Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Karan nopeusnäyttö

Aloittaja Kremmen, 29.07.12 - klo:23:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kremmen

Virtaa noi lähdöt kestää 500 mA, mutta jännite on rajoitettu +5V sen takia, että käytetyssä ULN-piirissä on kaikille lähdöille yhteinen ylösvetopinni. Kun piirin virallinen tarkoitus on ajaa näyttöjen katodeja niin sen takia tuo ylösveto on tehty 5 volttiin. Nyt apulähdöt on toteutettu "ylimääräisinä" käyttämättä jääneisiin lähtöihin ja ovat saman ylösvedon vankeja, eli jos pinniin tuo isomman jännitteen, niin se kiertää ylösvetodiodin ja +5V powerin kautta maihin ja on oikarissa. Eli valitettavasti ei voi sen isompaa jännitettä käyttää vaikka piiri kyllä kestäisi 50 V.

Anturin A- ja B-kanavia voi kyllä lukea ohjelmallisesti, mutta tässä prosessorityypissä siihen ei ole mitään hardware-tukea joten mitään korkeita taajuuksia ei pysty käsittelemään. Olisi ehkä pitänyt sittenkin valita semmoinen aivo jossa on kvadratuuritulo, mutta kun ei pelkkä nopeudenmittaus sitä tarvii.
Tämä kapine oli ajateltu ihan puhtaasti nopeusmittariksi. Jos tosissaan on tarvetta tällaisille suhteutetuille ohjauksille niin niitä varten kannattaa kyllä tehdä vähän räätälöidympi toteutus. Paljonhan tässä mittarissa on valmiina, mutta tähän tuli nyt valittua vähän kepoinen prosessori tällaista silmälläpitäen. Atmelilla on kyllä puhdikkaampiakin malleja.
Sinänsä tuo ajatus on aivan toteutettavissa. Kunnollista ratiometrista ohjausta varten kuitenkin kannattaa toteuttaa enkooderien luku raudan tukemana jotta pulssiresoluutiot ei tule ongelmaksi. Jahka tämä savotta saadaan hyvälle tolalle niin voisin alkaa miettimään tuollaista. Ottaisi vaikka jonkun UC3-sarjan 32-bittisen prosessorin ja toteuttaisi siihen kunnolla tuloja ja lähtöjä niin saisi aikamoisen laskentakoneen eikä olisi juurikaan kalliimpi tehdä. Ja siihen tietenkin USB-liityntä konfausta ja ohjelmapäivityksiä varten.

Jos saataisi lisää tämmöisiä käyttötapauksia listattua niin voisin sen perusteella miettiä seuraavaa versiota ja mitataan sitten jossain vaiheessa mielenkiintoa sellaiseen.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Tapani Honkanen

Ensiksi suitsutan kiitosta Kremmenille. Kyllä täytyy hankkia kunnon juotin, nykyisillä ei noissa hommissa tee mitään. Olin onnekas kun sain priimaa Kremmenin tekemänä. Tuon anturin  ja näytön välinen johdin pitää vielä hankkia.
Reissulla poikkesin Klas Olssonilla ja sieltä löysin harmaan muovikotelon Marlanvil, mitoiltaan 190x145x70. ostin vaikka maksoi noin 16€. Sivupinnoissa on läpivientikumeja peräti 10 kpl, mitä tuhlausta. Näyttää ihan sopivalta.

Kremmen

Toimivat juottimet ei välttämättä ole kalliita, mutta niiden kannattaa kyllä olla tarkoituksen mukaisia. Kattopeltien kolvaamiseen on omat työkalunsa ja piirileyille omansa. Laitoin tohon liitteekksi kuvan omista releistä. Toimivia vehkeitä jokainen, eikä yksikään maksanut edes satkua ostettaessa.
Vasemmalla ilmakolvi, Kiinalainen Aoyue eli Hakko:n kopio, mutta toimii hyvin. Tuota käytetään pintaliitoshommiin.
Sitten on juotoksenpoistoasema, huomaa reikä pistoolikolvin terän nokassa. Se imee tinatr alipaineella ulos ja on todella tehokas konsti v-mäisten monikerroslevyjen avaamiseen. Eipä juuri mikään muu toimikaan.
Kaksi oikeanpuoleista on 80- ja 50-wattiset normikolvit joissa ei ole mitään ihmeellistä. Molemat on kumminkin prosessoriohjattuja joten niihin saa näppärästi esiasetukset ja pitävät lämpötilan aika tarkasti. Oikeanpuoleisessa näkyy paikallaan tappiterä jota olen käyttänyt mm tämän nopeusmittarin prosessorien juottamiseen. Se menisi toki ilmakolvillakin, mutta tuollainen pikku tqfp-paketi menee menlkein näppärämmin normikolvilla. Isommassa on sitten 4 millin kiilaterä josta riittä lämmitystä vähän isompaankin kohteeseen. Isoja kohteita juottaessahan tärkeämpää kuin kolvin hillitön kuumuus, on se, että terässä on lämpökapasiteettia joten se ei jäähdy alilämpöiseksi saman tien kun iso kohde sitä jäähdyttää.
Noilla on tuntunut påärjäävän varsin hyvin.

P.S. sorry kiroitusvihreet, veistin tossa äasken pitsaa kyhäillessäni vasemman etusormen halki keittiöveitsellä ja nyt on vähän hankala naputeölla kun on hirmu tuppo sormessa. Mutta vuoden kuluttua tätäkään harmia tuskin muistaa, että eipä se mitään.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jussi

LainaaOlisi ehkä pitänyt sittenkin valita semmoinen aivo jossa on kvadratuuritulo. Ottaisi vaikka jonkun UC3-sarjan 32-bittisen prosessorin

Vähän luisuu ohi aiheen, mutta kysyn silti :-[  Onko tuossa UC3 sarjassa  rautatason Qdeg, kun olen jäänyt  itse siihen käsitykseen ,että vain Xmega sarjassa.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: jussi - 19.10.12 - klo:23:35
Vähän luisuu ohi aiheen, mutta kysyn silti :-[  Onko tuossa UC3 sarjassa  rautatason Qdeg, kun olen jäänyt  itse siihen käsitykseen ,että vain Xmega sarjassa.
Jo vain, siinä on niitä kaksinkin kappalein. UC3-sarjalaiset on aika voimanpesiä, ja tuo C-malli erityisesti - ainakin tällaisiin "teollisuus" sovelluksiin. Siinä kun on sisäänrakennettu aritmetiikkakiihdytin niin laskenta käy vauhdilla. Ytimen ympärille integroitujen oheismodulien lista on aika hengästyttävän pitkä, mutta laitetaan se nyt tähän kun kerta aloitettiin:

- Keskellä niinkuin hämähäkki verkossaan on tietty core eli keskusyksikkö, CPU ja siihen kytketyt nopea RAM-muisti, muistiväylät, muistinsuojausyksikkö sekä Nexus 2 -tason debuggeriliitäntä josta pääsee JTAGiin ja aWire-debuggeriliitäntään. Ytimestä on erilliset rajapinnat nopeaan väylämatriisiyksikköön sekä GPIO-väylään jossa I/O-pinnit asustelee. Jälkimmäinen mahdollistaa erittäin nopean suoran I/O:n joka tosin harvoin on tarpeen.

- Nopea väylämatriisi on vähän PC:n PCI-väylän kaltainen otus johon kytkeytyy siis CPU, flash-muistiohjain (ohjelmamuisti) sekä oheisväyläsillat A,B,C, Ethernet media acces ohjain, USB-ohjain, CAN-väyläohjain, oheislaite-DMA (direct memory access) ohjain ja muisti-DMA ohjain. Lisäksi tätä kautta ohjataan liityntä mahdolliseen ulkoiseen muistiin.

- Oheisväyläsillan A takana on Event controller eli rautatason tapahtumanohjaus ja -reititys, USART-ohjaimet 0,2, ja 3, SPI ohjain 1, IIS-ohjain, TWI-ohjaimet 0 ja 1, PWM-ohjain, D/A -muuntimet 0 ja 1, analogikomparaattorit 0A, 0B, 1A ja 1B, Timer 1, kvadratuuridekooderit 0 ja 1, asynkroniajastin, taajuuslaskin, vahtikoira, järjestelmäkontrolli (kellot, brown-out detektorit), power management ja keskeytysohjain.

- Oheisväyläsillan C takana ovat TWI ohjain 2, Timer 0, SPI-ohjain 0, A/D-muuntimet 0 ja 1, USART-ohjaimet 1 ja 4.

- Oheisväyläsilta B on varattu CPU:n kytkemiseksi nopeaan väylämatriisiin suoraan kytkettyjen oheislaitteiden konfiguraatioväylään.

Että jonkun verran on härpäkettä kasattu yksiin kuoriin. Mutta melkein parasta tuossa on, että CPU sisältää FPU:n eli liukulukulaskentayksikön, ja että se tukee DSP-laskentaa eli digitaalista signaalinkäsittelyä rautatasolla + löytyy valmis DSP-kirjasto jossa on tärkeimmät muunnokset ja filtterit valmiiksi toimivina ja debugattuina.

Kotitarveharrastajallehan tässä tietty on vähän enemmän haastetta kuin Mega/Xmega-sarjalaisissa. Jos oikeasti kiinnostaa niin tässä linkki pikaesitteeseen jossa nuo ylläolevat on vähän enemmän avattu: http://www.atmel.com/Images/32117S.pdf
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jussi

Löytyis näppärä kotimainen kehitysalustakin.
http://www.ruuvipenkki.fi/2012/08/02/aery32---suomalainen-avr-kehitysalusta
Mutta noissa xmegoissa on tosiaan ihan riittävästi tekemistä harrastajalla.
Kiinnostavia palikoita on.

Kremmen

No katoppa, en ollut huomannutkaan tuollaista, vaikka tuolla Ruuvipenkissä silloin tällöin tulee käytyä.
Varmasti monelle oikeinkin kiinnostava koikeilualusta, joskin itse jätän väliin kun on tuo STK600 lauta. Siinä on se sovitinsysteemi jolla pystyy kehittämään kaikilla Atmelin prosessoreilla kunhan vaan latoo tuohta tiskiin ja hommaa adapterit. Ne toki on suolaisen hintaisia, mutta eipä niitä tarvii päivittäin ostella.
Hyvä kumminkin että joku Suomessakin viitsii vielä vääntää tuollaisia :)

Ja siis kalut aina tarpeen mukaan. XMega on aika pystyvä kapine sekin, olen niillekin vääntänyt sovelluksia ja totahan se on, että niiden kanssa pääsee vauhtiin paljon helpommin kun ne muistuttaa enempi noita puhtaita 8-bittisiä kiviä. Enempi ne jaksaa vääntää kuin mitä ihan aloittelija osaa niitä edes työllistää  :P
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Maukka

#247
Mulla tuon anturi piirilevyn sijoituksessa ongelmia.
Osaisko kremmen kertoa löytyiskö tuohon helposti joku tämän mallinen anturi.


Jonka voisi tuon heijastus anturin tilalle kolvata.

Haarukka anturin tilallekkin varmaan löytyisi joku kulma malli?
Tarkoitus olisi löytää anturi mallit jolla saisi mahdollisimman litteän kokoon panon/asennuksen..

Jos sopivat anturit löytyisi niin voisin ottaa pari ylimääräistä anturi levyä ja kolvailla nuo anturit sitten niihin.
Niin ei tartte noita purkaa.


Itse näyttö sai kotelon ympärilleen ja perus asetuksilla kokeilin niin mainosti luki maalarin teipin palaa akkukoneen istukasta. :)

PekkaNF

Ipana meni lauatain-sunnuntai yöksi yökylään ja vaimo töihin sunnuntaiaamuksi, joten ajattelin tehdä syksyisiä hommia ulkona ja hieman pari kesken olevaa hommaa valmiimmaksi (tai valmiiksi) autotallissa. Oli aika kosteeta ja nihkeetä tuo ulkoilma aamulla, joten kolvasin hitasti ja huolella ton rarkennusarjan kasaan. Jokaisen vaiheen jälkeen join kupin kahvia ja tsekkasin tekemisiäni samalla kun kolvasin osia levylle - parinkymmenen vuoden tauko tuntuu....

Unohdin testata 5V hakkurin, kun sitä ei erikseen käsketty:) juottelin vaan osia rakentamisen kiihkossa ja sitten kun tuli aika laittaa viimeinen vastus -100R muistaakseni paikoilleen, niin ihmettelin että jäljellä on vain 10K. No johan nyt on perseensuti! Pari minuuttia varmistelua ja heti tsekkaamisen jälkeen yksi 10K vastus näytti eri värikoodiselta. Eikun imua ja vaihtoon. Lopput meni paikoileen ongelmitta eikä yhtään komponenttia jäänyt yli.

Ei muuta kun piirilevyn tarkistaminen suurennuslasilla (ennen muuten kaikki oli isompaa kun ei tarvinnut suurennuslaseja käyttää:) :) ) ja virtaa päälle. Suureksi yllätykseksi kaikki toimi, mutta laskenta ei vastannut porkaoneessa pyöritettyä vessapaperirullan hylsyä jossa oli lovi. 8 RPM-MY_ASS! Eikun manuaalin lukua kun näytöön tuli jotain P-koodia....Resetointia peliin ja sen jälkeen toimi uskottavasti.

Piirikaaviosta oli apua, tykkään lukee piirikaavioo/osista/PK:n printtiä samalla kun kokoon. Säilyy edes jokin illuusio siitä mitä on tekemässä. (ja saan menemään paljon enemmän aikaa jos näiden välillä on ristiriitoja - mutta mä mieluiten tiedän epävarmuudet.)

Tykkäsin siitä, että IC:t ja muut kompot oli loogisesti ja samaan suuntaan koottavana levyllä.

Missään kohtaa ei oikeestaan mennyt sormi suuhun, mutta D9-liittimen kohdalla joutui vähän miettimään ja mulla on epävarma olo sen mekaanisesta kasamisesta. Pitäis fotata ja postata se, mä luulen että siihen on fiksumpi tapa.

Kivaa askaretta sunnuntaiksi - tätä lisää.

PekkaNF

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: Maukka - 21.10.12 - klo:21:00
Mulla tuon anturi piirilevyn sijoituksessa ongelmia.
Osaisko kremmen kertoa löytyiskö tuohon helposti joku tämän mallinen anturi.


Jonka voisi tuon heijastus anturin tilalle kolvata.

Haarukka anturin tilallekkin varmaan löytyisi joku kulma malli?
Tarkoitus olisi löytää anturi mallit jolla saisi mahdollisimman litteän kokoon panon/asennuksen..

Jos sopivat anturit löytyisi niin voisin ottaa pari ylimääräistä anturi levyä ja kolvailla nuo anturit sitten niihin.
Niin ei tartte noita purkaa.


Itse näyttö sai kotelon ympärilleen ja perus asetuksilla kokeilin niin mainosti luki maalarin teipin palaa akkukoneen istukasta. :)

Taitaa olla niin, että jos nämä nimenomaiset Omronin ilmaisimet ei istu niin sitten ei siitä piirilevystäkään ole isoa iloa. Kun ei siihen mikään muu ilmaisin sovi kuin nämä joille reikäjaot on piirretty. Noissa ei nimittäin mitään standardia ole.
Mutta jos nyt ajatellaan että koko ilmaisimessa on kaikkiaan 4 komponenttia, eli itse ilmaisin, pari vastusta ja yksi suotokonkka, niin kyllähän tuon koko setin kolvaa muutamassa minuutissa suoraan johtoihin kiinni.
Mielelläni auttaisin anturin etsimisessä, mutta niitä on niin pilvin pimein että en tiedä onko minusta mitään lisäarvoa. Tuolta voi alkaa katselemaan valikoimaa: http://www.digikey.com/product-search/en/sensors-transducers/optical-reflective-logic-output/1967257 vaihtoehtoja pelkille heijastusantureille löytyy tuhannen verran. Ja hinta kiipeää äkkiä viidenkympin tietämiin ja ylikin joissain malleissa...
Kaikki ne on kuitenkin samanlaisia: toisessa päässä ledi joka tarvii etuvastuksen. Ilmaisinpäässä trankku tai logiikka joka tarvii syöttöjännitteen ja nollan, ja josta signaali lähtee omalla karvalla. Mahdollisesti myös etuvastuksen kytkennästä riippuen. Mutta siinäpä se.
Jos löydät mekaanisesti sopivan anturin tuolta niin kyllä mä sille sähköisen kytkennän avustan.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

asetukset

sain kasattua ja ilmeisesti toimii numerot juoksee kun heiluttaa ruuvimeisseliä heijastusanturin edessä :)
kasausvaieessa ihmettelin että missä J14 ja J15 mittauspisteet sijaitsee?

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 21.10.12 - klo:21:27
Ipana meni lauatain-sunnuntai yöksi yökylään ja vaimo töihin sunnuntaiaamuksi, joten ajattelin tehdä syksyisiä hommia ulkona ja hieman pari kesken olevaa hommaa valmiimmaksi (tai valmiiksi) autotallissa. Oli aika kosteeta ja nihkeetä tuo ulkoilma aamulla, joten kolvasin hitasti ja huolella ton rarkennusarjan kasaan. Jokaisen vaiheen jälkeen join kupin kahvia ja tsekkasin tekemisiäni samalla kun kolvasin osia levylle - parinkymmenen vuoden tauko tuntuu....

Unohdin testata 5V hakkurin, kun sitä ei erikseen käsketty:) juottelin vaan osia rakentamisen kiihkossa ja sitten kun tuli aika laittaa viimeinen vastus -100R muistaakseni paikoilleen, niin ihmettelin että jäljellä on vain 10K. No johan nyt on perseensuti! Pari minuuttia varmistelua ja heti tsekkaamisen jälkeen yksi 10K vastus näytti eri värikoodiselta. Eikun imua ja vaihtoon. Lopput meni paikoileen ongelmitta eikä yhtään komponenttia jäänyt yli.

Ei muuta kun piirilevyn tarkistaminen suurennuslasilla (ennen muuten kaikki oli isompaa kun ei tarvinnut suurennuslaseja käyttää:) :) ) ja virtaa päälle. Suureksi yllätykseksi kaikki toimi, mutta laskenta ei vastannut porkaoneessa pyöritettyä vessapaperirullan hylsyä jossa oli lovi. 8 RPM-MY_ASS! Eikun manuaalin lukua kun näytöön tuli jotain P-koodia....Resetointia peliin ja sen jälkeen toimi uskottavasti.

Piirikaaviosta oli apua, tykkään lukee piirikaavioo/osista/PK:n printtiä samalla kun kokoon. Säilyy edes jokin illuusio siitä mitä on tekemässä. (ja saan menemään paljon enemmän aikaa jos näiden välillä on ristiriitoja - mutta mä mieluiten tiedän epävarmuudet.)

Tykkäsin siitä, että IC:t ja muut kompot oli loogisesti ja samaan suuntaan koottavana levyllä.

Missään kohtaa ei oikeestaan mennyt sormi suuhun, mutta D9-liittimen kohdalla joutui vähän miettimään ja mulla on epävarma olo sen mekaanisesta kasamisesta. Pitäis fotata ja postata se, mä luulen että siihen on fiksumpi tapa.

Kivaa askaretta sunnuntaiksi - tätä lisää.

PekkaNF
Kiitos palautteesta! Kaikki on arvokasta, erityisesti jos näitä sarjoja nyt tulee tehtyä vielä lisääkin.

Tuon D-liittimen kanssahan oli vähän murhetta ja riesaa, kun paljastui vasta piirilevyjen tilaamisen jälkeen, ettei oikein kenelläkään ole enää hyllyssä sitä liitinmallia jonka olin tuohon valinnut. Tarkoitus oli, että kiinnitys kortille tapahtuisi harppuunalla, joka on sellainen kiinnitysrei'istä läpi painettava haka joka sitten vain juotetaan kiinni. Siinä olisi ollut ne vastaruuvit valmiina liitinrungossa. Nyt piti toteuttaa suunnitelma B, eli ne erilliset ruuvit jotka juotettiin reikiin. Menee se niinkin, vaikka ne ruuvit olisi saaneet olla vähän pidemmät, ja olihan niissä nyhertämistä. Toisaalta kyllä se liitin paikallaan pysyy niiden 9 kontaktijuotoksen avulla, joten tärkeintä että ruuvit vain tekee kontaktin suojamaahan häiriöiden torjumiseksi. Mietitäänpä jatkossa muita, ehkä vähän "modernimpia" liitinmalleja. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Samoin täytyy vielä debugata vähän lisää kestomuistin ensitarkistusta, nimittäin joissain harvoissa tapauksissa ohjelma ei huomaa ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä että kestomuistia ei ole alustettu. Sillon käy kuten sinulle, että muistissa on vähän mitä sattuu kunnes oletukset palautetaan käsin.

Niin ja se P-koodi :) Se on vaan ohjelman version näyttö eli pitäisi näkyä "P r 11" eli Program release 1.1 (tai 1.0 jotka kasasivat koko kortin itse alusta loppuun).
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Maukka

Sepä se kun en noita osaa etsiä kun vaihto ehtoja on niin paljon. No mekaanisesti sopii ne anturi jotka saa vaakaan kiinni.
Ja ovat hinnaltaan edukkaita.
Kysyin vain jos sinulla olisi ollut jokin sellainen malli jo tiedossa. Tosiaan monessa mekaanisesti sopivassa hinta pompsahti heti kymmeniin euroihin.

Ainahan voisi laittaa lyhyilla johdon pätkillä nuo nykyiset anturi piirilevyn sivuun vaakaan. Ja koteloon sitten kiinni vaikka liimalla.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: asetukset - 21.10.12 - klo:21:53
sain kasattua ja ilmeisesti toimii numerot juoksee kun heiluttaa ruuvimeisseliä heijastusanturin edessä :)
kasausvaieessa ihmettelin että missä J14 ja J15 mittauspisteet sijaitsee?
Toimii kyllä jos numerot elää. Muista että "tehdasasetukset" saa palautettua pitämällä jotain nappia pohjassa kunnes näyttöön ilmestyy teksti "rESEt".

Tarkoitat varmaan J4 ja J5? Ne on pieniä juotospadeja MENU- ja DEK-nappien vasemmalla puolella. Erillistä liitintä niille ei ole.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

asetukset

ohjeessa on silloin pieni virhe. mulla ei ole näistä mitään kokemusta niin ei osaa ite ajatella :D
muuttelin kyllä jo parametreja ja resetoin aluksi.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk