Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

hammashihna ketjuksi

Aloittaja Ville Vaho, 19.11.14 - klo:18:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ville Vaho

Tuli hommattua iltapuhteiksi leadwell jyrsinkone, ensimmäisten lastujen yhteydessä ihmettelin ostettuja välyksiä (nämä oli siis tiedossa), mutta nollapisteen hakemisen jälkeen ensimmäinen reikä meinas tulla 3mm väärään paikkaan... Kone kävi referenssissä välillä, pistin hanska virheen piikkiin. Lehmän kuuloista välyksellistä kuularuuvin laakerointia kun lähdin purkamaan, paljastui äärimmäisen löysän oloinen hammashihna ruosteen keskeltä...

http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/Leadwell/WP_20141118_001.jpg
http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/Leadwell/WP_20141118_002.jpg

Standardi pyörien hammasluvut ei täsmää, joten tekemällä tai teettämällä.

Puhelinpalaverin aikana serkku heitti että mitenkäs ketjukäyttö.

Ketjupyörä on äärimmäisen yksinkertainen valmistaa, eikä ketju maksa mitään.

Joten miksi ei ketjulla? Ääntä tuskin tulee lisää, on kotelossa. Satunnaisella tippakannu öljyllä melko pitkäikäinen. Onko jotain mikä jäi miettimättä?
-vilderi

timopen

Ketjukäytössä veto on käsittääkseni nykivää, kun välitys periaatteessa muuttuu kaiken aikaa hieman edestakaisin.

Wikipediassa http://en.wikipedia.org/wiki/Chain_drive mainittu asiasta... "Chains versus belts"-osiosta toinen ja kolmas kappale.

- Timo

A.Härkönen

Hei.

Minä voin tehdä uudet hammashihnapyörät , niin saat koneen sellaiseksi kuin se pitää olla.

Soita tai laita s-postia  o neljä 5 129 86  12 tai antti.harkonen(kanelipulla) hammaspyora .  fi

Tapani Honkanen

Tarkemmin tuosta ketjukäytön epätasaisuudesta on esimerkiksi Koneenosien suunnittelu 3, tehonsiirto. Sivu 408 ja 409, jossa hyvä käyrästö. Mikäli ketjupyörien hammasluvut on sama ja hampaiden asentokulma sama, niin mitään epätasaisuutta välityssuhteessa ei ole . Mikäli vaihesiirtoa on puolet jaosta, epätasaisuusaste on suurimmillaan. Tuosta valokuvasta arvioin toisen "pyörän" kooksi noin 120 mm ja mikäli toinen olisi tuplakokoinen eli 240 mm ja ketjujako vaikkapa 3/8 in eli  9.52 mm, joka vastaa noin 3 mm moduulia. Tällöin pienemmän ketjupyörän hammasluvuksi tulee 40 hammasta ja oletetun suuremman ketjupyörän 80 hammasta. Tällöin epätasaisuusasteeksi suurimmillaan tulisi 0.3 %, siis 0.003, siis aika vähän. Mikäli ketjupyörät ovat saman kokoiset ja vaihekulmat huonoiten asennettu, niin epätasaisuus olisi noin 0.6%. Saattaisi ketjuvälityskin olla käyttökelpoinen. Tosin tuo hyvin tehdyn hammashihnavälityksen epätasaisuusaste on hyvin pieni, kuitenkin huonompi kuin hammaspyörävälityksellä.

Saattaa olla, että eläkeikäisenä en osaa enää lukea noita käyrästöjä niin hyvin kuin silloin kun leipä tuli tuon kaltaisesta askartelusta. Siis tarkasta itse homma niin saat sitä mitä tahdot jos haluat nimenomaan ketjuvälitystä.

saulij

Ketjukäyttö ei ole oikein hyvä ruuvikäyttöön. Ketjun täytyy olla "löysä", että se toimisi hyvin. Se kuluu ja venyy nopeasti, jolloin välys lisääntyy. Äänekäskin se on. Unohda ketju. Olishan noita käytössä, jos se toimisi.

Hanki uudet pyörät, vakiokokoiset ja sopiva hihna, jolla akseliväli toteutuu. Välityssuhde eron voinee korjata parametreilla, joka saattaa vaatia vähän tutustumista ja tiedon etsintää, mutta ei pitäsi olla mahdoton tehtävä. Toki voi teettää ihan samanlaiset pyörät, joka on kalliimpi, mutta helpompi ratkaisu.

Ville Vaho

Hihna tulossa..

Mutta jos pistäis moottorille 2 rivisen ketjupyörän ja ruuville 2 rivisen pyörän joista toisesta säädetään ketjun välys myötäpäivään ja toinen vastapäivään, tulisko siitä mitään jännää tai edes toimivaa? :D Ketjut sais olla sopivan löysällä..

Pienempi lenkkiväli on varmaan vähemmän nykivää kun iso?

Ei munamankelin ketju tuntuvasti värise.... Nopeudet on kuitenkin aika pieniä cnc koneessa.
-vilderi

Ville Vaho

http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/Leadwell/remmi.jpg/_full.jpg

http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/Leadwell/pieni2.jpg/_full.jpg

http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/Leadwell/pieni.jpg/_full.jpg


Nyt on x akselin klappi aika pieni edelliseen 0.12 nähden. Kompensoitavaa jäi 0.032 joka on tuon kokoisessa ja ikäisessä melko hyvä. Toki ruuvissa on referenssin/paletinvaihdon kohdalla ylimääräinen puoli satkua muualle nähden, mutta eiköhän sillä pärjätä.

Hihnapyörien hampaat jyrsitty tapilla...

Remonttiin meni n. 350€, kuularuuvin laakereihin, bonfix holkkiin, hihnaan ja pultteihin. Hihnapyörät tuli mittatilauksena 0€, vähän joutui itse sorvaamaan kun oli päivästä tunnit loppunut.
-vilderi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk