Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Manuaali ja cnc samassa sorvissa

Aloittaja mpr, 11.06.12 - klo:23:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mpr

Terve

Tästä aiheesta aloiteettiinkin jo toisessa topicissa, mutta avataan tähän oma ettei mennä sivuraiteille.

Eli Kyseessä on juuri "sisäänajettu" Herbert nro2 revolverisorvi vuosimalli n. 1952- 1954 josta jäsen Senaattori tilanpuutteen vuoksi päätti luopua.

Olen tässä tehnyt tuttavuutta herberttiin ja todennut että kone on hienossa kunnossa johteiltaan, karanlaakeroinniltaan (liukulaakerit), myös revolveripää toimii hienosti. Sorvi on kokoisekseen todella tukeva pistoterä uppoaa akseliin värinöittä, 220mm ainesputkesta 5mm lastunpaksuuskaan ei värinöitä aiheuttanut ainoastaan 2,4 kw moottori pyrki hyytymään. :D
Kun nyt olen sorvia testaillut onhan niitä pieniä puutteitakin löytynyt, 4- teränpidin jossa on hieno kääntöautomatiikka meni vaihtoon koska siihen sopi vain 20mm terävarret ja tukipintakin oli jo jonkunverran taittunut. Sattui löytymään sopivasti pikavaihtopidin johon sopi 25mm teränvarret niin se löysi paikkansa herbertin kelkassa.
Myöskään teräkelkassa ei ole kummallekkaan akselille koneellista syöttöä, joten pinnanlaatu riippuu veivinpyörittäjän tarkkuudesta. Tästä ajatus koneen modaamisesta cnc- ohjatuksi sai alkunsa.

Tämä sorvi tuntui aluksi todella helpolta muutettavalta hammashihnapyörät vain  x ja z akseleiden veivien alle ja askelmoottoreille peti.
Mutta trapetseista löytynyt 0.5mm ja 0.6mm välykset alkoivat arveluttamaan, mietin kuularuuveja mutta niihin täytyisi manuaalikäytössä tehdä lukitus, kuten jäsen porepe luennoitsi liitän sen tämän synkän yksin puhelun loppuun.
porepe:
Tuo manuaali ja cnc käytön risteytys on aika haastava saada tarkaksi ja toimivaksi. Käsi käyttö edellyttää trapetsiruuvien käyttöä, niiden itse pidättäytymisen takia ja cnc käyttö taas kuularuuveja, joita ei voi manuaalissa käyttää... Jos haluaa selvitä yhdellä ruuvilla per akseli pitää nopeudessa ja tarkkuudessa tinkiä reilusti ja asentaa x akselille kunnollinen tarkkuus trapetsi paketti... Toinen mahdollisuus on lisätä koneeseen kaksi kuularuuvia koneen takapuolelle.

Z akselin Kuularuuvit ei tuota koneen takana mitään ongelmia, mutta tuo x akseli on aika haasteellinen.

X akselin tuplaruuvi sovitukseen on mielestäni kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen vaihtoehto toimii kuten kartiosorvaus lisälaite, jolloin kuularuuvi siirtää koko x akselin ruuvia pyörittämättä sitä mihinkään... Ongelmaksi voi muotoutua tilantarve. Toinen vaihtoehto on lisätä alkuperäisen ruuvin rinnalle samalla nousulla varustettu pieni kuularuuvi ja yhdistää nämä ruuvit vaikka hammashihnalla.  Tällöin  manuaali käytössä käsipyörä ei tietenkään saa pyörittää kuularuuvia, tai kuularuuvi pyörittää trapetsia, muuten itsepidätys kyky menetetään jälleen...

Tekee sen miten tahansa, niin x akseli on aina hankala ja työläs hienomekaaninen rakennelma tai sitten se vie tilaa ihan sikana....

Kaikesta huolimatta aion yrittää muuttaa herbertin cnc:ksi siten että sen hienot manuaali ominaisuudet eivät liikaa kärsisi.

Heitelkää kommenteja ja ideoita. Pari kuvaa x ja z- akseleista.

Veto karalle toteutettu 4 nopeuksiselta oikosulkumoottorilta palakiilahihnoilla, täytyy poistaa 1 pala joka hihnasta ovat perh..na jostain syystä jo venyneet

olli henttonen

#1
Itse olen ajatellut liittäväni askelmoottorit suoraan jo olemassaoleviin trapetsiruuveihin hihnalla tai suoraan akselin päähän ja näin säilyy alkuperäinen käsiohjaus ja lisätä  CNC ohjaukseen kuvan mukaisen käsiohjauksen, niin homma sujuu sillä kuin tanssien.
Olenko ihan väärässä?



Edit.
On teillä kunnon koneet, meillä puuhapajalla vain noita yöpöytämallisia :D
dyykkari

senaattori

Ovat muute tehnee viäl siihe aikaa kunno rautoi ekä ol valurauras säästelty, perusratkasuu ajatelles tuntuu oleva kaks määräävää tekijää, käsi / cnc-käyttö ja ruuviratkasus millaise tarkkure sää siihe sorvii halluut, 5 satast taitaa riittää 99,99 rosenttii kaikist hommist......miälenkiintone rojekti, tätä täytyyki seurat tarkast. ;D
Reijo Martinpoika Tuomala

mpr

Moro

Toisto tarkkuus pitäis saada alle 2 satkun niin sitten olisin tyytyväinen, saas nähdä pääseekö noilla omilla trapetseilla siihen.
Alan kallistumaan tuohon "matalimman aidan" vaihtoehtoon eli hammaspyörät molemmille akseleille ja hihnalla askelmoottorille.
Lyhensin muuten nuo palakiilahihnat nyt lakkasi luistamasta kokeilin tehdä M20 kierteen pakalla ja hienosti meni kun ennen lyhennystä M16 jo luistatti hihnoja.

ParturiA

Eikö pulssipyörä molemmille akseleille riitä "manuaaliseksi" koneeksi, vai onko sorvauksessa jotain tuntumajuttuja? DRO:t olisi myös valmiina ohjauskoneen näytöllä.

pave

Tämä "itsepidätysjuttu" on kokemukseni mukaan täysin huuhaata.
Olen kahteen manuaalisorviin rakentanut kuularuuvit ilman ongelmia.
Myös Bulgarialaisessa manuaalijyrsinkoneessa olen nähnyt uutena kuularuuvit.
Ja voihan aina laittaa pulssipyörät nc-koneeseen, jolloin voi ajaa manuaalisesti.

Jonne


Sorvissa noilla välyksillä ei juuri ole hirveää merkitystä, löysät on aina yhdellä puolella. Turha yrittää tehdä avaruusalusta, jos potkukelkka riittää ;)

Tuota manuaalikäyttöä olen itsekin miettinyt, pari käsipyörää ei tee vielä ihan manuaalisorvia. Yksi idea mitä olen pyöritellyt mielessä, on CNC-ohjaimen rinnalle tuleva liikeohjauslogiikka, jolle vaihdettaisiin servokäyttöjen ohjaus manuaalitilassa. Logiikka mahdollistaisi syötön yksikössä mm/r, sähköisen syöttövaihteiston, käsipyörät ja muut manuaalisorvin perustoiminnot.

Tietenkään ei ole mikään ongelma ohjelmoida ns. "oikeaan" CNC-ohjaimen logiikaan syöttö- ja pikaliikevipua, mutta ongelmaksi tulee syötön yksikkö, se on mm/min manuaalitilassa, eikä siitä paljon ole iloa sorvissa. Käytännössä tämä tarkoittaa ettei kierresyöttöä saa manuaalipuolella käytettyä.

Keinotekoisen vasteen teko käsipyörillekään ei ole mahdoton, mikäli servo-ohjaimista saa ulos virtatiedon ja on aikaa askarrella käsipyöriin vastemoottorit + muun tarvittavan oheiselektroniikan.
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

mpr

Lainaus käyttäjältä: ParturiA - 12.06.12 - klo:16:13
Eikö pulssipyörä molemmille akseleille riitä "manuaaliseksi" koneeksi, vai onko sorvauksessa jotain tuntumajuttuja? DRO:t olisi myös valmiina ohjauskoneen näytöllä.
Nimen omaan mekaanisessa on tuntuma :)
Kokeilin joskus cnc-ohjattua jossa molemmille liikkeille oli pulssipyörä ei siitä mitään tullut manuaalisesti.
Tarkoitan pyöristyksen tai viisteen sorvaamista tapin päähän, jolloin molempia liikutetaan. Pulssipyörissä on sama vastus oli lastunpaksuus mikä hyvänsä.

olli henttonen

Kieltämättä tuo vastus veivissä antaa tuntumaa paremmin, mutta oon mä joystikillä oppinut ajamaan suht isojakin pååtteja ja vaikkei tuntuma sama olekkaan kuin ruorissa niin oppi senkin. Onneksi tuon sorvin modaaminen ei ole tämänpäivän juttu, kerkiää miettimään vielä, sais nuo muut tekemättömät työt ensin tehtyä.
dyykkari

pave

Tuntuma joo, hmm, entäs jos käsipyörat pyörittää mutteria ja servot ruuveja?

Jonne

Lainaus käyttäjältä: pave - 12.06.12 - klo:18:39
Tuntuma joo, hmm, entäs jos käsipyörat pyörittää mutteria ja servot ruuveja?

Ei muuten huono idea alkuunkaan. Tulee vain suht' monimutkainen, tarvitsee jarrut veiveille ja ruuveille. Lisäksi CNC-puolen kotiasema siirtyy riippuen mihin asentoon mutteri jää (tietysti se voitaisiin lukita vain yhteen kohtaan).
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

mpr

Lainaus käyttäjältä: pave - 12.06.12 - klo:16:50
Tämä "itsepidätysjuttu" on kokemukseni mukaan täysin huuhaata.
Olen kahteen manuaalisorviin rakentanut kuularuuvit ilman ongelmia.
Myös Bulgarialaisessa manuaalijyrsinkoneessa olen nähnyt uutena kuularuuvit.
Ja voihan aina laittaa pulssipyörät nc-koneeseen, jolloin voi ajaa manuaalisesti.
Millaisella nousulla nuo ruuvit on ollut mitä oot sorveihin laittanu.
Se on ainakin selvä että trapetsin itsepidätyskyky on huomattavasti suurempi kuin kuularuuvissa, mutta kuularuuvissakin ilmeisesti riittävä kun kerran oot toimimaan saanu.

mpr

Lainaus käyttäjältä: Jonne - 12.06.12 - klo:18:59
Ei muuten huono idea alkuunkaan. Tulee vain suht' monimutkainen, tarvitsee jarrut veiveille ja ruuveille. Lisäksi CNC-puolen kotiasema siirtyy riippuen mihin asentoon mutteri jää (tietysti se voitaisiin lukita vain yhteen kohtaan).
Askelmoottorihan on jarru silloin kun siinä on "virta" päällä.
Mutteri pitäisi hyvin laakeroida kelkkaan jos se kerran pyörii mutta silti liikuttaa kelkkaa.
X-akselilla toteutus voisi olla veivi jossa putki joka kiinni mutterissa (ruuvi mahtuu sisälle) kelkan toisessa päässä ruuvin laakerointi ja moottori.

pave

Lainaus käyttäjältä: mpr - 12.06.12 - klo:20:35
Millaisella nousulla nuo ruuvit on ollut mitä oot sorveihin laittanu.
Se on ainakin selvä että trapetsin itsepidätyskyky on huomattavasti suurempi kuin kuularuuvissa, mutta kuularuuvissakin ilmeisesti riittävä kun kerran oot toimimaan saanu.

5 mm:n vasenkätiset, koska haluttiin säilyttää alkuperäiset "arvot": Kymppimilli halkaisijasta kierroksella.
Huomattavasti mukavampi käyttää verrattuna trapetsiin, jotka kuluvat raskaassa työssä parissa kuukaudessa.

mpr

Lainaus käyttäjältä: Jonne - 12.06.12 - klo:17:25
Sorvissa noilla välyksillä ei juuri ole hirveää merkitystä, löysät on aina yhdellä puolella. Turha yrittää tehdä avaruusalusta, jos potkukelkka riittää ;)

Tuota manuaalikäyttöä olen itsekin miettinyt, pari käsipyörää ei tee vielä ihan manuaalisorvia. Yksi idea mitä olen pyöritellyt mielessä, on CNC-ohjaimen rinnalle tuleva liikeohjauslogiikka, jolle vaihdettaisiin servokäyttöjen ohjaus manuaalitilassa. Logiikka mahdollistaisi syötön yksikössä mm/r, sähköisen syöttövaihteiston, käsipyörät ja muut manuaalisorvin perustoiminnot.

Tietenkään ei ole mikään ongelma ohjelmoida ns. "oikeaan" CNC-ohjaimen logiikaan syöttö- ja pikaliikevipua, mutta ongelmaksi tulee syötön yksikkö, se on mm/min manuaalitilassa, eikä siitä paljon ole iloa sorvissa. Käytännössä tämä tarkoittaa ettei kierresyöttöä saa manuaalipuolella käytettyä.

Keinotekoisen vasteen teko käsipyörillekään ei ole mahdoton, mikäli servo-ohjaimista saa ulos virtatiedon ja on aikaa askarrella käsipyöriin vastemoottorit + muun tarvittavan oheiselektroniikan.

Välyksistä olen samaa mieltä, työstövoimat ajavat välykset toiseen laitaan.

Mutta mielestäni ei voi puhua manuaalisorvista jos siinä ei ole mekaanista yhteyttä "veivien" ja terän välillä.
Se on silloin jotain muuta.
Mutta kyllä noilla pulssipyörilläkin varmaan oppii pelaamaan kun riittävän monet eväät syö koneen ääressä. Tuo kokeilemani kaksi pulssipyöräinen taisi olla harrisonin kärkisorvimallinen cnc siinä taisi olla akseleiden käyttöpyörät eri kätiset mihin tottunut sekin vielä sekasi.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk