Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Sorvin kytkimen säätö (TOS SN40)

Aloittaja Kremmen, 03.10.16 - klo:09:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kremmen

Sormituntumalta levyt vaikuttaa olevan jotain kovempaa kuin ST52, mutta sormi ei toisaalta ole mikään pinnankovuusmittari. Jos slovakit ei tosiaan sano mitään, niin sitten vaan koitetaan semmoisella tavaralla jonka raati tuomitsee sopivimmaksi saatavilla olevista. Hajonneet levyt on siis olemassa vertailua varten.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Taidetaan päästä helpolla. Trens vastasi salamannopeasti ja toimittaa mielellään noita kiekkoja eikä maksa juuri mitään; 2,80 per kiekko, eli 11x2,80 per setti + 19 euroa postiin.
Tilasin 3 settiä.

@Ville Vaho: Jos Ville tarvitsee noita samoja levyjä myöhemmin, niin voin luovuttaa yhden setin hankintahintaan. Vaihtoehtoisesti minulta saa yhteystiedot ja käydyn mailikeskustelun.

Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

viilari

Saisikos mittakuvan kytkinlevystä,mulla on muutama laatikollinen tsekkiläisen painokoneen varaosia,joukossa myös kytkinlevyjä.

Kremmen

Tehtaan mittakuvia ei taida olla missään. Voin toki mitata levystä strategiset mitat, mutta vasta huomiseksi kun olen tänään liikenteessä ja levyt on kotona.
Noin karkeasti kiekon ulkohalkaisija on about 7 senttiä ja metallikiekon leveys ehkä sentin (jollin siis n. 5 sentin reikä keskellä. Ulkonevat olakkeet on noin sentin pituisia jolloin sakaroiden päästä mitattuna ulkomitta olisi ~9 cm. Ulospäin siis 4 sakaraa 90 asteen välein, sisäänpäin 3 sakaraa 120 asteen välein.

Machineryltakin noita saa, mutta hintaan 105,- per setti, eli vähän yli kolminkertaiseen hintaan :(
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: viilari - 05.10.16 - klo:12:28
Saisikos mittakuvan kytkinlevystä,mulla on muutama laatikollinen tsekkiläisen painokoneen varaosia,joukossa myös kytkinlevyjä.
Mä nyt mittasin vähän tarkemmin noita.
- renkaan ulkohalkaisija on 66,5 mm, sisähalkaisija 45 mm,
- ulkosakaroiden ääriväli on 78 mm ja sakaran leveys juuresta n. 10,5 mm. Sakaroita siis 4 tasavälein.
- yhtään sisäsakaraa ei ole jäljellä joten niiden mitoista ei niin tiedä, mutta niitä on aina 3 kpl 120 asteen välein ja ne olisi hieman leveämpiä kuin ulkosakarat.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

viilari

Tuossa kytkinlevyt mitä loytyy jos joku sattuisi tarvitsemaan:
Isompi teräs D=131  d= 100  pronssi D= 120  d= 91
Pienempi teräs D= 100  d= 75  pronssi D =91  d= 67
pronssilevyt terästä,pinnassa sintrattu pronsssi.

Kremmen

Saman oloisia ovat nuo mutta selvästi eri dimensiot ja rakenne, että TOS:iin nuo ei sovi.
Onneksi mulle on jo tulossa tehtaalta uudet, mutta noista voi olla jollekin iloa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

fixaaja

Kremmen:
Oliko tuon purkaminen aivan mahdoton työ? Omassa TOS:ssa  ongelma lähinnä se että kylmällä koneella ja pienillä vaihteilla jää pakka ryömimään..Voisi haiskahtaa siltä että levyjen välissä on vuosikymmenten roskat välissä. Ei millään viitsisi avata jos ihan mahdoton työ..Jos joutilaana niitä ylimääräisiä sarjoja niin voisin varuiksi omaani sellaiset ostaa..jos myyt  :)

Kremmen

Ei ole ollenkaan mahdoton työ. Itse asiassa jarrun avaaminen on lapsellisen helppoa; kolme kuusiokoloruuvia auki ja koppa putoaa käteen. Siinä ei ole mitään tiukkoja sovituksia tai mysteerivietereitä jotka lentäisi hevon v... Ainoa mikä pitää huomata on iso o-rengas rungon ja kopan välissä.
Kun koppa on irti niin alta paljastuu levypakan staattori eli se ulkokehäputki jonka sisällä pakka on selvästi näkyvillä. Kaikki on koneen rungon ulkopuolella ja oikein hyvin käsillä. Ulkokehys ei ole mitenkään edes pultattu runkoon, siinä on vain 2 löyhää pinniä jotka estää sitä pyörimästä ja koppa kiristää sen vasten runkoa. Jarrun sisäakseli tulee siis myös reilusti ulos rungosta niin, että sisäpuolelle ei joudu kaivelemaan yhtään.
Minulla kesti parikymmentä minuuttia kaivaa sulaneet ja vääntyneet levyt irti kun koetin tehdä sen varovasti. Kun ei ollut mitään käsitystä että joutuuko ne laittamaan vielä takaisin. No, pianhan se paljastui että ei joudu kun kaikki oli selvää roskiskamaa.
Jos sinun koneessasi levyt on vielä sen verta ehjät että ovat muodossaan niin ne voi sormin poimia ulos ja tsekata. Kasaaminen on sitten vaan sama päinvastaisessa järjestyksessä, mitään kriittisiä kohtia ei tuossa ole tekojärjestyksen puolesta.
Mielelläni myyn yhdet levyt hankintahintaan kun näyttää että yksillä levyillä tämä meidän kone kyllä lähtee taas tulille. Palataan asiaan kun olen saanut lähetyksen näppeihini.

Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

fixaaja

Nähtävästi öljyt syytä laskea ensin pois..uiko tuo öljyssä koko paketti jos kerran o-rengaskin uhrattu kopan väliin?

Kremmen

Sitä en nyt pysty muistin perusteella sanomaan uiko, mutta selvästi on tarkoitus että on märkä. Voi olla että sinne kierrätetään öljyä kun tuossa tiettävästi on karalaatikon kiertopumppu ja nostoputkisto.
Sen varmaan pystyy päättelemään siitä, miten korkealla karalaatikon öljysilmä on suhteessa jarrun koppaan. Silmä on karalaatikon takaseinällä kytkimen luukussa. Siitähän tuon näkee ihan sihtaamalla.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: fixaaja - 07.10.16 - klo:09:47
Kremmen:
Oliko tuon purkaminen aivan mahdoton työ? Omassa TOS:ssa  ongelma lähinnä se että kylmällä koneella ja pienillä vaihteilla jää pakka ryömimään..Voisi haiskahtaa siltä että levyjen välissä on vuosikymmenten roskat välissä. Ei millään viitsisi avata jos ihan mahdoton työ..Jos joutilaana niitä ylimääräisiä sarjoja niin voisin varuiksi omaani sellaiset ostaa..jos myyt  :)
Levyjä tuli nyt Slovakiasta ja hacklabin sorvissa on uudet toimivat asennettuna. Asennus kesti pari minuuttia.
Jos tarviit niin setti irtoaa viidellä kympillä + postikulut.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

janezki84

Olisiko Kremmenillä yhteystietoja trenciniin mistä tilasit levyjä, pitäisi tilata laakerit ja tiivisteet TOS SN40:een? Kiitos jo etu käteen...

Kremmen

Jep, yhteystiedot on kyllä. Mailailepa rouva Dagmar Judinyoválle <d.judinyova@trens.sk> niin hän ratkoo ongelmasi. Englanin kieli toimii hyvin, mutta sielläpäin myös saksa on kovaa valuuttaa.
Varaudu sitten siihen, että maksut hoidetaan SEPA-euromaksuina suoraan Trens:in tilille. Onneksi kai onnistuu kaikista suomalaisista verkkopankeista näinä päivinä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

janezki84

Kiitoksia täytyy otaa yhteyttä.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk