Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

Karakartion hionta paikallaan

Aloittaja lekonna, 23.05.17 - klo:07:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pave

Kyllähän toi menee Y+-suunnassa pöydän ohi niin, että saa sisäsorvausterän kiinni pöydän kylkeen, vai puuttuukohan kartiosta niin paljon ainetta, että kartiot ei enää lukitu?

hj

Karaputkea ei koneessa ole, eli Z-pylkkään on integroitu karan poraus. Puretaan siis paikallaan. Olen edellisten kanssa samoilla linjoilla; hio/sorvaa ensin paikallaan ja jos ei toimi, laakerit vaihtoon vasta tämän jälkeen. Jos hionta/sorvausprosessi kerran tehty, melko helppoa toistekin laakerinvaihdon jälkeen. Periaatteessa mikä tahansa kohtuullinen hiomakara pöytään kiinni ja koneen omilla liikkeilläkin pääsee tyydyttävään lopputulokseen.

Harri Joy

lekonna

nokun tämä vehje ei osaa interpoloida muuta kun xy tasolla, joten xz liike niin että on terä kiinni paikallaan ja kone ajaa kartion ei oikein onnistu :(

pitääpä vilkasta tosiaan jos pyödän sais ajettua riittävästi ohi että voisko hiontakalua roikottaa jotenkin pöydän ulkopuolella

semmonen perinteinen: sorvin terä kiinni penkkiin ja kone ajaa kartion toki onnistuu z korkeuden puolesta.

Jussik

#18
Terve

Noissa brothereissa näyttäisi olevan tosiaan pehmeä kartio.
Juuri tommoisen yhden karan kunnostin ja tarkistin laakeroinnin.

Tarkista ensimäisenä että se työkalu menee pohjaan ja miten se ottaa kartioon. (värillä)
Jos ei tule ollenkaan väriä niin tarkista, että noi kiilat ei ole vairiotunut tai työkalun kiilojen paikat ovat oikean kokoiset kiiloihin nähden...
Eli että pidin oikeasti sopii tuolle karalle, malleja kun on muutama ja kiinalaiset omat versiot päälle.
Jossain sen työkalun on pakko ottaa kiinni kartioon ellei lepää kiiloilla.

Sitten tommoinen ER32 pidin on ihan väärä työkalu karan suoruuden mittaamiseen.
Kiinalaisessa pitimessä on itsessään jo se muutama satku heittoa.

Mittauksessa pitää olla siihen tarkoitettu tuurna.

Karan voi itse hioda käsin, esim omatekoisella työkalulla (BT pitimestä haitat pois ja vesihiomapaperi ympärille).
Hiomatahnaa ei kannata käyttää. (voi käyttää jos on hyvin maltillinen ja varovainen)
Kartio on pidintä pehmeämpi, tällöin pidin pakottaa (upottaa) kovaa hioma-ainetta pehmeämpään materiaaliin.
Tommosessa staattisessa paikassa se ei ole niin iso ongelma...

Laakereiden vaihto, se ei sitten todellakaan ole yksinkertainen asia vaikka aluksi siltä vaikuttaa.
(Vaatii vehkeet, malttia ja ennen kaikkea tarkkuutta)

Karalaakerit esijännitetään välyksettömiksi.
Tämä tehdään hiomalla laakereiden välirenkaat erikokoisiksi siten. että laakerit puristuvat -0.005mm-0.04mm.
Tai kuten brotherissa välirenkaat on yhtäpaksut ja esijännitys hiottu laakerin ulkokehiin. (ainakin tuossa minkä kunnostin)

Esijännitys mitta riippuu sitten käytön nopeudesta ja halutusta jäykkyydestä.
Suur-nopeus vaatii pienemmän esijännityksen ja vastaavasti esijännitys nostaa laakeroinnin jäykkyyttä.

Laakerin esijännitys nostaa "kitkaa" (ja suurentaa kuulien ja kehien muodon muutosta) joka taas kehittää kuuliin ja kehiin lämpöä.
Tällöin ei voida isoilla kehänopeuksilla käyttää isoja esijännityksiä, joka johtaisi ennenaikaiseen lämpövyöryyn (thermal runaway).

Lämpövyöry aiheutuu laakerien muodostaessa enemmän lämpöä, kun se mitä ne pystyvät johtamaan ympäristöön.
Tämä saa materiaalin lämpölaajenemaan, joka aiheuttaa isomman esijännityksen, joka aiheuttaa enemmän lämpöä, joka aiheuttaa taas enemmän esijännitystä joka....
Lopputulos on sekunneissa valmis.

Esijännitys normaalisti hiotaan laakereiden välirenkaisiin käsin (toki karatehtaissa koneellisesti).
Se on tonni puuhaa, joka vaatii kunnollisen tonni kellon ja kivitason.

Välirenkaiden tulee olla tasomaisuudeltaan 0,002mm sisässä ja niiden paksuusero määrittää esijännityksen.

Esijännitys taas riippuu kuten jo yllämainittu sovelluksesta (lakkerin koko, kehänopeus, haluttu jäykkyys, jne).

Tässä esimerkki käsin läpätystä välirenkaasta vs. konehiottu.
https://www.youtube.com/watch?v=zSHBXutaUYA

Vinoon hiottu välirengas aiheuttaa karaan värinöitä ja pienen voplaamisen.

Jos tuosta selviää niin seuraava on rasvaaminen ja sisäänajo.

Sisäänajo on nimenomaan ylimääräisen rasvan poisajaminen kuulakehiltä.
Sisäänajo kestää riippuen sovelluksesta 2h aina tuonne 10h tai yli.
Aloitetaan pienellä kierrosluvulla ja tarkkaillaan laakerin lämpöä (ei saisi nousta yli 60 astetta)
Kierroslukua nostetaan hitaasti kunnes päästään 60 asteen tienoille (hitaasti että lämpö kerkiää johtumaan laakerista karan pintaan josta se voidaan mitata.)
Kun saavutetaan 60-65 astetta kara sammutettaan ja annetaan jäähtyä (tai lasketaan kierroksia hyvin pieneksi).
Kun kara on jäähtynyt aloitetaan sama uudelleen. (tällä pyritään estämään tuo jo aikaisemmin mainittu lämpövyöry).

Koko prosessin tarkoitus on ajaa ylimääräinen rasva pois kuulakehiltä.
Sisäänajo on valmis, kun päästää karan max kierroksille ilman että noustaan yli karan normaalin käyttölämpötilan.
Tämä voi olla 40-70 assteen välillä, riippuen käytetyn rasvan käyttölämpötiloista.
On huomiotava että Kuormitettu kara lämpenee yli tyhjäkäyntilämpötilan ja tällöinkään ei saada ylittää rasvan käyttölämpötiloja.

Öljysumu voidelluissa laakereissa tätä prosessia ei niinkään tarvita, joskin lyhyehko sisäänajo niissäkin hyväksi.

Kun noista on selvitty kunnialla on laakerin vaihto suoritettu onnistuneesti.



Ville Vaho

Kartiota ei voi läpätä tahnan kanssa suoraan, ellei kyseessä ole liukuva lieriö millä läpätään... Ei myöskään voi kartiolla hioa santapaperin kanssa, ei tule suoraan pyörivää, ei tule kartiota.

Jos kara on pyörinyt tyhjää vain osittain, voi ilman uudelleen hiontaa yrittää löytää korkeat kohdat värillä ja vinguttaa käsin niistä kohdista. Joskus onnistuu...

Aika harvassa laakeroinnissa on tarvinnut murehtia esijännityksen määrästä, otetaan parihiotut laakerit ja lyödään kasaan. Pakettien leveydet kyllä muuttuu, eli päätylaippaa mikä pitää laakerit purkissa tms, tarvii säätää. Usein ei sitäkään tarvi tehdä. Ei tosiaankaan ole rakettitiedettä, laakerikaupasta saa kirjan mikä selittää laakerien merkinnät ym.

Rasva mitä laakereissa käytetään elinikäiseen rasvaukseen, maksaa ostajasta riippuen lähellä sataa euroa tuubi, joka kylläkin riittää erittäin moneen remonttiin.. Käytettävä määrä on aivan hengetön. Liika rasva tappaa laakerit.

Vaikka dremelin löis kahden vedetyn kepin päähän ja hioo sillä, tulee jotain muuta kun sutta ja sekundaa!

Cnc koneen liikkeillä ei kartiota saa hiottua, kahdesta lineaariliikkeestä ei vinoa saa tekemälläkään. Joka muuta väittää, voi toimittaa tuotoksiaan postilla pilkattavaksi.

30 kartoisen laakeroinnissa on pieniä laakereita, eikä ole kovin kalliita. Ja aina voi soveltaa. Akselin suoruus kannattaa kellottaa asettamalla laakerien pinnoista v pukkeihin, ettei tule sutta.

Kovin paljon kun hierotaan, tulee vetovoiman puute. Homman tarkoitukseen on mittari, mutta yrittää vääntää kartiota irti karasta ja katsoo kellolla liikkuuko, ei suhteessa runkoon vaan jalka kiinni työkaluun ja kello karan naamaan. 40 kartio on suunnilleen alle 1000kg voimalla kiinni, taulukko löytynee suosituksista jostain.... 0.5m varsi 1/50 vipusuhteella ja laskee päissään tarvittavan voiman jne... Vetovoimaa säädetään koneesta riippuen mistä milloinkin, mutta tutustu kokonaisuuteen ja ymmärrä että liika on liikaa, tarttujan etäisyydellä on suuri merkitys ja tuurillakin saa toimimaan.


Keskity siihen kartioon, laakeroi kun siltä tuntuu.
-vilderi

Snowfly

#20
Tapoja on yhtä monta kuin on seppääkin...
Mutta sehän tekijästä kiinni paljon ollaan valmiita investoimaan/käyttämään omaa aikaa kunnostukseen...

Lainaus käyttäjältä: lekonna - 24.05.17 - klo:16:52
nokun tämä vehje ei osaa interpoloida muuta kun xy tasolla, joten xz liike niin että on terä kiinni paikallaan ja kone ajaa kartion ei oikein onnistu :(
semmonen perinteinen: sorvin terä kiinni penkkiin ja kone ajaa kartion toki onnistuu z korkeuden puolesta.

Tässä vaiheessa heitän ihan pöljän idean... mitä jos kaappaat servo-ohjaimien ohjaus linjat ja kytket ne suoraan LPT:n kautta Mach 3:een... vain siksi aikaa että saat kartion ajettua... aikaisemmin esitellyllä sorvaus tyylillä...

Kerta jos ollaan realistisia... niin näitä vanhoja rouskujahan liikkuu kokoajan... https://kiertonet.fi/tyokalut-ja-koneet
Tämän myötä niinkuin sanoit aiemmin

Lainaus käyttäjältä: lekonna - 24.05.17 - klo:11:58
Eli modernisointi kyllä kiinostais, se on tässä se syy miks tota karaa nyt ihmettelen, pitäis saada varmuus että aihio on käyttökelponen ennenkun rupee investoimaan ohjaukseen ja servoihin.

Nyt jos tehdään yhteenveto:
1. Karan sorvaus paikoillaan = halpa + välttävä ratkaisu
2. Karan hionta ammattilaisella = hintaan nähden ei välttämättä kannattava
3. Karan purku ja koko paketin sorvaus = Vaatii helvetisti työintoa ja kuten yleensä kaikki ei varmasti mene kuin strömsössä...
4. Kone myyntiin ja uus aihio tilalle = parhaimmassa tapauksessa +:lle jäät... huonossa tapauksessa tulee hieman takkiin...

Jussik

"Kartiota ei voi läpätä tahnan kanssa suoraan, ellei kyseessä ole liukuva lieriö millä läpätään... Ei myöskään voi kartiolla hioa santapaperin kanssa, ei tule suoraan pyörivää, ei tule kartiota."

Kyllä tulee, mutta aikaa se ottaa paljon.
Toki riippuu myös vauriosta, jos se on pahoin mennyt niin sitten hionta on ainoa vaihtoehto.

Oon 3 karaa ja 2 johteet hionut käsin suoriksi / heitottomiksi.

lekonna

morjensta, aktiivista keskustelua, hienoa.

koska kiinalaiset työkalut on nyt mainittu useasti niin työkalupitimet on carelian nirkon kautta tilattu about 100e kappale, eli ei ihan halvinta kuraa ja kyseisistä ei ole tullut valituksia kun juttelin myyjän kanssa.

Työkalut pitäisi olla oikeat, ainakin mitä koneen manuaali sanoo, eli BT30, JIS6339 ja 60-asteinen vetopultti. työkalu kun on karassa kiinni sitä ei saa käsin heilumaan. Värillä katsottuna
tosiaan ei tule juuri mitään jälkeä, varovasti koitin hioa kynsiä että josko kalu jäisi niihin kantamaan, mutta en oikeen uskalla kunnolla ottaa kun pelkään että menee pilalle koko värkki.

Jos jollain on näistä kokemusta ja aikaa auttaa niin mielelläni voin korvata kyllä vaivan rahallisesti.

pm saa kiinni, vehje sijaitsee tampereen alueella.

Hiekkaranta_92

Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 25.05.17 - klo:22:10
Cnc koneen liikkeillä ei kartiota saa hiottua, kahdesta lineaariliikkeestä ei vinoa saa tekemälläkään. Joka muuta väittää, voi toimittaa tuotoksiaan postilla pilkattavaksi.

Kyllä kai noinkin jyrkästä kartiosta saa ihan kohtalaisen kahdella lineaari liikkeellä, jos nousuvirhekompensoinnit on kohdallaan. Se nyt ei kuitenkaan ole kuin kahden akselin vakionopeudella ajamista.

Juvan

Moi pakko ottaa kantaa tähän keskusteluun, minä ainakin aijon ajaa omavalmisteisen bt30 karan cnc koneella kahta akselia käyttäen.
Meillä on iso lattiajyrsinkone Fpt merkiltään, siinä on mikrokulmapää ei pieni vaan Bt50 , se kääntyy tuhannesosa asteen tarkuudella (sähköisesti)
Väitän että tulee varmasti tarkistus kelpoinen, jokainen saa esittä oman mielipiteen mutta tämä on minun.
Selvennä tässä minkälainen  toi kone on, perus liikkeet on X Y ja Z mikrokulmapää A B ja C.
Eli kun ajan ton kartion tolla koneella tulee mikropäälle lukemat A-90 B0 C-8.2971 tämä on puolikkaan bt30 kartiokulma.
Eli Z-akseli on aina poraus akseli, kun annetaan esimerkiksi Z-50 liikkuu X akseli automaattisesti Z-suhteen  jos tää nyt selvensi.
T:Juha

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk