Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Yksi uusi aloittelija lisää

Aloittaja Ozz, 08.10.11 - klo:23:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Ozz

#45
Kiitoksia hyvistä vinkeistä!
Tosin kerkesin jo askartelemaan noi ennen näidenlukua.

Löysin alumiiniputken palan jonka tosiaan kanssa halkaisin ja pistin ruuvin ympärille ja sorviin kiinni.
Hehkutin tosiaan silloin aikasemmin ne päät punaiseksi ja se "normi" terä uppos ku vanhaan mummoon.
Karkaisin ja päästin ne sitten uudestaan mutta kun en mikään metallialan ammattilainen ole niin en tiedä kuinka hyvin onnistuin.
Päät sorvasin liitteen mukaisesti.

Sen laakerinpitimen kanssa tuli vähän ongelmia kun suurinporanterä oli 31mm ja laakeri on 37mm. Löysin kuitenkin putkea jonka sisämitta on 37mm. Siitä leikkailin 12mm siivuja ja täytyy sitä vielä suunnitella vähän lisää mutta ideoita on muutama...
Sama ongelma tuli moottorinpitimen kanssa koska "coupling" tulee olemaan 34mm halkaisijalla. Kyllähän plasmaleikkurikin nurkassa olis ollut mutta kun en sitä ikinä oo käyttänyt niin en tähän hätään ruvennu opettelemaankaan... ehkä ens vkolla koitan sillä isontaa tota moottorinpitimen reikää  ???

Katotaan jos saan illemmalla kuviakin aikaseks noista askarteluista....

EDIT: Niin ja täällä on mun mielestä ihan kohtuuhintaisia 2rivisiä viistokuulalaakereita:  http://www.bearingboys.co.uk/SKF_Angular_Contact-1016-c
Tollanen SFK:n 2rivinen 15x35x15,9 viistokuulalaakeri on vähän yli 20€. Postikulut on sen 10€ Suomeen.

Ozz

Joo en saanut kuvia aikseksi kun kierretangon päiden kierteiden teko tökkii ihan sikana :(

Huomasin tossa että kun olin ne sorvannut ja karkaissut niin ne prkl kierteetkin olis pitänyt tehdä! No lämmittelin taasen punaiseksi ja pikkuhiljaa jäähdytys.

Idea oli tosian et teen ne kierteet ihan kierrepakalla mutta kyllä pistää vastaan todella paljon  ???
M10 kierteet sain tehtyä kun pistin ruuvipuristimen puristamaan kierrepakkaa kohti kuularuuvia ja pikkuhiljaa vääntö ja pakkia jne...
M12 kanssa ei oikein onnaa.. Yksi veikkaus on et toi ikivanha romu kierrepakka ei toimi ja pitäis hakea kunnon kierrepakka... (se oikeesti on jo aikansa elänyt halppis romu).

Käsittääkseni sillä sorvilla pystyis myös tekeen kierteitä (joita en ole sillä ikinä tehnyt...) joten vaihtoehdot on että kunnon kierrepakka tai kierteiden teon opettelu sorvilla (joka ei ilmeisesti ole ihan helppoa? oonko oikeessa?)

Anyway tilasin tosiaan ton 300mm kierretangon testaukseen ja vaikka nyt ongelmia onkin niin näyttää siltä että pistän sen lopputilauksen menemään (2010 kierretankot X- ja Y-akselille, askelmoottorit, "couplingit" jne).

Eiköhän ne kierteet niihin saa tavalla tai toisella koska työstetyt päät maksaa aivan helvetin paljon! Ja ne mun päät on tosiaan ihan peruspäät laakereille ja muttereille.







Kremmen

Ei jengan ajaminen sorvissa nyt mikään maailman ihme ole. Ei voi olla kun se onnistuu minultakin, joka en ole kummoinen sorvari.
Tietty pitää olla kierteen ajoon sopiva terä ja syöttövälitys. Yksi konsti jota olen muutaman kerran käyttänyt vastaavassa tilanteessa kun ei meinaa pakalla lähteä kierre vetämään millään; Ensin sorvilla kierteelle aihio, mutta ei yritäkään ajaa sitä täyssyväksi ja/tai oikeaan profiiliin - vain sen verran että pakka lähtee vetämään ja sillä loput. Kun kierteestä on enin metalli otettu pois tieltä niin on se pakka mennyt hankalampaankin kohteeseen aina jotenkin. Hirveästi helpottaa lähtöä myös, jos on vara ottaa edes vähän kartiota alkuun niin pakka puree pidemmällä matkalla vähittäin kiinni, eikä kerralla kokosyvää jengaa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Ozz

Sain kierteet tehtyä kun heitin sen vanhan Bilteman kierrepakan roskiin ja hain uudenpakan sekä hioin alun pikkasen viistoon.
Eihän noista päistä ja tosta laakerinpitimestä mikään nätti tullut mutta vaikuttaa ihan toimivalta.

Tulihan tossa taasen jotain opittua eli eiköhän seuraavat päät onnistune paremmin  8)

Ozz

Nyt on menossa pöytärungon rakentaminen  ja tänään on tullu jo paljon aikaseksi... Rälläkkä laulanu ja keuhkot täynnä metallipölyä sekä hitsauksessa pikku palovammoja  :-[
Muutamia juttuja myös menny matkanvarrella uusiksi mutta niistä myöhemmin.

Tilasin X- ja Y- akseleille 2010 kuularuuvit+mutterit Zapistä mutta ensimmäinen "order update" olikin että odotellaan tavaraa varastoon (vähän jännä juttu et välillä se ilmoittaa ennen tilauksen tekemistä jos jotain tavaraa ei ole varastossa ja välillä ei).
Olin yhteyksissä sinne että mitä puuttuu ja koska tulee ja selvis että 2010 kuulamuttereita ei ole. "Zapin" Gary oli pistänyt tehtaalle kyselyä että koska tulee lisää ja lupasi ilmoittaa välittömästi kun saa tietää mutta koska tehdas on kiinassa jne.. niin rupesin miettimään vaihtoehtoja.

Eli itse kysymykseen...
Jos tilaankin 2510 kuularuuvit+mutterit niin mitä hyvää/huonoa on vastaavaan 2010 pakettiin verratessa?
Nousuthan pysyy samana mutta ruuvin halkaisija kasvais eli onko siinä jotain haittapuolia?
Ruuvien pituudet on X=1300 ja Y=800

porepe

Jos mahtuu, niin laita isommat. Ovat kaikin puolin paremmat. Kuumat ovat isommat (kestää enemmän kuormaa) paksumpaa ruuvia saa pyörittää kovempaa (kriittinen pyörintänopeus suurempi)
Ainoana miinuksena voi olla pyörivän massan kasvaminen -> inertia. Joka vaikuttaa kiihtyvyyteen ja jarruttamiseen-> vaatii enemmän voimaa. Tosin ero on pieni 20-25mm välillä.
Petri Junnila
Mynämäki

Ozz

Lainaus käyttäjältä: porepe - 18.11.11 - klo:22:58
Jos mahtuu, niin laita isommat. Ovat kaikin puolin paremmat. Kuumat ovat isommat (kestää enemmän kuormaa) paksumpaa ruuvia saa pyörittää kovempaa (kriittinen pyörintänopeus suurempi)
Ainoana miinuksena voi olla pyörivän massan kasvaminen -> inertia. Joka vaikuttaa kiihtyvyyteen ja jarruttamiseen-> vaatii enemmän voimaa. Tosin ero on pieni 20-25mm välillä.

Näin vähän ajattelinkin ja kiitoksia vastauksesta!

Kyllä isommat mahtuu koska tilanteen mukaan suunnitelmat muuttuu..

Ozz

Sain vkolopun aikana askarreltua pöytärungonkin valmiiksi. Siitä tuli ainakin tukeva!


Ozz

Sain sitten loppujen lopuksi viestiä sieltä Zapp Automationilta niiden kuularuuvien ja muttereiden muuttamiseksi 2510 kokoon.
Noita isompia sieltä löytyy varastosta ja hyvä niin mutta pikkasen hämmästytti se emaili sieltä?

Siinä luki että mun pitäis maksaa 4.8£ lisää koska olet maksanut 384.36£ ja uusi tilaus maksaa 379.56£ ? heh heh!
Onhan siellä mitat ja nopeudet erilaisia niin kai siellä on sitten laskuoppikin erilainen  ???
Ainakin mun laskuopin mukaan olen maksanut 4.8£ ylimääräistä.

Aikasemmin pistin viestiä sinne että jos vaihdetaan noi isompiin jne.. niin se hinnanerotus on rontti 5€ niitten hyväksi ja että mulle se on ihan sama.
Maksoin ton 4.8£ ja pistin viestin että olis kiva että tavaran sais liikkeelle ja laskette uudelleen laskutoimituksenne ja palautatte erotuksen paypal tilille.

Vaikka tilanne olis ollut toisinpäin niin olisko ollut kohtuullista antaa n.450€ tilauksesta se 5€ alennusta sen sijaan että pantaavat sitä siellä siihen asti kun maksu on saatu tehtyä?

Mielenkiinnolla odotan mikä vastaus sieltä tulee...

Tälle olis varmaan voinu pistää omankin ketjun mutta ajattelin että tähän yhteen ketjuun tulee tää mun nollasta lähtö epäonnistumisineen ja onnistumisineen kohti jonkinlaista vehjettä.

Ozz

No eipä pahemmin ole vastauksia kuulunut tilauksen suhteen Zappiltä  >:(
Pistin tänään lisää postia että missähän me mennään tilauksen suhteen mutta en odottanutkaan vastausta vaikka pistin sen Englannin about klo 2 aikaan...

En maalaile tässä piruja seinille mutta vähän huvittaa että siinä viestissä jossa kerroin että olet ilmeisesti  laskenut pikkasen väärin ja hoida nyt tilaus nopeasti (aikasemmin viestitys oli nopeeta)niin eipä ole ennen ollut näin hiljaista sieltä sunnalta?

Eikä siinä mitään voihan tyypit olla jossain messuilla tai jotain vastaavaa mutta jos ei keskiviikkoon mennessä kuulu mitään niin rupee se melonin kokoinen herne nenässä kasvaan aikapaljon isommaks ???

Juu ja tiedän että nyt vähän käyn ylikierroksilla mutta onneksi on paypalit ja luottokortit jotka ottaa tappiot vastaan jos niin käy 8)


Ozz

Maanantaina tuli pahoitteluviesti tilauksen viivästymisestä ja että olivat pistäneet paketin matkaan (olivat olleet pois "toimistolta"). Mitään ei maininnut kuitenkaan siitä 8.8£ kalliimmasta hinnasta... No täytyy tutkia...

Tänään tuli paketti ovelle.
Tossa on tosiaan 2010 kuulamuttereiden (ja ruuvien) tilalla nyt tosiaan 2510 ruuvit ja mutterit.

Täytyy sanoa että on melkonen teräskimpale verrattuna siihen 1605 mutteriin  ;D

Vkolopuksi täytyy lähtee reissuun mutta jos sitten maanantaina taas jatkuis askartelut.

Ozz

Huomenna lähtö anoppilaan  ???

No kun sormet syyhys senverta että oli pakko käydä pikkasen autotallissa...

Ajattelin että näistä kuvista olis voinu tulla hyviäkin mutta parin rommin jälkeen.....

Anyway siinä on kuvia kun pistän kuularuuvin pään punaiseksi ja jos ens vkolla pääsen niitä sitten sorvaan.

Ozz

Pikkasen on anoppilat ja työt haitannu harrastuksia mutta on tässä taas pikkasen kuitenkin kerinny rakenteleen  ;)

Alkuun pähkäilin sen 800mm 2510 kuularuuvin sorvauksen kanssa sitä että jos kiinnitän sen vain sorvin leuoista (en tue sitä sillä "vastatapilla") niin heijaako se ja jos heijaa niin millä kierroksilla ei heijaa niin että kuitenkin sorvaus on mahdollista.

Löytyhän niitä laskureita ja kun toi 800mm kuularuuvi pistetään kuitenkin kiinni esim puolestavälistä niin sehän on sitten "vain" 400mm ilman tukea (käytännössä ei sitäkään). Kyllähän ne sorvaukset hyvin meni kun otti rauhakseen.
Liitteenä kuvia ja onhan ne ruuvinpäät vähän tummat sen karkaisun ja päästön jälkeen mutta en ruvennut niitä turhaan kiillottelemaan niistä päistä (pikku puhdistuksen aioin tehdä).

Moottoripuolen ruuvin sorvauksien halkaisijat menee niin että 10mm (johon moottori tulee kiinni), 12mm (johonka kierteet) ja tarkka 15mm johonka se 2-rivinen viistokuulalaakeri. Toi D10mm pätkä on sen takia raapaleinen että M12 kierretapin pienin halkaisija on about 9.6mm mutta siitä ei ole muuta haittaa kuin näkökysymys.

Sen 1300mm kuularuuvin kanssa täytyy pistää siihen vastasysteemiin joku poranterä ja pikkukierroksilla tehdä keskelle pikkukolo ja sen jälkeen vetää ruuvi sopivasti leukojen ja sen vastatapin väliin. Ei ole ikinä ennen tullu sorvattua noin pitkää "palaa" mutta näinhän se vissiin menee?

Pöydässä on jalkojen pohjassa M10 kierteet ja siellä on nyt M10 pultit jolla saan sen asetettua suoraan. Myöhemmin on tarkoitus laittaa sinne kunnon kaluste"tassut" joissa on M10 kierteet. Vinkkejä/linkkejä sellaisiin?

Pistelin pöydän tänään suoraan rakennuslaserin ja digitaalisen vatupassin kanssa ja noi liitteenä olevat kuvat ei kerro ihan koko totuutta koska noissa kuvissa se laserin viiva ei ole niin tarkka kuin oikeesti. Alkuun mietin että tuskin siitä laserista mitään hyötyä on mutta kyllä siitä oli apua paljonkin.

Jos sitten huomenna jaksais rakennella lisää kun nyt ei oikein edes kirjoittaa jaksa...

Ozz

Tänään tuli askarreltua Y-akseli paikoilleen ja Z-akselin pistin hollilleen. Huomenna jos sitten laittais ton Z-akselin kiinteeksi.

Pikkasen hämmentää että toi kuulamutteri on melkoisen raskas pyörittää ton ruuvin ympärillä. Ilmeisesti se valkoinen tiiviste pistää vastaan.
Onko normaalia että mutteria on raskasta pyörittää ruuvin ympärillä?




Juvan

Jos tarkoitat että akseli on paikoillaan koneessa, niin on toden näköistä
että linjaus ei ole kohdallaan tai kuula ruuvi vinossa ruuviin nähden.
T:Juha

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk