Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Viistokuulalaakerien välys

Aloittaja Tugge, 07.12.16 - klo:23:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tugge

Huomasinpa tuossa, että Y-akseliin oli tullut klappia vähän alle puoli milliä. Ja rupesin tutkimaan asiaa, niin vika on näissä kiinan kuularuuvien laakerilohkojen laakereissa. Eli siellä on kaksi 7001ac kuulalaakeria. Ja nyt kysynkin (kun en ole ennen tälläisiä laakereita käsitellyt), että kuuluuko yksittäisessä laakerissa olla välystä aksiaalisuunnassa? Vai pitääkö niiden olla kuten muutkin kuulalaakerit, että niissä ei ole välystä? Vai saako niissä olla välystä, kunhan se toinen laakeri ottaa sen välyksen pois, kun laakerit kiristetään paikalleen?

Varmaan tässä täytyy lähteä laakerikauppaan. Ei vaan tunnu suomessa oikein olevan edes nettikaupoissa mitään hintatietoutta noille laakereille. Kun jos kylmiltään menee Etraan kyselemään ja ei tiedä tälläisten laakereiden hintatasoa, niin siinä helposti tulee kusetetuksi. Mitähän tälläset yleensä maksaa? Nyt ei tarvita mitään tarkkuushiottuja systeemejä.

JuKa

Moro,

Noissa ihan tavallisissa viistokuulalaakereissa on aksiaalista välystä aina toiseen suuntaan ja se purkaantuu kun tarpeeksi vetää kooleja eri suuntiin. Siksi viistokuulalaakereita pitää laittaa aina kaksi vastakkaisiin suuntiin, jossa välys poistuu. Tuollaisessa tavallisessa viistokuulalaakerissa on helposti pari kymppiä välystä ja enemmänkin kun ne asennetaan vastakkain.

Siksi kuularuuville asennetaan yleensä aina laakerit, jotka ovat pariksi hiottu. Niissä on muutama satku esijännitystä, jolloin välystä ei ole.
Ne on myös yleensä isommalla kulmalla kuin normit laakerit, jolloin ne kestää aksiaalista kuormaa enemmän.

Tavalliset viistokuulalaakerit voi sovittaa ohuilla sovitelevyillä välyksettömiksi jos siitä välyksestä on haittaa...

Kyllä noita etrasta saa, mutta se ei kyllä ole mikään varsinainen laakerikauppa, ainakaan meilläpäin 😊

Maksaa varmaan 10-20% enemmän kuin tavallinen kuulalaakeri.. Veikkaan, että tuo 7001 on luokkaa 7-10€/kpl

Ville Vaho

Ihan "normaaleja" viistokuulia on asiakkaan koneeseen tungettu tarkkuus laakerin tilalle, vähän kapeampia, eli tarvii fylliä. Mutta välystä ei ole kyllä edes satasta vaikka laakerit on ilman shimmiä.

Kokoluokka 30-40mm reikä laakerissa.

Ja siis välyksellä tarkoitan sitä kun väännetään rautakangella ruuvia molempiin lineaarin liikesuuntiin kello päin akselin päätyä.
-vilderi

Tugge

Kiitoksia vastauksista. Eli aksiaalista välystä on yksittäisessä laakerissa normaalistikin. Eli ilmeisesti laakeri on vaan sitten kulunut ja siihen on tullut lisää välystä, koska se välys ei poistu, kun laittaa laakeriparin oikein päin paikailleen.

Ja eipä tuo hinta nyt maata kaada. Tiedä sitten, jos haluaisi parihiotun, että kuinka paljon kalliimpi se on. Mutta tuskimpa noissa ei parihiotuissakaan laakereissa ihan liikaa välystä tule. Ainakin harrastekoneessa.

Tugge

Näyttääpä olevan aika kiven alla tuo 7001AC laakeri. Etralta sain jotain tietoja, mutta hinnat on n. 100€ kappale, joten jäävät kyllä sinne. Laakerinetissäkään ei ole suoraan sopivaa kokoa omaan käyttöön ( mutta nuo kaksiriviset viistokuulalaakerit varmaan ajaa asian samalla tavalla? Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä, että ei muka suomesta löytyisi helposti noita laakereita.

http://www.laakerinetti.com/kuulalaakerit-2riviset-kuula-viistokuulal-c-21_29.html?sort=2a&page=1

Nyt vaan pitäisi saada tuota laakeripesän kokoa kasvatettua jotenkin järkevästi...

JuKa

#5
Palaan tuohon Villen kommenttiin kun pääsen koneelle kirjoittamaan.
Kuten sanoin, etra ei ole laakerikauppa...Kysy vaikka Porin Laakerista tai Turun Laakerista tms.


Tuo kaksirivinen viistokuula kannattaa jättää pois heti ajatuksista. Kaikki välys jota koneessa on, on aina haitaksi. Jos se johtuu laakeroinnista ja on poistettavissa, niin kannattaa hoitaa se kuntoon.
Pienillä terillä koneistettaessa hammasleikkuu menee persiilleen, tästä varmaan osaa kertoa muut paremmin.

Ville Vaho

Kommenttia odotellessa...

Syy korvata huonommalla laakerilla oli aika, toinen hyvä syy raha, kolmas todella hyvä syy... Miksi tunkea 2000 luvun kuulajohde romuihin ylihyviä laakereita? Varsinkin kun todellista käytännön eroa ei huomaa yhtään missään. Laakerien kuormitukset ei montaa sataa newtonia poikenneet siihen suuntaan mihin niitä lähinnä kuormitetaan. Ja se hinta... 35e pala vai 200€ pala? Laakerikauppias ei suoraan suositellut, mutta lukemia tuijotellessa totesi samaa kuin minä, kannattaa kokeilla. Asiakaskin oli todella tyytyväinen kun osissa säästi 330€, mitään modausta laakeripukkiin ei tarvinnut tehdä, vain yhden ylimääräisen prikan pyöräyttää jonka tarvittaessa voi heittää pois ja korvata laakerit niillä orkkiksen mallisilla.

Uusissa koneissa harvoin näkee päätylaakereissa rasvauksen mahdollisuutta ollenkaan, saati sitten mitään suojausta!

Juuri viime viikolla vaihdoin yhdet helvatan kalliit laakerit kuularuuville. Ihmetys oli suuri kun huomasin tehneeni saman rempan tasan vuosi takaperin! Ei asennusvirhettä, mutta sama vika kuin edellisellä kerralla. Ruoste! Edellisellä kerralla peltien alla oli niin paljon lastua ettei johdesuojien läpi tullut mulju päässyt poistumaan mihinkään... Nyt paikat oli kuivat, mutta pitkää kuularuuvia pitkin oli hyvin mennyt mehut sisälle. Nyt laakeripukissa ON stefa ja laakeripukkiin on lisätty ulkoinen voitelu, eli rasvaprässi koneen kylkeen kiinteällä asennuksella.

Ihan yleisesti kysyen, onko joku nähnyt uudehkoa konetta joka olisi laadullisesti edes lähellä vanhoja vehkeitä? Karalaakerit rapisee harvasen vuosi, geometriat ja servojen säädöt on sinne suuntaan. Tehtaan raportin mukaan tonnilleen tehneet pyöreää ja karu totuus on lähemmäs kymppiä. Jos hienot paperit ajattelee tuhannesosa tuumina, ollaan lähempänä totuutta. Eikä nyt pilkata korealaisia, japanilaiset ja saksalaisetkin osaavat. Karojen laakeroinnitkin on suunniteltu suurimmassa osassa voiteluun nähden aivan liian pienille kierroksille (laakerivalmistaja lupaa 19 000 ja kara pyörii 24 000) Laakeritkin menee peukalolla akselille ja pesään.  :D

Tiedän yhden bt50 karan 90 luvun taitteesta joka pyörii 12 000, on kolaroitu, on lyöty kylmänä suoraan ajoon, laiminlyöty huollot ja vaikka mitä. Mutta edelleen pyörii! Ääntä alkaa löytymään, mutta ei itse karan laakereista...


Taitaa suomen tarkimmat koneet löytyä autotalleista, rungot MDFfää.  ;)
-vilderi

Tugge

No nyt on tullut tarjouksia ja hintaluokka tuntuu tuolle koolle järestään olevan n. 100€/kpl. Eli ilmeisesti tuota kokoa käytetään oikeasti karan laakeroinnissa ja tässä tapauksessa ei tarvita ihan niin kovia rasituskestoja. Olen Villen kanssa samaa mieltä, että yliampuvanhyviä laakereita ei kannata tähän laittaa.

Löysin ebaystä http://www.ebay.com/itm/7001B-Bearing-12x28x8-Angular-Contact-Ball-Bearings-8873-/361218466558?hash=item541a4c62fe:m:mQE63r7b35hAgkb8zqSt0Zw tälläisen laakerin, jossa alkaa hintaluokkakin olemaan lähempänä oikeaa. Jännä että näitä ei juurikaan löydy euroopasta. On taas valikoitunut joku niin kummallinen laakeri tuohon laakeripukkiin, että yksityistä harrastajaa alkaa vähän kyrpimään. Mutta näistä oppii.

Eihän tuo välttämättä kummonen homma olis modata tuota laakeripukkia sellaiseksi, että se vastaanottaisi 12x32x10 kokoisen viistokuulalaakerin. Niitä alkaakin jo löytymään joka paikasta.

Jussik

Terve

Kyllä Ville on pitkälti oikeassa.
Jos nyt geometrisesti olis oikein niin sitten on parametrit päin mäntyä.

Karojen kestoa on vähän vaikea arvioida.
Korkeilla kierroksilla ei vielä kauvaa näillä korkeuksilla olla ajeltu.
Mutta kun purkaa jonkin esim. Vanhan Mori seikin karan on se laadullisesti parempi ja järeämpi kuin vastaavat uuden koneen.
Toki kierrosluku luo eri vaatimukset laakeroinneille ja sitä myötä rakenteelle.



JuKa

#9
Noniin, palataas aiheeseen. Kerron kaikille näin aluksi, että olen ihan mukava mies ja nukuin viime yönä 4 tuntia.  ???

Alkuperäinen ongelma on tämä laakerin väljistyminen ja sen ostaminen? No itse pohdin tämän viestin kirjoittaessani, että miksi ihmeessä tuo laakerisetti on mennyt väljäksi, jos ja kun kone on harrastekone ja toissijaisessa käytössä?

Kyseessä on oltava joko huono laakerin laatu, ulkoinen vaikutus / epäpuhtaudet tai sitten yksinkertaisesti tuo laakerityyppi ei ole paras mahdollinen tuollaiseen käyttöön ja voi tietty olla joitain muitakin syitä.

On suotavaa, että tilaat vaikka ebaystä tuollaiset laakerit, mieluiten polysuojalla varustettuna ja sitten haet sopivia sovituslevyjä ja poistat niiden avulla välykset.
Toinen vaihtoehto olisi, että tilaat tuollaisen valmiin kiinalaisen laakeripukin, jossa on valmiiksi asennettuna laakerit > http://shop.cncdrive.com/index.php?categoryID=146 ja sitten siirrät ne sieltä omaan laakeripukkiisi.
Koska molemmissa vaihtoehdoissa laakerit on Kiinalaisia, niin voimme olettaa vian toistuvan jollakin aikavälillä. Kannattaa siis kuitenkin yrittää tilata nuo laakerit kunnollisen merkkisinä vaikka Porin Laakerista ja samalla ottaa sovitelevyjä esim. 12x18x0,02 tai mitä sitten heillä sattuu olemaankin. Tuo tavallinen 7001 tai 7201 ilman lisämerkintää, ei siltikään ole missään nimessä vastaava kuin kuularuuville tarkoitettu versio.


Laakereita ei tosiaan kannata tuhlata ja lastukasaan niitä ei kannata asentaa. Varsinkin Taiwanilaisissa koneissa nuo laakeripukit on ilman stefoja, vaikka niille olisi paikat tehtykin.
Riippuen miten nuo viistokuulalaakerit asennetaan kuularuuville, on suuri merkitys, miten ne pysyy välyksettöminä. Taiwanilaisissa koneissa on aika usein kuularuuvin laakerointi tehty niin, että moottorin pään laakerit on tiukasti vasten kuularuuvin olkapäätä ja toinen pää voidaan kiristää millikaupalla niin, että kuularuuvia venytetään, koska kuularuuvin toisenpään olkapää ei ota kiinni sisäkooliin. Tällöin kuularuuvi on varmasti tiukassa ja välykset pois. Ongelmana on vaan se, että mitat heittää ja kuularuuviin tulee mahdollisesti välystä. Yleensä kuularuuville kiristetään pieni esijännitys, muutama satku, tai ainakin niin teen itse. Japanialaisissa koneissa on yleensä kuularuuvissa olkapäät, joita vasten ruuvi vedetään esijännitykseen ja kun käyttää parihiottuja laakereita, niin esijännitys pysyy oikeana.

Koneita on niin monenlaisia, lattajohteilla, lineaareilla, joten ei voi yleistää mikä laakerityyppi sopii mihinkin, mutta kuularuuville on olemassa oma tyyppi kaikilla valmistajilla ja sellaisia itse suosin. Jos asiakas on tyytyväinen ja maksaa laskunsa, niin silloin kaikki on tyytyväisiä, paitsi laakerikauppias...

Halvemmissa koneissa ei ole yleensä laakereille rasvausmahdollisuuttaa, koska laakerit kestää sillä rasvalla sen, mitä niiden on ajateltu kestävän. Sama homma on karalaakereilla.
niille laitetaan rasvat kerran ja ajetaan joko tappiin tai sitten vaihdetaan muutamantuhannen tunnin välein. Kuularuuvin laakerit ei ikinä pyöri niin paljon kuin karalaakerit, joten samoilla rasvoilla menee ikuisuuden, kunhan pysyy puhtaana ja kuivana. Merkkikoneissa on yleensä oljyvoitelu päätylaakereille tms. ja saattaa olla kuularuuvin läpi myös jäähdytyskanava.

Ja tavallisissa viistokuulalaakereissa on aina välystä... Jos ei käy ihan hirveä munkki...

Oma kokemus rajoittuu max. 10000rpm karoihin ja suurin osa koneista on tältä vuosituhannelta, joiden kanssa touhuan.

No tässä nyt oli vähän offtopickia...

Jussik

Juka Vastattu YV

En lähde työni johdosta mitään merkkejä erittelemään, tasaisesti annan lantaa kaikille.

Ville Vaho

Tuli tuosta välyksestä mieleen että olihan ne laakerit siellä selät vastakkain ja oikeinpäin? Välys kuulostaa niin rajulta että haluaisin nähdä missä kunnossa sen laakerin pinnat on... Foto olis kiva, sekä pukista että laakereista.

Mitä etuja muuten mahtaa olla painelaakeri-neulalaakeri-painelaakeri vs viistokuulapari?

Ensimmäisenä mainittua voi kiristää mielensä mukaan, mutta kokemuksesta voin sanoa että painelaakerit pitää todella pahaa ääntä rikkinäisenä, ei siis hädänkään alla tule mieleen vain kiristää, vähintään joku 200 millinen villan palanen pitää myös asentaa laakeripukin ympäri.. laakeripesän koneistuskin vaatii vaakakaraisen neliakselisen koneen tekemiseen ja on melko hankala.

Sama vika viistokuulilla, ei tule mieleenkään taikoa vanhoista mitään. Pesän koneistus on helppoa, ja löytyy jopa kiinnitysreijillä olevia laakereita.
-vilderi

JuKa

Mulla on yksi tuollainen uusi BK12 laakeripukki tässä kotona, katon mitkä laakerit siellä on ja jos annat yv:llä osoitteesi, niin laitan matkaan ihan ilmaiseksi. Sen verran tähän on jo käytetty aikaa :)

Tuo Villen kuvassa näkyvä "laakeri&pukki" näyttää hyvältä, eipä ole tullut vastaan moista ;) ...

Tugge

Huomenta. Perheellisenä ei kerkee joka päivä käydä päivittämässä statusta, mutta kiitokset taas valaisevista vastauksista.

Syy miksi tuo laakeri luultavimmin on väljistynyt on se, että ilmeisesti Edellisessä koneessani tuo X-akselin kuularuuvia ei ole ollut oikein linjattu ja ajan kanssa laakerit ovat joutuneet kovalle rasitukselle.

Tein viimeyönä pienen videon, josta selviää paremmin tuota laakeriasiaa. Pahoittelut, että ilmeisesti video on 90 asteen kulmassa, enkä nyt keksinyt kuinka sen saisi helposti käännettyä.

Laakeripukista on kuvat tässä:



Hätäratkaisuksi kävin hakemassa perus kuulalaakerit siihen, koska joululahjoja pitäisi päästä tekemään. Laitettu JuKalle YV.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk