Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Yleistä keskustelua Optiikasta ja CO2 laserista

Aloittaja porepe, 28.05.14 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jjude

#30
Lainaus käyttäjältä: porepe - 04.06.14 - klo:13:05
Marco on testaillut Reci w2 putkea ja saanut omissa mittauksissaan tulokseksi seuraavaa dataa...

säteen ulkohalkaisija on noin 7-8mm ja keskireikä säteessä noin 2,2mm. Eli kyllä säde on ontto...

nämä tiedot helpottavat laskurin käyttöä etsittäessä sopivaa optiikka kokoonpanoa koneeseen
LASKURI LÖYTYY ALLA OLEVASTA LINKISTÄ LONTOON KIELELLÄ.
http://buildlog.net/cnc_laser/laser_calcs.htm
Tyhmälle pitää kaikki vääntää rautalangasta, aina ei sekään riitä.
Mitäs lukuja laskuriin laitetaan?

Aperture dia. = 2.2mm
Distance        = esim. 1 metri   / mikä etäisyys?
Second dia.   = 7mm

Divergense   = edellisen laskutoimituksen tulos
Apenture      =  samoin
Distance       = mikä etäisyys?
Saadaan linssin minimihalkaisija?

Beam dia. (D)  = sama kuin linssin halkaisija?
Wavelength    = 10600nm
M2                  =  ?
Focal length    = laserpään "focus" ?

Nämä nyt aluksi, lopun ehkä ymmärtää...

porepe

Aperture dia 8mm
Second dia 8
Minun ymmärtääkseni tuossa haetaan vain sitä onko säde yhden suuntainen eli onko halkaisija sama putken päässä ja esim 10 metrin päässä..
Eli tästä ei tarvitse välittää...

Myöskin seuraavulla ei ole merkitystä koska oletetaan säteen olevan suora...

Se beam dia on edelleen 8 koska säde oli suora eikä välissä ollut expanderia sitä suurentamassa jos välissä olisi 2x expanderi laitetaan alusta asti 16mm kaikkiin kenttiin jotka liittyvät halkaisijaan paitsi jos expander on huono ja aiheuttaa kartiokkuutta..

M2 taisi olla hyvyysluku kerroin eli laita vaikka 1...
Petri Junnila
Mynämäki

jjude

Kiitos.

Mikä tuossa viimeisessä kohdassa on "Beam dia." kun yksikkönä on "mrad"?

Kremmen

Luvuista en osaa neuvoa, mutta tässä härmännökset tuon laskentaohjelman lomakkeesta:

Beam Divergence calculator = säteen hajontalaskuri (eli paljonko säde leviää etäisyyden funktiona).
Aperture dia = aukon halkaisija
Distance = etäisyys
Second Dia = toinen halkaisija (eli halkaisija tuon ilmoitetun etäisyyden päässä)
Divergence = hajonta (ilmoitetaan milliradiaaneina. Muistetaan, että 360 astetta on 2* pii radiaania )

Beam diameter at lens calculator = säteen halkaisija linssin kohdalla
Divergence = hajonta (ehdottaa kopioitavaksi edellisestä)
Aperture = aukon halkaisija ( -"- )
Distance  = etäisyys (metriä)
Diameter at lens = halkaisija linssin kohdalla

Spot size calculator = täplän koon laskenta
Beam Dia = säten halkaisija (ehd. kopioitavaksi edellisestä)
Wavelength = aallonpituus (mm)
M2 = säteen poikittaisprofiilin laatukerroin. Kuvaa sitä, paljonko säteen poikittainen energiatiheys poikkeaa täydellisestä Gauss-käyrän mukaisesta TEM00 -profiilista. Lukuarvo on käytännössä aina yli 1. Kaikki mitä ikinä halusit tietää aiheesta, ja paljon enemmänkin, löytyy täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/Gaussian_beam
Focal length = tarkennusetäisyys
Focused spot size = tarkennetun täplän koko
Beam Power = säteen teho
Power Density = tehotiheys

Depth of Field Calculator = Syväterävyyden laskenta [ Kuinka pitkällä matkalla säteen täplä on korkeintaan 140% minimistä ]
Beam Dia = säteen halkaisija
Focal length = tarkennusetäisyys (ehd. kopioitavaksi edellisestä)
Wavelength = aallonpituus ( -"- )
Depth of Field = Syväterävyysalue
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

porepe

Zonen puolella joku kertoi kaivertavansa rosteria ilman lisäaineita recin 80wattisella käyttäen noin 90% tehoja ja 40mm fokusta. Koneessa siis ei ole expandereita tms lisä herkkuja..

Kannattaa lukea tuo... http://www.cnczone.com/forums/general-laser-engraving-cutting-machine-discussion/155884-need-beam-expander.html
Petri Junnila
Mynämäki

jjude

Kremmenille kiitos, nyt oli kaipaamaani rautalankaa.
Edeleen ihmettelen, minkä arvon laita tuohon syväterävyyden laskukaavaan "Beam dia." kohtaan?
Laskin arvoja 80mm ja 38 focuksella (nämä tulossa), tehotiheys muuttui melkoisesti, mutta en
mielestäni saa järkeä tuohon syvyyteen.

porepe

Se menee jotakuinkin niin että kun piste pienenee puoleen teho nelinkertaistuu ja syväterävyys putoaa muistaakseni neliöjuureen...

Eli siis jokatapauksessa mitä pienempi piste sen huonompi syväterävyys eli paksun materiaalin leikkaamiseen läpi tarvitaan isompi piste jotta  alue olisi laaja...

EDIT... lue tuo läpi


http://www.parallax-tech.com/faq.htm#f_size


ja varmista vaikka laskimella sen jälkeen..
Petri Junnila
Mynämäki

jjude

Expanderin voi asentaa putken ja ekan peilin väliin, tai ekan ja toisen peilin väliin, eikö?
Onko jotain minimimittaa putken ja ekan peili/expanderin välissä?

porepe

Lainaus käyttäjältä: jjude - 07.06.14 - klo:17:05
Expanderin voi asentaa putken ja ekan peilin väliin, tai ekan ja toisen peilin väliin, eikö?
Onko jotain minimimittaa putken ja ekan peili/expanderin välissä?

Kannattaa sitä väliä jättää jotta saa paikat pirtulla putsattua aika ajoin...

Sitten vielä noista Putken valmistajista...

KIINAN maa on siis täynnä jos minkäkin laista putkipajaa ja laatuerot ovat poskettomia...

Aikansa kun nettiä kaivelee niin ainoat varteen otettavat putken toimittajat laatua ja takuuta ajatellen ovat EFR ja RECI... EFRn takuu on itseasiassa hieman parempi... molemmilla takuuaika on 300 päivää... Mutta EFR ZN sarja lupaa vaihtaa putken jos teho on tuona aikana pudonnut alle 80% lukemaan ja EFR ei rajoita takuuta syötetyn virtamäärän mukaan kuten Reci... Eli Recistä jos ottaa huipputehot ulos niin takuu raukeaa... Recin w2 max 29mA ja takuu 26mA:n asti... EFRn putki on 5 senttiä pidempi kuin Reci... EFRän Lasiputki on saksalainen ja peilit Jenkki valmisteisia joiden johdosta lupaavat +40% tehoa halppis kiinalaisiin nähden samassa koossa... Lisäksi Z sarja on uusinta tekniikkaa ja stabilisuus pitäisi olla vielä W ja F sarjoja parempi... Hinta on sama tai karvan RECIä edullisempi kun rahdit ja kaikki muu on laskettu mukaan...

Itselle on tulossa muutamakin eri kokoinen putki (80,100ja 130w) jotta päästään testaamaan miten tuo teho- ja valmistaja ero näkyy loppukäyttäjälle... Ja ennen kaikkea millä näistä oikeasti saadaan kaiverrettua rosteria ilman väliaineita... Tulevaisuudessa pitää kysyä paljonko maksaisi erikois putket 80 tai 100 wattisena joista puuttuu toinen peili jolloin saisi kaksi putkea peräkkäin ja tehoa lisää lyhyemmällä mitalla... Kun noiden putkien hinta nousee pituuden mukaan törkeällä kertoimella...
Petri Junnila
Mynämäki

porepe

Tuo jäähdytys on tietysti takuun ja käyttöiän kannalta ensiarvoisen tärkeää ettei putki pääse turhan kuumaksi... Tosin tämähän riippuu myös käyttöasteesta eli jos tehdään vain pieniä hommia ja harvakseltaan niin kunnon vesipumppu lienee riittävä vielä 80-100w tehoilla... vakavempaan käyttöön sitten esim tuollainen 700w jäähdytysteholtaan oleva chilleri jossa kylmäkone sisällä... huom halvimmat chillerit ovat pelkkiä vesitankkeja syylärillä eikä niissä ole kylmäkonetta... syyläri mallit joilla päästään 80w putkeen maksaa parisataa ja kylmäkone mallit +120W noin 500 euroa... rahti maksaa kylmäkoneelle helposti 300 joten kimppa kannnattaa...
Petri Junnila
Mynämäki

olli henttonen

Puuhapaja ainakin aluksi kokeilee tuollaista syylari viritystä, itsellä on ollut kompuutterissa prosessori ja näytönohjaimen jäähdytyksessä kohta 10 vuotta vesijäähy ja nyky kokoonpanossa syylari johon mahtuu 2x 120x120mm puolelle ja toiminut moitteettomasti kesäkuumallakin ja
prosessorina on
CPU Type   HexaCore AMD Phenom II X6 Black Edition 1090T, 3616 MHz (18 x 201)
ja näytönohjaimena
Video Adapter   AMD Radeon HD 6900 Series  (2 GB)
eli lämpöä syntyy urakalla mutta pysyy kurissa kiitettävästi.
Suljettu kierto ja vesisäiliö toimii paisuntasäiliönä samalla ja viimeaikoina käytössä ilman mitään lisäaineita, pelkkä vesijohtovesi on riittänyt, eikä leväkasvustoa ole näkynyt.
Jollei tuon kokoinen syylari riitä niin laitetaan sellainen mihin mahtuu 4 kpl 120mm puolellensa ja jos sekään ei riitä niin sitten lähdemme noihin kylmälaite chillereihin vasta.
dyykkari

Toni

Itsellä kanssa aikomuksena pistää migin kaapelinjäähdytyspumppu, olikohan tuotto 9 litraa minuutissa. Siinä Recin manuaalissa suositeltiin 3-5 litraa minuutissa.
Eikai siitä nyt haittaa luulisi olevan, vaikka vähän enemmän vettä virtaa
Akkuvettä ajattelin laittaa, ja jos tilkan jäähdytinnestettä lorauttaa joukkoon.
Ja moottoripyörän syyläri. Jos ei jäähdytysteho riitä niin täytyy keksiä muuta.

Eniten askarruttaa peilien puhtaanapysyminen, kun tuo rakkine tulee olemaan hitsaamossa. Sitä käryn määrää.

porepe

En tiedä meinasitko mekaniikan tehdä itse vai tuleeko umpi boxi kuten meille... vähänkin töhnää peileissä ja laser päälle niin voi alkaa tilailemaan uusia peilejä... palaa se paska kiinni eikä irti lähde ja jos hankaa niin lähtee peilistä pinnotteet... tietty erikseen myydään myös suojalinssejä noille peileille...
Petri Junnila
Mynämäki

Toni

Tuohon runkoon aattelin putken istuttaa. https://www.youtube.com/watch?v=5L7SYl5g8O8
Tuosta rakkineesta piti tehdä joku jyrsin, mutta se(kin) juttu lopahti. Saas nähdä käykö sama juttu laserin kans.
Työstöala 500x800. Ja on siihen servot ja vahvistimet 5:lle akselille. Sais monenmoista pyörittäjää ja syöttäjää.
Varmaan turhan järeä runko laseriin (paino 1500kg), mutta koitetaan nyt. Ei varmaan viitti mitään ihan hirmuisia kiihtyvyyksia/vauhtia laittaa.
Saattaa olla että saan tehtyä sen yhdellä peilillä ennen laserpäätä, kahdella ainakin onnistuu
Täytyy varmaan rakentaa hyvät suojat ympärille, ettei likaannu.

Mach3:sta aion ainakin aluksi kokeilla ohjaukseen.
Jossakin tuli vastaan Mach3 laserkaiverrukseen plugi. Onko jollain kokemusta?
Tossahan se https://www.youtube.com/watch?v=kscv4g3Lido


olli henttonen

Kunhan saadaan nuo pelittämään, voisi kokeilla sitä peilien suojaamista.
Ainakaan noissa dia ja videotykki sovellutuksissa, mitä olen ollut mukana rakentelemassa, ei huomattu silmin mitään eroa, oliko pintapeili, vai normi hyvälaatuinen lasin alla oleva hopeapeili, vaikka oli vierekkäin 5 videoprojektorilla heitetty panoraama ja osassa oli pintapeili ja osassa ei.
asiahan selviää kokeiilemalla, ohut klasi suojaamaan peiliä ja katsotasan tuleeko hajontaa säteeseen liikaa. silloin sen voi puhdista, kuten aiemmin todettiin, pintapeili ei pahemmin kestä hankaamista vaikka kuinka olisi paperi pehmeätä, niin naarmuja jää ja sormenjäljet palaa pintaan kiinni.
Tosin voipi olla että peilien puhallusilmat tarvitsevat olla kohdillaan, jos niitä suojailee. Onneksi ne on aika edullisia, vaikka joutuisi vaihtamaankin.
dyykkari

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk