Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

kustannustehokaat CAM ja CAD ohjelmat tuotantoon?

Aloittaja ant771, 04.12.10 - klo:17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ant771

Etsin firmani käyttöön kätevää ja järkevähintaista CAD ja CAM ohjelmistoa.

Mitä suosituksia löytyy? Olen käyttänyt Mastercamiä, Edgecamiä, solidworksia ja autocadia.. Autocadia ei mieluusti käytä edes 2D laippojen suunnitteluun. Edgecam ja Mastercam ovat mielestäni hyviä softia. Mastercamin 4000 euroa + alv on vaan turhan paljon camista. Solid works lienee lähes tuplat..

Kokeilin juuri Rhinoceros demoa, ja en ainakaan suoraan ihastunut, toisin kuin Solid Worksin kanssa kävi joskus.. Se että nurkkapisteistä ei suoraan saa napattua kiinni(monet käyttämäni cadit, kuten juuri rhinoceros) ja muutettua niiden koordinaattia tuntuu aika kömpelöltä.


Mitä suosituksia löytyy? Budjettia ohjelmille on varattu kyllä jokusen tuhannen euron verran, mutta Mastercam + solid works paketti yli 10ke on ihan utopiaa.
Takamaz EX 15, Mazak QuickTurn 15N, Colchester Master 6,5", Strands s68, Unicum 8, Kitamura MyCenter 2, Versalaser VL-200, Esab Handy Tig 180 ac/dc, Stratasys Dimension SST 768

Hiekkaranta_92

Tätä on tuskasteltu monessa paikaa, mutta halvalla ei hyvää saa :/ Ensin perus lisenssi ja sitte parin tonnin päivitys lisenssi jokavuosi, sitte jos sattuu vielä huono ohjelmisto valituksi niin voi sitä sadattelun määrää. CAD:na koto firmasta löytyy autodesk inventor professional, jossa autocad tiedostotkin akeavat nurisematta.

CAM:ina on surfcam, mutta on jo parivuotta pistetty päivitys lisenssi sivuun jos vaihtais toiseen. Featurecam näytti ainakin hyvältä vaihtoehdolta sillä ohjelman tekoon menevä aika pienentyy radikaalisti piirteen tunnistuksen ansiosta, jolloin ohjelma tekee työstörädat ja valitsee työkalut nille itse. toki demoa on kokeiltu vasta pariin kappaleeseen. Työssäoppimis paikassa olen käyttänyt mastercamia ja se on mukavan selkeä, mutta tuo piirteen tunnistus hakaa ohjelman teko helppoudellaan sen täysin.

hj

CAD-puolelle Alibre Expert ja CAM-ohjelmaksi OneCNC pienin varauksin. Hintaisekseen se on erinomainen ja 2.5D-hommiin todella tehokas. 3D-puoli ei mielestäni ole ihan yhtä hyvä, mutta hinta/lattu on kuitenkin kohdallaan. Jos pyörit pääkaupunkiseudulla ja haluat nähdä tai kokeilla, sopii poiketa. Kummassakaan ohjelmassa ei tarvitse maksaa vuosittaisia maksuja, päivityksetkin saa, kunnes tulee kokonaan uusi versio. OneCNC:n saa lisäksi myydä eteenpäin laillisesti. Tässä syy, miksi itse päädyin siihen.

Harri
Harri Joy

ant771

Lainaus käyttäjältä: hj - 04.12.10 - klo:20:14
CAD-puolelle Alibre Expert ja CAM-ohjelmaksi OneCNC pienin varauksin. Hintaisekseen se on erinomainen ja 2.5D-hommiin todella tehokas. 3D-puoli ei mielestäni ole ihan yhtä hyvä, mutta hinta/lattu on kuitenkin kohdallaan. Jos pyörit pääkaupunkiseudulla ja haluat nähdä tai kokeilla, sopii poiketa. Kummassakaan ohjelmassa ei tarvitse maksaa vuosittaisia maksuja, päivityksetkin saa, kunnes tulee kokonaan uusi versio. OneCNC:n saa lisäksi myydä eteenpäin laillisesti. Tässä syy, miksi itse päädyin siihen.

Harri

Näyttää ihan asialliselta tuo OneCNC.. Miksi pienin varauksin?

Oon koittanu hieman kartoittaa ohjelmien hintoja.. Oliko sulla tietoa missä hintaluokissa OneCNC Mill pyörii?


Tässä hintoja 2010 lopulla:

Mastercam X5 3850 euroa 0alv.
Alibre Professional 895 euroa 0alv.
Alibre Expert 1695 euroa 0alv.

Takamaz EX 15, Mazak QuickTurn 15N, Colchester Master 6,5", Strands s68, Unicum 8, Kitamura MyCenter 2, Versalaser VL-200, Esab Handy Tig 180 ac/dc, Stratasys Dimension SST 768

stenberg

#4
Alibren (laservuori.com) hinnat ovat nyt:

Alibre Design Professional - 695€ alv. 0
Alibre Design Expert - 1395€ alv. 0
Alibre CAM Standard - 895€ alv. 0
Alibre CAM Professional - 1695€ alv. 0

En näe syytä tuon Design Expertin hankkimiselle. Siinä on muutama lisäosa joilla ei käytännössä saa mitään tehtyä. Muut toiminnot vastaavat Pron toimintoja ja tärkein varuste, eli SolidWorks import, toimii molemmissa.
Alibre CAM on versio Mechsoftin VisualMill-ohjelmistosta. Toiminnot vaikuttavat aika samanlaisilta kuin OneCNC:n mutta ohjelmisto on täysin integroitu Alibreen.

En ole vielä hankkinut itse pakettia, mutta en ole löytänyt yhtä kustannustehokasta peruspakettia vielä muilta toimittajilta. Huoltokustannukset ovat aika halvat verrattuna esim. MasterCAMiin. (En siis tarkoita että se vetäisi vertoja MasterCamille).

hj

En muista tarkalleen hintaa, ostin ensin pilipaliversion, jota päivitin, mutta loppuhinta taisi olla 3000€ nurkilla 3-akselisesta Mill Expertistä.

Tässä lyhyesti hyvät/huonot:

+
helppo käyttää
hintaansa nähden hyvät suurnopeusominaisuudet
erittäin auttavainen tukifoorumi
ei ylläpitomaksua
saa myydä eteenpäin
todella tehokas 2.5D-hommiin
todella pätevä (hintaan kuuluva) tuki Englannissa
-
3D-työstöradoissa parantamisen varaa: ei tue pallopäisille jyrsimille koodissa G2/G3-sovitusta eli koodi aina viivanpätkistä
jäännöskoneistus ei aina toimi ongelmitta
puuttuu kunnollinen "associative machining" eli jos mallia muuttaa/kääntää/siirtää, joutuu tekemään hiukan töitä työstöratjoen päivittämiseksi. Ei suuri murhe, mutta kalliissa softissa toimii helpommin
muutamia pikkuärsytyksiä, mutta niitähän on kaikissa softissa
hiukan kranttu näyttiksen suhteen, ei myöskään pidä AMD-prossuista. Sopivalla kokoonpanolla varsin stabiili
ei tue useata corea, suurten tarkkojen 3D-pintojen laskenta voi kestää hiukan

Puutteistaan huolimatta aika hyvä softa. Olen käyttänyt kolmisen vuotta enkä keksi samaan hintaan parempaakaan. 10-20k€-luokassa löytyy sitten korjauksia joihinkin näistä puutteista, mutta omia harmeja vastapainoksi ;)

Harri
Harri Joy

Stoppari

Mulla olis myynnissä Surfcamin lisenssi.3D- versio, sisältäen sorvin ja työstökeskuksen.Viimeisin päivitys on muistaakseni v.2002 Tarjouksia voi tehdä.Tietääkseni lisenssin siirto onnistuu, ja päivitys vaikka uusimpaan ei ole hinnan kiroissa.Dongleja on muistaakseni pari, yksi peruskoneelle, ja toinen verkkokäyttöön, max. 5 tietokoneelle.
YV:nä voi kysellä/tehdä tarjouksia

hj

Kyselin itse joskus Surfcamistä käytettyä lisenssiä, mutta antoivat ymmärtää, että ei saisi myydä eteenpäin. Taitaa tosin olla lakiteknisesti niin kiemurainen juttu, ettei "Erkkikään" ota selvää. Voi kuitenkin olla, ettei ainakaan tukea/päivityksiä saa. Kannattanee tarkastaa, joskus noita voi sopiakin, kun ensin juttelee softafirman kanssa.
Harri Joy

hj

Täytynee korjata komenttiani OneCNC:stä, uusimmassa päivityksessä pari mainiota lisäystä aiemmin puutteellisiin 3D-ratoihin ja näkyy tulleen useiden ytimien tukikin.
Harri Joy

ajokki

Plus pisteitä myös täältä Alibrelle.
Olen käyttänyt sitä jo muutaman vuoden ja hinta/laatusuhde on hyvä. Ehkä parasta
ohjelmassa on mielestäni helppo käyttöliittymä. Ei vaadi kauheita koneelta, tuolla
2011 versiolla pyörii parin sadan osan kokoonpano perusläppärillä.
Ohjelmisto myös kehittyy kovaa vauhtia, ja tähän liittyy tiettyjä miinuksiakin. Päivityksen
jälkeen ensimmäiset uudet versiot ovat olleet hieman epävakaita. Korjaus on yleensä tullut muutaman
viikon kuluttua. Toinen juttu on että joitain ominaisuuksia mitä aiemmin on kuulunut Professional
versioon ei enää tule uuden paketin mukana (laajempi ohutlevyosio, kevyt FEM, renderointi).
Kuitenkin lisenssit toimii siten että "vanhoille tilaajille" pois jääneet osiot tulevat päivityksen mukana.
Tästä ei ole haittaa yhden käyttäjän organisaatioissa, mutta jos ostaa uusia lisenssejä myöhemmin
voi olla eri palikat käytössä vaikka uusikin paketti olisi Professional tasoinen.
Itse olen käyttänyt tuota Vault PDM osiota, ja se tuntuu aika toimivalta. Se on itseasiassa
suomalainen M-files tuote, vaikka CAD ohjelma on made in USA.

Myös yhteensopivuus muiden CAD ohjelmien kanssa tuntuu hyvältä. Ainakin Vertexin kanssa liikkuu kokoonpanotkin
mallikkaasti esim STEP formatissa ja monista muista voi lukea tiedostoja suoraan. 3D pdf:t on myös käteviä.

PPJL

Lainaus käyttäjältä: ajokki - 15.12.10 - klo:20:23
Plus pisteitä myös täältä Alibrelle.
Olen käyttänyt sitä jo muutaman vuoden ja hinta/laatusuhde on hyvä. Ehkä parasta
ohjelmassa on mielestäni helppo käyttöliittymä. Ei vaadi kauheita koneelta, tuolla
2011 versiolla pyörii parin sadan osan kokoonpano perusläppärillä.
Ohjelmisto myös kehittyy kovaa vauhtia, ja tähän liittyy tiettyjä miinuksiakin. Päivityksen
jälkeen ensimmäiset uudet versiot ovat olleet hieman epävakaita. Korjaus on yleensä tullut muutaman
viikon kuluttua. Toinen juttu on että joitain ominaisuuksia mitä aiemmin on kuulunut Professional
versioon ei enää tule uuden paketin mukana (laajempi ohutlevyosio, kevyt FEM, renderointi).
Kuitenkin lisenssit toimii siten että "vanhoille tilaajille" pois jääneet osiot tulevat päivityksen mukana.
Tästä ei ole haittaa yhden käyttäjän organisaatioissa, mutta jos ostaa uusia lisenssejä myöhemmin
voi olla eri palikat käytössä vaikka uusikin paketti olisi Professional tasoinen.
Itse olen käyttänyt tuota Vault PDM osiota, ja se tuntuu aika toimivalta. Se on itseasiassa
suomalainen M-files tuote, vaikka CAD ohjelma on made in USA.

Myös yhteensopivuus muiden CAD ohjelmien kanssa tuntuu hyvältä. Ainakin Vertexin kanssa liikkuu kokoonpanotkin
mallikkaasti esim STEP formatissa ja monista muista voi lukea tiedostoja suoraan. 3D pdf:t on myös käteviä.

Tosiaan ohutlevyosio onkin muuten parempi Expertissä nykyään, ite kun ostin sen silloin kun niissä oli samat. STP toimii suht hyvin itelläkin. Itse olen käyttänyt Inventorin ja SW:n kanssa ja suht ongelmitta toimineet. Samoin Vertexistä oon tuonu malleja STP:inä.

Professional versio sisältää kyllä renderöinnin. Se tunnetaan nykyään KeyShottina. Itseasissa Alibrelta on tulossa todella hyvä tarjous, jossa saa noin 200e hintaan todella hyvän renderöintiohjelmiston. Nykyisellä voi tehdä nettikuvia ja pientä mainosmateriaalia.

an-cadsolutions

Vaikka aiheen aloittaja ei Rhinosta tykännytkään, niin itse tykkään käyttää Rhinoa 3D mallinnukseen ja RhinoCAMiä työstöratojen luontiin. Myös RhinoCAM on vastaava, kuin VisualMill, mutta toimii suoraan Rhinossa, kuten Alibressa toimiva CAM ovat Mecsoftin käsialaa. Mecsoft on vääntänyt VisualMillin toimimaan SolidWorksissa.

Kuten sanottua mieltymyksiä ja tottumuksia on paljon, toin vain omani esiin.

-Antti-
AN-Cadsolutions
CAD/CAM/CNC/3D-skannaus/3D-tulostus tekniikan palvelut
http://www.an-cadsolutions.fi
Tampere

ant771

Käytin tuon 30pv testiajan loppuun Alibre Professionalia ja en ole oikein tyytyväinen.. Sain ohjelman kaatumaan pari kertaa päivässä. Yhtään DXF kuvaa en saanut tuotua ohjelmaan.. Käyttö oli epäselkeää ja vaikeaa.

Etsintä vielä kesken. Voi olla, että rhino testiin uusiks! :)

Onko muita ideoita? SolidEdge on varmasti samoissa hinnoissa kuin SolidWorks..
Takamaz EX 15, Mazak QuickTurn 15N, Colchester Master 6,5", Strands s68, Unicum 8, Kitamura MyCenter 2, Versalaser VL-200, Esab Handy Tig 180 ac/dc, Stratasys Dimension SST 768

Jussik

Terve

Edgecam ja sen kylkiäsinä saa todella etuisesti solidworksin.
Tarkempia tietoja tuosta paketista saa pyytämällä YV.

Jussi

PPJL

Lainaus käyttäjältä: Jussik - 12.01.11 - klo:11:14
Terve

Edgecam ja sen kylkiäsinä saa todella etuisesti solidworksin.
Tarkempia tietoja tuosta paketista saa pyytämällä YV.

Jussi

Onko kyseessä rajoitettu SW? Itse näin jossain mainoksen, joten kannattaa olla tarkkana niiden ominaisuuksien kanssa. Mitä siis tarttee ja mitä ei.....

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk