Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

3D-Probe, langaton

Aloittaja JuKa, 14.02.13 - klo:19:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

JuKa

Projekti on edennyt siihen malliin että on pakko julkaista hieman juttua siitä.
Muutama viikko sitten kyllästyin kappaleen mitoittamiseen sellaisella epäkesko edgefinderillä.
Aloin miettimään parempaa vaihtoehtoa ja löysin muutaman hyvän linkin. Laite oli langalla toimiva ja kun
en siitäkään pitänyt, niin oli pakko alkaa miettiä langatonta versiota. Murehdin aluksi että miten langattomassa
tiedonsiirrosta tuo viive vaikuttaisi ? No, testausten perusteella mitään eroa ei ole.

Tuosta probesta puuttuu vielä asentokytkin ja vilkkuled. Ne asennetaan viikonlopun  aikana.

Jussi

Kuva ensimmäisestä lagattomasta protosta ja melkein valmiista langallisesta probesta ("tuotannossa oleva")
"Tuotantoon" tulevasta langattomasta IR-mallista tulee kuva kun saadaan se valmiiksi.

Timo Hotti

Mistäs tuon löysit?

Vai omaa tekoa? Mihin tuo laite perustuu.

timi
timi

JuKa

#2
Moi,

Tuo osiltaan omavalmite, ideaa on apinoitu esim tuolta linkistä. Esim. Renishaw käyttää tuota samaa ajatusta paikoitusantureissaan. Toistotarkkuudeksi sain 0.002mm kymmenellä mittauskerralla, paikoittaessa 30mm reijän keskiöön. On melko helppo rakentaa ja ei välitä onko mitattava materiaali johtavaa...

http://fadedbits.com/2011/02/touchprobe/

Tuo tekemäni menee karalla ollessa päälle ja kun se käännetään ylösalaisin, se sammuu...

Jussi

Jape

Moi,

Eikö 3d -tasterilla aja saman asian ? Eli 3D -mittakellolla ?

-jape

JuKa

#4
Ajaa kyllä, tuolla sen tekee vain automaattisesti. Kun painaa ohjelmassa nappia, niin se paikoittaa karan reijän keskelle/reunalle/päälle, eikä tarvitse laskea mitään. Periaatteessa tuota voi käyttää myös 3d-kopiontiin.
Tuo toimii siis vain cnc-koneissa...

Jussi

porepe

Milläs tuon langattoman siirron hoidit ?
Petri Junnila
Mynämäki

Jussik


Itseäni kiinnostaisi myös tuo langaton osuus!?!?!? miten ja kuinka....

Kaapissa odottelee mitutoyon prope siihen tarvisin rupiinipään ja langattoman lähettimen.

Jussi

JuKa

Langattoman siirron osuus ? Ok, kerrotaan sitten...
Hain honkkarista sellaisen langattoman ovikellon, jossa on vain yksi melodia.
Purkasin lähettimen, liitin siihen akun ja liittimen jonka kautta akun voi ladata.
Kuulapiiri on kytketty suoraan painonapin koskettimien väliin. Vastaanottimessa olevan kaiuttimen rinnalle
laitoin optoerottimen ja kytkin sen opton kautta ohjaukseen. Kun probe tokkää materiaaliin, niin kuuluu samalla ovikellon kaiuttimesta dindong...  :)

Mitäs mieltä olette toimintavarmuudesta ja toteutuksesta ? :-[


Jussi




Ps. Xbee modulilla se on oikeasti hoidettu, aika helppo ohjelmoida ja kohtuullisen hintainen.


Jussik

Terve

Kiitos vihjeestä, Zigbee ei tulut mieleenikään?!?!?!?

Meinasin harkita jotakin Bluetooth tai muuta vastaavaa.
Mutta tolla se on helpompi ja ehkä häriö sietoisempikin.

Jussi

Tauru

Tämän toimintaperiaate on erittäin yksinkertainen ja sen jopa ymmärrän.
Sivussa olevissa ruuveilla voidaan keskittää mittapää mutta se mitä en vielä hoksannut eri piirustusten ja dokumenttien perusteella miten se pysyy keskitettynä suhteessa runkoon? Joka paikassa näyttää olevan väljää eri osien välissä vaikka minun järjen mukaan jossain pitää olla tiukkaliitos.
Parin vinkkiä helpottaisi tekemistä. Tämä vaikuttaa sopivan kokoiselta ja hyödylliseltä projektilta, harkitsin jo jossain vaiheessa Haimerin 3D mittakelloa, jäi hankkimatta hinnan takia ja tämä taitaisi olla lähes yhtä kätevä korvike manuaalikoneeseen.

JuKa

Ainoa asia mitä tuossa siirretään on pidike jossa kuulat on. Sen mukana toki liikkuu myös tuo tappi tai mittapää.
Kun tuo laitetaan karalle ja karaa pyöritetään karaa, saadaan tappi keskitettyä pyörimään karan keskiössä noilla neljällä ruuvilla. Samalla kun ruuvit kiiristetään, se lukitsee kuulapidikkeen ylös/alas liikkeen.

Esim. Renisaawissa liikutetaan tuota mittapäätä kokonaisuudessaan kiinnitysnapaan nähden. Tuo on toki mahdollista tehdä niinkin, mutta tuolloin pituus kasvaa helposti liikaa.

Itse käytin 6mm kuulia ja 3mm neulalaakereita projektissani. Suosittelen jättämään kuulien väliin 1.8-2mm rakoa, jotta tapit palautuu paremmin ja sulkee luotettavammin virtapiiriin. Voin myös tehdä osia, jos jollain on tarvetta.
Olen tehnyt rättipakeliitistä tuon kuulapidikkeen ja ABS-muovista tuon keskiosan.

Jussi

eemeli

Hep.

Tuolle kun tekis vielä telineen, missä olis laturi niin olis tosi pro! Akku proben sisään ja teline pitäs aina latingissa.

Näyttää sellaselta vekottimelta, jonka tekis joskus ittellekin. Tehdään nyt enste se kones valmiiksi kuiteskin...

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

JuKa

Juu, mulla on tuossa omasaa 100mA lipo akku ja sillä kestää ajella n. 45min...
Sen saa ladattua pistokkeesta, joka tulee varren sisältä esiin. Proben kun laittaa ylösalaisin
niin se sammuu...

Jussi

mpr

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 26.02.13 - klo:22:21
Ainoa asia mitä tuossa siirretään on pidike jossa kuulat on. Sen mukana toki liikkuu myös tuo tappi tai mittapää.
Kun tuo laitetaan karalle ja karaa pyöritetään karaa, saadaan tappi keskitettyä pyörimään karan keskiössä noilla neljällä ruuvilla. Samalla kun ruuvit kiiristetään, se lukitsee kuulapidikkeen ylös/alas liikkeen.

Esim. Renisaawissa liikutetaan tuota mittapäätä kokonaisuudessaan kiinnitysnapaan nähden. Tuo on toki mahdollista tehdä niinkin, mutta tuolloin pituus kasvaa helposti liikaa.

Itse käytin 6mm kuulia ja 3mm neulalaakereita projektissani. Suosittelen jättämään kuulien väliin 1.8-2mm rakoa, jotta tapit palautuu paremmin ja sulkee luotettavammin virtapiiriin. Voin myös tehdä osia, jos jollain on tarvetta.
Olen tehnyt rättipakeliitistä tuon kuulapidikkeen ja ABS-muovista tuon keskiosan.

Jussi

Moi
Jos innostut tekemään noita osia sarjan niin minä ainakin olisin kiinnostunut.

Tauru

No niin, nyt taisin oivaltaa miten homma toimii. Kuulat ja tapit keskittävät mittäpään aina samaan kohtaan kun jousi painaa mittapäätä alaspäin. Menipäs tuon keksimiseen pitkään.
Kiitos, näillä vinkeillä pääsen varmasti eteenpäin ja aloittamaan projektin.

Toisaalta jos sinulta saa valmiita osia niin voi olla että minun ei kannata kaikkea työstää itse, jonkunlaista menekkiä voisi olla rakennussarjalle.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk