Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

DIY MDF jyrsin 2

Aloittaja Metalfusion, 24.10.10 - klo:15:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

NiVa

Moikka!

Ihan on työstömeininki päällä  ;D  Vauhtia ja konetta kuormittavaa liikehdintää. Kiva kuulla, koska karamotin laakerit hyytyy. Työstin jollakin kiinanjyrsillä yhden moottorin (iso kuulapää) pronssisen tyyppikilven. Se oli ko. jyrsimen eka ja viimeinen työstö. Laatta oli 140mm x 100mm ja työstön syvyys 3mm josta pinta-alana ehkä poistui 50% . Työstö kesti tasan 30min jolloin karassa oli klappia jo 1mm joka suuntaan. No hommaa jatkettiin varsinaisella karapaketilla ja hyvä tuli.

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Metalfusion

Nyt sain jyrsittyä uuden z-kelkan jostain tommosesta rautasoinin (romu)alukasasta napatusta 10mm levystä.

Z-akselin muutterinkiinnitys otti ja repes halki kesken homman, ei oikeen tykkää tuosta poraamisesta. Muutenkin alumiiniin kun koittaa painaa terää suoraan alaspäin niin y ja x-kelkkakin antaa selvästi periksi, pitää tehdä vahvikkeita pariin paikkaan.

Tuli toisaalta myös ajettua varmaan turhankin varovaisilla asetuksilla, en halunnut rikon jälkeen ottaa riskejä. Aikaa meni reilusti, arvioisin että yhteensä ainakin puoltoista tuntia.

Videota:
http://www.youtube.com/watch?v=Z4-Z0269LxI

Metalfusion

No nyt on Z-akselia vahvistettu, vois sanoa että kone on saavuttanut version 2.1.
Alumiiniosia:
Z-kelkka: 10mm
Jyrsimenkiinnikkeet: 12mm
Z-mutterinkiinnityspala: 12mm
Ylälevyn tuet/vahvikkeet: 6mm

Kaikki osat tuli tehtyä koneella itellään, toki porauksia ja kierteytykset joutu tekemään käsin.

Huomasi tuossa kootessa kuinka nämä metalliosat vaatii paljon paremman tarkkuuden, joutu jonkin aikaa sovittelemaan tuota z-mutterinkiinnityspalaa että sai pultit kireälle ilman ruuvin jumittamista. Lopulta tuli laitettua osien väliin yksittäinen 120 karkeuden hiekkapaperinpala, sen paksuuden verran oli eroa pahalla jumittamisella ja kevyellä kuularuuvin pyörimisellä.

Seuraava parannuskohde on X-akselin lineaariblokkien kiinnitys runkoon, antaa sieltä jonkun verran periksi. Uusia teriäkin pitää tilata ctc-toolssista, alkaa kaikki olla tylsiä, katki tai muuten pilalla ;)

Metalfusion

Tuli tuossa vähän testailtua uusien terien ja koneen rajoja alumiinin kanssa. Noita lisävahvikkeita tehdessä totesin pystyvän jyrsimään ihan kohtuu hyvin 0.3mm siivua 2500mm/min. Vahvistetulla z-akselilla porausetkin onnistuu ihan kivasti, tosin hissukseen pitää ottaa.
Alueen jyrsintä meni kanssa vielä ihan ok 0.5mm syvyyttä ja 2500mm/min. Osaa irtileikatessa 0.8mm syvyydellä ja 3000mm/min ilmeisesti terä tukkeutui ja sitä ei enää jyrsimen kierrosten nosto ja syöttönopeuden pudotus pelastanut.

Mitä mieltä olette, oliko suurimpana syynä terän kuumeneminen, syöttönopeus, kierrosnopeus ( ennen nostoa ehkä 10-12k) vai tärinä?

Alumiini on ilmeisesti kylkimerkinnän mukaan 5083 seosta, löyty toiselta puolelta täysin pränikkä levy rautasoinin romuläjästä.

Teränä tällänen 6mm http://www.ctctools.biz/servlet/the-597/CARBIDE-ENDMILL-HRC50--dsh-/Detail

Tässä ei näy, mutta kuuluu kun terä katkee ( 3min kohdalla )  :P
http://youtu.be/eOTbpqX2k38


saulij

Katkeaminen johtuu todennäköisesti vetelästä karan laakeroinnista ja liian pitkästä terästä.

Pikateräs, HSS, on oikea terämateriaali tälläsille "karoille". se antaa sitkeämpänä anteeksi karan heittoja ja värinöitä. Terä kannattaa laittaa aina mahdollisimman lyhyeksi, kestää paremmin ja on tarkempi.

Kovametalliterä alumiinissa pitäsi kestää ajaa satoja tunteja jos em ehdot voimassa.

Hiekkaranta_92

Kovametalli on aika tarkka jäähdytyksestä ja tukevasta kiinnityksestä. Villi veikkaus on että värissyt ja pyöristänyt terävät särmät. Lisävaikutuksena terä on lämmenyt niin että alumiini on alkanut palaa kiinni terään (irtosärmän muodostus) ja työstövoimat kasvaneet niin suuriksi että tappi on katkennut.

Kuvittelisin että harrastus käytössä kustannus tehokkainta on käyttää pikateräs tappeja pienemillä nopeuksilla ja suuremilla lastunvahvuuksilla. Sikäli kone antaa yhtään myöden. Suuremmalla lastunvahvuudella ja pienemällä syötöllä saa äkkiä tapilla enemmän aikaan kun tylsyttää tapin koko matkalta eikä kärjestä. 

JuKa

Moi, Kuulosti hieman siltä että terä olisi mennyt tukkoon upotuksen aikana.
Jos ohjelmat antaa periksi niin kannattaa laittaa terän uppoamaan rampilla tai spiraalilla.
Vcarvessa ja Vectricin muissakin ohjelmissa on tuo ominaisuus.


Jussi

Metalfusion

#37
Tein X-akselin kuulamutterille alumiinista paremman kiinnityslaipan ja samalla huomasin muutamia juttuja:

-2-Leikkuinen 6mm kovametallitappi on paljon alttiimpi tuottamaan tärinöitä ainakin alumiinia leikatessa kuin tuo 3-leikkuinen mitä käytin aiemmin. Puuta se kyllä syö oikein mukavasti. Muutamasta tuolla 2-leikkuisella alumiiniin poratusta reiästä tuli ihan soikeita kun alkoi hetkeksi oikein väräjämään. Kokeilin myös tuolla ajella 1mm kerrallaan alua hitaammalla syötöllä, jotain 600mm/min mutta tärinät oli siinäkin kyllä ongelmana, ei tullut tasaista leikkuupintaa.

-Yläjyrsimen kiinalaakeri (perus autotarvikeliikkeen 1-rivinen urakuulalaakeri) ei oikein tykkää noista alumiinin jyrsintään liittyvistä suuremmista voimista, Z-akselin suuntaan on ilmestynyt klappia. Pitänee tutkia saisiko siihen tuuletinropellia muokkaamalla istutettua 2-rivisen laakerin, epäilen kyllä. Ei nyt vaan oikeen ole varaa hommata parempaa/kunnollista jyrsintä.

-X-akselin kuulamutteri on ottanut itteensä ilmeisesti kierosta asennuksesta ( vaikka se kyllä pyöri ihan kevyesti ) ja siihen on ilmestynyt aika huomattavasti klappia, kuitenkin onneksi aika vähän liikesuunnassa.

-Koneeni rakenne on heikoimmillaan ja siten alttein värinöille X akselin miinussuuntaan liikkuessa, tämän huomaa vähän raskaammissa puujyrsinnöissäkin.

Ja tein tuossa äidin veneeseen nimikyltin.

TeacDance

Miksi porukka ajaa puuta metalli terillä? Monesti olen moista pohtinut aina joku 4-6mm endmill terä kiinni ite oon huomannut että paras tulos tulee yksileikkusella puu tärällä kun puru pääsee hyvin pois ja ei revi eikä polta

http://teacdance.pp.fi/IMG_0732.MOV
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Metalfusion

No pääasiallinen syy on se, että metalliteriä löytyy kaikenlaisia ja kokoisia netistä halvalla. Puuterät tuntuu helposti olevan paljon kalliimpia ja vaihtoehtoja on vähemmän. Ainut ongelma tuntuu kierteisissä terissä olevan pinnan mahdollinen repeäminen varsinkin vaneria leikatessa.

Varsinkin kun näillä harrastevehkeillä tulee tunaroitua ja pilattua/rikottua teriä niin parin euron kappalehinta on aika houkutteleva.

Metalfusion

Sain viimein aikaseksi koota ja julkaista päivitetyt tiedostot ja piirrustukset jotka sisältää nämä alumiiniosat.
http://www.thingiverse.com/thing:9721

Metalfusion

#41
On tullut tehtyä vähän kaikenlaista sitten viime päivityksen.

Koodailin tälläsen Halftonesoftan ja tein sillä muutamia tauluja:
http://www.students.tut.fi/~syvajar3/kuvat/DXFHalftone20_1.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=jqksgmyWI3k

http://www.youtube.com/watch?v=REu3MBDsNWo

Omenahalftonevideo oli viikko sitten useammassa blogissa, videossa onkin ihan kivasta katselukertoja :)

Softan saa täältä:
http://www.students.tut.fi/~syvajar3/

http://allthemods.com/userinfo.php?userid=564&album=801

Vanerikartankin oon viimein saanut kämpän seinälle.

FAARI 58

Mahtavan näkööstä tuan aaltoliikkehen teko tuas juutuupin vireos,kumpa Faarin knuppi pystyys samahan, en saa paperille aikaaseks merkkiä ku vessas käyres ??? Teikkö tuan tavallisesta(musta/valk) valokuvasta? ::)
FAARI 58
Tyhmyys ei ole vika,vaan se on lahja.

Metalfusion

On tässä taas tullut väsättyä vähän kaikenlaista, videoita on kertynyt youtubeen useampi ja oppinut uutta koneesta ja sen rajoista. :)

Tollasen pahvipään tein 61 tasosta liimaamalla. 2mm HSS terällä meni perus pahvi tietenkin kevyesti, leikkuujälki ei vaan ole kovin siistiä kun tuppaa repimään. Pahvipalojen kiinnittämiseen käytettyjen niittienkin läpi se näytti menevän vaivattomasti, tosin lopuksi huomasin että terän päästä oli murtunut pala.  ::)

Pahvipää-video:
http://www.youtube.com/watch?v=u6MQSTKOQJw

Hommasin myös tuon jälkeen uuden kameran, tommosen aika perus Ixus 115 HS jolla saa kuitenkin otettua HD-videota.
http://www.youtube.com/watch?v=-FomfO9Cb30

Pari pienempää alumiinileikkaustakin tuli tehtyä, tuosta kuvasta näkee vähän millainen leikkuupinta tulee. Täriseehän se toki, mutta ajaa asiansa kun ei nuo mitä yleensä teen ole mitenkään erityisen vaativia sen suhteen.

Viime syksyn suurin projekti on kuitenkin ehdottomasti ollut tollasen rataskellon suunnittelu ja tekeminen. Inspiraationa on puiset mekaaniset kellot ja kineettiset taideteokset mitä löytyy varsin hienoja netistä. Siinä on n. 30 ratasta, 3 kellotaulua, ja kaikki pyörii sekuntipuolelta yhdellä moottorilla. Saa nähdä tuleeko siitä koskaan varsinaista kellon virkaa toimittava aparaatti, mutta sain sen nyt kuitenkin mekaanisesti toimivaksi. Vaatii vaan jonkin verran voimaa liikkuakseen.

Siitä on useampi video, kannattaa ehkä kattoa ainakin tuo viimeinen jos kiinnostaa.

http://www.youtube.com/watch?v=-rMvqCzkr4Y
http://www.youtube.com/watch?v=ckfgRYUBG8w
http://www.youtube.com/watch?v=jBMvXUm2giU

Kellon rattaita tehdessä huomasin , että terän tylstyessä viimeinen passi alkaa varsinkin muuttumaan siten, että rattaasta tulee jonkin verran isompi. Ero voi olla pahimmillaan jotain n. puoli milliä joka suuntaan, jolloin ne hampaat eivät enää sovikkaan toisiinsa lasketulla oikealla etäisyydellä. Tätä voi toki koittaa kompensoida työstöratoja tehdessä, mutta sekin menee vaikeaksi kun tilanne muuttuu koko ajan. Toisaalta rattaiden käsin viimeistelyyn ja muotojen viilaamiseen menee myös reilusti aikaa. Tavoitteena on tietysti myös aina tehdä mahdollisimman välyksettömät parit, vaikkakin kellokoneiston ei tarvitse pyöriä kuin yhteen suuntaan.

Itse en myöskään osaa tunnustella/katsoa terästä riittävän hyvin onko se miten terävä, vaan pitää testata johon menee todella paljon aikaa ja myöskin materiaalia. Pohjimmaisena syynä on tietenkin koneen taipuminen työstövoimien kasvaessa, tämä projekti vaan alkoi olemaan tämän koneen tarkkuuden rajoilla. Hylättyjä rattaita on ainakin toistakymmentä asennettujen lisäksi. Ehkäpä teen vielä joku päivä uuden YZ kelkan 15mm alumiinilevystä tms.  ;)

Säätelijä

Metalfusionilla oikea tekemisen meininki! Aika monipuolista on tuo tekemisen kirjo, kaikkea oot näköjään kokeillu mitä mieleen tulee. Itselläki olis tarkotus lähtee tuommosta suurta karttaa tekeen ko vain kerkiää...

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk