Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Hammastanko vs. trapetsitanko liike ?

Aloittaja 1234435, 05.03.17 - klo:09:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

1234435

Hei
Oliko hammastanko ja hammaspyörä ainut rakenne, jossa pyörä liikkuu tankolla ?
http://507movements.com/mm_113.html

Saiko trapetsitankoon myös jonkin "hammaspyörän", joka seuraa tankoa ?
-> Vai pyöriikö hammaspyörä vain paikoillaan ilman liikettä(matopyörä/wormgear) ?
Ja veto pitää tapahtua aina tangon päästä ? Eli käsikahva aina trapetsitangon päähän ?
http://507movements.com/mm_104.html

Kuinka tuo sorvin syöttökara(konesyöttö) toimii ? Netistä vaikea löytää räjäytyskuvia syöttökaran mekaniikasta ?
Onko se näin ?


Snowfly


PekkaNF

#2
Lainaus käyttäjältä: 1234435 - 05.03.17 - klo:09:41
Hei
Oliko hammastanko ja hammaspyörä ainut rakenne, jossa pyörä liikkuu tankolla ?
http://507movements.com/mm_113.html

Saiko trapetsitankoon myös jonkin "hammaspyörän", joka seuraa tankoa ?
-> Vai pyöriikö hammaspyörä vain paikoillaan ilman liikettä(matopyörä/wormgear) ?
Ja veto pitää tapahtua aina tangon päästä ? Eli käsikahva aina trapetsitangon päähän ?
http://507movements.com/mm_104.html

Kuinka tuo sorvin syöttökara(konesyöttö) toimii ? Netistä vaikea löytää räjäytyskuvia syöttökaran mekaniikasta ?
Onko se näin ?


Muotoile kysymys paremmin, Minä en ollenkaan ymmärtänyt ensimmäistä kysymystä. Mutta luulen kaikkinen kysymysten liittyvän sorvin teräkelkan voimansiirtoon. Konstruktioita on monia.

1) Vain trapetsiruuvi tai kuularuuvi, jolla tehdään sekä kierteytys, että muut syötöt.

2) Manuaalisorveissa on hvin yleinen rakenne, jossa:
a)  vain kierteytys tehdään johtoruuvilla (trapetsiruuvilla) ja kelkassa on "lukkomutteri" (half-nut) jolla kierresyöttö kytketään päälle.
b) isokelkan ja poikkikelkan liikkeille tulee syöttö vetokaralla ja siitä liikkuvan ruuvi/kierukkapyörän avulla sitten hammaspyörillä hammastankoon ja/tai poikkikelkan trapetsiruuville.
c) luonnollisesti pitää olla mekaaniset lukitukset, joilla estetään vahingossa molempien syöttöjen päälelaittaminen.

3) löytyy myös malli, jossa molemmat toiminnot tehdään trapetsiruuvilla, jossa on yksi ura kierukkapyörän pyörittämiseksi. Yritetty säästää tässä väärässä paikassa.

Vanhoista kirjoista, kuten "koneistajan kirja 1", Walter Bartsch s.55-56 löytyy kaavio, valokuva ja lyhyt selostus.

Pekka

Hiekkaranta_92



Kysyitkö siis kuinka pitkittäskelkan ja poikittais kelkan veto on toteutettu hammastanko koneissa?
Tapoja on varmasti monia, mutta luulen että siellä on kulmavaihde kuten yllä, ja erilaisia kykimiä joilla syötöt kytketään.


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk