Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Nc kuumalanka leikkuri

Aloittaja Maukka, 05.09.10 - klo:11:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Maukka

Tässä rupesin sunnuntai päivän ratoksi miettimään jos yhdistäsin nykyiseen nc koneeseeni kuumalanka leikkurin.
Ja heräsi muutamia kysymyksiä.

Mitä kaikkea voi leikata kuumalankaleikkurilla styroksin lisäksi?
Ja mites minkälaisen virtalähteen lanka vaati, jännite virta?

Itse mekaanin toteus nc koneeseen on varmaan kohtuu helppo kuitenkin.

awallin

Lainaus käyttäjältä: Maukka - 05.09.10 - klo:11:08
Mitä kaikkea voi leikata kuumalankaleikkurilla styroksin lisäksi?
Ja mites minkälaisen virtalähteen lanka vaati, jännite virta?
Itse mekaanin toteus nc koneeseen on varmaan kohtuu helppo kuitenkin.

lanka lämpölaajenee aikalailla, joten pitää olla kuminauha tms. mekanismi joka pitää sen vakio kireydessä sekä kylmänä että kuumana.
langan resistanssi ei ole kummoinen (riippuu tietysti halkaisijasta ja pituudesta), joten oma kokemus on että jännitettä tarvitaan vähän mutta virtaa paljon (tyyliin yli 3A tai 5A mitä nyt "apteekin hyllyltä" vedetystä vritalähteestä aina irtoaa voi olla liian vähän..., 10 tai 15A voisi olla parempi).
koneen liike pitäisi olla mahdollisimman tasaista, jos tulee pidempiä pysähdyksiä niin lanka polttaa/sulattaa styroxiin/vaahtoon isomman kolon.
Lennokki-harrastajilta kannattaa kysellä lisää/googlailla (www.lennokit.net). Ilman cnc:tä jos pitää pärjätä ja saada tasainen vetonopeus niin mm. putoaviin painoihin (niinkuin jossain mummon seinä-kellossa) perustuvia viritelmiä olen lennokkimiehillä nähnyt

viilari

Bebekin helsingin myymälässä oli n.puolivuotta sitten paljon erityyppisiä vastuslankoja,sai ostaa metreittäin.

petteriu

http://www.meyervastus.fi/ tuolta joskus ostin vastuslankaa kuumalankaleikkuriin.

Petteri

PekkaNF

Normi "styrox" on kevyttä, mutta heikkoa. Edellytyksenä kuumalangalla leikattavalle materiaalille on se että se sulaa langan lämpötilassa hallitusti. Tämä yleensä toteutuu käyttämällä EPS eli paisutettua polystyreenimuovia (expanded polystyrene), Uretaanipohjaiset taas eivät leikkaudu.

Mulla aikoinaan toimivimmat olivat "sininen" dow chemicalsin oliko se "blue foam", jokatapauksessa pienisolunen ja kohtlaisne tymäkkä materiaali sekä Finfoam. Molemmissa toimi parhaiten neitsytmateriaali, jos se oli kierrätysmateriaalista tehty, niin sitten seassa oli "knöölejä" jotka jätti jälkeensä kraatereita tai skraaduja.

Langan läpötila oli parhaimmillaan, kun leikkauskohtaan jäi "haituvia" ja misään ei ollut "rantuja". Liian kuuma paitsi polttaa kun langan nopeus muuttuu, myös heikentää lankaa ja löysytää sen kiinnitystä. Liian kylmä ei leikkaa. Punahehku on selkeesti liian kuuma.

Mulla oli ensiöreguloitu 24VAC virtalähde, josta taisi tulla ulos luokkaa 7A/17V kun leikaksin n. 0.6 - 0.7 mm "nicrome" langalla, jonka pituus oli n. metri. Lankoja löytyy eri vastuksilla, joten kannattaa vähän laskeskella että osuu virtalähteen alueelle.

Pienin leikkuri toimi mulla tietsikan virtalähteellä 5v/20A ja siinä säädin langan pituudella sopivan lämpötilan.

Leikatessa lähtee käryä ja kuumennettu styreeni ei ole kovin terveellistä, joten ulkona tai tuulletusta silvuplee.

PekkaNF

Maukka

Joo mullakin oli tarkoitus käyttää tuota tietsikan poweria joko 12v tai 5v. Riippuen langasta. Tarkoitus on väännellä sopiva pidike 10mm halkasijaltaan olevasta terästangosta jota pitkin sähkö langalle ja jousella langan kiristys.
Nuo sitten sopivan muovi palikan avulla tuohon kaivertimen z-akselille kiinni ja kone leikkaan..

Tuossa nettiä selatessani osui tälläinenkin puukko eteen. Tälläisellahan voisi tehdä reiätkin kätevästi cnc ohjauksella. Ei vaan taida löytyä suomen putiikeista tälläistä.

http://hotwirefoamfactory.com/product.php?productid=16167&cat=108&bestseller=Y


PekkaNF

Mä tein "kaaren" lasikuitusuksisauvasta, johon päähän reiät, johon pikkupätkä AL-putkee ettei tule pistekuormia, jonka sisälle n. 8mm OD hiilikuituputket. Hiilikuituputkien sisään kuparilanka jota pitkin menee virta kuumalangalle ja päähän sorvatut pitimet kuumalangalle.

Hiilikuituputket toimi jousena. Helppo tehdä, kevyt ja toimiva. Osat superhalpoja. Suksisauvat poistomyynnissä, hiilikuituputket ylijäämää jostakin leijjajutusta + vähän epoksia sekä miljoonalaatikkokamaa.

Ehkä kuva selvittäs, mutta on jo väsy. Mulla 5VDC mikron poweri tuotti n. 20 cm pitkälle langalle just sopivasti puhtia. Pitäs kurksitaa ja mitata. Se oli sellainen "saha" jolla tuli tehtyä 3-10 mm "lautoja" finfoamista, loput leikkaamalla ja epoksilla liimaamalla.

PekkaNF
PekkaNF

pelti

Lennokkipuolelta vinkki:

http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9005&Product_Name=iCharger_208B_350W_8s_Balance/Charger

tuossa on akkulaturi, joka lataa kaiken maailman kemioilla varustetut akut ja lisäksi siinä on ohjelma kuumalankaleikkurille, voi säätää jännitettä ja virtaa. Eli tuolla saa kuumuuden kulloiseenkin materiaaliin ja vastuslankaan kohdilleen.

Noita samanmoisia vehkeitä on tuolla muutama erilainen. Itselläni on 350 ja 1000 wattiset laturit lennokkien akkujen lataukseen.
Jukka Peltonen

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk