Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Fillarimiehen cnc-jyrsin

Aloittaja Fillarimies, 15.02.18 - klo:23:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fillarimies

Hei kaikille kanssarakentelijoille.

Kerron ensin hieman taustaa omasta harrastuneisuudesta ja koulutuksesta..
Olen käynyt ammattikoulun ja siellä opiskellut hienomekaanikoksi, opiskelu kului suurimmaksi osaksi
koneistushommissa. Illat koulunjälkeen menivät koneistushommissa haas 5-akselisella työstökeskuksella.
Kun valmistuin hienomekaanikoksi koulusta, niin en sen jälkeen juurikaan ole koneistushommia tehnyt.
Armeijan jälkeen lähdin jatkamaan kouluhommia ja 2013 valmistuin konetekniikan insinööriksi ja siitä asti
ollut koneteknisissä tuotekehityshommissa. Solidworks ja Inventor 3D-mallinnusta, protojen hitsailua, jigien
tekoa ja sen semmosta puuhastelua..

Harrastuksista löytyy maastopyöräily (15v), radio-ohjattavat (8v), kaikennäköinen virittely ja korjailu
(kauan..)

Kaikennäköistä on tullut tehtyä ja enemmän niitä käytännön hommia kuin suunnittelutöitä, joten aika hyvä
tatsi on edelleen työkaluihin insinöörin tutkinnosta huolimatta ;)

Oman cnc-jyrsimen suunnittelu lähti oikeastaan siitä, että oli tarvetta tehdä vanerin leikkausta, eikä aina
pelkästään läpi, joten jyrsin ainoana vaihtoehtona tähän oli perusteltua.
Aluksi ajattelin että ostan stepcraftin isoimman jyrsimen kaikilla herkuilla, mutta sitten mieleeni tuli, että no ei kai oman jyrsimen
tekeminen niin vaikeaa voi olla ja onhan tuota kokemusta suunnittelusta jo sen verran että eiköhän se
pitäisi onnistua.

Siinä menikin sitten tunteja ja tunteja, kun selasin internetin ihmeellistä maailmaa läpi ja luin kaikkea
mahdollista DIY-projekteista ja mietin että millaisen koneen teen, mitkä ovat maksimimitat, työalue,
nopeudet, työkalut, ohjaus jne.

Kaikkihan alkoi 3D-suunnittelusta, johon käytin solidworksiä kun sellaista useamman vuoden tullut
hierottua:


Oikeastaan koneen mitat löin lukkoon siinä vaiheessa, kun sain kaverilta halvalla 50x50
alumiinineliöprofiilia, jotka oli pätkitty valmiiksi mittoihin. Tästä se tulee!


Oli selvää, että koneesta pitää tehdä tukevampi kuin mikä stepcraft on. Hahmottelin koneenrakennetta
jonkin aikaa ja päätin että z-akseli nostetaan korkealle, niin että alle mahtuu tarvittaessa paksumpikin
kappale 3-akseliseen työstöön. Vaakapalkki tuli 6082-T6 alumiinista vesileikattujen levyjen päähän.


Lineaarikomponenteiksi ajattelin heti aluksi laittaa kuulajohteet ja ruuvit, koska niissä tarkkuus ja tukevuus
aivan omaa luokkaansa. Soitin parille tutulle ja kyselin että mitä kannattaa laittaa. Tähän valitsin hiwinin
HG20 johteet ja 20/10 ruuvit. Z-akselille kokeilin kiinalaista halppisruuvia ja täytyy sanoa, että eroa laadussa
on selkeästi. Halppis klappasi jo uutena radiaalisuunnassa laakereista, mutta THK:n lienaarijohteet pelastaa
sivusuuntaisen klapin ja näin ollen tarkkuus ihan ok.


Ohjaukseen mietin aluksi mach4 ja siihen sopivaa ohjainkorttia ebay:stä. Youtubea katsoessani vastaan tuli
UCCNC ohjaus ja siihen sopiva kortti. Tilasin UCCNC 300ETH kortin ja siihen softan ja ajattelin että juotan
näihin pinneihin suoraan johdot kiinni. No jälkeenpäin oli aivan selvää että eihän siitä mitään ois tullu. Kun
aloitin tekemään ohjauskaappia tilasin cncroomin UB1 breakoutboardin. Tein koko cnc-koneen parhaan
ostoksen hiwinin kuulajohteiden jälkeen. Tuossa on mietitty kaikki valmiiksi ja mikä parasta, lähes kaikki
ulostulot on optoeristetyt. Kytkentäkortin ohje"vihkonen" kertoo vieläpä oikean tyyppiset kytkennät
kaikille ulostuloille, millä mikäkin kannattaa tehdä.


Karamoottoria katselin pitkään ja päädyin kiinalaiseen huangyang vai mikä se on.. 2,2kW 230V kara, joka
kiertää 24000rpm. Siihen saa 1-13mm ER20 holkilla työkaluja kiinni. Taajuusmuuttaja aika lelun oloinen,
mutta toimii hienosti ja säätöjä riittää...


Askelmoottoreita speksasin pitkään myös ja yritin löytää kierrosnopeudeltaan ja väännöltään
optimiratkaisun. Päädyin Nema23 kokoisiin moottoreihin. Jokaiselle moottorille oma ohjainkortti ja kaikille
yhteinen 36V 11A virtalähde.
Johdoiksi steppereille liycy:n suojattua kaapelia, sekä karamoottorille samaista kaapelia, kun sattui
starlecilla olemaan hyllyssä.


Sähkökaapin romuille halusin toteuttaa niin että rajakytkimet ja moottorit tulevat ruuviliittimillä alapuolelle, jotta koneen paikasta toiseen siirtäminen olisi mahdollisimman helppoa.


Pölynpoiston mietin jo heti kättelyssä, että oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto siihen on cyklonierotin ja siihen joku mahdollisimman halpa imuri, jossa on pölypussi aivan hienointa pölyä varten. No käytännössähän tuo cykloni poistaa 99% kaikesta pölystä, joten imurin pölypussi ei täyty käytännössä ikinä.


Minulla oli selkeä kuva siitä millainen imukaulus pitää olla. Sellainen että se haittaa mahdollisimman vähän näkyvyyttä ja toisaalta imuvirtausta pitää olla riittävästi jotta pöly ei jää pyörimään kappaleen pinnalle.
Tein harjakauluksen irroitettavaksi. Kaulus pysyy paikalla tapeilla ja 4:llä neodym magneeteilla.



Täytyy sanoa että kun näin 3:ssa kuukaudessa lähdin liikkeelle täysin nollasta ja nyt ollaan tässä niin eipä olisi voinut enään paremmin mennä nappiin. Ainoa mikä ei mennyt putkeen oli budjetti mikä venähti 30%:lla suunnitellusta, mutta elämä on..

Fillarimies

Niin.. onhan tuossa vielä hommaa:
- alipainepöytä pitäisi saada
- energiansiirtoketjut kiinni
- rajakytkimet säätää ja ehkä jopa vaihtaa induktiivisiin
- Pohjalevy tehdä.. mietin aluksi lastulevyä, mutta oisko tähän parempi ratkaisu?
- työkalunmittaanturi ostaa ja säätää kohilleen
- heittokellolla akselit suoraan
- Taajuusmuuttaja kytkentäkorttiin kiinni ja ohjelmallinen kara päälle/pois/kierrosnopeussäätö
- stepperimottien säätö kiihdytyksien ja jarrutusten osalta
- Ruuvilukitteet unohtu aivan tyystin. Pitänee lisäillä kriittisiin paikkoihin. (töissä aina toitotan sen käyttöä taikka nordlokkien käyttöä ja sitten itse unohdan laittaa, nolo..)

Snowfly

#2
Jotta ei mentäisi kovin perse edellä puuhun niin suosittelen seuraavaa järjestystä... että ei tarvi asioita tehdä kahteen tai jopa kolmeen kertaan...
1. Koneen mekaniikan, moottorien ja rajakytkimien asennus
2. Koneen linjaus. Kerta jos olet tekemässä konetta kunnolla joudut simmaan johteet linjaan... tämä on vain karu totuus... Suosittelen ristilaserin käyttöä ensimmäisen 0-linjan hakemisessa... helpottaa elämää huomattavasti. Lisäksi kellotustasoa voi käyttää jos sellainen löytyy...
3. Elektroniset kytkennät ja kevyt koeajo
4. Koneen paljesuojien asennus ja samalla kuularuuvien ja johteiden voitelu jotka jäävät piiloon suojien alle.
5. Koneen testaus ilman mitään ylimääräistä, jotta löydät kytkentä yms virheet ja mahdolliset mekaaniset virheet.
6. Lisähärpäkkeiden asennus vasta kun kone on täysin toiminnassa ilman lisähärpäkkeitä

Fillarimies

En tiedä kirjoitinko jotekin epäselvästi, mutta siis mullahan on koneen mekaniikka ja sähköt jo valmiit ja testit ajettu--> toimii just niinkö suunniteltu.

Seuraavaksi shimmaan koneen suoraan.

Mistä paljesuojia kannattaa kysellä? Alustavasti jo movetec oy:stä kyselin..

Snowfly

#4
Lainaus käyttäjältä: Fillarimies - 16.02.18 - klo:09:25
En tiedä kirjoitinko jotekin epäselvästi, mutta siis mullahan on koneen mekaniikka ja sähköt jo valmiit ja testit ajettu--> toimii just niinkö suunniteltu.

Seuraavaksi shimmaan koneen suoraan.

Mistä paljesuojia kannattaa kysellä? Alustavasti jo movetec oy:stä kyselin..
Noh... tulet huomaamaan mitä tarkotin tuolla järjestyksellä kun alat simmaamaan... kerta se on vaan helpompaa kun paketti on käsin liikuteltavissa ja kaapelit eivät ole tiellä...
Varsinkin kun karaa aletaan simmaan...
Pohjalevyksi kannattee katella T-urapöytää... helpottaa elämää pitkässä juoksussa...
Jos lompakko on pohjaton niin varmana moveteciltä yms saa paljesuojat... muuten kannattee vaan alkaa tekemään itse... siinä menee viikko rattoisasti kun opettelee sen taittelu tekniikan nm. kokemusta on...
Materiaali valinnasta on monta koulukuntaa pahvi kankaalla päällystettynä, muovi, yms... itsellä on jäykempi kangas(varmaan kankaan ja paperin seos) jonka sprayasin kumipinnoite sprayllä mitä käytetään vanteiden tuunauksessa...

Fillarimies

Mistä T-ura pöytää kannattaa lähteä katsomaan?
Alipainepöydän teen tuossa jossakin vaiheessa jahka rahatilanne antaa periksi. Ihan ilmainen se ei ole.

Snowfly

#6
Jos ei ole rahaa niin ootella että käytettyjä t-ura paletteja tulee foorumille myyntiin... niitä on aina välistä täällä ollut...

Toinen vaihtoehto ebaystä alumiiniset maksavat yleensä 400e ylöspäin...

Esim.
https://www.ebay.com/itm/T-Slot-Plate-Aluminum-T-track-Metalworking-Tooling-Fixture-Plate-24-x16/271979545976?epid=1331483472&hash=item3f533e8578:g:U6AAAOSwAHZUMWsS

hokkaju

http://shop.aluprofil.com/de_DE/shop/Baureihe_8/Profile_8/ART01512_Profil_8_80x16_schwer.html?currency=EUR

Tuommoista olen käyttänyt, ihan ok.

Jos olet Helsinki-Turku-Tampere akselilta niin minulla on kinukkien t-ura profiilia. 60x90 koneesta ~70x100 verran.
Vaihdetaan noudettuna esim 20 euron seteliin, kaljakoriin, irtokarkkeihin, lakritsiin, suklaaseen, uimalaseihin tai ihan mihin vaan käypäiseen.  8)

JuKa

#8
Komee kone! Kannattaa kysyä paljesuojia vaikka Maxjas:lta.

Jussi

Fillarimies

No totta tosiaan.. Laittaa tuota profiilia vaan vieretysten niin saahan sen tuostaki!
Tänään shimmailin koneen suoraan ja laitoin nyt alustavasti 16mm vanerin pohjaksi tuolle, jonka ajan suoraan hetken päästä.
Pitää tuohon nyt rakennella jigit valmiiksi tuotteiden ajoa varten, kun tämänhän nyt ensisijaisesti rakensin nuitten meidän koputa-tuotteiden valmistusta varten.
Sen verran lisättäköön tuohon aikaisempaan esittelyyn, että päivätöissä vastaan koneistamon kehityksestä ja on tullu tehtyä mm. koneistusjigejä ja hierottua työstöratoja tuommoseen Tos varnsdorf whq 13.8 aarporalle, että ei tämä koneistus nyt silleen ole unohtunut, mutta aina sitä oppii uutta :) On nämä kantrihommat kuitenki ihan eri maailmaa.

Tälle päivälle jos sais vielä tuohon taajuusmuuttaajaan tehtyä tuon etäsäädön kierrosnopeudelle ka tietty on/off syklin.

Fillarimies

Luin sitten läpi tuon snowflyn tekemän loistavan aloittelijan oppaan moottoreista jne jne.
Mulla oli itse järkeiltynä mikrostepit 10:ssä ja maksimivirrat alakantissa. Se laskuri moottorin pyörimisnopeudesta oli loistava. Laskin tosin konetta suunnitellessa nuo itse ja oli mukava todeta että ei olla ihan mettässä moottoreiden ja ohjaimien kanssa.
Ihan en ymmärrä sitä että parantaako tuo microsteppin moottorin tarkkuutta? Kuitenkin kun moottorin rakenteellinen tarkkuus on tässä tapauksessa 1,8astetta, joka tekee nuilla kuularuuveilla 0,05mm. Antaako microstep vaan ohjaimelle enemmän pulssia ja tasaisemmin, jotta se pysyy paremmin kärryillä pulssien määrästä?
No jokatapauksessa.. Nyt liikkeet toimivat tasaisemmin kun aikaisempi microstep asetus oli 10:ssä.
Y- ja A akselille oli jääny pikaliikkeelle liian iso nopeus ja moottorit "vetivät tyhjää" pikaliikkeellä. Nyt on homma kunnossa.

Toimii muuten sairaan hyvin tuo pölynpoisto. Ei tuu käytännössä juuri yhtään pölyä vaikka työstää mdf, joka on pölynpoiston kannalta haasteellinen.

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Fillarimies - 21.02.18 - klo:09:09
Luin sitten läpi tuon snowflyn tekemän loistavan aloittelijan oppaan moottoreista jne jne.
Mulla oli itse järkeiltynä mikrostepit 10:ssä ja maksimivirrat alakantissa. Se laskuri moottorin pyörimisnopeudesta oli loistava. Laskin tosin konetta suunnitellessa nuo itse ja oli mukava todeta että ei olla ihan mettässä moottoreiden ja ohjaimien kanssa.
Ihan en ymmärrä sitä että parantaako tuo microsteppin moottorin tarkkuutta? Kuitenkin kun moottorin rakenteellinen tarkkuus on tässä tapauksessa 1,8astetta, joka tekee nuilla kuularuuveilla 0,05mm. Antaako microstep vaan ohjaimelle enemmän pulssia ja tasaisemmin, jotta se pysyy paremmin kärryillä pulssien määrästä?
No jokatapauksessa.. Nyt liikkeet toimivat tasaisemmin kun aikaisempi microstep asetus oli 10:ssä.
Y- ja A akselille oli jääny pikaliikkeelle liian iso nopeus ja moottorit "vetivät tyhjää" pikaliikkeellä. Nyt on homma kunnossa.

Toimii muuten sairaan hyvin tuo pölynpoisto. Ei tuu käytännössä juuri yhtään pölyä vaikka työstää mdf, joka on pölynpoiston kannalta haasteellinen.
Microsteppingillä voidaan tietyissä tilanteissa parantaa tarkkuuttaa väännön kustannuksella... kerta moottori voi jäädä tuon 1.8asteen välitilaan missä ohjain pitää tätä paikoillaan...
Toinen mihin tällä on vaikutusta on käytännössä maksimi pyörimisnopeuteen kerta askelmoottoriohjaimien maksimi pulssitaajuus on rajattu... kerta mitä enemmän microsteppingiä käytät sitä enemmän pulsseja tarvit yhteen kierrokseen, jolloin maksimi kierrosnopeus laskee ohjaimen rajoittamana.

Fillarimies

Eli moottori myös lämpenee enemmän mitä isompi microstepping on. Onko niin että microsteppiä ei voi käyttää muissa kuin bibolaarisissa kytkennöissä?

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Fillarimies - 21.02.18 - klo:13:19
Eli moottori myös lämpenee enemmän mitä isompi microstepping on. Onko niin että microsteppiä ei voi käyttää muissa kuin bibolaarisissa kytkennöissä?
2
Jos mietit bipolaarisen ja unipolaarisen eroa... niin yksinkertaistettuna unipolaarisessa käytät vaan "puolet" moottorin käämeistä... kun bipolaarisessa käytät moottorin kaikki käämit... mikä on suoraan verrannollinen vääntöön...

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk