Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Alipaine säkitys

Aloittaja TeacDance, 28.04.17 - klo:20:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TeacDance

Onko kukaan moista harrastanut??? olisiko jotain hyviä vinkkejä tarkoitus olisi moinen homma opetella ja tehdä lentokoneen ja lennokin osia
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Isto

Onhan noita joskus tullut tehtyä, pussissa kuidutettuja ja/tai balsoitettuja styrox/finnfoam siipiä lähinnä.

Balsan voi laittaa suoraan pussiin ilman tukilevyjä, silloin kannattaa käyttää leivinpaperia välissä niin ei jää pussiin ja huopaan kiinni.
Toiselle puolelle kappaleen ja pussin väliin tarpeeksi paksu huopa että ilma kulkee kunnolla ja imunippa huovan alueelle.

Pelkällä kuidulla mahdollisimman tarkan kokoiset tukilevyt mylar/vastaava. Etureunasta on tosi vaikea saada kuplatonta kun sisäaihio pyrkii liukumaan kuitujen välissä puristettaessa
Jos etureuna on suora niin mylarit voi teipata edestä yhteen jolloin teippi toimii etureunan muottina olettaen ettei ole liian jyrkkä kulma. Tässäkin leivinpaperi kappaleen ja huovan väliin.
Kuivatus leikkuun hukkapalojen välissä painon alla.

Kuidut mylarille ja hartsin levitys päälle kaatamalla/lastalla tasaiseksi kerrokseksi. Takareunaan vähän enemmän ja etureunaan voi laittaa vaikka mikropalloja täytteeksi.
Lopuksi kuidutetut levyt sisuksen ympärille ja pussiin.
Tukilevyt pitäisi olla mahdollisimman tarkkaan kappaleen kokoisia paitsi jos on nollapaksuuteen päättyvä takareuna. Muuten pussi vetää helposti muodon oudoksi ja ehkä puhkoo itsensä jos on teräviä kulmia.

Painon mukaan yhtä paljon kuitua ja hartsia (epoksi), yleensä joutuu tekemään hiukan enemmän hartsia. Mielellään riittävän hitaasti kuivuvaa, puolen tunnin työajalla tulee yleensä kiire jos tekee yksin.
Jos haluaa niin mylarin voi ensin maalata tai hartsin sekaan voi laittaa maalikaupasta pigmenttiä.
Pussi pitää olla riittävän iso ettei päädyt rypisty liian tiukasti, paksulle kappaleelle isompi pussi.

Alipainepumpussa pitää olla joku automaatti että sen voi jättää asetetulla paineella päälle siksi aikaa että hartsi kuivuu, käytännössä yön yli. Uunissa en ole kokeillut vaikka saisi vahvempaa.

Tässä pikaisesti mieleen muistuvia (perus)asioita.

TeacDance

No hitsi siinähän tulikin paljon tietoa.. ajattelin ensin tehdä kokeeksi varmaankin helpon rotaxin spinnerin takalevyn jotta näkee onnistuuko sekään edes  :P.. kumminpäin ammattimiehenä suosittelet muotin teon naaras vai uros eli säkityksen kannalta kumpi parempi??

Noilla kamoilla varmaan pärjää mitä liitteenä kun kuitudut, ventiili, alipainepumppu katkaisijalla, epoksi on ennestään itsellä..
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Isto

Se jossa pussiin tulee vähemmän tiukkoja kulmia ja mutkia on parempi :)
Ja ilman pitää päästä kulkemaan huopaa pitkin niin ettei huopa jää hartsiin kiinni, kokemuksesta voin kertoa että irrottaminen ei ole mukavaa.

Olen tehnyt vain siiven mallisia "pallukoita"...
Takalevyssä on varmaan suorahko levy ja ulkoreunassa laippa ?
Tämän tyyppinen siis: http://www.kievprop.com/fotoprod/spinner.jpg
Oikeasti tuo pitäisi tehdä kahden puoliskon väliin niin tulee siisti joka puolelta. Muotin puoliskot voisi sitten laittaa pussiin tai prässiin.
Jos tekee pussissa kuoppaan niin pussi saattaa tehdä mielenkiintoisia ryppyjä seinämiin ja pohjaan ellei väliin saa jotain levyä. Ja se huopakin pitäisi saada että ilma kulkee...
Yksipuolisella onnistuu varmaan helpommin muotin päälle, sopiva tötsä jotta saa laipan ja etupinnalle levy joka painaa senkin suoraksi.

Noilla varmaan onnistuu, mylarin kanssa ei tarvita irrotuskalvoa, en ole koskaan kokeillut.

TeacDance

Lainaus käyttäjältä: Isto - 29.04.17 - klo:21:02
Se jossa pussiin tulee vähemmän tiukkoja kulmia ja mutkia on parempi :)
Ja ilman pitää päästä kulkemaan huopaa pitkin niin ettei huopa jää hartsiin kiinni, kokemuksesta voin kertoa että irrottaminen ei ole mukavaa.

Olen tehnyt vain siiven mallisia "pallukoita"...
Takalevyssä on varmaan suorahko levy ja ulkoreunassa laippa ?
Tämän tyyppinen siis: http://www.kievprop.com/fotoprod/spinner.jpg
Oikeasti tuo pitäisi tehdä kahden puoliskon väliin niin tulee siisti joka puolelta. Muotin puoliskot voisi sitten laittaa pussiin tai prässiin.
Jos tekee pussissa kuoppaan niin pussi saattaa tehdä mielenkiintoisia ryppyjä seinämiin ja pohjaan ellei väliin saa jotain levyä. Ja se huopakin pitäisi saada että ilma kulkee...
Yksipuolisella onnistuu varmaan helpommin muotin päälle, sopiva tötsä jotta saa laipan ja etupinnalle levy joka painaa senkin suoraksi.

Noilla varmaan onnistuu, mylarin kanssa ei tarvita irrotuskalvoa, en ole koskaan kokeillut.

Saapas nähdä pitää tehdä kummatkin puoliskot ja testata :) itse ajattelisin että pakkohan se on onnistua tuohon kuoppa malliin saa nähdä.. en koskaan ole noilla oikeilla imu huovilla sun muilla kokeillut niin onko sulla kokemusta miten tuo oikea imuhuoma muotoutuu onko se venyvää.. tilasin nuot kamat niin saapi vähän testailla.. Tuolla väliin puristamisella on tullut tehtyä kyllä ja sillähän tuo olisi jo valmis mutta aina tulee halutua opetella uusia menetelmiä  :-\

Jos sitä tuolla tyylillä sitten saisi tehtyä jos se tuntuu onnistuvan niin puhallin jetin rungon muotti on jo jyrsittynä :)
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Isto

Mun ikivanha huopa muotoutui ihan kivasti.

Ei sitä oikein tiedä ennen kuin on kokeillut muutaman.

Rungon puoliskot tietysti kuoppaan, mutta nehän pitäisi yhdistää märkänä ja laittaa sisälle ilmapallo puristamaan muottia vasten...

TeacDance

#6
Hyvin homma onnistu.. muotti tehty suoraan polyeteenistä niin ei tarttenut irroitusaineita.

https://goo.gl/photos/PXyr7ARhbps18Wps7

_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

Isto

Hyvältä näyttää. Seuraavaksi kuvat siitä jetin rungosta (pussitettuna) ;)

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk