Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Tee-Se-Itse -kara

Aloittaja Makeek, 18.11.16 - klo:16:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Makeek

Huvikseni pyöräytin tuollasen kyhäelmän. Oliskohan tuosta ihan oikeeseenkin käyttöön?

Edit. ja heti perään huomasin, että akseli tipahtais lattialle tuolla rakenteella :)

petko

Juu, periaatteessahan tuo on ok koska aksiaalikuormitus hoidetaan mahdollisimman lähellä työstettävää kappaletta.
Karaputken lämpeneminen työstön aikana ei siten vaikuta niin paljon z-suunnan virheeseen.
Laakerin sisäkoolin lukitus olisi tietysti hyvä olla olemassa niin kara ei tippuisi lattialle taikka varpaille;)
Täällä foorumillahan taisi jo ollakkin joitain todella hyviä kararatkaisuja..
Mulla saattaisi olla joitain ylimääräisiä kara-akseleita ja vanhan työstökeskuksen kokonainen bt-40 kara laakereineen, laita yv: tä jos kiinnostaa.
-Pete

Makeek

#2
Oon tässä huvikseni (ja ehkä puolitosissani) suunnittelemassa tuollasta porajyrsintä. Enemmänkin poraukseen kuin jyrsintään. Nykynen pylväsporakone kun luistattaa hihnoja turhan herkästi kun mennään suurempiin teriin. Klappiakin tuntuu löytyvän sieltä/täältä. Siksi hammashihnavetonen/kuulajohteellinen vempele suunnitelmissa. BT40 on suunnitelmissa, koska siihen saa MK4-morseakin kiinni, BT30 taitaa jäädä korkeintaan MK3:een.

Tuo kara-akseli vaan tarttee olla melko pitkä, koska sinne tulee kaksi hammashihnapyörää, jotka liukuu akselilla.

Päivitetyssä versiossa laakereiden välillä tuollanen holkki ja se rutistetaan laakereiden väliin mutterilla. Muutama lukitusruuvi varmistuksena. Alhaalta halkaisija 160mm, laippa 220mm, ylhäältä 140mm.

Ville Vaho

Jos kiilahihna luistaa, ei se ole hihnan vika. 9 kappaletta kiilahihnaa pitää varmasti ja on helpompi toteuttaa. Ehkä kaksikin riittäisi. Myös hihnan nopeus (pyörien halkaisija) ja välityssuhde vaikuttaa.... Pylväspora on aina kompromissi hihnan suunnittelun puolesta... En suosittele käyttämään kiilahihnaa, mutta sanonpa vain...


Morse nelonen kuulostaa kierrosluvulta 100, jyrsintä 3000, sähkömoottori usein 1500. Välityssuhteita on syytä olla kahdessa portaassa, 1/2 ja 2/1 suhde yhdessä välityksessä ei taida vielä riittää. Sopivia välityksiä kahdet perätysten ja tamulla loput.

Karaan välipalikat laakerien väliin, saa haettua välykset itse sopivaksi. Ja tulee tukevuutta. Peräpäähän laakerin ulkokooli löysähköön pesään, pesän pohjalle pari jousta painamaan laakeria.

Itsellä on kovat himot rakentaa sähkömoottorista kara sorviin, onneksi ei ole ongelmia vapaan ajan suhteen. Staattorista akseli mäkeen, päätyihin koneistaen laakereille uudet laipat. Tassullinen moottori istuu hyvin sorvin karalaatikon paikalle... Eikä mistään kaukoidän alumiinisesta, ku joku valurautainen 365 päivää yhtä soittoa pyörimään tarkoitetusta...
-vilderi

Makeek

#4
Kahta hammashihna/kiilahihnavälitystä tuohon oon mallannu. Pääasiahan tässä olis saada kierrokset riittävän alas, että voi isommallakin poralla vetää polttamatta terää. Mulla ei oo kauheesti hajua mitä 2,2kW 1000rpm motti tekee 4:1 välityksellä kun moottoria pyörittää 100rpm kierroksilla. Hyytyykö moottori?

Kiilahihnoja 3kpl per välitys on varmaan halvempi toteuttaa kuin 1kpl hammashihnoja. Kolmella remmillä varmaan löytyy pitoa riittävästi. En oo diplomi-insinööri, joten en jaksa laskea mihin riittää.

JuKa

Eipä tuohon kummosta hammashihnaa tarvita, joten hintaa tulee hammashihnalle pauttiarallaa 30-60€.
Kiilahihnoilla toteutettuna hinta on varmaan sama. Kiilahihnat on hiljaisempia, mutta hammashihna on varmempi ja siksi niitä käytetään työstökoneissa.
Sen sijaan kannattaa miettiä laakerointia ja sen toteuttamista. Jos haluat hyvän ja riittävän laakeroinnin, niin lähtisin vähintäänkin 7013 viistokuulalaakereilla toteuttamaan tuota. Hintaa laakeriparilla lienee 350-600€...

Makeek

Itte hihnahan ei paljoo maksa, mutta hammaspyörät kylläkin. Mutta onko tuon 7212-laakerin korvaaminen ehdottamallasi nyt kovin välttämätön? Näistä 72xx-laakereistahan täällä on useasti puhetta. Luulisi porakoneeseen riittävän. Perustele vähä tarkemmin miksi täytyisi ottaa 7013-laakerit?

erppe

Varmasti käy nuo 7212 laakerit, kun et kovin kovaa pyörittele. Voitelu ja jäähdytys kuntoon jos tarvii kovempaa pyörittää.

Mulla omassa pikkujyrsimessä kara tehty muistaakseni 7206 lakruilla, rasvaa vaan sisällä eikä huulitiivistettä ollenkaan kun se tekee niin paljon kitkalämpöä, olisko ollu reilu pari satkua radiaalivälystä päätykappaleessa. Yllättävän hyvin toimii noin, rasva ei valu pois omia aikojaan ja pölykään ei näytä löytävän tietään rasvan sekaan. Pyöritellään yleensä 4000-7000 rpm. Kädenlämpöseks se kuumimmillaan on menny. Kuitenkin jonkun sata tuntia jo pyöriny.

Hiekkaranta_92

Lainaus käyttäjältä: Makeek - 20.11.16 - klo:14:28
Kahta hammashihna/kiilahihnavälitystä tuohon oon mallannu. Pääasiahan tässä olis saada kierrokset riittävän alas, että voi isommallakin poralla vetää polttamatta terää. Mulla ei oo kauheesti hajua mitä 2,2kW 1000rpm motti tekee 4:1 välityksellä kun moottoria pyörittää 100rpm kierroksilla. Hyytyykö moottori?

Moottorihan tuottaa sen 2.2kW mekaanista tehoa nimellis kierrosnopeudellaan, joka on hieman alle tuhannen kierrosta, palamatta. Se vastaa noin 20 Nm. Teoriassa taajuusmuuttajalla ohjattuna tämä 20 Nm on käytettävissä 0hz-50hz, riippuen taajuusmuuttajasta ja sen virrananto kyvystä. Moottorin ottama virta on likimain suoraan verrannollinen vääntömomenttiin. Moottoria ja taajuusmuuttajaa pystyy jonkin verran yli kuormittamaan ilman moottorin palamista, mutta tässä kohtaa täytyisi siirtyä hieman syvemmälle koneen lämpenemiseen.  Moottorin näkemä momentti pienenee välityksen suhteessa. Näin kuormitettavuus karalla olisi teoriassa 80 Nm.

Käytännössä tämä kuitenkin vaatii hyvän vektori ohjatun taajuusmuuttajan (kenties myös anturin moottorin akselille) ja erillis puhaltimen moottorille.

JuKa

Tein just tuollaiseen BT 40 kartiolla olevaan jyrsinkoneenkaraan laakerirempan ja siitä tuli tuo 7013 mieleen.
Kunhan karasta tulee tarpeeksi jäykkä ja jää tarpeeksi seinämävahvuutta, nin voi vapaasti valita sopivat laakerit. Karalaakerit on yleensä työstökoneissa kevyesti esijännitetyt ja se tarkoittaa n. satkun esijännitystä tuollaisessa laakerikoossa. Monesti väliholkeilla laakerointiin on tehty lisää esijänitystä, jolloin esijännitys muuttuu mediumiin tms. Tällöin väliholkeissa on pituus eroa pari satkua, niin että laakerit esijännittyy.

Porakoneeseen riittää varmaa ihan peruslaakerit ja pienet välykset. En huomannutkaan, että olit jo ehdottanut tuota 7212 laakeria.

Onnea projektiin!

Makeek

Mistähän materiaalista tuo karan akseli täytys tehdä, että sen saa karkaistua kartion osalta? Täytysköhän sitä ruveta suunnitteleen 750rpm moottorin hankkimista tuohon. Ei tarttis rääkätä mottia pienillä kierroksilla niin paljoa. Toki välitystä voi aina kasvattaa, mutta alkaa tuleen hihnapyörästä aika suuri halkaisijaltaan.

NiVa

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Makeek

Lainaus käyttäjältä: NiVa - 22.11.16 - klo:18:16
Moikka!

Mikähän laakerointi noissa mahtais olla? Olis vaan ihan kohtuu hintainen paketti,,, tosin rahtikulut nostaa paljon.
http://www.aliexpress.com/item/BT40-Taper-Chuck-3000W-3KW-4hp-Power-Head-Power-Unit-Machine-Tool-Spindle-3000RPM-for-CNC/32533095609.html?spm=2114.40010208.4.13.vkcxle

It has 5bearings inside:3pcs 6008Z,2pcs 6007Z. Eli ei mitään ihmelaakereita.

Jussik

Terve

Multa löytys 40 kartiolla oleva pinoli mallinen kiinan kara hyllystä.
Käyttämätön vähän pintaruostetta ottanut (ei kartiossa).

Lähtisi kohtuullisella hinnalla, jos tarvetta

ttontsa

Lainaus käyttäjältä: Jussik - 22.11.16 - klo:23:25
Terve

Multa löytys 40 kartiolla oleva pinoli mallinen kiinan kara hyllystä.
Käyttämätön vähän pintaruostetta ottanut (ei kartiossa).

Lähtisi kohtuullisella hinnalla, jos tarvetta

Kuvaa?
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk