Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Uudet ohjelmat Vectorcadcam/Nc easyn tilalle?

Aloittaja Matias, 28.07.12 - klo:09:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matias

Mulla on muutaman vuoden melko hyvin palvellut sakemannifirman toimittama Eas440 jyrsin. CNC ohjelmina olen käyttänyt koneen mukana tulleita Vector Cadcam ja NC_easy juttuja. Tietokoneen vaihdon yhteydessä tuo Vector toimii vielä mutta NC Easy ei enää osaa ohjata masiinaa.
Aikani näiden kanssa tapeltuani olen tullut siihen tulokseen, että ohjelmat täytyy vaihtaa sellaisiin joihin löytyy paremmin tukea kotomaasta, kun ei nuo germaanit suostu vastailemaan enää lukuisiin kyselyihini.
Mutta mitä tilalle? Teen pääasiassa 2D ja 2,5D osia pienoismalleihin, joten mitään hienoja 3D jutskia en tarvitse. Ohjelmien pitäis olla helppokäyttöisiä ja edullisia, mieluummin freewarea, ja sopia koneelleni suitsait, ilman mitään suurempia ohjelmointi- tai konfigurointikikkailuja; ja postprosessoritkin sais olla valmista kamaa, koska eläkeläisvaarina ei enää jaksais kummosia kommervenkkejä alkaa opettelemaan. Autocadia ja Turbocadia on joskus tullut käytettyä, joten niihin perustuvilla ohjelmilla olis etusija. Ja mitään G koodeja en osaa ite tehdä, joten niiden pitäis generoitua automaattisesti.

tanantunari

Progecadin saa ilmaiseks, jolla piirrät kuvat (ulko asultaan ja käytettävyydeltää lähes suora kopio autocad 2007:sta). ja koodin tekoon voin suositella sheetcamia maksaa 125£ ja on helppo käyttää pienen opiskelun jälkeen.

Maka


Matias

#3
Hienoa, kiitti näistä vastauksista, täytyypäs tutustua noihin  :)

Tutkailin tota Sheetcamin webbisivua, ja heti ois yks kyssäri: Toimiikos toi tän mun nykyisen NC-Easy koneohjurin kanssa, vai pitääkös ostaa Mach2/Mach3 versio, ja se machi myös?

tanantunari

#4
Nää edellä ollet vastaukset koski vain koodin tekoa, pahoittelen kun ei tullu eka luettua ihan ajatuksella koko tekstiä minkä kirjoitit.

Tosiaan kun toi on joku USB:kautta toimiva ohjaus värkki. Machin tai emc:n naittaminen siihen taitaa olla vähän kinkkisempi homma johon ainakaan minä en osaa vastata. Varmaan helpoimmalla pääset kun yrität asentaa tuon NC-easy koneen ohjain ohjelmiston uudestaan että saat masiinan liikkuun.
Ja mennä niillä millä on aikasemminki toiminu

G-koodiahan toi kaiketi ymmärtää. jos enklanti sen verta onnistuu niin kysy sähköpöstilla sheetcamilta onko/saako NC-easyyn post processoria


Matias

Enklanti onnistuu kyllä hyvin, mutta mitäs jos heivais koko USB purkin jorpakkoon ja tekis koko homman uudelleen? Mitähän kaikkea pehmoa ja kovoa silloin tarvittaisiin?

olli henttonen

#6
Hei Matias, mikäli vaistoni osuu oikeaan olet käynyt puuhapajalla tutustumassa.
Meilläkin on nyt toimiva routteri ja senkanssa Mach3/Cud2d/Cud3D.
Tuleppa poikkeamaan taas ja katsasta miten nuo pelittää ja sopivisivatko tarkoituksiisi.
Ohjainpuolella itse olen kallistumassa johonkin verkkopohjaiseen järjestelmään, esim
http://www.cs-lab.eu/en/index.php
4 akselisena ovat Mach yhteensopivat ja ei tarvitse painiskella noiden printteriportti/USB johdonpituuksien tms yhteensopivuusongelmien kanssa. Toi purkki on kyl hintavampi, muttaa yhteensopivuus säilyy vaikka olisi mikä tietokone ohjaamassa.
dyykkari

Kumpumäen seppä

Kuinkahan olisi tuo USBCNC? Mielestäni aika viisaan tuntuinen systeemi. Tuolta löytyy myös Ethernet-versiot. Linuxin kanssa pelaaminen ei tunnu oikein mielekkäältä vaihtoehdolta. Onko täällä kellään kokemusta tuosta USBCNC:stä?

Matias

Lainaus käyttäjältä: dyykkari - 30.07.12 - klo:07:37
Hei Matias, mikäli vaistoni osuu oikeaan olet käynyt puuhapajalla tutustumassa.

Taisit osua ihan oikeaan. Pitääpäs tulla joskus puuhapajalle oppia imuroimaan. Milloinkas olet paikalla?

olli henttonen

juuh hei
Yleensä koitan olla siellä päivittäin klo 10-14, mutta kannattaa soittaa ja varmistaa etten singahda ruokakauppaan tai muualle
0400 307 109
pääsisit tutustumaan ja hiplailemaan noita ohjelmia millä me wirkkaillaan tuota routteria. Uskoisin, että ne olisi sinunkin tapauksessa kelpo ohjelmia, samat lähtökohdathan meillä molemmilla on pååttien kasailussa.
ps
Kellosepän sorvi pääsi ammattilaisen käsissä elementtiinsä ja oli kiva katsella miten hän sorvasi sillä juttuja.
olli
dyykkari

NiVa

Lainaus käyttäjältä: Kumpumäen seppä - 30.07.12 - klo:09:58
Kuinkahan olisi tuo USBCNC? Mielestäni aika viisaan tuntuinen systeemi. Tuolta löytyy myös Ethernet-versiot. Linuxin kanssa pelaaminen ei tunnu oikein mielekkäältä vaihtoehdolta. Onko täällä kellään kokemusta tuosta USBCNC:stä?
Moikka!

On ollut jo kolmisen vuotta käytössä eikä toiminnassa moittimista. Tota versiota, mikä mulla on USBCNC CPU3, eipi taida enään olla myynnissä ite valmistajalla. Sama softa pelittää kaikissa eikä ongelmia ole ollut. Kompuutteri on hiukkasen heikompi kuin speksit vaatii mutta toimii.
Esim. noissa Vectric Cut ohjelmissa postprosessori (WINCNC GCode mm) löytyy valmiina. Toki voi itsekin rakennella.
Toimii hyvin myös kosketusnäytössä ja oikeastaan työpöytä on rakennettu juuri siihen käyttöön sopivaksi. Itelle modasin näppiksen ohjainkortista sopivan ohjauspaneelin, joka tosin korvataan kosketusnäytöllä kun keritään.

Pari moitetta löytyy siitä, että aina käynnistettäessä kone, pitää muistaa tökätä nappulasta referenssipisteisiin (homerajat). Toimii kyllä mutta yllätyksiä luvassa jos sen unohtaa eikä aina niin mukavia. Tuppaa ajamaan joissain käsiohjauksissa vastoin käskyjä. No kaikissa koneissa toi referenssiinajo vissiin tehtävä, jotta menee oikein. Toinen on noi ohjelmalliset rajat, eivät vaikuta käsiajossa mitään. Helposti tökkää päin "seinää" jos ei ole tarkkana reuna-alueilla.

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

ftec

#11
Lainaus käyttäjältä: NiVa - 30.07.12 - klo:19:36
Moikka!

On ollut jo kolmisen vuotta käytössä eikä toiminnassa moittimista. Tota versiota, mikä mulla on USBCNC CPU3, eipi taida enään olla myynnissä ite valmistajalla. Sama softa pelittää kaikissa eikä ongelmia ole ollut. Kompuutteri on hiukkasen heikompi kuin speksit vaatii mutta toimii.
Esim. noissa Vectric Cut ohjelmissa postprosessori (WINCNC GCode mm) löytyy valmiina. Toki voi itsekin rakennella.
Toimii hyvin myös kosketusnäytössä ja oikeastaan työpöytä on rakennettu juuri siihen käyttöön sopivaksi. Itelle modasin näppiksen ohjainkortista sopivan ohjauspaneelin, joka tosin korvataan kosketusnäytöllä kun keritään.

Pari moitetta löytyy siitä, että aina käynnistettäessä kone, pitää muistaa tökätä nappulasta referenssipisteisiin (homerajat). Toimii kyllä mutta yllätyksiä luvassa jos sen unohtaa eikä aina niin mukavia. Tuppaa ajamaan joissain käsiohjauksissa vastoin käskyjä. No kaikissa koneissa toi referenssiinajo vissiin tehtävä, jotta menee oikein. Toinen on noi ohjelmalliset rajat, eivät vaikuta käsiajossa mitään. Helposti tökkää päin "seinää" jos ei ole tarkkana reuna-alueilla.

Jos sallitaan topicista offaaminen, niin:

Minua rupesi kyllä kovasti kiinnostamaan tuo USBCNC:n 6-akselinen versio joskus myöhemmin ostettavaksi. Mach rajoittaa minulla nyt sekä koneen tarkkuuden 0,0025milliin sekä että servojen huippunopeutta, kun ovat keskenään kompromissi riippuen Mach & PC kellotaajuudesta. En kuitenkaan viitsi mihinkään Smoothstepperisotkuihin työntää nenääni. Eli tärkeä juttu on, että tukeeko se hyvin omia Miscellaneous eli M skriptejä/skriptikieltä G-koodin seassa? Vähitellen on nimittäin tullut koodattua kaikenlaisia softanpätkiä vähentämään rutiinijuttuja ja luen kaikenlaista dataa Rhinocamin postauksesta ynnä sun muuta ja niistä ei halua luopua.

PS. Siis nimenomaan M skriptejä, joille voi antaa argumentteja

PPS. Kerkesinkin jo pistää kyselyn asiasta www.edingcnc.com tukeen, laitan vaikka tänne tiedon jos palaute tulee.

NiVa

Lainaus käyttäjältä: ftec - 30.07.12 - klo:20:33
Jos sallitaan topicista offaaminen, niin:

Eli tärkeä juttu on, että tukeeko se hyvin omia Miscellaneous eli M skriptejä/skriptikieltä G-koodin seassa? Vähitellen on nimittäin tullut koodattua kaikenlaisia softanpätkiä vähentämään rutiinijuttuja ja luen kaikenlaista dataa Rhinocamin postauksesta ynnä sun muuta ja niistä ei halua luopua.

PS. Siis nimenomaan M skriptejä, joille voi antaa argumentteja

PPS. Kerkesinkin jo pistää kyselyn asiasta www.edingcnc.com tukeen, laitan vaikka tänne tiedon jos palaute tulee.

Moikka!

Tuosta http://www.edingcnc.com/upload/files/usbcnc_man_v4.00.pdf selviää aika paljon, mitä toi softa pitää sisällään. Ymmärtääkseni sinne voi vielä itse sorkkia lisää jos taidot riittää.

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

ftec


Matias

Alkaa pahasti kuulostamaan ammattilaisslangilta tämäkin topicci, mutta onneksi meitä harrastajia on palstalla ainakin kaksi. Soittelen sulle dyykkari lähipäivinä jos poikkeais käymään.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk