Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Laakeripesien teko linjaporauksella

Aloittaja jyrki.j.koivisto, 01.04.15 - klo:09:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ttontsa

Lainaus käyttäjältä: NiVa - 03.04.15 - klo:20:08
Moikka!

Tässä videoo vastaavasta hommasta.
https://www.youtube.com/watch?v=N2Tf7t37HAM

No tuo mun konsti epäonnistuu mikäli pötkylään on hitsattu epätasapainon tuova 100kg jalusta kiinni  ;)

Mutta veikkaisin että oheisen videon kätöstelyyn nähden syntyy parempi lopputulos. Reiän halkaisijaa ois kiva myös mitatakin ja säätää terän syöttöä. Varmaan sais pesä olla toleranssissa
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

pave

#16
Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 04.04.15 - klo:08:54
No tuo mun konsti epäonnistuu mikäli pötkylään on hitsattu epätasapainon tuova 100kg jalusta kiinni  ;)

Mutta veikkaisin että oheisen videon kätöstelyyn nähden syntyy parempi lopputulos. Reiän halkaisijaa ois kiva myös mitatakin ja säätää terän syöttöä. Varmaan sais pesä olla toleranssissa

No nimenomaan! Ajattelin ensin olla hiljaa, mutta kun kommentoit, pitää sanoa, että ei sovi laakeripesien tekoon tuo viritys.

timopen

Ömm... meniköhän multa nyt jotain ohi vai oliko kommentti sarkastinen?

Videon tapa olisi ainoa, millä itse saisin kyseisen homman tehtyä.... tuossahan ei tehty laakeripesiä putken päähän vaan avarrettiin koko (n. 1 metrin pituinen) putki sisältä.

Tietysti muutkin tavat tuon homman tekemiseen kiinnostaisi?

- Timo

Lainaus käyttäjältä: pave - 04.04.15 - klo:09:52
No nimenomaan! Ajattelin ensin olla hiljaa, mutta kun kommentoit, pitää sanoa, että vihaksi pisti kun näki tuon videon. Jos kaveri ei parempaan pysty, olisi hyvä vaihtaa alaa!

pave

No joo, tuli hieman hätäiltyä.
Pelkän reiän teko noin on ok, mutta laakeripesät kumpaankin päähän linjaan ja mitoilleen on eri homma.

jyrki.j.koivisto

Tuo Keith Fennerin tuubikanava on jo tullut tutuksi, justiinsa tuota videota en muista katsoneeni.

Herralla on asian tiimoilta pari videota missä koittaa asiaa valaista

https://youtu.be/1lLBAOUXrX8
https://youtu.be/7RfWJb11kYc

mpr

Lainaus käyttäjältä: pave - 04.04.15 - klo:11:13
No joo, tuli hieman hätäiltyä.
Pelkän reiän teko noin on ok, mutta laakeripesät kumpaankin päähän linjaan ja mitoilleen on eri homma.
Kyllä mielestäni laakeripesienkin teko onnistuu noin. Linjaanhan ne tulevat väkisinkin kun kappaletta ei irrotella välillä. Laakeripesän koneistusta varten erilainen terä, ja luotettava menetelmä sen säätämiseen. Mittaaminenkin haasteelisempaa muttei mahdotonta. Hidastahan tuo on mutta onnistuu.

jyrki.j.koivisto

Arbogan moottorinvaihto ei ole oikein läpihuutojuttu niin pitää tuolle toista pyöritintä kehittää. Pitää vielä värkätä kolmas tuommoinen laippa mihin siirrän yhden noista laakereista ja veto niiden välistä. Tankoon pitää ajaa kiilaura. Pyöritittimen ja tangon välissä on teflonpusla ja kiila jää jumiin kahden laippalaakerin väliin. Moottorin veto ei tule tuolle puolen kuin mitä kuvissa on.



pave

Lainaus käyttäjältä: mpr - 04.04.15 - klo:14:01
Kyllä mielestäni laakeripesienkin teko onnistuu noin. Linjaanhan ne tulevat väkisinkin kun kappaletta ei irrotella välillä. Laakeripesän koneistusta varten erilainen terä, ja luotettava menetelmä sen säätämiseen. Mittaaminenkin haasteelisempaa muttei mahdotonta. Hidastahan tuo on mutta onnistuu.

Kyllä onnistuu, mutta millä ajalla. Ttontsan systeemillä se on se viidenkympin hömma.
Mutta et mtn, jatkakaa.  8)


mpr

Yksinkertaisempi veto tulisi akselin päästä nivelakselilla jossa tarvittavan syöttöliikkeen pituinen liukuputki.

http://www.sks.fi/www/_Ristinivelet-ja-nivelakselit

jyrki.j.koivisto

Veto on tuommoinen kun nyt sattui nuo palikat jo olevaan valmiina, ei tuotakaan ole vielä lukkoon lyöty. Moottorikin on jo yhteen tamuun parametroitu valmiiksi.

Tuo booriholkki kävi tässä myös mielessä, se vain pitäisi saada tuohon tangonpäähän jotenkin sopivasti kiinni samoin moottorikin joka pitäisi johonkin lukita ja semmoinen hollkkikin pitäisi sitten myös ostaakin.

Tässä ei ole vielä tuota syöttöä ollenkaan, tällä tapaa kumpikin pää jäisi vapaaksi ja ehkä jotenkin saisin tuonne moottorin puolelle ruuvin millä ajaa tankoa sen 50mm puoleensa.

mpr

Lainaus käyttäjältä: pave - 04.04.15 - klo:14:19
Kyllä onnistuu, mutta millä ajalla. Ttontsan systeemillä se on se viidenkympin hömma.
Mutta et mtn, jatkakaa.  8)
Ilman muuta sorvilla jos voi. Mutta jos oletataan ettei kappaletta saa pyörimään sorviin epätasapainon tms. takia.

Myös työ järjestyksellä on merkitystä, muistan entisessä työpaikassa. Alihankkialta tuli laakeri pesiä, sorvattuja pyöreitä kappaleita kunnon seinämävahvuuksilla mutta tilan puutteen vuoksi pesiin jouduttiin jyrsimään ulkopuolelle pari tasoa. Sen jälkeen laakerit eivät enää menneet kunnolla paikoilleen, kun asiaa tutkittiin niin pesät olivat soikeita. Tasojen koneistus sai sen aikaan, menetelmää muutettiin mittaan sorvaus tehtiin vasta tasojen jyrsinnän jälkeen

jyrki.j.koivisto

#26
On se vaan turhan hankala koittaa remmien kautta tuota pyörittää joten päädyin nyt siihen että tanko ja moottori liikkuu.

Oli tuommoinen jämäpala lineaaria ja yksi tuohon joku päivä ehkä valmistuvaan sorviin varattu kelkkakin. Piti kuusiokolopultit upottaa että sai tarpeeksi tilaa moottoril alle. Vielä pitäs ABB sovittaa tuohon levyyn. Tuo niin sanottu akselikytkin on erittäin jäykkä... :) voi olla että linjauksesta tulee ongelmia.

Optimistisesti porasin ensin reijät kelkan pulteille 8mm poralla, joutui ajamaan 8.5mm poralla uudestaan. Olin muka mitannut ensimmäisen reijän tarkasti...




jyrki.j.koivisto

Tuommoinen siitä kai sitten tulee, vielä pitää laakereiden korkeus sovittaa uusiksi moottorin akselin kanssa samalle linjalle. Pitää kai ajaa laakerinpulteille 12 millin urat pystysuuntaan. Keskireikäkin pitää suurentaa siitä 35 millistä.

Ite aihio tulee vähän samanlaisella systeemillä kuin sorvin nämä steady restit (Suomenkielinen nimi?) Kaksi semmoista tuohon.

Moottoripukkiin saa nyt nätisti ruuvin millä ajaa tuota syöttöä ja saa siihen vaikka digitaalitönärin mittaamaan matkaa. Luultavasti käytän kuitenkin mekaanisia stoppeja joko tuossa hydrauliakselissa tai sitten tuossa rungossa. Akselista saisi tarkemman tuloksen kun linjavirheet poistuis.

Tuo akselikytkin pitää miettiä vielä uusiksi. Moottorin akseli on 19 milliä niin pitää siihen hommata uusi oikean kokoinen rinkula. Asennan sen niin taakse kuin saan ja yhdistän hydrauliakseliin haponkestävällä putkella johon leikkaan uria.

Yllättävän pitkä systeemi.





jyrki.j.koivisto

Pitihän sitä koittaa pyörittää heti kun sai sen vähänkään mallilleen. Yllättävän tasanen käynti tuossa ABB:n moottorissa, toivottavasti vääntö riittää edes johonkin.

Pahin ongelma tuossa jäykässä akselikytkimen tekeleessä on se että hydraulivarren puolella on vain yksi kiristysruuvi, laiskotti pahasti kun tein tuohon toiseen kaksi uutta. Nyt se yksi ruuvi painaa linjan epäkeskosesti noissa on kun on sen verran löysää välissä.

https://youtu.be/IobfS1ltAYA

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk