Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Mistä ja millä hakusanoilla metallit harrastusprojekteihin?

Aloittaja Seppo K, 28.09.13 - klo:13:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Seppo K


Oulun seudulla vaikutan ja jotain pientä on tullut harrasteena rakenneltuakin, mutta edelleen on kovasti hakusessa sopivat materiaalilähteet projekteihin. Aiheeseen liittyy myös yhden valmennuskurssin pieni harjoitustyö, joka ylitti kynnyksen luoda teille arvon osaajille avoimen kysymyksen aiheesta hieman laajempana.


Mistä normaali kuluttaja löytää projekteihinsa sopivaa materiaalia - siis metallivoittoisista puhutaan?
Eikä tässä pidä liian tiukkapitoisesti rajoittua yksittäiseen kuluttajaankaan, mikäli yrittäjä kokee painiskelevansa joskua saman haasteen kanssa.

Mistä harrastelija löytää tietoa saatavilla olevasta materiaalista: mallit, tyyppimerkinnät ja mittakuvat, ja vielä enemmän: tietoa materiaalin soveltuvuudesta erilaisiin kohteisiin, ja edelleen työstöarvoista?


Metallimyyntipisteitä en ole turhan montaa kohdannut, ja hieman epäilyttää heidän suhtautuminen pienostoihin. Eivät taida pitää tiskille tupsahtavista pienostajista/kyselijöistä kovinkaan paljon. Onkohan olettamani väärä? Onkohan tässä maantieteellisiä eroja?

Jotta "hattu kourassa anelemassa" -tunnetta voisi välttää, onko metallin osto verkon kautta tarjolla missään - siis Suomen alueella?
Toimiiko se ja kuinka joustavasti?
Kokemuksia? 
Millähän hakusanoilla oikeaa materiaalia löytäisi? Miten osaa hakea sopivaa omaan käyttökohteeseen?
(Ihan vapaasti kuvaillen, kiitos)

Miten toimitukset?  Metalli tahtoo painaa reilusti ja pituuttakin on materiaalissa helposti se 6m tai jotain, niin onko ainoa optio löytää materiaali lähiliikkeestä ja taiteilla kotiin ylipitkän kuorman kanssa sini-valko -autoja vältellen?
Miten rahdit ja liikkeiden palvelut tässä eroaa? 


Voisihan tähän viestiin tietysti kysyä/kommentoida myös mikä olisi "toiveiden tynnyri" hyvälle materiaalitoimittajalle ja kuinka asia käytännössä toteutuu Suomen niemellä?
Jospa joku materiaalitoimittaja sattuisi aiheen vaikka näkemään.
Seppo Köngäs

Tapani Honkanen

Työelämässä kaiki oli helpompaa. Nyt mitätöntä eläkeläisen elämää kärsiessä tuskaa lisää mahdottomuus hankkia juuri noita metalleita. Kyselin tässä muinoin vaikapa alumiinisuorakaideputkea. Se oli vähän isohkoa mutta Thyssen Groupista sitäkin sai ja myyvät köyhälle, siis ei tarvitse olla arvonlisävelvollinen. Tosin myyvät salkokaupoilla vain. Tukkurit ovat kyllä vähissä ja eivät myy yksityisille. Rautakaupat ovat kyllä aivan toivottomia paikkoja. 
Meidän foorumin jäsenillä monellakin on monenmoista toimintaa ja käyttävät materiaalia maan ja taivaan välillä. Uskaltaisin toivoa heidän paristaan hyväntahtoisuutta myydä pieniäkin eriä.
Tänne vaan rohkeasti mielihaluja esille ja toivomaan parasta.

Juha Hietamäki

Oliskohan ollu TTontsa täällä foorumilla, joka kauppasi metallia sahattuna jopa määrämittaan.

mpr

Kyllä TTontsa myi minullekin alumiinia toimitus toimi hienosti suosittelen.

pave

#4
Juu, TTontssaa suosittelen ja sitten kyselyt tänne foorumille vaan.

Jokunen viikko sitten tilasin Onniselta saumatonta putkea. Pari viikkoa meni siihen että pääsin asiakkaaksi, pari viikkoa lisää toimituksen odottelua. Kun hain kanget peräkärryllä huomasin materiaalin fe37:ksi, vaikka moneen kertaan kyselin että onhan varmasti fe52:ta.
No tehdään siitä sitten ja toivotaan parasta.

Seppo K


Juu, TTontsa:n kyllä tiedän ja jo aiemmin oli puhetta että häneltä saa harrastelijaystävällisesti pieniäkin palasia - kiitos hänelle.

Edelleen kuitenkin pohdiskelen tätä tarvetta yleisemmin - siis jos TTontsa:a ei olisi.
Mistä ja miten TTontsa:a tuntematon tarvittavat metallit pystyisi hankkimaan?

(Kysymys siis liittyy tuohon pienimuotoiseen harjoitustyöhön omien tarpeiden ohella.)
Seppo Köngäs

Jussa

Varmaan Palametalli, sah-ko ja se yksi romukauppias Oulun kaatiksen lähettyvillä, olikos se oulun metallimyynti, ovat jo tuttuja..? Viimeksi mainitusta hain itse viimeksi romupalkkeja ja 30mm teräslevyä jyrsimen osiin ja satuinpa saamaan ison palan 10mm alumiinilevyäkin. Palametallista saa ainakin alumiineja ja terästä..? Yksi paikka mistä itse olen ostanut on Lapin metallikierrätys. Hinnat näkyy muistaakseni nettisivuilla ja valikoima on ainakin ollut laajaa. Tosin taitaa saatavuus rajoittua noilla ihan peruslaatuihin, s235/s355.. Tai perus alu. Sah-kolta luulis saavan jotain muutakin..? Hinta voi olla jotain muuta..

pave


viilari

Tattarisuon romukaupat,sieltä olen usein tarvittavar aineet löytänyt.

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: pave - 02.10.13 - klo:22:57
En ole kokeillut mutta:http://www.terasrenki.com/

Mä en ole ostanut täältä ja mun kokemukset ovat puutteeliset. Pari kaveria on ostanut sieltä ja sanoo, että metalli on luvattua laatua, mikä on todella iso plussa ja sen pitäisi olla perusvaatimus. Minä yritin ostaa tiettyä metallia ja koska Lahteen on kuitenkin jonkinlainen ajomatka, niin soittelin etukäteen ja yritin urkkia jotain hintaindikaatiotam kilohintaa tms. Kaveri ei suostunut sanomaan mitään muuta, kun että hän ei halua antaa mitääbn kilohintaa, vaan se riippuu.....Joten en sitten viitsinyt lähtee ajamaan sellaista matkaa huhuhinnan perässä. Mä ymmärrän, että maailmanmarkkinahinnat, romuhinnat ja tietyt sisätiloissa pidetyt ja laatu/valmistuerää myöten jäljitettävät metallit ovat erihintaisia. Mutta mä halusin jonkinlaisen hintaindikaation ja kun en sitä saanut, niin en sitten etsinyt.

Puukontekokurssille sitten oli teräsrengin hiiliterästä lattana ja siitä maksettiin jonkinlainen kilohinta, mutta se oli sen arvosta, kun ottaa huomioon, että olis vähän ketuttanut, jos se ei oliskaan lähtenyt karkenemaan tai sisällä olis delaminaatiota.

Ihan mielenkiinnosta kuulisin enemmän kokemuksia tuosta....kannattaako sielä käydä ja mikä siinä on hintapolitiikka?

Paikallisessa romiksessa oli nuorrutusterästangossa vielä myytävänä stenin laput kiinni (34CrNiMo6) ja siitä pyydettiin 2,4€/kg (tai saattoi olla 2€/kg)...muistaakseni. Oliskin ollut 42CrMo4 tai C45, niin olisi tullut kaupat, vaikka tolla hinnalla. Sitten laanissa ollut oli kuulema jotain "perusterästä FE52 tms", vähän vaikea arvata mitä se sitten oikeesi oli, mutta pitää käydä hakemassa yksi katkaistu 6m kanki jotain 25 mm ja katsoo sorvaantuuko se ja saako siihen kierteitä ja reikiä.

Erityisesti automaattiteräs on ikävää hankittavaa...yhtä yleistä kun kanan hampaat pienissä määrissä ja ohuina tankoina.

PekkaNF

timopen

Mitenköhän ne tuolla Ovakolla suhtautuisivat pienostajaan... kerran olen Imatran terästehtaalla käynyt ja esittelijä mainitsi, että tehtaalta voi ostaa suoraan, mutta minimitilaus on 5000 kg. Pienemmät määrät Ovakon teräksiä sitten Turengin myyntipisteestä. En googlella nopeasti löytänyt muuta kuin tuon pdf:n: http://www.ovako.com/Global/Downloads/Product_information/Bar_products/FI/Turenki%20Steel%20Service%20Center%20Varastoluettelo%202013.pdf

Tuolta vaan voisi saada sitten sitä mitä tarvitsee (lähinnä mietin tuota automaattiterästä, mitä PekkaNF aikaisemmassa viestissä mainitsi). Ovakohan kuitenkin tekee sitä M-käsiteltyä terästä (oliko siinä nyt kalsiumia seassa?). Voishan tuolta kysyä ja varmaan myyvätkin.... toinen on sitten, että jos pitäis tilata niin toimituskulut nousee äkkiä aika korkeiksi verrattuna niihin teräksiin mistä pitäis maksaa...

Värimetalleja kerran tilattiin kaverin kanssa Johnson Metallilta ja se kävi ainakin aika näppärästi... hinnoittelu tais olla selvä, että varastokoot oli tyyliin 8 e/kg (punametalli) ja sitten katkaisusta jotain (ei muistaakseen hirveän kallis) ja postin kautta muistaakseen laittoivat.

- Timo

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk