Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

CNC-minisorvin karan laakerointi

Aloittaja Peruna, 21.05.19 - klo:12:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peruna

Löytyi tuollainen pitkään ulkovarastossa ollut italialainen mini-cnc-sorvi, Cortini H105 tai joku sen tapainen ilmeisesti, kaikki moottorit ruostuneet jumiin ja muutoinkin aika kaltoinkohdeltu laite.
Kara lähti muutaman viikon öljyssä liottamisen jälkeen auki, mutta millaiset laakerit tuohon kannattaisi laittaa? Siellä nyt olevat ovat ruostuneet heikosti pyöriviksi. Jos siihen laittaa samanlaiset 6010 urakuulalaakerit kuin siinä olikin, kelpaako ihan tavalliset vai tarvitseeko niiden olla jotain tarkempaa laatua? Tuon on kai tarkoitus jonkinlainen metallisorvi olla.

Snowfly

#1
Kuvasta päätellen siinä on tuollainen kara...


Jos moottori on todellakin käämien puolesta ehjä, niin varmana riittää nuo samanlaiset 6010:t kun kyse pienestä sorvista...

Kannattee kummiskin tarkistaa moottorin käämi... mikäli moottorin käämi on ottanut osumaa.
Tällöin itse tekisin seuraavan:
1. Katsoisin pystyykö akselille tekemään hihnavedon erilliselle moottorille.
Jos 1 kyllä jatka tästä muuten hypää kohtaan 1b
2. Poistaisin rikkinäisen käämin akselilta
3  Sovittaisin  taperlockilla akselille hihnapyörän. Päähän tai keskelle riippuen missä hihna linja menisi...
4. Uuden moottorin kiinnitys ja moottoripaketin liikutuksella hihnan kiristys
5a Käyttäisin samoja 6010 laakereita
5b Sovittaisin kara akselille kartiolaakerit ja tekisin tarvittavat muutokset runkoon.

1b. Kunnostus vaatii paljon koneistus töitä ja sovituksia voi olla kannattavempi myydä paketti aihoksi jollekkin.

Peruna

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 25.05.19 - klo:11:27

Jos moottori on todellakin käämien puolesta ehjä, niin varmana riittää nuo samanlaiset 6010:t kun kyse pienestä sorvista...

Kannattee kummiskin tarkistaa moottorin käämi... mikäli moottorin käämi on ottanut osumaa.


No sitten laakeriremontista selviää kohtuukustannuksin. Roottori ja kommutaattori näyttäisivät ehjiltä, hiilet jämähtäneet pitimiinsä. Täytyy koekäyttää kun sen saa ensin pyörimään ilman putkitonkeja.

Hihnapyörän siihen saisi melko helposti karan takapäässä olevan, monesta kohtaa hajonneen paineilmakäyttöisen jarrun tai mikälie tilalle. Akseli tulee hyvän matkaa törröttämään koneen päästä ulos.

Peruna

No nyt tämä on saatu jo senverran liikkeelle, että kohta saa laittaa pakan paikalleen.

Tuossa karassa ei ole kyllä juuri mitään vääntöä, mutta kyllä silläkin pikkuhiljaa tuo pakan kiinnityslevy valmistuu.
0,4mm ja 1,7 mm/min syöttöä, enempää ei jaksa, tosin siinä onkin vaan toistaiseksi tuollainen labravirtalähde antamassa virtaa.
Toista tuntia se tuota koloa sorvasi, olisi varmaan kyllä kärsinyt enemmänkin kierroksia mutta kierroslukuanturi ei ole vielä kytketty.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk