Myös korttimaksu toimii

Magneettitason kiinnitysvoiman säilyminen

Aloittaja Tapani Honkanen, 25.03.14 - klo:14:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapani Honkanen

Millainen tietämys tai ymmärrys foorumilaisten, tämän jutun lukevien tietävimmällä osalla, on tuon otsikon viittaamaan seikkaan. Olen havitellut, vanhaa mutta lähes käyttämätöntä, Eclipse magneettitasoa, kooltaan 125 mm x 250 mm. Siinä on noita lamelleja melko vähän nykytekniikalla valmistettuihin malleihin. Siis tuo puristus/vetovoima saattaa olla vähäinen jo alkuunsa. Sitten vielä, onko tuo kallooni jostakin viidenkymmenen vuoden takaa iskostunut ajatus, että tuo magneettipöytä pitäisi varastoinnin ajaksi kytkeä magneettiseksi ja sen pöydänpäälle asettaa ies eli laatta joka oikosulkee magneettipiirin, oikeansorttinen. Jos näin ei tee, niin magneettivoima hiipuu. Koetin hetken googleilla asiasta mutta meni äkkiä vaikkapa mustan aukon säteilyyn. Lukuisilla erilaisilla yritteillä en saanut mitään järkevää ennakkoluuloani tukevaa tai vähentävää artikkelia.

Hiekkaranta_92

Taitanee johtua tiedon kaivamisen vaikeus siitä, että kestomagneeti on niin vekkuli asia ettei fyysikotkaan aina oikein tiedä mitä se  milloinkin tekee  :-X . Mitä itse olen fysiikan tunnilla herreillä ollut  ja mitä mieleen on jäänyt niin  perus oletus kai on se että magneetti pysyy magneettisena jos se ei altistu kuumuudelle, mekaaniselle rasitukselle tai vaihtosähkölle. Eli parhaassa tapauksessa on ihan hyvässä kunnossa tai sitten on altistunut noille kaikille ja on pilalla. Kokeilu on varmin tapa selvittää onko vanhus työkykyinen.

Tapani Honkanen

Entäpäs tuo magneettipiiri(e)n oikosulku teräskappaleella?

mäksä

Lainaus käyttäjältä: Tapani Honkanen - 25.03.14 - klo:15:33
Entäpäs tuo magneettipiiri(e)n oikosulku teräskappaleella?

Oppikirjasta luettuna hyvässä magneetissa on  99% jäljellä 100 vuoden päästä  :P



-Toni

olli henttonen

PuuhaPajalla on pari tuonkokoista mangneetti pöytää ja olen ajellut isolla jyrsimellä pitkiä ohuita kappaleita 80x600x12mm niiden avulla mittoihinsa, hyvin toimii ja kappaleet pysyy paikallaan jopa pystyssä kun käyttää apuna tukipalikkaa johon ne puristimella kiinnitetään, vaikka tasojyrsin on 100mm (sivu ja päätytuen kanssa)
Toivottavasti kestää sen 100v.

Kannattaa tarkistaa sen pöydän suoruus ja jos on useampia, että ovat saman vahvuisia, heittoa oli muutama kymppä arc euritraden pöydissä, kun en ostanut kerralla molempia ja eivät olleet samasta sarjasta.
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Workholding/Magnetic-Chucks
dyykkari

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk