Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Karakartion hionta paikallaan

Aloittaja lekonna, 23.05.17 - klo:07:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lekonna

Morjensta,
tuli modernisointitarkoituksessa hommattua tommonen brotherin TC-215, ongelmana on että vaikka kara sisältä koaksiaalilla mitattuna näyttää suoralta,
työkalun päästä mitattuna on heittoa ihan helvetisti.

koaksiaali:
https://www.dropbox.com/sc/4watmy8g9yzowex/AACnUBccH7qEPCGoUU2aI54_a

työkalu:
https://www.dropbox.com/sc/8cigvcot9zs56q8/AAAAxCM2qhaDP7To3Ez-zw5ja

Karaa kun vilkasee niin syy selviää, sitä on käytetty varmaan sepelin sekoittamiseen.


Eli vinkkejä kaivattaisiin, jos joku tietää hyvän keinon että karan vois hioa paikallaan, tai toisaalta on irroittanut näistä vehkeistä karaputken joskus niin mielelläni otan hyvät neuvot vastaan.


Snowfly

Kellotappa huviksesi tuo ulkopinnasta... että onko vika ennemminkin laakereissa entä kartiossa...
Kartion korjaukseen on olemassa sellaisia erikoistyökaluja ns. kartion hiontaan ja puhdistukseen...
Puhdistustyökalun näet esim. http://epaper.fi/read/1845/ycdyu36f/?p=70 sivulla 124-125.
Huom!!! Tuo on karan puhdistukseen eli se ei poista jäysteitä yms isompaa tavaraa... vaan rasvan yms... valkoiset raidat työkalussa ovat vanua...
Hiovat kartionpuhdistajat ovat erikseen... toinen vaihtoehto on kartiokalvaimen käyttö.

JuKa

Tere,

Paras vaihtoehto on hioa kartio paikallaan. Kartion hiontaa tekee mm. Edufix, Noritek, Konecranes.
Kartion hionta maksaa n. 500-1000€, riippuen paikkakunnasta (matkakorvaukset).
Jos laakerit on huonossa kunnossa, niin kannattaa ne vaihtaa ensin, koska karahionta tekee kartioon seepra raitaa laakerikuulien kohdille... Sellainen erikoinen raidoitus tulee kartiion...

Tietysti jos ja kun laakerit menee vaihtoon, niin sitten karan voi kuljettaa pyöröhiomakoneessa hiottavaksi.

Jussi

lekonna

Morjens,
kellottelin ulkopinnasta, näyttää nollia siinä. sisältä kara näyttää tosiaan sotatantereelta. ongelma paikallaan hiomisessa on että tuntuu noi kaikki hiomavermeet tarvitsevan vähintää 500mm z korkeutta ja sitä ei tossa vehkeessä oikein löydö.

pistin värillä ja tsekkasin paljonko kartiosta ottaa työkaluun, käytännössä ei yhtään.

hj

Sorvaamalla paikallaan koneessa, työkalu puristimeen, nollapiste tarkasti ja menoksi. Ainakin 225:ssä varsin pehmeää tuo karan pinta.
Harri Joy

pave

#5
Morjens, minulla on kans tollane, mites noi kiilat näyttää noin erilaisilta kun miulla? Onhan tämäkin 30:nen kartio? Meneekö työkalu kunnolla noihin kiiloihin? Onko siinä kartio pyörähtänyt karalla?

Tässä video pienen kiinankaran oikaisusta. Ja tiedetään, jotkut on vastaan, mutta toimii:
https://www.youtube.com/watch?v=s-dLhx9rBYQ

Ville Vaho

Oon saanu erilaisia hintoja karan hiontaan, hinnat siinä 1500-2500€. Vaikka olis tehty useampia samoilla kilometreillä. Kone ei ole kaksinen, pyörivä kara ja liukuva akseli. Asetellaan koneen pöydälle kartioon kellottaen, hiotaan ja tarkistetaan tuurnalla. Kara pyörii noin 100 kierrosta ja koneen liikkeet on paikallaan.

Itsellä on sama homma omassa koneessa, mutta laakerit täytyy vaihtaa ensin. Ajattelin valmistaa mielummin koneen jolla hiotaan kun maksaa edes tonnia, koneella olis töitä muuallakin.

En täysin ymmärrä hintaa hionnalle, kolme tuntia siinä usein menee, kone on muutaman tonnin arvoinen millä hiotaan, mies joka tekee saa korkeintaan kolmekymppiä tunti. Hommaa on vaikea tehdä väärin ja poistettavaa materiaalia on hyvin vähän. Liian vähän kilpailua? Moni jättää hiomatta ja turmelee mielummin työt ja työkalujen kartiot. Enemmän sellasta pakon edestä tehtävää....
-vilderi

lekonna

Lainaus käyttäjältä: pave - 23.05.17 - klo:19:12
Morjens, minulla on kans tollane, mites noi kiilat näyttää noin erilaisilta kun miulla? Onhan tämäkin 30:nen kartio? Meneekö työkalu kunnolla noihin kiiloihin? Onko siinä kartio pyörähtänyt karalla?

Tässä video pienen kiinankaran oikaisusta. Ja tiedetään, jotkut on vastaan, mutta toimii:
https://www.youtube.com/watch?v=s-dLhx9rBYQ

Moro, joo ne kiilat on kiinteät siinä karassa, näyttäis siltä että työkalu on pyörähtäny jossai vaiheessa karassa. Laitatko kuvaa minkälainen sulla on se kartio ja miten syvälle työkalu menee? kiiloijen reunassa on selvä jälki, en sitten tiedä oisko ne mitkä ottaa vastaan, vaikea sanoa kun ei oikeen saa väriä kiilojen kohdalle helposti :/

tosiaan 30 kartio pitäis olla.

saa nähdä tuleeko tästä kalua vai pitääkö vaihtaa koko kara+moottori sitten samalla, eli koneesta jäis käytännössä runko jäljelle. Onko irtokaroista suositusta, mikä olis semmonen suht järkevän hintainen vaihtoehto? onko kiinalaiset kiinalaisia?

pave

Mulla on tollaset viistotut kiilat ja joo ne on kanssa yhtäpuuta karan kanssa. Pari millä on rakoa karan otsapinnalla työkalunpitimeen ja kiilakaan ei ota kun jotain 2X2 millin alalta.

Pyöriikö se ihan hiljaisesti 8000rpm? Jos laakerit on kunnossa niin minusta kannattaa kunnostaa.


lekonna

Lainaus käyttäjältä: pave - 24.05.17 - klo:10:14
Mulla on tollaset viistotut kiilat ja joo ne on kanssa yhtäpuuta karan kanssa. Pari millä on rakoa karan otsapinnalla työkalunpitimeen ja kiilakaan ei ota kun jotain 2X2 millin alalta.

Pyöriikö se ihan hiljaisesti 8000rpm? Jos laakerit on kunnossa niin minusta kannattaa kunnostaa.

no on aika erinäköiset :) pyörii hiljaa sen 6000rpm mitä tosta lähtee, vähän nitkutusta kuuluu 100rpm vauhdilla, mutta se tulee luultavasti moottorista.

pitänee alkaa purkamaan sitten laitetta että saa karan irti

pave

Kirjoittelit tuossa alussa modernisoinnista. Meinaakko päivittää ohjauksen?

lekonna

joo, olis se tarkotus. tein kyl post prosessorin mikä ulostaa sitä conversationaalia mitä toi ohjaus vakiona syö sisäänsä, mutta se sarjaprotokollaki on vielä epästandardi, pitäis koodata sillekki oma softansa.

kaikesta tästä koodaamisesta olis palkintona se että sais laittee missä on liiavähä muistia joka ei osaa interpoloida ku xy tasossa, suht tehottomilla servoilla.

Eli modernisointi kyllä kiinostais, se on tässä se syy miks tota karaa nyt ihmettelen, pitäis saada varmuus että aihio on käyttökelponen ennenkun rupee investoimaan ohjaukseen ja servoihin.

lekonna

Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 23.05.17 - klo:20:44
Oon saanu erilaisia hintoja karan hiontaan, hinnat siinä 1500-2500€. Vaikka olis tehty useampia samoilla kilometreillä. Kone ei ole kaksinen, pyörivä kara ja liukuva akseli. Asetellaan koneen pöydälle kartioon kellottaen, hiotaan ja tarkistetaan tuurnalla. Kara pyörii noin 100 kierrosta ja koneen liikkeet on paikallaan.

Itsellä on sama homma omassa koneessa, mutta laakerit täytyy vaihtaa ensin. Ajattelin valmistaa mielummin koneen jolla hiotaan kun maksaa edes tonnia, koneella olis töitä muuallakin.

En täysin ymmärrä hintaa hionnalle, kolme tuntia siinä usein menee, kone on muutaman tonnin arvoinen millä hiotaan, mies joka tekee saa korkeintaan kolmekymppiä tunti. Hommaa on vaikea tehdä väärin ja poistettavaa materiaalia on hyvin vähän. Liian vähän kilpailua? Moni jättää hiomatta ja turmelee mielummin työt ja työkalujen kartiot. Enemmän sellasta pakon edestä tehtävää....

juu niinpä, eihän tuo kovin kummonen laite tommone hiomakone ole. oikea kulma, pyörivä kivi ja yksi liike. harmi että ne on kaikki niin turkasen korkeita z suunnassa, ei mahdu pikkukoneeseen millään.

pave

Toi Jonne tuo LNC-ohjauksia maahan ja sillä on kaikki tiedossa, millä saa työkaluvaihtajan ja kaikki toimimaan.
https://www.youtube.com/watch?v=Izjg5E5TMQY&t=22s

lekonna

Lainaus käyttäjältä: pave - 24.05.17 - klo:12:15
Toi Jonne tuo LNC-ohjauksia maahan ja sillä on kaikki tiedossa, millä saa työkaluvaihtajan ja kaikki toimimaan.
https://www.youtube.com/watch?v=Izjg5E5TMQY&t=22s
Juu Jonnen kanssa on tullut puhelimessa juteltua, sinne suuntaan olin kallistumassa. jahka ny sais tuon turkasen karan kuntoon..

pitää ruveta nyt vkl irrottelemaan sitä sitten koneesta. ei kellään sattuisi olemaan kokemusta moisesta hommasta brotheriin ?

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk