Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Keskustelua elektroniikkasuunnittelun pohjaksi

Aloittaja Kremmen, 05.01.10 - klo:23:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 18.01.10 - klo:17:52Tässä alkaa olla ilmiselvästi vaara, että kohta sälytämme näiden asioiden suunnittelun sinulle  :P :P :P. Meillä ei ole mekaniikasta vastaavaa gurua vielä nimettynä (eikä sen puoleen "sähköistyksestä"kään, joten jollet hetikohta kieltäydy niin tarjoan noita hommia sinulle.

Miten on - onko meillä suunnittelija tälle osalle?

Terve

Kiitos tarjouksesta. Tosta mekaniikkapuolta mulla ei ole niin paljon osaamista että uskaltaisin luvat. Voisin tota paksusähkö/hätä-seis/turvallistamisosioo yrittää tutkia. Toi jälkimmäinen olis lähinnä mun osaamista tämän projektin osalta.

PekkaNF

PekkaNF

Lisää hätä-seissistä....

Olen miettinyt "suuria linjoja" (yleensä virhe....) ja siitä tuli mieleen pari peruslähtöoletusta, jotka haluaisin saada selville:

1) Tarkoitus on varmaan suunnitella systeemiä joka "mahtuu" yhden pistokkeen taakse, eli kaikki ovat yhden syötön perässä? Luullakseni on sellainen vaatimus että yhdelle pitokeliitännäiselle laitteelle ei saa olla useita syöttöjä, koska pistoke toimii "erotuskytkimenä" ja homma on vaarallisempi jos pistokkeen irrotuksen jälkeen jossakin liittimissä on toisen syötön (vaikkapa 3-vaihe) jännite.
->
1) "Ryöstetään syöttö" ELS:lle yksinkertaisen sorvin liitäntäjohdon välistä, eli joku "paksuvirtalaatikko" tulee pitotulpan ja sorvin väliin.
2) Sorvin paksuvirtapiirille ei tehdä muutoksia, vaan sen karamoottorille menevää syöttö katkaistaan "paksuvirtalaatikossa" olevalla releellä jota hoitaa yhteinen hätä-seis-painike. Sorvin omat ON/STOP suunnanvaihto jne. napit toimivat "normaalisti". Ja ainakin alussa perulähtökohtana on se ettei sovin karalle ole invertteriä, muuten on erittäin todennäköistä että sorvin sähköjä pitää sörkkiä.

2) Hätä-seis-painikkeesta tipahtaa sekä ELS että karamootori pois päältä? En usko että kukaan pitää turvallisempana sellaista systeemiä että samalla laitteella on useita eritavalla (tai eri kohteisiin) vaikuttavia hätäpysäytys/pysäytys nappeja?
-> Tämä ei enää monimutkaista rakennetta jos kohta 1 toteutuu.

3) Pysäytyskategoria ja turvakategoria (erotusreleet tai turvarele ja valvotut releet jne) selvitetään kun on riittävästi tietoa. Mistä lähtäkohdasta lähdetään eteenpäin.

4) Ym. tekijoiden kanssa kanattaa huomioida se, että jos systeemin tulee isompia releitä, viralähteitä yms. niin tarvittavan kotelon koko alkaa kasvaa sellaisiin mittoihin että ainakin kokeiluvaiheessa vois olla perusteltua tehdä "paksuvirtalaatikko" erillään "hituvirtalaatikosta" eli ohjaimesta.

Protoon voisin etsiä kotelon joka mahtuu hyvin "makaamaan" pöydällä ja johon varmasti mahtuu tekemään kivasti muutoksia ja testauksia.

Nämä alussa tehdyt "linjaukset" vaikuttavat melko paljon suunnitteluun ja lopputulokseen, mutta jos moduloidaan oikein, niin kukaan ei tee toisen hommaa mahdottomaksi.

Onko tämä lähestymistapa kaukana tavoitteesta?

PekkaNF

Kremmen

Muut vastaavat omasta puolestaan, minä puolestani, että kaikki edelläoleva kuullostaa järkevältä. Ehdottomasti niin, että hätäseis napin painamisen jälkeen mikään ei liiku. Tuskin kukaan muuta ehdottaa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 19.01.10 - klo:12:22
Terve

Kiitos tarjouksesta. Tosta mekaniikkapuolta mulla ei ole niin paljon osaamista että uskaltaisin luvat. Voisin tota paksusähkö/hätä-seis/turvallistamisosioo yrittää tutkia. Toi jälkimmäinen olis lähinnä mun osaamista tämän projektin osalta.

PekkaNF
Tämä on sitten sinun heiniä. Ole hyvä ja työn iloa :)
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

alfred_j_kwak

Pitää sitten varmistaa, että sorvissa on nollakytkin.
Sitten se vasta on vaarallinen, kun hätäseis kuittauksen jälkeen on täysi rähnä taas päällä.

-Jussi-

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: alfred_j_kwak - 19.01.10 - klo:15:01
Pitää sitten varmistaa, että sorvissa on nollakytkin.
Sitten se vasta on vaarallinen, kun hätäseis kuittauksen jälkeen on täysi rähnä taas päällä.

-Jussi-


a: Niin pitääkin.

b: Siksi tieto myös ohjaimelle, että sekin tietää siirtyä pois ajotilasta jolloin se ei edes yritä häiriköidä. Tähän ei tosin luoteta aukottomasti, sen takia a).
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

PekkaNF

Jep, em. syistä pitää tehdä jonkinlainen "riskinarviointi":
Jossa yritetään arvioida riskit ja niiden vakavuus
Poistaa suunnittelun keinoilla ne riskit jotka ovat poistettavissa
tiedotetaan jäännösriskistä

Eli jotain tämäntapaista:
Riski: Odottamaton käynnistyminen:
Selitys: Odottamaton karamoottorin käynnistyminen kun sorvi on ollut pyörimässä ja syöttö katkeaa odottamatta.
Suunnittelu: (cat x) mukainen Hätä-seis-piiri....(selitystä) + pääkontti (mahd. kahdennettu ja/tai valvottu kontakti tai ei) joka katkaiseen syötön sorvin karan virtapiirille + SW lukitus joka estää uudelleenkäynnistyksen
Jäännösriskit:
Odottamaton käynnistyminen: Hätä-seis-piirin resetoinnin jälkeen pääkontti vetää (haluttu toiminto) ja sen takana oleva 0-jännitekatkaisia puuttuu tai on viallinen jolloin karamottori käynnistyy odottamattomasti
-> Ohje: Vaaditaan 0-jännitekytkin sorvin ohjauksessa (ei kuulu tähän "toimitukseen")
-> Ohje: Tarkistetaan ennen jokaista työrupeamaa (vähintään kerran vuorokaudessa), että 0-jännitekytkin toimii käynnistämällä karamoottori ja aktivoimalla Hätä-Seis-painike. Kun Hätä-Seis-piiri resetoidaan, niin karamottori ei saa käynnistyä. Jos käynnityy, niin korjaa vika.

Ei välttämättä tarvitse olla näin laaja, mutta oleellista on se että riskit tunnistetaan ja sitten päätetään missä määrin ja miten niiltä suojaudutaan.

PekkaNF

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 20.01.10 - klo:09:55
Jep, em. syistä pitää tehdä jonkinlainen "riskinarviointi":
Jossa yritetään arvioida riskit ja niiden vakavuus
Poistaa suunnittelun keinoilla ne riskit jotka ovat poistettavissa
tiedotetaan jäännösriskistä

Eli jotain tämäntapaista:
[...]
Ei välttämättä tarvitse olla näin laaja, mutta oleellista on se että riskit tunnistetaan ja sitten päätetään missä määrin ja miten niiltä suojaudutaan.

PekkaNF
Ei tuo minusta vielä mitenkään liioitellun laaja ollut, tuollainen voisi olla juuri hyvä.
Olisiko järkeä jos jotenkin kuvattaisi minimitaso jota ei sovi alittaa turvallisuuden kärsimättä, sekä suositeltu taso jossa varmuus ja ergonomia ovat "hyvällä / kohtuullisella" tasolla. Jokainen saa sitten tykönään tehdä semmoisen tai huonomman tai paremman, mutta tietää ainakin suunnilleen mitä on tekemässä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 20.01.10 - klo:21:22
Ei tuo minusta vielä mitenkään liioitellun laaja ollut, tuollainen voisi olla juuri hyvä.
Olisiko järkeä jos jotenkin kuvattaisi minimitaso jota ei sovi alittaa turvallisuuden kärsimättä, sekä suositeltu taso jossa varmuus ja ergonomia ovat "hyvällä / kohtuullisella" tasolla. Jokainen saa sitten tykönään tehdä semmoisen tai huonomman tai paremman, mutta tietää ainakin suunnilleen mitä on tekemässä.

Tarkoitus oli nimenomaan tehdä minimi/riitävä esimerkit ja selvittää siinä turvallisuus/koko/kustannuskysymykset.

Jos joudutaan käyttämään turvareleitä yms, niin sitten samaan laatikkoon tule yhden kontin (karamottorille) ja steppereiden erotusreleiden lisäksi helposti erillinen 24VDC poveri + turvarele + lisää riviliittimiä yms. Tästä seuraa tilan tarpeen kasvu ja myös kotelon tarpeen kasvu. Kustannukset on kuitenkin tarkoitus pitää kurissa, joten yhtään tarpeettoman pitkälle ei ole tarkoituksenmukaista mennä.

Proto nyt kuitenkin on vaan proto, joten tarkoitus on kerätä/arvoida sen vaatimat kustannukset ja koota jossain vaiheessa taulukkoa "projektoidusta kustannuksista". Joten siihen voin varmaan ottaa vapauksia autotallsita löytyvän tarpeettoman suuren kotelon muodossa ja tutkia työnantajan ylijäämähyllyjä, jos sieltä löytyy protoon timinnalisesti sopivia komponentteja, jotka eivät ehkä kuitenkaan ole niitä joita lopulta valitaan "look and feel" esimerkkikytkentään.

En muuten huomannut misään tehovaatimuksia tms. kirjattuna ylös.

Olettaisin että tarkoitus on tehdä yksivaihe pistokkeeseen sopiva laite.

Karamoottorin maksimi mitoitusteho (vaikuttaa mahdollisen pääkytkimen ja kontin mitoitukseen? 1,5KW?
Steppereiden virtalähde? 24VDC 10A?
Steppereiden maksimi katkaisujännite/virta?
Ohjaimen jännitesyötöt?
Muita jännitesyöttöjä?

PekkaNF

PekkaNF

Terve

Keräillyt tämän viikon muun elämän ohessa vähän matskua ja tietoa.

Kovasti syyhyttäis päästä rakentamaan protoon (kenelle muuten tulee) koteloo ja hätä-seis-piiriä yms. siihen liittyvää jotta päästään eteenpäin ja HW/SW suunnittelijoilla olis sopiva alusta.

Ei varmaankaan ole tarkoituksenmukaista jotta tulee hyvin monen kotelon sillisalaatti.

Tähän asti keskustelussa on ollut lähinnä
* Kauko-ohjain
* Pääyksikkö, jossa ymmärtääkseni olisi "logiikka"

VRT:
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=1197.0;topicseen
JuhaV:
"PÄÄYKSIKKÖ" , jossa olisi
* näyttö
* mode-kiertokytkin, jossa asennot "KYTKETTY KIERRE", "KYTKETTY KARTIO", "EI KYTKETTY NOPEUS, "ASETUKSET"
* pyöritettävä kooderi jossa painamalla "ENTER" ja jolla valitaan kulloisessakin moodissa toiminto valikkoa selaamalla ja jolla myös voi syöttää parametreille numeroarvoja sitä pyörittämällä (tämän tilalla tai lisäksi voi tietenkin olla myös muita syöttönappuloita esim. numeronäppäimet yms.)

"KAUKO-OHJAIN" jossa olisi
* keskittävä vasen-oikea joystick tai vastaava keskittävä potentiometrirulla
* 2-asentoinen kiertokytkin asennoilla "KYTKETTY" ja "EI-KYTKETTY"


Mulla on taas halu tehdä vielä yksi laatikko, jossa on verkkovirta kamat:
* Siis verkkopiuha sisään ja pistoke sorville, jotta helppo testata
* Hätä-seis piiri releineen jne. Jos nappi viedään ulos, niin mielellään 24 VDC piiri, joten ohjausjännitevirtalähde.
* Varmaan kannattais sijoittaa stepperin ja ehkä "logiikan" viralähteet tähän samaan. Mitä jännitteitä vaaditaan ja minkä kokoluokan virtoja? Riittäkö 24VDC 10A steppereille?

Mietin aluksi steppereille erotusrelettä, mutta eikös sähkösuunnittelu onnistuis tekemään sillat siten että niillle saadaan erillinen hätä-seis-piirin perässä oleva syöttö? Helpoittais johdotusta ja pienentäsi releproblematiikkaa huomattavasti. Tuleeko tästä komlikaatioita sillan ohjaukseen? Etteivät vaan motit potki EMF:ää takas tai fetit tykkää huonoo jos releellä tipauttaa jännät pois.

Jos saisi tehtyä siten että sillan syöttöö katkotaan hätä-seis-piirillä, niin se pitää vielä suunnitella siten että tämä hätä-seis-piirin releen kärkein yli ei sitten tule häiriönpoistoo. Ei olisi tarkoituksenmukaista laittaa kärkien rinnalle mitään mikä teoriassa voisi oikosulkeutua ja tehdä sen releen toiminnasta turhan. Joten suojaukset pitää olla sillan businespuolella.

Tosiaan vähän tarviin jännitetasoja ja virtoja....

Ja minkälaista laatikkoleikkiä halutaan leikkiä? Miten isn tilan "logiikka" tarvii?

Ostin jo joutessani omronin kontin, joka pitäis riittää 5kw 3v moottorille, joten eiköhän sillä turallisella ylimitoituksella joku KW motti futaa.

PekkaNF

alfred_j_kwak

Multa löytyy jostain pari turvarelettä. Yritän huomenissa kaivella tyypit ja merkit.
Voisin lainata jos haluat testailla - eipä niissä tietty mitään ihmeellistä ole.
Myymään en suostu, mutta testikäyttöön tämän projektin puitteissa voisin lainata.

-Jussi-


PekkaNF

Lainaus käyttäjältä: alfred_j_kwak - 31.01.10 - klo:21:13
Multa löytyy jostain pari turvarelettä. Yritän huomenissa kaivella tyypit ja merkit.
Voisin lainata jos haluat testailla - eipä niissä tietty mitään ihmeellistä ole.
Myymään en suostu, mutta testikäyttöön tämän projektin puitteissa voisin lainata.

-Jussi-

Kiitos tarjouksesta. Mikä rele sulla on. Mulla olis A-B:n MSR127RP
http://www.ab.com/en/epub/catalogs/3377539/5866177/5985760/4444281/4444293/4444628/
Mutta onko toi "kaikille" saatavilla.

Carlo Gavazzin releitä kuulemma saa halvalla jostain päin suomee? NES02D?

Ajattelin tehdä "laatikon" suhteellisen normaalisti saatavilla olevilla ja/tai helposti löydettävillä samantapaisilla komponeneteilla ja luovuttaa sen projektin ajaksi testaukseen, mutta omistusoikeus pysyis mulla. Haluan nimittäin rakentaa itselleni samanlaisen laitteen. Tosin jos joku tekee mulle "ohjaimen" eli sen "elektroniikan" niin voin tehdä vastavuoroisesti tämäntapaisen "mekaniikan" mutta mitä enemmän mä tutkin tätä, niin sitä enemmän variaatioita löytyy.

Kenelle ja milliaseen sorviin nämä kamat muuten tulee testaukseen?

T: PekkaNF


Kremmen

Tuo, että kenelle ja millaiseen sorviin proto rakennetaan pitää vielä erikseen keskustella ja päättää.
Juurikin siksi kun kyseessä on proto jossa varmuudella tulee sen seitsemän säätämistä, kone pitää sijaita sellaisella paikkakunnalla jonne on ainakin periaatteesa mahdollista projektiryhmäläisten päästä ilman liian raskaita matkakustannuksia. Jotenkin veikkaan, että ihan kirjekurssina tätä harjoitusta ei alusta loppuun asti saada.
Proton rakentamisessa olisi tärkeää, että mekaniikan toteutus on hanskassa, sen takia oma ehdotus olisi joku sellainen jolla on "kunnollinen" metallipaja siinä protosorvin ympärillä. Ja mielellään täällä etelämpänä kun itsekin satun oleilemaan Uudellamaalla :)

Löytyykö hommaan vapaaehtoisia?

Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Tauru

Varmasti nopeuttaisi projektia jos nenäkkäin pääsisi jonkun kerran suunnittelemaan asioita projektiin osallistuvien kesken.
Minä asun Vantaalla joka lienee jossain Uudenmaan alueella.

PekkaNF

Mä asun Jokelassa (Tuusula, muttei lähelläkään Hyrylää). Joten uudellamaalla sitä ollaan tääläkin.

PekkaNF

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk