Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Foamin koneistusta

Aloittaja Epeli, 15.01.21 - klo:22:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Epeli

Foamin koneistusta

Löytyisköhän pääkaupunkiseudulta sopuhintaan joku paikka missä voisin käydä jyrsityttämässä pehmustemateriaalia?
Kyseessä on kengänpohjallisissakin käytettävää EVA-foamia, joka on helposti koneistettavaa. Itselläkin cnc-jyrsin on, mutta nyt tarvitsisi isomman satsin kerralla työstettäviä osia ja omassa routerissa loppuu pöydän pinta-ala kesken.

Materiaali olisi 12mm paksua ja sitä olisi 115x75cm arkki.
Toiselle puolelle ajetaan 5mm upotuksia (näitä olen tehnyt 6mm terällä) ja tarvitaan myös T-uraterää 10mm halkaisijalla ja 3mm korkuisena sekä 4mm tasapäinen terä.
Materiaali koneistetaan myös toiselta puolelta ja sinne tulee 3mm pyöristyksiä, joita voi ajaa profiiliterällä, jos löytyy, itse olen hieronut nuo viisteet 4mm pallopääterällä mikä toki vähän hidas tapa.
Lopuksi kappaleet leikataan irti jatkamalla syvemmälle siitä mihin viiste loppuu.

Otahan yhteyttä, jos sinulla mahtuisi tuollainen arkki koneeseesi!
Tosiaan ei vaadi mitään järeää konetta, kun materiaali on hyvin pehmeää.
Kohdistuksen kanssa pitää olla toki tarkka, kun ajetaan molemmin puolin ettei tule muotopuolia.

Jos hinta ei karkaa tähtitieteelliseksi niin näitä arkillisia voisi jatkossa tulla toivon mukaan useamminkin.

Katso koko ilmoitus

Epeli

Lisätään vielä tähän laajennus, että jos ei pk-seudulta löydy ketään niin kiinnostaisi kuulla mikäli jossain päin Suomea onnistuisi.
Kyllähän tuo tavara Matkahuollolla kulkee...

pave

Hei,

Mulla on Espoossa Brother, pieni työstökeskus. Saattaisi siinä nämätkin mennä.

Ota viikolla yhteyttä, jos kiinnostaa.

  Paavo Hesse
  www.metalguru.fi
  pave@metalguru.fi
  045-6789888

Epeli

Mahtavaa 🙂
Minäpä soittelen sinulle!

Just tuossa ajelin omalla vekottimellani tuota foamia.
Tein jigin jossa on pultteja pystyssä, jotka menee foamin läpi vastaavilla paikoilla olevista rei'istä.
Tuolla jigillä pyrin helpottamaan kappaleen kääntämistä ja se mahdollistaisi myös sen, että voisin ajaa yhdellä terällä useampia foamin palasia putkeen ja sitten taas seuraavalla terällä uusi kierros. Jigistä huolimatta meinaa silti aina tulla pykälä kappaleen reunaan siihen kohtaan missä ala- ja yläpuolen ajourat kohtaa.

Nyt olen tehnyt niin, että ajan pohjapuolen upotukset ensin ja viimeisimpänä ajona pohjapuolelta ura parin millin päähän yläpinnalle tulevan viisteen alareunasta. Sitten käännän kappaleen ja teen ensin viisteen ja sitten ajan 2,5mm syvemmällä uralla kappaleen irti... ...Ja huomaan, että paikoitellen ylä- ja alapuolen urat eivät ole tulleet kohdakkain. Jotenkin tuo vissiin vääntyy työstettäessä tuo foami ja siitä tulee tuota heittoa. Heittoa näyttäisi tulevan kappaleen kapeimpaan kohtaan aina eniten🤔

Pitää huomenna kokeilla niin, että teen ensin yläpinnan ja en tee siihen mitään muuta kuin viisteen. Sitten pohjapuolelta ajan upotukset ja vedän reunaa kiertävän irrotusuran 11,5mm syvyyteen asti. Tuolla tavalla luulisi ainakin tulevan suoran reunan ilman pykäliä ja heitto korkeintaan näkyisi viisteen leveyden vaihteluna.

Tai ehkä pitäs tehdä niin, että ajais pohjapuolen ja leikkaisi sitten pohjan kautta koko kappaleen irti. Sitten oliskin jigi johon pohjapuolen upotus istuu ja sen avulla ajettais yläpinnan viistet.

Epeli

Tämä näyttää toimivan
" Tai ehkä pitäs tehdä niin, että ajais pohjapuolen ja leikkaisi sitten pohjan kautta koko kappaleen irti. Sitten oliskin jigi johon pohjapuolen upotus istuu ja sen avulla ajettais yläpinnan viistet."

Ei tuu enää pykäliä🤓

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk