Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Leadwell-pystykarajyrsimen karan vetopultin kiristimen purku?

Aloittaja Kremmen, 31.05.17 - klo:22:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kremmen

Lähdettiin tämmöistä ihmettelemään kun Hacklabin Leadwellin työkalun vaihto on mennyt jotenkin takkuiseksi. Työkalun pidinkartio ei aina tahdo irrota kunnolla ja kun asiaa tutkittiin vaihtamalla työkaluja manuaalisesti, havaittiin että karan kartion pohjalta tulee voimakas ilmapuhallus joka tekee työkalun asemoimisen suorastaan vaikeaksi kun joutuu painamaan vastaan.
Kiristimessä on muuten normaalin oloinen lautasjousilla kiristyvä vetotanko+kuulaholkki, mutta vetotangon keskelle on johdettu paineilma avaustyösylinterin männänvarren läpi. Kun avaussylinteri painaa lautaset kasaan niin kuulaholkki hellittää, ja samalla kiristintangon keskellä oleva kanava yhdistyy männänvarren läpi menevään paineilmakanavaan. Sinne johdettu paineilma menee vetotangon läpi alas kuulaholkin tienoille ja ilmeisesti siellä on pieni mäntä tms joka painaa työkalunpidintä irti karakartiosta. Oletettavasti tuon männän tiviste on huonossa hapessa ja puhaltaa nyt ohi.

Ja sitten varsinainen kysymys: Nyt kun ollaan ongittu pois kaikki jousilautaset niin kuulaholkki ja sen vetotanko liikkuvat ylös-alas karan sisällä, mutta eivät irtoa kumpaankaan suuntaan. Selvästi tanko törmää kiinteään esteeseen joka pitää jotenkin avata tai jotain purkaa ennen kuin tangon saa ulos. Ylhäältä katsottuna jousilautasten onkalon pohjalla ei ole kuin tasaista metallia, ei mitään pohjamutteria tms jonka saisi kierrettyä auki. Onko kellään käsitystä tai valistunutta arvausta miten tuo tanko lähtee ulos karan keskeltä. Eihän se sinne ole kasvanut joten jotenkin se on sinne laitettu. Mutta miten...
P.S. kierrettäessä tanko pyörii vapaasti mutta se ei ole millään jengoilla vaan liikkuu vapaasti stoppariasentojen välillä. Voisiko se olla 2-osainen niin että jos ala- ja yläosan onnistuisi ruuvaamaan irti toisistaan niin ne saisi ulos ylä- ja alakautta?
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop


Kremmen

No joo, ton mä löysinkin melkein heti kun olin postannut tänne. Jollei parempia ehdotuksia tule, niin noilla mennään. Vähän vaan hirvittää kun kokeiltaessa tanko stoppaa aika seinään kun koputtelee alaspäin. Mutta en ole tarjoillut vielä isompaa säätövasaraa, joten kattellaan...
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Snowfly

Katoit kai tuossa topicissa olleen ekan viestin räjäytyskuvan...
Siellähän näyttää olevan useampikin laakeri tuossa vetotangossa, jotka voivat ns. ahistaa hieman... tai vähän enemmän jos ruosteessa...

Kremmen

Varsinaisia laakereita ei ole vielä löytynyt kuin 1. Yläpäässä on ensin 2 turpamutteria, sitten o-renkaalla tiivistetty holkki ohjurina - se on tietty laakeri mutta tuli ulos mukisematta. Sen alla lautasjousipakka. Tossa kuvassa näkyy se holkki ja malliksi pari lautasta pakan ylä- ja alapäässä. Noi on siis kaikki nyt purettu auki. Minä en kuvasta löydä laakeriksi sopivaa enää jousipakasta alaspäin?
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Snowfly

Oletko siis tuon osa numero 13:ta purkanut joka näyttäisi painelaakerilta? vai onko tuo se aiemmin mainitsemasi kuulaholkki?
Lisäksi luithan tarkkaan sen kohdan että vetotankoa EI LYÖTY ulos vaan painettiin pultti + laippa viritelmällä tasaisesti... eli paljon hellävaraisempi entä prässi...

Kremmen

Tämä ratkesi nyt kun jatkettiin harjoitusta näillä ja muilla tiedoilla.
Vähän jumissa se tanko vaan oli, ei muuta. Kun oli tultu siihen tulokseen, että sen on lähdettävä alaspäin ja vielä endoskoopilla varmistettiin että ei siellä ole mitään tiellä, niin ei tarvittu kuin lievää nakuttelua ja ulos se tanko tuli.
ruostetta ei ollut yhtään. Jousilautasista oli irronnut vähän metallipölyä joka oli jumittanut tankoa ja pientä paikallista kiinnileikkautumista oi havaittavissa.
Kevyt siloittelu timanttilätkällä ja hienolla vesihiomapaprilla riitti ja tanko liikkui lopulta ihan käsin painelemalla. Nyt se on taas kasassa ja kunnossa.

Kuvan nro 13 on juurikn vetopultin lukituskuulat siinä kuulaholkissa, ei siis mikään laakeri.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 01.06.17 - klo:19:05
Tämä ratkesi nyt kun jatkettiin harjoitusta näillä ja muilla tiedoilla.
Vähän jumissa se tanko vaan oli, ei muuta. Kun oli tultu siihen tulokseen, että sen on lähdettävä alaspäin ja vielä endoskoopilla varmistettiin että ei siellä ole mitään tiellä, niin ei tarporkkana kuin lievää nakuttelua ja ulos se tanko tuli.
ruostetta ei ollut yhtään. Jousilautasista oli irronnut vähän metallipölyä joka oli jumittanut tankoa ja pientä paikallista kiinnileikkautumista oi havaittavissa.
Kevyt siloittelu timanttilätkällä ja hienolla vesihiomapaprilla riitti ja tanko liikkui lopulta ihan käsin painelemalla. Nyt se on taas kasassa ja kunnossa.

Kuvan nro 13 on juurikn vetopultin lukituskuulat siinä kuulaholkissa, ei siis mikään laakeri.

Juuh näin arvelinkin kun piirrosmerkki oli vähän erikoisempi... hyvä homma että tuli kuntoon... ei muuta kuin kovaa ajoa...

Kremmen

Kieltämättä oli kyllä laakerin näköinen kuvassa, mutta se tiedettiin jo etukäteen että Leadwellissa on kuulalukitus.
Nyt liikkuu hyvin ja kalutkin vaihtuu napakasti taas.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 01.06.17 - klo:20:04
Kieltämättä oli kyllä laakerin näköinen kuvassa, mutta se tiedettiin jo etukäteen että Leadwellissa on kuulalukitus.
Nyt liikkuu hyvin ja kalutkin vaihtuu napakasti taas.
Se on kyllä tosi että laakerilta näyttää... varsinkin kun vanhoissa koneissa monesti on ns. vanhojen standardien piirrosmerkkejä ja osa vielä jotain jenkkiläistä sovellettua piirrosmerkkiä niin joskus saa päätä raapia hetken ennen kuin tajuaa mitä kuva oikeasti tarkoittaa...


Juvan

Kuuliin perustuva vetopultti kestää pitkään, meillä on TOZ merkkinen aarpora vuodelta 1988 vieläkin kunnossa.
Ainoa haitta puoli on se tuhoo vetopultit ajan kannssa  koska kuula kohdistaa paineen pienelle alalle.
Siis meillä Iso50 istukalla oleva kara, meillä joutuu aika ajoin hiomaan vetopultin päästä kuulan nostattamat kohoumat pois
muuten ei tahdo työkalu lähteä irti kunnolla.

Ville Vaho

Muttereilla säädetään myös vetovoima, jännittämällä lautasjousia. Liian kireä on paha, kuin myös liian löysä. Lautasjousia olen vaihtanut ennakkoon ja liian myöhään. Pieni voitelu jousien välissä tekee hyvää, liika ahdistaa.

Liian suuri vetovoima tuhoaa perspultit, liian löysä kartion. Usein katketessaan perspultti tuhoaa myös kartion, pahasti...

Vanhemmissa vehkeissä vapautustunkki painaa karaa ja laakereita, uudemmissa tunkki on ikäänkuin kiinni karassa, eli ei paina laakerien kuulia päin koolia...

Omaan liiteriin olen hommannut pyörivän liittimen muljulle, ja todennäköisesti päivitän paineilmalla toimivan sylinterin hydraulisesti toimivaksi karaputkesta tukea ottavaan malliin, tulee pienempi eikä ole niin väkivaltainen... Vielä täytyy ratkaista pyörivän liittimen kytkeminen pois pyörimästä silloin kun ajetaan ilman nestettä. Liitin ottaa voitelunsa muljusta.

Perspultteja löytyi Kiinasta pari euroa kappale reijällä, laatu oli hyvää.

Mistököhän mahtaa löytyä leadwellin karaan räjäytyskuvat ja osalista? Tuolla sivulla näytti olevan kuvaa ja numeroa... Leadwellin Suomen jälkimarkkinointi tarjosi remonttimiehiä tutkimaan asiaa, kuvia ei kuulemma ole olemassakaan.  ;)
-vilderi

JuKa

#12
Moro,

Pyöriviä liittimiä on ilmalle ja nesteelle ja sekä että. Sekä/että käyttöön tarkoitetut kestää usein 12krpm.
Vetopultteja jossain ohjeessa suositeltiin vaihtamaan tietyin väliajoin, niiden väsymisen takia.
Harvoin niitä ilman ulkoista syystä kukaan kyllä on vaihtanut. Tossin manuaali aarporassa vetovoima oli sähköisellä lukituksella varustetussa koneessa n. 25kN, joten ei ihme että tuollaisessakin kuulat on hieman painanut jälkiä peräpulttiin...



Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk