Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

ohjauksen modernisointi

Aloittaja risto v, 04.06.16 - klo:10:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

risto v

kuinkahan olisi työläs (kallis) muuttaa työstökeskuksen ohjaus fanuc-10 johonkin modernimpaan versioon ja kannattaako yleensäkään ?
ei ole aiempaa kokemusta g-koodista eikä näistä uusistakaan joten mikähän oppimisen suhteen olisi järkevä ?

Jussik

Terve

Riippuu panostuksesta ja sen suunnasta.
Teollisia ohjauksia LNC , GSK, NTC.
Foorumilla tälläinen NTC kohtuu hinnalla myynnissä.
Nämä vaatii enemmän rahallista panostusta.

Sitten ilmaiset ohjaukset LinuxCNC ja MACH.
Näillä on sitten se ero että LinuxCNC toimii realliaika käyttiksen päällä.
Toinen taas Windowsin.

LinuxCNC vaatii näistä ehkä pikkasen enemmän oppimista , mutta ei vaadi Linux osaamista.
Analogi servojen ohjaus on LinuxCNC huomattavasti helpompaa kuin MACH kanssa.

Jos ohjauksen vaihtoa olet lähdössä tekemään ostaisin tämän:
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=7947.0

Mahdollisuus ohjata 6 akselia.
Oikea CNC ohjaus, kävin katsomassa tuota ohjausta omaan projektiini.
Oli hyvässä kunnossa.

Itse päädyin kuitenkin LinuxCNC:hen aikaisemman kokemuksen myötä.
Olen itse käyttänyt ja konfiguroinut LinuxCNC:tä noin 10 vuotta.

BN2

Lainaus käyttäjältä: risto v - 04.06.16 - klo:10:36
kuinkahan olisi työläs (kallis) muuttaa työstökeskuksen ohjaus fanuc-10 johonkin modernimpaan versioon ja kannattaako yleensäkään ?
ei ole aiempaa kokemusta g-koodista eikä näistä uusistakaan joten mikähän oppimisen suhteen olisi järkevä ?

Mitä koneella on tarkoitus tehdä? Jos fanuc toimii en itse vaihtaisi..

Kremmen

#3
"Jos se ei ole rikki niin älä korjaa sitä".  Niin sanoo anglosaksi ja on kyllä varsin oikeassa. Kaikenlaista on mahdollista tehdä mutta se ei tarkoita, että homma olisi mitenkään helppoa tai ylipäänsä järkevää.
Jos nykyinen ohjaus ei ole rikki niin älä edes mieti moisia. Fanuc, vaikka vanhakin, on täysin pätevä cnc ohjain. Ei ole mitään syytä miksi se ei kelpaisi g-koodin opetteluun yhtä hyvin ja paremminkin kuin monet muut. Jos siitä nyt puuttuukin muutama kehittyneempi ominaisuus (en muista tukeeko 10 jo esim NURBS-kaaria) niin on siinä ainakin kaikki mitä koneesi tarvitsee.
Kannattaamyös tiedostaaa, että jos vaihdat geneeriseen cnc-ohjaukseen jota ei ole sovitettu omalle koneellesi, niin edessä on ladderin ohjelmointi. Ohjainhan on aina kahden osan yhteenliittymä, joista toisen muodostaa varsinainen cnc, jonka on toteuttanut ohjaimen valmistaja, tässä tapauksessa Fanuc. Toinen osa on ladder eli tikapuu eli ohjelmoitava logiikkaosuus jolla fyysinen kone on sovitettu ohjaimen ymmärrettäväksi. Tämän osuuden tekee normaalisti koneen valmistaja.
Jos lähdet vaihtamaan, niin ladderin teet seuraavaksi sinä itse. Se ei ole ollenkaan aloittelijoiden eikä heikkohermoisten puuhaa. Viimeistään siinä vaiheessa kun ladder on kasassa, tunnet koneen jokaisen mutterin etunimeltä. Mahdollista joo, mutta on pitkä tie ellet jo ole pätevä koneautomaatiosuunnittelija. Itse tein semmoisia hommia aikanaan, mutta en huolisi lähteä moiseen ellei olisi pakko.

Pidä vaan se Fanukki ja opettele ottamaan siitä kaikki irti. Sitten kun sulla on niin paljon kokemusta koneesta, että oikeasti tiedät missä pullonkaulat ovat, niin olet myös valmiimpi arvioimaan mitä meinaa jos lähtee vaihtamaan.


P.S. Tulee mieleen toinenkin anglosanonta: "Fools rush in where angels fear to tread".
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk