Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Usb-HID interfacet.

Aloittaja masaV, 23.09.13 - klo:05:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

masaV

Itsekin etsiskellyt noita usb-hid interface kortteja ja todennut että ei montaa löydy. kuka tietää lisää linkkejä ?

pokeyt ylihintaisia törkeästi, 60€
leo bodnar kallis myös,60€
martzis alkuperäinen ja kiinan kopio 30€ kohtuu hinnoissa jo. itse suostuisin korkeintaan 20-25€ kyllä.

Itse tehtynä arduino/pic piirille edullinen, 5€ luokkaa.olis vaan se helposti kyllä tehtävissä ohjelmointilaite.
koodia en ymmärrä muutakuin että normi avr/pic usb/hid koodi on specifioitu max 64 kytkintä/8 analogi inbuttia/16 encoderia (vai oliko se 32 encoderia)
noi kun tekis erillisille usb korteille, pelkät kytkimet ekalle,
toiselle pelkät analogit
kolmannelle pelkät encoderit.
niin ostaisin piirejä ueemmankin.
lentosimu porukat ostais vissiin kymmenittäin.
piiri reikälevylle ja usb liitin+ruuviliittimet kortin reunoille ja piirin vaatimat konkat ja powerit sun muut mitä lie ja avot,100x halvempi kuin yksikään netissä oleva. on noita tehty netissä kattelin kun vaan ite en tuota koodia väännä.rautaa kylläkin.
josko joku tekis nuo piirit niin loppu oliskin silkkaa rutiinia silmät kiinni sais vaikka tehtyä.

jyrki.j.koivisto

#1
Moro,

Jonkin verran olen leikkinyt noilla USB hommeleilla niin sen käyttäminen ei ole yhtä helppoa kuin esimerkiksi sarjaportin. Jos oikein kunnolla meinais jonkin vempeleen tehdä niin tarvitsisi oman VID tunnuksen ja se maksaa jonkin tuhannen taalan verran (http://www.usb.org/developers/vendor/), tuossa yksi syy miksi tämmöiset ei niin massatuotteet maksaa heti kun niihin lykää USB:ta. Tuon tunnuksen saamisen ehtona ei taida olla laitteen testaus mutta se on ehtona että ko. kapineeseen saa lykätä sen USB logon ja se taasen maksaa.

Microchipin USB ajureissa on hämminkiä tuon lisenssin kanssa, omaan käyttöön niitä voi kyllä käyttää, mutta se ajurikirjasto ei ole yhteensopiva avoimien lähdekoodien kanssa, pitäis kirjottaa uudestaan ne jollakin normi lisenssillä. Atmelille löytyy sitten monta USB kirjastoa, muunmuassa LUFA ja näitä voi aika vapaasti käyttää.

Tuolle Amigan uudelleenherätetylle käyttöjärjestelmälle olen koodaillut ja muokannut tuommoista USB pinoa kuin Poseidon (http://www.platon42.de/index2.html), tämä ostettiin kimpassa Chris Hodgesilta tuhansilla euroilla(http://www.power2people.org/projects/profile/38). Siinä UHCI/OHCI/EHCI ajurin koodit oli kaikki samassa tiedostossa, jaoin ne kukin erilleen ja aloin koodailla USB3.0 ajuria sille jatkeeksi, mutta saas nähä.

Toisten VID ja PID tunnusten käyttäminen ei ole suotavaa eikä se ole myöskään järkevää muutoinkuin silloin kun tekee jonkin laitteen kloonin, ite olen testaillut PIC32 prossulla Logitechin G27 ratin emulointia jne.

UBW32 kokeilukortti (https://www.sparkfun.com/products/9713) lienee helpoin reitti mikäli halajaa edes jonkinlaista tehoa prossulta, noita kortteja olen ostellut useamman. Nuihin on helppo tinailla johtoja kiinni tai laittaa ihan piikkirimat ja tekee tytärkortin, mutta koodia tuokin kaipaa ja ehkä jopa FreeRTOS:in tapaisen käyttiksen.

PIC32 prossuja saa myös DIP kannalla mutta "tehoja" tuolta versiolta saa sen 50MHz muistaakseni ja tietenkin IO-pinnit vähenee.

Kortin inputtien ja outputtien jne. määrää ei rajoita tuo USB protokolla muutakuin silloin jos koodissa on menty sieltä missä aita on matalin. Pakettien maksimikoko tuolla PIC32:sella on sen 64 tavua mutta se ei rajoita kuin huonolla koodilla tuota IO määrää. Enkooderit kannattaa toteuttaa rautatasolla USB:n kanssa ja niiden määrä on sitten rajattu (jos on ollenkaan rautatason piirejä prossulla)

masaV

Eipä tuo lisenssejä ja usb tarroja vaadi kun omiin koti cocpit/cnc projecteihinsa tuollaisia saisi hankittua jostain :)

cocpit ja cnc nyt ne tärkeimmät omalla koneella ja kotiharrastuksessa.
Jos joku osaa koodata nini teksikö korvausta vastaan minulle tuollaisen usb-hid kortin kokeeksi edes,miten toimii omilla sovelluksilla.
Vaikka ekaksi sellasen 32 kytkintä+16 encoderia+4 analogia inbuttiin saisi plug+play kortille.

ps,fsuip näkee esm,konffatessa encoderit 2x kytkimenä,eli sama kun olisi 2 kytkintä vierekkäin yhteinen maa ja A+B kytkimeinä.

pistä viestiä matti.virtaGmail com jos pystyt tekemään. niin keskustellaan kustannuksista.

masaV

Onkohan mitään uutta tällä rintamalla tullut ja kokeiltu viimeaikoina ? katsellut ettei tuo varmaan olisi kovin vaikea arduino piirille poltella jos joku vain osaisi paremmin kuin itse. nini tilaisin tuollaisen usb HID piirin sitten kun noita tuntuisi olevan tarve useampaankin projectiin , nini cnc ulkosiin ohjauksiin kuin lentosimun uudelleen aloittamiseen ,on ollut eka projecti jokusen vuoden jäissä kun myin kaikki bodnar kortinkin  ja elin ulukomailla 2V:tta. nyt taas joutunut tuleen suomeen ja aikaa on kun töitäkään ei tunnu enää missään olevan.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk