtää pikkusen ennenkun on perillä ;-)

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Tapani Honkanen

Tuo 150 Celsiusta passaa joillekin laakereille, mitkä on lämpötilastabiloitu ja joissa on metallipidin . Muistelen työelämästäni jotain tuollaista.  Ongelmana on, millä ja miten mitataan ja mistä ja kuinka tarkkaan. Öljykylpy on turvallisin. Pikkasenkin yli (30 Celsiusta ) jossakin kohtaa, niin alkoi päästyminen ja kestoikä tipahtaa.  No, eihän nuo niin tipalle ole mitoitettu, väsähtää sitten hiukan ennen aikojaan.

Hiekkaranta_92

Kuka käskee vetää niitä kovia pultteja myötörajalle asti :D Pitäähän ne kiinni pienemälläkin kiristyksellä. Meillä on firmassa ainaki jätetty jo 8.8 tilaamatta, kun ovat niin heikkolaatuista tavaraa, väljää ja kiinni leikkaavaa. Toista sitte ku hakee jonku muutaman kymmenen vuoden takaisen pultin johon on leimattu 8.8 Niin se maailma etenee.

eemeli

Hep.

Itteä suoraan **tuttaa, kun nykyään ei meinaa saada kelvollista työtä taikka tuotetta mistään, kaikki on laskettu niin alarajalle ku ikinä, jos siis kaupallisiin palveluihin taikka tuotteisiin joutuu sotkeentumaan.

Ihan kaikki pitäs opetella tekemään itte taikka nöyrästi pyytää jotakuta jesaamaan harraste tms pohjalta. Olipa auto justiin remontissa. Ei tartte kehua... nykyään joutuu olemaan tyytyväinen, jos työ yleensä saadaan tehdyksi, eikä varaosan mukana tulleista ruuveista veloiteta eriksen pientarvikelisää paria kymppiä enempää.

Hyvänä esimerkkinä olkoon eräs amerikkalaisvalmsiteinen pienoiskilpa-auton osa, joka oli 10 vuotta sitten markkinoille tullessaan todella hyvä. Nyt sama osa on niin paska, että menee vartti tehtaan vikojen korjailuun, ennekun käyttöön ottaa. Mutta varmasti tulee nopeemmin koneesta ulos ja markkinoille

Kaikki kun pitää tehdä kestämään mahdollisimman lyhyen aikaa takuun päätyttyä että menekkiä riittää.

onkohan noista nykyleimoista unohtunu nolla eestä pois? (0,8.8 tms?)

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

mpr

Lainaus käyttäjältä: jarkko.j - 24.06.12 - klo:23:32
akseli on tehty kokonaan yhdellä kiinnityksellä, joten heitot pitäisi olla olemattomia. Laakerin asensin paikalleen kuumentamalla laakerin 150asteiseksi uunissa ja pudottamalla paikalleen. kylmänä ei olisi mennyt edes alulle. Pakkaakin pitää lämmittää hieman, jotta saa laipalle asennettua ja pultit lukittaa kasaan. laakerit kiristyy akselille noilla SKF akselimuttereilla.

tässä kuvaa akselista, lisää kuvia, kunhan ehdin kasaamaan.

Kannattaa kellotella akseli tai pakankiinnityslevy kun se on paikallaaan ennen pakan kiinnilaittoa, saattaa tarvita oikaisu lastun vaikka onkin yhdelläkiinnityksellä tehty.  :)
Paras tulos pakankiinnityksessä tulee kun sovituslevy sorvataan paikallaan.

mpr

Lainaus käyttäjältä: eemeli - 25.06.12 - klo:17:26
Hep.

Itteä suoraan **tuttaa, kun nykyään ei meinaa saada kelvollista työtä taikka tuotetta mistään, kaikki on laskettu niin alarajalle ku ikinä, jos siis kaupallisiin palveluihin taikka tuotteisiin joutuu sotkeentumaan.

Ihan kaikki pitäs opetella tekemään itte taikka nöyrästi pyytää jotakuta jesaamaan harraste tms pohjalta. Olipa auto justiin remontissa. Ei tartte kehua... nykyään joutuu olemaan tyytyväinen, jos työ yleensä saadaan tehdyksi, eikä varaosan mukana tulleista ruuveista veloiteta eriksen pientarvikelisää paria kymppiä enempää.

Hyvänä esimerkkinä olkoon eräs amerikkalaisvalmsiteinen pienoiskilpa-auton osa, joka oli 10 vuotta sitten markkinoille tullessaan todella hyvä. Nyt sama osa on niin paska, että menee vartti tehtaan vikojen korjailuun, ennekun käyttöön ottaa. Mutta varmasti tulee nopeemmin koneesta ulos ja markkinoille

Kaikki kun pitää tehdä kestämään mahdollisimman lyhyen aikaa takuun päätyttyä että menekkiä riittää.

onkohan noista nykyleimoista unohtunu nolla eestä pois? (0,8.8 tms?)

-eemeli-

Oliskohan tuolla tuotannon siirrolla kaukoitään osuutensa näissä laatuongelmissa.
Kiinalainen osaa tehdä huippu laatua mutta se maksaa saman kuin täällä, kun päämies haluaa säästöjä kiinalainen huonontaa valmistus materiaalia tai tinkii työn laadussa ja kaikki ovat tyytyväisiä paitsi loppukäyttäjä. ;)

eemeli

Hep.

Mulla olis kanssa pienempään sorviin pakan asennus loppukesästä. Tuloo kierteelliseen laippaan pakka kiinni ruuveilla, laippa siis kierteellä karaan. Pistän laipan paikalleen ja sorvaan sitte heitot poies.

Monenkaan isomman firman tarkotus ei oo enää valmistaa hyviä tuotteita, vaan maksimoida osakkeenomistajien taluodellinen etu. Noita kahta ei millään pysty yhdistämään. Mahdollisimman halvalla kiinassa teettäminen palvelee tuota tarkotusta oikein hyvin.

Kunnolla tekeminen maksaa paljon missä vaan.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

senaattori

ei pikateräs mitenkää väheksyttävää materiaalii oo viäläkää, asesepä hommis tullee tämä täst hiottuu pikaterästerrii, ja mää muista et ammattikouluaikoin 70-luvul se oli mee päätuhoomis materiaali, ei juur kovametallii saatu pirel... ;D
Reijo Martinpoika Tuomala

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk