Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Mazak Quickturn 10N ongelma

Aloittaja 131rally, 12.06.18 - klo:11:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarmo Y

Lisäksi mazakissa on leukojen liikkeen säädön tunnistuksen parametri että paljon ne saavat liikkua.

Snowfly, tai kuka tahansa, osaatko sanoa mikä tämä leukojen parametri on jos sellainen on olemassa?

Ostin pitkään seisseen mazak qt20  T1  jonka leuat ei liiku kumpaankaan suuntaan, polkimista lähtee signaalit, sähkökaaviota ei ole, hälytyksiä ei tule. Kara pyörii ja kaikki muu näyttäis toimivan paitsi leuat.

Ville Vaholle kiitokset avusta jolla selvitettiin ettei karaputki ole jumissa, magneettiventtiileistä suoraan painamalla leuat avautuu ja sulkeutuu, öljyllä toimii siis, 10" pakka. M koodeja ei ole kokeiltu enkä tiedä miten se mazakissa tehdään, en ole koskaan mazakiin perehtynyt.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Jarmo Y - 15.10.18 - klo:10:09
Snowfly, tai kuka tahansa, osaatko sanoa mikä tämä leukojen parametri on jos sellainen on olemassa?

Ostin pitkään seisseen mazak qt20  T1  jonka leuat ei liiku kumpaankaan suuntaan, polkimista lähtee signaalit, sähkökaaviota ei ole, hälytyksiä ei tule. Kara pyörii ja kaikki muu näyttäis toimivan paitsi leuat.

Ville Vaholle kiitokset avusta jolla selvitettiin ettei karaputki ole jumissa, magneettiventtiileistä suoraan painamalla leuat avautuu ja sulkeutuu, öljyllä toimii siis, 10" pakka. M koodeja ei ole kokeiltu enkä tiedä miten se mazakissa tehdään, en ole koskaan mazakiin perehtynyt.

Kaikesta päätellen tarkistaisin seuraavan ensiksi... jos kone on läheskään samanlainen kuin Nexus niin ne löytyy sieltä...
Eli karaputken päästä pitäisi löytyä 2 induktiivista rajakytkintä, jotka seuraavat karaputken laipan liikettä (en parempaa termiä keksinyt tähän). Nämä näkyvät heti kun sen karaputken päässä olevan ison runkopellin ottaa pois.

Jos nämä löytyvät niin laitatko kuvan missä tilassa ne ovat tällä hetkellä ja palaako niissä valo kun kone on päällä.

Jarmo Y

Nexuksen kanssa on samaa ehkä nimi Mazak. Tuskin näissä mitään valoja on ellei valot ole sitten jollain piirilevyllä, tiedän kyllä mitä tarkoitat, oon säätänyt fanuc sorvista rajoja valoineen mutta voin tarkistaa. Ilmarako on noin 10mm anturista laippaan.
Fanuc antoi hälytyksen rajoista, tämä ei.

Uskoisin että tankolaite on ollut käytössä mitä tässä ei enää ole, siksi ajattelin että onko jotain parametriä muutettu tankolaitetta varten ja nyt pitäisi muuttaa takaisin.  10 mm ilmarako tuntuu isolta mutta kun en tiedä onko mahdollisen tankolaitteen takia sitä jouduttu suurentamaan.

OP1-OP16 parametrit ovat hämärän peitossa että mihin ne vaikuttavat, on laitettu manuaalin mukaan joka ei välttämättä ole juuri tämän koneen manuaali.

Koneen takana releiden määrä ei ole tiedossa montako puuttuu koska tyhjiä paikkoja on 5-6 kpl joihin tulee johdot, monesta puuttui lukitus ja yksi rele olikin puoliksi irti ja yksi lattialla kaapin sisällä....kaikki muut manuaalit on paitsi juuri sähkökaaviot.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Jarmo Y - 15.10.18 - klo:16:34
Nexuksen kanssa on samaa ehkä nimi Mazak. Tuskin näissä mitään valoja on ellei valot ole sitten jollain piirilevyllä, tiedän kyllä mitä tarkoitat, oon säätänyt fanuc sorvista rajoja valoineen mutta voin tarkistaa. Ilmarako on noin 10mm anturista laippaan.
Fanuc antoi hälytyksen rajoista, tämä ei.

Uskoisin että tankolaite on ollut käytössä mitä tässä ei enää ole, siksi ajattelin että onko jotain parametriä muutettu tankolaitetta varten ja nyt pitäisi muuttaa takaisin.  10 mm ilmarako tuntuu isolta mutta kun en tiedä onko mahdollisen tankolaitteen takia sitä jouduttu suurentamaan.

OP1-OP16 parametrit ovat hämärän peitossa että mihin ne vaikuttavat, on laitettu manuaalin mukaan joka ei välttämättä ole juuri tämän koneen manuaali.

Koneen takana releiden määrä ei ole tiedossa montako puuttuu koska tyhjiä paikkoja on 5-6 kpl joihin tulee johdot, monesta puuttui lukitus ja yksi rele olikin puoliksi irti ja yksi lattialla kaapin sisällä....kaikki muut manuaalit on paitsi juuri sähkökaaviot.

Okei... vaikutat juuri sellaiselta kaverilta jolle hommaa ei kannate alkaa ilmaiseksi edes neuvomaan... joku muu saa jatkaa...

eemeli

niinpä...

siksipä en jatkossakaan kysy mitään täällä. En tiedä nc-sähköistä tarpeeksi, että osaisin esittää oikeita kysymyksiä.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

Ville Vaho

Ihme kommentteja.

Puuhailen huomisen päivän mazakkien parissa, tarkistan josko löytyisi sähkökuvia.

Pakan polkimien toiminnalla ei ole tekemistä tietääkseni rajojen kanssa, rajat vain estävät pakan pyörimisen jos rajat eivät kuittaa niin kun tällin tekijä on ne asettanut.
-vilderi

Hiekkaranta_92

Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 15.10.18 - klo:22:04
Ihme kommentteja.

Snowfly tahtoo olla aika kärkäs kommenttiensa kanssa. Ja ei millään tee mieli kommentoida mitään jos on kerinnyt ensin aloittamaan, mutta kun aletaan rahasta puhua :[


Google on monessa asiassa ystävä. Pikainen googlettelu antoi tälläisen englanninkielisen keskustelun:
https://www.cnczone.com/forums/mazak-mitsubishi-mazatrol/102069-mazak.html

Mistä löytyi parametri R49 joka vaikuttaa pakan toimintaan.

R49 googlaamalla löytyi seuraava keskustelu:
https://www.practicalmachinist.com/vb/mazak/bar-pulling-137116/

Lainaathat is bit 7 turned on and the rest turned off.

try, 00001011

basically that paramter is in this order 76543210
so that is bit's 013 all on which are:

0 = chuck stroke confirmation use ( two switches on your chuck cylinder if you don't ever set thes make it a 0 so you will use a timer instead. )

1 = Automatic chuck ( M6 and M7 ) which you need to be a 1

3 = foot switch inching or alternate. when set to 1 it means your chuck opens or closes fully with one press, when set to 0 it means when you press the footswitch the chuck opens and when you release it clamps.

basically in 90 percent of cases that parameter will be set to 00001011

Keskustelussa kävi myös ilmi että saattaa joutua oikeasti pedaalia hetken painamaan että alkaa tapahtua mitään. Tällä varmaan koitettu estää vahinko painalluksia.

Jarmo Y

Kiitoksia vaivannäöstä vianetsinnän kanssa kaikille ja en näe mitään pahaa siinä että vaivannäöstä otetaan maksu.
Tällä hetkellä koneella ei tee mitään kun leuat ei toimi, vaikka ne saa auki ja kiinni manuaalisti, kappale irtoaa jonkin ajan päästä.
Jos koneen saa pelaamaan niin kyllähän avusta pitää maksaa, ilmaiseksi en pyydä mitään. Koneen arvohan nousee romuraudasta ylöspäin joten miksi en maksaisi siitä hyvästä.

Karan rajakytkimet ei tosiaan vaikuta tässä mitään, toinen raja on monen sentin päässä eikä niissä ole valoja, toinen on kokoajan akselin kohdalla. Niitä ei saa edes säädettyä niin että toimisivat liikkeen rajoina. Tämä kone vm. -84 on museotavaraa Nexukseen verrattuna   ;D
Mun poika käyttää töissä uudehkoa Mazak multiplexiä ja mitään samaa ei tietenkään ole koneissa muutakuin nimi.

R parametria ei T1,ssä ole, vain OP... parametrit. Parisen tuntia sitten löysin netistä, tosin T2,seen, OP1 parametri vaikuttaisi leukoihin.

https://www.practicalmachinist.com/vb/mazak/mazak-qt15-t2-bar-pull-op1-setting-327943/

timopen

Mulle tuli taiwanin sorvin kanssa yllätyksenä, että ovi piti olla auki, että pakan leuat toimi. Logiikasta ihmettelin, että joku inputti siellä nyt estää toiminnan. Ei tullut kanssa varoituksia. Ihan loogistahan se taisi olla, mutta kun ei oo aiemmin ollut muuta kun tuo NC-sorvi käytössä mihin ite värkkäsin LNC:n PLC:n. Voi tietty olla kaukaa haettu, mutta jos sulla on vaikka oven kytkin jumissa ja se näyttää oven olevan kiinni kaiken aikaa.

- Timo

Hiekkaranta_92

Lainaus käyttäjältä: Jarmo Y - 16.10.18 - klo:00:04
Jos koneen saa pelaamaan niin kyllähän avusta pitää maksaa, ilmaiseksi en pyydä mitään. Koneen arvohan nousee romuraudasta ylöspäin joten miksi en maksaisi siitä hyvästä.

Niin no, mutta tämä on minusta väärä paikka rahalla neuvoa. Tämä on kuitenkin nimenomaan harrastelija foorumi.
Jos pikku korvaus kerran ei kismitä kannattaa kyllä soittaa wihurin huoltomiehille. Voi tulla aikalailla takaraivosta nuo parametrit tai vika.

Ville Vaho

Mulla on tapana laittaa sivustolle "alvin" verran rahaa kun hyödyn siitä vaikkapa myymällä jotain. Tossa nimen alla lukee sponsori.
-vilderi

Jarmo Y

#26
https://www.practicalmachinist.com/vb/mazak/lost-parameters-mazatrol-t1-quick-turn-universal-ot-u-339798/

Eilen illalla löysin tämän sivun ja siitä sain arvot SQ parametriin, manuaalin mukaan laitetaan numero 1 tai 0.

Oon kokeillut siihen vaikka mitä mutta yleensä arvot on T2, T3 tai T32,sta varten mitä netistä löytyy. Kun laittaa väärän arvon niin pakkakin lakkaa pyörimästä, arvoilla 1 tai 0  kara pyörii mutta leuat ei liiku polkimista.

18576 kun laitoin arvoksi SQ parametriin...leuat toimii polkimista ilman viivettä ja pakka pyörii myös edelleen. Sorvi on siis QT20 Universal T1 10" pakalla.

Memoryn batterista vielä joka oli vaihdettu 2 vuotta sitten, oli lähes tyhjä konetta ostettaessa, 0.4v näytti volttimittari. Kun parametrit syötti koneeseen, senjälkeen pitää sammuttaa virrat ja käynnistää uudelleen, osa parametreistä katosi eikä siten pystynyt ajaa referenssiin, ihmettelin miksi vain osa häviää eikä kaikki.
Hain uuden batterin, en ostanut Mr. Mazakilta vaan ruokakaupasta litteän 4.5 voltin taskulampun batterin muutamalla eurolla. Senjälkeen parametrit säilyi ja pystyi ajaa koneen referenssiin.





JuKa

#27
Tuossa mazakissa olettaisin olevan akun, joka latautuu kun kone on päällä. Näin minulle sanottiin, että kone pitää olla virrat päällä 5 päivää, niin akku latautuu täyteen. Eli oo varovainen sen patterin kanssa, ettei räjähdä. Yleensä koneissa on patterit, mutta ainakin T2 ohjauksen koneissa on akku.. Siis sellanen kolmesta napista yhdistetty ja kalvolla päällystetty..

Kara käytössä, on ollut ongelmaa, itse olen muutaman vaihtanut ja korjauttanut. Tuo karakäytön yläreunassa oleva sf poweri on vika herkkä, kun konkat kuivuu. Ja kara käytössä itsessään on esiintynyt ongelmaa kun karaa jarruttaa täydestä vauhdista. Uudella käytöllä on korjaantunut, mutta luulen että konkat on tässäkin syyllisiä. Noihin löytyy kyllä hyvät ohjeet netistä, joilla voidaan tarkastaa, että kaikki asetuarvot on kunnossa. AC moottorin perässä on anturi, josta tulee ulos siniaaltoa kahdessa kanavassa. Tämän voi tarkastaa moottorin kytkentäkopasta oskilloskoopilla... Siellä on pieni kortti josta löytyy mittauspisteet.

Jussi

Jarmo Y

Oliko ladattavia akkuja jo vuonna 83-84? T2,s voi hyvinkin olla jo akku mutta pitää huomenna tarkkailla batteria lämpeneekö. Tässä oli tavallinen batteri ennestään jo.
Mulla on myös 4-akselinen Fanuc O työstökeskus vm. -91 ja siinäkin on vielä tavalliset batterit.

JuKa

No juu en tiedä onko akku vai patteri tuossa mallisa.. Vm88 mazakissa T2 ohjauksella on akku ja se on kahdella ruuvilla kiinni kortissa. Mutta jos patteri istuu sinne ja näyttää samalta, niin varmasti on hyvä ja edullinen vaihtoehto.


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk