Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Cnc jyrsin aseen tukkien tekoon???

Aloittaja Jack1978, 10.10.17 - klo:19:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

peksa

Onko itse laitteissa eroa, kun materiaali on puu, eikä metalli ?

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: peksa - 24.10.17 - klo:10:30
Onko itse laitteissa eroa, kun materiaali on puu, eikä metalli ?
Puu pitää aina määritellä tarkemmin, kun niissä sitä vasta eroja on...... se että jyrsitäänkö mäntyä vai tammea tekeen jo suuren eron mitä koneelta ja terältä vaaditaan...
Esimerkki:
Mänty hyvin menee pikateräs terällä kun on pehmeä ja ei vaadi koneelta paljoa mekaanisen lujuuden puolesta. Kunhan liikenopeutta saadaan tarpeeksi. Puuta jos ajaa liian hitaasti niin se vaan polttaa terän.

Tammi kova materiaali terä mielellään kovametalli kerta pikateräs tylsyy suht nopeaa. Vaatii koneelta jo hieman lujuutta.

Vesivaneri terä vähintään kovametalli kerta tämä materiaali syö pikateräs terät tylsäksi todella nopeaa.

peksa

Entä muuten, jos on vaikka työstökeskus, niin onko se erilainen puumaisille aineille?

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: peksa - 24.10.17 - klo:11:31
Entä muuten, jos on vaikka työstökeskus, niin onko se erilainen puumaisille aineille?
Jos puhutaan teollisista laitteista:
Työstökeskukset puulle ovat yleensä levytyöstö keskuksia alipaine pöydällä. Näissä ei yleensä ole tukea 4-akselille (kappaleen pyöritys). Mutta joissain malleissa Z-akseli on tarpeeksi korkea jollon alipaine pöydän päälle laitetaan ensin levy. Sitten tähän pultataan kiinni indeksoitava 4-akseli, jota ajetaan erillisellä ohjaimella eli valitaan aste luku ja sitten tehdään normaali 3-akselinen ohjelma koneelle... pyöräytetään seuraavaan kohta ja taas uusi 3-akselinen ohjelma jne....
Lisäksi puuntyöstö keskuksissa käytetään paineilmaa terän jäähdytykseen ja terän ympärille on usein integroitu puruimuri liitos piste + imuputki.

Metallin työstökeskuksissa on yleensä T-ura pöytä. Jolloin kiinnityksen saa itse rakentaa... Näissä on myös monessa tuki 4-akselille lisävarusteena saatavilla...
Jos käyttää metallintyöstökeskusta puun ajoon, niin  pitää muistaa että koneen siivoaminen on tehtävä. Kerta jos puunajon jälkeen aletaan metallia työstään... niin leikkuuneste + puupöly seos tukkivat leikkuuneste järjestelmän kokonaan (kuljetin+suodattimet+nestelinjat)

Harraste vehkeissä kone joka pystyy alumiiniin niin pystyy suurimpaan osaan puumateriaaleja myös ilman muutoksia...

Isto

Olen kyllä huomannut että puuta kannattaa ajaa paljon isommilla kierroksilla kuin metalleja, tulee parempi jälki.

peksa


pave

Aina inhonnut puuhommia.... Varmaan johtuu torpanrakentamisesta...
Mutta tässä tuli kaveri häiritsemään, kun piti mummolle saada hautaristi!!
Oli mukana joku kyllästetty kallein puu, minkä oli kaupasta löytänyt.
Piti upottaa ne toisiinsa ja käytin 50-millistä kulmajyrsintä alupaloilla,
(myytävänä toisaalla tässä foorumissa), meni muuten hienosti.

Isto

Lainaus käyttäjältä: peksa - 25.10.17 - klo:12:09
Millaisella koneella ajat ?

Jos minulta kysyit niin puuta olen ajanut aika paljon itse tehdyllä pikkukoneella pienillä terillä (1-4mm). Tuossa kierrokset on aina täysillä 20000rpm.
Toisena koneena on Optimum BF20L jonka max on ~3000rpm. Olen ajanut 40mm 8- leikkuisella terällä ja 16mm 4- leikkuisella tapilla. Pienemmillä saisi olla enemmän kierroksia, tietysti vähän puusta ja syötöstä riippuen.
Pienilläkin kierroksilla saa ok jäljen mutta sitten pitää ajaa hiljalleen.

Edit: pääasiassa tammi, punapyökki, koivu, koivuvaneri, kanadantuija

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk