CNC-foorumin tukeminen on helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Myös webbipalveluiden hinnat nousevat ja CNC-tekniikka.com kaipaa pitkästä aikaa hieman sponsorointia, jotta into ja kyky foorumin ylläpitoon säilyvät. Saattavat säännöllisesti toistuvista lahjoituksista jopa lisääntyä.
Konemies on erityisen iloinen juuri silloin, kun hän kuulee uusien Eurojen kilahtelevan typötyhjän kassalippaan peltiselle pohjalle. Kaunis kiitos siitä!

Äänestys: Oma keskustelualue 3D-tulostukselle?

Aloittaja Konemies, 31.01.13 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Konemies

3D-tulostus on Konemiehen mielestä sellainen erillinen kehittyvä tekniikka, joka voisi ansaita foorumilla aivan oman alueensa.

Vaikka 3D-tulostuksen ohjaustekniset asiat ovatkin suurimmaksi osaksi samoja muiden CNC-laitteiden kanssa, niin siinä tekniikassa on omia (mm. materiaalin syöttöön liittyviä) erityispiirteitä, joita voisi tarkastella omalla alueellaan.

Tietenkin on vaarana, että tällainen jako voi sekoittaa esimerkiksi että mihinkä nyt sitten 3D-tulostusharrastaja kirjoittaa 3D-tulostimen askelmoottoriohjauksesta, mutta onnistuisiko jako niin, että tuolla mahd. uudella alueella keskusteltaisiin vain 3D-tulostukseen liittyvistä erikoistekniikoista ja yleinen ohjaustekniikan ja liikemekaniikankin puinti säilyisi entisillä alueilla. Siellä voisi olla myös erillinen linkkialue tuon tekniikan muille sivuille.

Äänestä asiasta ja voit myös kirjoittaa kommenttisi tähän aloitukseen. Annettuasi äänesi näet siihen mennessä kertyneen tuloksen. Harkitse tarkkaan, koska ääntäsi et voi myöhemmin vaihtaa.  :D
www.cnc-tekniikka.com on maailman suurin suomenkielinen cnc-tekniikan harrastajien keskustelufoorumi

viilari


Tapani Honkanen

Mielenkiintoinen alue sinänsä. Huvituksen sekainen virne naamallani kuitenkin irvailen Linturin, futurologin visioita. Töllöstä tuli äsken jossakin sen haastattelu tuosta 3D-tulostuksesta sen merkityksestä Kiinan tuonnin estäjänä ja muuta pas...

Kymmenisen vuotta tai vähän vähemmän, seurasin tuon Linturin panostusta lentävään autoon, autoos, jossa oli neljä  100...300kw moottoria pyörittämässä erillisiä potkureita. Ulkomuoto kuten viisikymmenluvulla tieteistarinoissa. Kerättiin typeryksiltä sadat miljoonat. Linturikin laittoi miljoonan euron paikkeilla ja menetti, ymmärtääkseni. Olisin lyönyt työkavereitten kanssa vetoa että mönkään menee mutta eivät nekään uskoneet.

Sitten sen (Linturin) älytalohölmöily. Kyllä on tyhjää päässä jos asuintaloonsa laittaa integroidun älyjärjestelmän valvomaan ihan kaikkea. Lapsellisia tekniikan lasten höpöjuttuja, kuten vanhusten hoito- ja ruokkimisrobotit.

Nytkin annettiin rahaa miljardi hiilipalleroisiin. Kun eläis niin kauan etttä näkis tämän onnistuvan, siis tuottavan sen hyvän kun rahoittajille kerrotaan.. Pitäisi elää tuhatvuotiaaksi ja mahtaako sekään riittää.

Nanohöpöilijät, lukekaapa näin aluksi Terra Gognitan** kustantama kirjanen, Richard Jones: Pehmeät koneet, joka käsittelee hieman nanotegnologian toimintaympäristöä ja siinä vaikuttavia voimia. Itseään rakentavia koneita. Niin niitä hölmöjä tulevaisuudenuskoisia hölmöjä on nyt kuin viisikymmenluvulla ja ennenkin.

Onhan tegnologia tuonut paljon hyvää mutta ei ihan "futurologien" kuvaamalla tavalla

**Kukapa on lukenut vaikkapa yli 2/3 tuon Kimmo Pietiläisen kustantamon julkaisemista kirjoista joita on noin 130 kappaletta. Sitä ennen hän käänsi Art Housessa monta mielenkiintoista kirjaa

Anteeksi kun kiehui yli, en kuitenkaan vielä viitsi deletoida kaikkea pois.

viilari

Huvittaa tuon Linturin 3-D intoilu,mulla oli jonkun aikaa tilattuna Linturin 3-D facebook päivitykset ja vaikuttaa että miehen valmistustekninen tietämys on vaatimaton. Kaikki Art housen ja Terra cognitan teokset ovat lukemisen (ja omistamisen) arvoisia.

Kremmen

Konemiehellä on foorumin haltijana se etu, että voi tehdä mitä itseä huvittaa :). Minä en ole kärvistellyt 3D-alueen puutteessa, mutta eipä se toisalta häiritsisi pätkääkään myöskään olemassaolollaan.

Tapanin maalailuihin kommentti jonka joku minua viisaampi - saattoi olla joku Asimov tai Clarke tms - laukaisi, että lyhyellä tähtäimellä tulevaisuuden visiot ampuu aina raskaasti yli, ja pitkällä tähtäimellä raskaasti ali. Amerikkalaiseen unelmaan jotenkin näkyy kuuluvan nuo lentävät autot, hovimestarirobotit ja sädepyssyt. Ne on niitä 5-vuotiaiden tulevaisuudenvisioita. Lentäviä autoja nyt ei kukaan täysaikainen edes halua, tai pitää alkaa kantaa _tosi_ tukevia sateenvarjoja.
Eipä  kukaan visionääri esim. 80-luvulla pystynyt ennustamaan internetiä ja www-tekniikkaa sen paremmin kuin matkapuhelinta ja sen ympärillä jylläävää mobiilimaailmaa. Eniten maailmaa muuttavatkin puun takaa tulevat jutut, jotka kirjoittavat pelisäännöt kerralla uusiksi.

Että ollaan me vanhat pierut mitä mieltä vaan jonkun puhelimesta katseltavan nettielokuvan tarpeellisuudesta, niin nuoret sukupolvet sen tarpeen kuitenkin määrittävät, ja sitä kautta tulevan maailman.

(Terra Cognitan kirjoja myös omassa hyllyssä useampi :) )
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

olli henttonen

dyykkari

Timo Hotti

Mielestäni olisi voinut tuossa äänestyksessä olla myös vaihtoehtona, ellei tuo 3D foorumia ei tarvita, tarkoittaakin sitä, että asiasta voidaan keskustella tarvittaessa nykyisillä palstoilla?

timi
timi

pelti

kannatan, ( vaikkakin avaukseeni aiheesta vastattiin; miksi sitä 3d tulostinta ei kannata tehdä :( )


Mutta kuten todettu, paljonhan siinä on yhteistäkin. Vaikkakaan siinä ei rasva ja lastut lennä eikä kilowatit jyllää, (josko ne jollekin vastaa pitkää konepeltiä ;))



Jukka Peltonen

pave

Kyllähän kohta kaadetaan jotain metallipulveria säiliöön ja tulostetaan kipale.
Jää lastuava työstö tarpeettomaksi. ???

Sitä ja eläkepäiviä odotellessa kannatetaan.

eemeli

Hep.

3D-tulostimet ovat CNC-ohjattuja, yleensä =)

Siihe nkun pääsis, että jyrsimisessä sivutuotteena syntyvät lastut voisi hyödyntää 3D-tulostuksessa, ni vot ;-)

Kävin työkaverin kanssa Oulussa kattomassa konetta, jolla niitä lastuja tulee pikkusen äkästä tahtia, eikä ollu liikoja leikkuunestettäkään joukossa...

Siitä sitten vaan 3 sopivaa laserlähdettä, passelia valokuitua, vähän servoja ja ohjaimia ynnä semmosta kampetta ja sitten poraa sinkkiämpärin pohjaan reikiä... ämpäri täyteen lastuja ja joku täry kylkeen => voilá - ihka oma lasersintrain on valmis!

Kuka tekee ekana?

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Konemies

Lainaus käyttäjältä: eemeli - 31.01.13 - klo:19:31
Hep.
......
Siihen kun pääsis, että jyrsimisessä sivutuotteena syntyvät lastut voisi hyödyntää 3D-tulostuksessa, ni vot ;-)
Kävin työkaverin kanssa Oulussa kattomassa konetta, jolla niitä lastuja tulee pikkusen äkästä tahtia, eikä ollu liikoja leikkuunestettäkään joukossa...
.....
-eemeli-

Taidanpa arvata, että mitä vehjettä kävit katsomassa.
www.cnc-tekniikka.com on maailman suurin suomenkielinen cnc-tekniikan harrastajien keskustelufoorumi

Konemies

Lainaus käyttäjältä: Timo Hotti - 31.01.13 - klo:17:50
Mielestäni olisi voinut tuossa äänestyksessä olla myös vaihtoehtona, ellei tuo 3D foorumia ei tarvita, tarkoittaakin sitä, että asiasta voidaan keskustella tarvittaessa nykyisillä palstoilla?

timi

Sitä sen olikin tarkoitus tarkoittaa. Täydensin yhdellä sanalla tuota viimeistä vaihtoehtoa.
www.cnc-tekniikka.com on maailman suurin suomenkielinen cnc-tekniikan harrastajien keskustelufoorumi

Konemies

Siitä Linturin TV-haastattelusta tämä aktivoituminen tuohon kyselyyn johtuikin. Linturilla on tosiaan jalat tukevasti irti maasta monissa asioissa, mutta hän toimii kyllä jonkinlaisena keskustelun katalysaattorina noissa kaukaisemman tulevaisuuden jutuissa.

Mutta tuota 3D-tulostustekniikan käsittelyä tällä foorumilla olen tuuminut jo aikaisemminkin. Olen nimittäin työni yhteydessä huomannut, että 3D-tulostimilla tuotettujen osien käyttö on tietyn tyyppisissä yksittäisissä tapauksissa lisääntynyt sitä mukaa, kun laitteet ovat halventuneet ja niiden tulostustarkkuus on parantunut. Erityisesti muutaman viime vuoden aikana on näin käynyt. Varsinkin itselleni tutussa ympäristössä - tuotekehityksessä ja piensarjalaitteiden rakentamisessa - menetelmän käyttö uskoakseni lisääntyy ja vie tulevaisudessa jonkin verran pienten sarjojen töitä koneistamoilta.

----

Tuohon Tapanin kommenttiin vanhusten ruokkimisroboteista on pakko sanoa, että olen vahvasti samaa mieltä, vaikka robotiikka on minulle teknisesti tuttu asia. Olen tuota miettinyt ja luulen, että joillekin hoitoalan ihmisille se kävelevä leikkirobotti on lapsuudesta tuttu ja vieläkin niin ihmeellinen asia, että pitää yrittää saada "hienoja" uudenlaisia ratkaisuja omalle alalle. Ja tietenkin tekniikasta innostuneet nuoret kokeilijat niitä kehittävät, jos saavat rahoitusta projekteille. Kun minä 25 vuoden kuluttua tarvitsen hoitokodissa ruokaa, niin kaadan lautasen, jos robotti tuo sen minulle.  8)
www.cnc-tekniikka.com on maailman suurin suomenkielinen cnc-tekniikan harrastajien keskustelufoorumi

olli henttonen

 ::) Nolona tunnustaa että puuhapajallakin nikkaroidaan kasaan pursotintekniikalla toimivaa 3D printteriä ja sitko aikaa ja intoa riittää niin valmistuu vähän sofistikoituneempi modelli jolla roiskastaan videotykillä UV valolähteellä kuvia nestemäiseen resiiniin jonka avulla se kovettuu, jos vaikka niillä saisi tehtyä noita hienoja ornamenttejä ja yksityiskohtia noihin pienoismallilaivoihin. Tosin kyllä yksi jyrsinkin joskus saa CNC ohjauksen 4 akselille.
dyykkari

Mika Kinnunen

Ihailen tätä puuhapajan väen energistä otetta kaikkeen rakenteluun.
Nolona pitää tässä tunnustaa, että itse olen kuolannut valmista 3D tulostinta. Hyi minua..

Mutta joo, oma osio 3D tulostinasioille ainakin joiltakin osin voisi olla puolestani tervetullut.
CNC asiaahan niissäkin on..
Ex-nimimerkki chevy55

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk